Don Primeros avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DP_Forever
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Don Primeros avkommor

Mamman fick på 3-års poängen 887877= 45p . Hon är långlinjerad och ngt svårriden, dock med ett underbart temperament. Borde egentligen visat henne på 4-års istället då hon ser hemsk ut att springa med (blir 7 mil lång och släpper allt) men ser mkt bättre ut bara någon sitter på. Går naturligt i uppförsbacke med mkt bra balans.
Dottern är mkt välproportionerlig, bra grundgångarter, otroligt rolig att rida :love: . Går lätt i uppförsbacke och har bra balans från sin mamma.

Mamman
Mamman

Dottern
Dottern

Han har dessutom högst blup i Europa. Han har gått om sin far.
Finns alltså INGEN som nedärver säkrare än han.
Så duger inte han så önskar jag lycka till till TS i val av hingst....

Om ditt(TS) sto är så fantastiskt att DP inte duger eller tros kunna förbättra något till avkomman, så kan jag bara gratulera dig till ett fantastiskt sto.

Fast blup säger inte allt. Har inte Europas länder olika blupsystem, hur kan du jämföra olika länders blup med varandra? Eller finns det ett euro-blup som inte jag känner till? Var har jag skrivit att mitt sto är så fantastiskt? Anser du att DP passar på alla ston, eftersom du skriver som du gör? Jag frågade efter exempel på där avkomman blivit högre bedömd än mamman. Tyvärr verkar det inte finnas så många exempel som ni känner till. Det är väl inte mitt fel?

Hej,

Vi har använt Don Primero till några av våra ston vid flera tillfällen. Storleksmässigt har de oftast blivit större än sina mammor. Stona är mätta vid stamboksföring, yngst som 5-åringar, den ena 166 o den andra 167 cm.

Den som är 166 har hittills haft fyra avkommor, den femte är i stort sett på väg ut, hon var uträknad i onsdags. Nr 1, sto är 168, nr 2, sto vet jag inte men var stor o högbent som föl, nr 3, hingst var drygt 170 som 3-åring men visades inte pga att han vuxit mycket, nr 4 är 3 år nu o ska visas på Flyinge nästa helg. Vi mätte hemma för några veckor sen o då var hon 165 cm.

Stoet som är 167 har en som var ca 171 på våren som 3-åring, nr 2 ska visas på Strömsholm om två veckor o är ca 168 nu.

Man måste titta på betydligt mer än en generation på båda sidorna. Det finns ändå inga garantier, jämför med helsyskon på människor så är det inte så svårt att förstå hur olika det kan bli!

Tror att man måste titta på totala bilden av vad man vill uppnå. Vissa egenskaper som är bra kan vara så viktiga att de t ex uppväger andra mer än väl. Ridbarhet, gångarter, temperament etc uppväger mer än väl en inte helt korrekt benställning i dagens läge jämfört med bara 10-20 år sen.

Det är också viktigt att titta på avkommor o inte hingsten själv om det finns möjlighet, speciellt på äldre hingstar. Då finns ju statistik på vad som nedärvs även om egenskaperna inte syns på hingsten själv.

Glöm inte att avel inte är vetenskap! Det går inte att beställa nåt även om alla förutsättningar finns med både en super hingst o ett super sto. Då hade det varit enkelt - nu är det spännande!

Hälsn Ann

Hej och tack för svaret!
Jag hänger inte riktigt med på din förklaring av dina hästar. Är sto 1 och sto 2 osv avkommor eller mammor? Hur är avkommorna bedömda jämfört med sina mammor (och gärna andra släktingar)?
Jag är inte så super intresserad av just mankhöjden (visst, den har betydelse, men är inte det viktigaste för mig) utan just av om avkommorna verkligen har fått bättre gång än mammorna och andra släktingar. Exteriört förväntar jag mig inte så mycket av DPs avkommor, han har inte så bra typ själv (men, visst det säger inte att han inte kan nedärva bra typ. Har dock hittills inte sett några exempel på när avkomman fått bättre typ än vad stostammen har). Det jag framför allt är ute efter är om han brukar förbättra gångarterna. De exempel som jag fått här tidigare verkar inte tyda på att han har någon stark nedärvning på gången, eftersom mammorna (och andra släktingar till stoet) oftast har bättre gångarter än vad DP-avkomman fått.

Missförstå mig inte, jag är väl medveten om att avel innebär chanser och risker. Det går naturligtvis inte att beställa vissa egenskaper och tro blint på att man får dem, avel infattar alltid en viss del lotteri... Precis det som du skriver om att kolla upp vad äldre hingstar lämnar, det är väl det jag gör nu? Skulle jag bara se till hur DP själv ser ut så skulle han vara helt ointressant för mig, men just för att han sägs ha så bra nedärvning så är jag intresserad av att använda honom. Vissa hingstar kan man räkna upp många exempel på där de har förbättrat vissa egenskaper. Men det verkar vara svårt att vaska fram några sådana exempel för DP, i allafall här på bukefalos? Hans avkommor verkar faktiskt i de flesta fall bli sämre bedömda än mammorna. Nu när jag är inne på frågor kring DP, vilka avkommor till DP tävlar i de internationella sammanhangen i dressyr? Eftersom han är gammal borde han ha en hel del avkommor i de högsta klasserna?

Hej,

Sto 1 o 2 är två av våra avelsston. De har helt olika stam o är inte alls släkt med varandra. Du kan titta på vår hemsida, se min profil, om du vill ha lite mer detaljer kring deras stam.

Sto 1 bedömdes vid stamboksföring med 38p (88787). Hennes första DP avkomma hade 48 p (897897) vid treårstestet o var då 166cm. Gick sen till 3-årschampionatet o var där 5:a i finalen. Som 4-åring vann hon kvalitén på Strömsholm med 79788 på ext och 9899 på ridna gångarter. Hon var då 168 cm.
De andra avkommorna e DP är inte bedömda men som sagt, nästa helg går helsystern 3-årstest på Flyinge. Som föl hade hon 50 p, 888899.

Sto 2 stambokfördes med 38 p 87797. Hennes första DP visades inte som 3-åring förra året men helsystern går på Strömsholm om två veckor.

Hälsn Ann

Hej igen och tack för förtydligandet!
Den avkomman som visades blev alltså bättre bedömd på traven och huvud, hals o bål än vad mamman blev, i övrigt samma. Skönt att se att i allafall någon avkomma fått en gångart som blev bättre än på mammsen (de flesta övriga exempel ovan har inte fått det, började bli orolig...)

Avkomman som inte visades kan man anta inte var lika bra? Du verkar för övrigt ha fina ston, grattis!

Eftersom du verkar gilla DP, har du koll på vilka av hans avkommor som är ute i den internationella eliten? Jag har för dålig koll helt klart. Jag känner inte till en enda som gått internationella svåra klasser *jag skäms*. Han borde ha några stycken, eftersom han verkat i avel länge.

Vet du (eller någon annan) varför han misslyckades i sin tävlingskarriär här i Sverige? Han kom, vad jag känner till, bland de sista i sina starter, trots att hans ryttare haft placeringar i svår på andra hästar. Finns det någon speciell anledning till det, dummade han sig, eller var det något hos honom som de svenska domarna inte gillade?

Hej igen och tack för förtydligandet!
Den avkomman som visades blev alltså bättre bedömd på traven och huvud, hals o bål än vad mamman blev, i övrigt samma. Skönt att se att i allafall någon avkomma fått en gångart som blev bättre än på mammsen (de flesta övriga exempel ovan har inte fått det, började bli orolig...)
Avkomman som inte visades kan man anta inte var lika bra? Du verkar för övrigt ha fina ston, grattis!

Men du, titta på statistiken i stället för att försöka dra slutsater här!! Gå in på asvh och sök på blupindex. Du vet vad det är, eller? Och mer fakta finns på hans hemsida www.donprimero.com och i hingstkatalogen.

Hej,

Det finns ju massor av anledningar till att en häst inte visas vid olika tester. Den man sålt till kanske inte kan ta fram den eller vill visa, den kanske inte är till sin fördel pga tillväxt, den kan vara skadad och tusen andra skäl. Att avgöra om den inte är lika bra som de visade är en lite väl snabb slutsats. Även att jämföra individuella poäng ger inte heller en sanning. Hästarna är visade vid olika tillfällen, bedömda av olika domare, stona hade varit i avel några år när de fick sina siffror osv osv. Det är enligt min mening omöjligt att jämföra så i detalj på enskilda hästar. Titta på BLUP men också på tävlingsstatistik och framförallt på vad som präglar avkommorna. Sen får man helt enkelt bilda sig en egen uppfattning om vad som passar till det sto man tänkt sig samt vad man vill att avkomman förhoppnigsvis ska kunna få.

Det finns ett antal godkända hingstar samt svår klass hästar. Att han själv inte var så framgångsrik när han kom till Sverige var kanske inte så konstigt eftersom han var 15 eller 16 år och hade haft en karriär med en världsryttare. Hästar är ju inte maskiner så det är inte bara att gå ut o plocka hem segrar även om nån annan gjort det tidigare.

Hälsn Ann

Varför är du så spydig? Jag vet vad blup är, men jag vet däremot inte vad europa-blup är (något som han, enligt uppgift här ovanför, ska leda)? Det kanske du kan svara på, eftersom du tydligen är så insatt? Jag har tittat på den svenska blupen, och vill nu ha lite exempel från "verkligheten" där han förärvt sig bra. De exempel jag har fått här är inte så smickrande för hingsten, eftersom de flesta av avkommorna blivit sämre bedömda än sina mammor. Men du kanske vet några som blivit högre bedömda än sina mammor eller sina syskon (som har andra pappor), eftersom du tydligen är insatt? Jag vill ha konkreta exempel för att kunna se vilka stammar han passar ihop med.

Jag frågade också efter hästar i de svåra internationella dressyrklasserna, jag hittar inga uppgifter om att han har några sådana på hemsidan som flera länkat till. Ett par av hans avkommor verkar gått bra som unghästar, men borde inte några synas i världscuper och liknande nu? Om ni vet så mycket så är det väl bara att rada upp de hästarnas namn här?

Ursäkta att jag klampade in här och frågade om DP, jag märker att det var mindre populärt. Blup säger faktiskt inte allt.

Hej, hej!
De godkända hingstarna känner jag naturligtvis till. De tre som blev godkända här i Sverige har gemensamt att de alla har riktiga supermammor som lämnat bra (och bättre) tidigare, med andra hingstar. Jag menar inte att det inte visar att DP är en bra hingst, men han verkar kräva väldigt bra ston för att det ska bli något bra av avkommorna. Vilka svårklasshästar har han lämnat (förutom stoet som har gått Int I som det står om på hemsidan)? Han borde som sagt ha en hel del avkommor i toppskiktet, sådana som tävlar WC, mästerskap?

Tyder det på att han inte är har det lättaste temperamentet, eller? En häst som är utbildad av K R borde vara välutbildad och därmed lättriden, om den har ett bra grundtemperament? Hans ryttare här i Sverige har tävlat svåra klasser på andra hästar. Är det ingen som vet varför det gick så dåligt för honom på tävling? Någon som har sett honom ute på tävling? Jag vill inte låta så här kritisk, jag är/var faktiskt intresserad av att betäcka med honom, men nu blir jag lite extra misstänksam eftersom det är så svårt att få bra svar på frågorna...

Don Primero har numera sju godkända söner varav tre nygodkända efter årets bruksprov här i sverige. Se Flyinges hemsida eller DP:s egen. DP lämnar högställda trevliga avkommor och anses vara en mkt bra förädlare av det svenska halvblodet.

Varför är du så spydig?

Därför att du verkar föra din egen statistik utifrån vad du läser här och drar väldigt konstiga slutsatser. Flera av de hästar som har gått bra som unghästar har fortsatt upp i klasserna, bla Cherie. De behöver inte ha varit med i världscupen för att gå svår dressyr. Grundläggande fakta hittar du om du googlar lite!

Dessutom - viktigast - om du inte har ett sto som har bra gångarter och bra stam minskar chanserna högst betydligt att du får en avkomma som rör sig bra. Det är mycket viktigare än vilken hingst du väljer! Du talar hela tiden om att förbättra, men det beror ju på vad du utgår ifrån och vad som finns längre bak i leden. Du kan ju inte stirra dig blind bara på stoets poäng. Don Primero har gett bra med alla möjliga blodslinjer, så det finns ingen särskild preferens där. Jag har dock sett flera bra med Amiral på mödernet.

Hej!
Som jag redan skrivit så känner jag till hans godkända söner (se mitt inlägg här ovanför)... Jag har, som du också kan se i tidigare inlägg, varit ute på hans hemsida, men jag hittar ingen information om avkommor med resultat i de högsta klasserna. Vilka hästar tänker du på där avkomman blivit mer ädel och högställd än vad stostammen brukar lämna? Jag startade tråden för att jag ville ha konkreta exempel :-) .

Hej, hej!
De godkända hingstarna känner jag naturligtvis till. De tre som blev godkända här i Sverige har gemensamt att de alla har riktiga supermammor som lämnat bra (och bättre) tidigare, med andra hingstar. Jag menar inte att det inte visar att DP är en bra hingst, men han verkar kräva väldigt bra ston för att det ska bli något bra av avkommorna.

Gäller ALL avel!

Tyder det på att han inte är har det lättaste temperamentet, eller? En häst som är utbildad av K R borde vara välutbildad och därmed lättriden, om den har ett bra grundtemperament?

Om du - återigen - kastar en blick på blup så har han högst temperamentpoäng av samtliga hingstar by far! Så nej, det stämmer inte alls. De är mycket ridbara och lätthanterliga.

Det är Cherie som jag skrev om i förra inlägget. Hon är det enda exemplet jag har hittat som går Intermediere. Är det alltså hon som tävlats högst av alla DPs avkommor? Vadå googla för att få reda på grundläggande fakta? Hittills har du inte berättat något som jag inte redan vet. Finns det där europa-blupet som någon skrev om, det kanske du kan svara på?

Jo, Amiral är exempelvis morfar till den ena hingsten som godkändes i år. Det Amiral-stoet har själv tävlat svår dressyr.

Naturligtvis ökar chanserna att få en bra avkomma om mamman är lika bra som hingsten, men i DPs fall så verkar det vara uteslutande super-ston som är mammor till hans avkommor som visar framhovarna (i större utsträckning än andra avelshingstars avkommor).

Senast ändrad av en moderator:

Varför är du så spydig? Jag vet vad blup är, men jag vet däremot inte vad europa-blup är (något som han, enligt uppgift här ovanför, ska leda)?

Tyskt dressyrindex. Jag vet inte han leder just nu, men gjorde det 2004. Han är helt klart i absoluta toppen i a f.

Det är Cherie som jag skrev om i förra inlägget. Hon är det enda exemplet jag har hittat som går Intermediere. Är det alltså hon som tävlats högst av alla DPs avkommor?

Hon tävlade intermediére 2003, och förutsatt att hon inte är i avel nu går hon säkert högre klasser.
Men vad är det du vill ha bevisat? Att dp-s avkommor klarar av samlande rörelser, eller vad? Hästarna blir vad ryttarna gör dem till på den här nivån, det handlar alltså mest om den som sitter på, särskilt med tanken på att dp själv tävlat svår klass.

En liten fundering... Det kan inte vara så att vi har höjt kraven på bedömningarna nu gämfört med för några år sedan?:idea:

Tänkte eftersom det faktiskt är så på många av de exempel som givits att mammorna varit högre bedömda än avkommorna...?
Jag har sett en av mammorna och avkomma e Don Primero som det skrevs om tidigare, där moderna är högre bedömd. Jag vet inte om jag skulle säja att mamman är bättre i det fallet... Avkomman har faktiskt bättre typ o galopp. Traven är rörligare, lättare på avkomman men lite mer takt i mamman, så det är nog mer en smak sak, skritten kommer jag faktiskt inte ihåg.

Det verkar ju också logiskt att kraven höjs, då hästarna bör bli bättre för varje generation!

Naturligtvis ökar chanserna att få en bra avkomma om mamman är lika bra som hingsten, men i DPs fall så verkar det vara uteslutande super-ston som är mammor till hans avkommor som visar framhovarna (i större utsträckning än andra avelshingstars avkommor).

Nejmen, återigen, hur tänker du? Blup tar hänsyn till både ston och deras härstamning, vad baserar du detta på?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt
  • Mata småfåglarna