Don Primeros avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DP_Forever
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Don Primeros avkommor

vilja veta storlek och bedömningspoäng på både avkomman och dess mamma
här kommer några jämförelser:

Adora MB (e.Looping) fick 888878=47p o är 166 cm, dottern med Don Primero - Adrienne MB fick 988779=48p o var 163 cm.

Aurora MB (e.Looping) fick 888878=47p o är 164 cm, dottern med Don Primero - Aqua MB fick 777887=44p o är 159 cm.

Hera (e.Furioso III) fick klass I (dvs minst 38p) o är 168 cm, dottern med Don Primero - Primahera fick 887788=46 - utan galoppoäng 38p o är 166 cm.

Napoli (e.Napoleon) fick 98789=41p o var 168 cm vid kvalitetsbedömning, hennes dotter med Don Primero - Parma fick 88889=41p o var 167 cm vid kvalitetsbedömning.

Pira (e.Pascal o syster med Pirat, svår D) fick diplom (dvs minst 40p) o var 166 cm, dottern med Don Primero - Prima fick 887778=45p - utan galoppoäng 37p o är 164 cm.

Piruett (e.Ceylon o var 167 cm) tror jag inte är visad men sonen Welton (e.Weltbürger) fick 887978=47p o är 170 cm, dottern med Don Primero - Primavera SN fick 778877=44p o är 168 cm.

Ponteriga (e.Pontus) fick diplom (dvs minst 40p) o var 163 cm, dottern med Don Primero - Prima Dona fick 887776=43p - utan galoppoäng 37p o är 160 cm.

Savoia (e.Master) fick 99888=42p o är 165 cm, hennes dotter med Don Primero - Syncytia fick 987988=49p - utan galoppoäng 41p o är 162 cm.
Savoias andra döttrar Synovia (e.D-Day) 162 cm 997899=51p (utan galoppoäng 42p) o Sympatica (e.Davignon) 165 cm 9879108=51p (utan galoppoäng 43p).

Knapplån!
Var på Markebäck igår o lämnade sto för betäckning med DP.
De hade öppet hus i markebäck igår o det visades bla 4 avkommor efter DP.
Alla med mycket imponerande gångarter o temperament.
Dove -03 DP-Amiral
Zamantha -02 DP u Zorella ue Amiral
Adobe MB -04 DP- Looping
Donna Vinja -04 DP-Weltmayer

Sen visades ju storheten himself upp lysande av Anders Eriksson som tömkörde honom.

Det låter lovande :)
Har valt Don Primero till mitt sto. Han är bokad, väntar bara på att damen ska behaga komma igång med brunsterna :crazy:

Min inseminerades imorse. Håller tummarna.
Hon hade brunstat i 3 dygn när jag kom ner igårkväll o de sparade en dos åt henne.
Hon kollades imorse mot hingst o kändes på o det kändes ok o hon inseminerades...men imorgon kommer vet o då får vi se om ägget är kvar(ultraljud).
Håller tummarna!!!

Åh, jag hade velat åka, men kunde inte... :(
Hur var temperamentet på avkommorna, av vad du kunde utröna? Pigga/energiska/lugna etc...

Jag var också på öppet hus i marckebäck och blev riktigt imponerad av hans avkommor (och av honom själv också såklart) men jäklar vad lätta och elastiska de såg ut att vara. Helt underbara allihopa. :love:

Knapplån!
Var på Markebäck igår o lämnade sto för betäckning med DP.
De hade öppet hus i markebäck igår o det visades bla 4 avkommor efter DP.
Alla med mycket imponerande gångarter o temperament.
Dove -03 DP-Amiral
Zamantha -02 DP u Zorella ue Amiral
Adobe MB -04 DP- Looping
Donna Vinja -04 DP-Weltmayer

Sen visades ju storheten himself upp lysande av Anders Eriksson som tömkörde honom.

Och jag som har fått låna Zorellas syster dotter som ska betäckas med Don Primero :banana: . Stort TACK till den snälla ägaren :bow: !

De här siffrorna verkar ju tyda på att han ger mindre storlek, bara en som blivit större än mamman.

De här siffrorna verkar ju tyda på att han ger mindre storlek, bara en som blivit större än mamman.

Perfekt! Mitt sto är 1,73 och jag vill helst inte ha en avkomma som blir större än hon ;)

Låter som om dessa avkommor inte blivit bättre än sina mammor, snarare tvärtom :crazy:
Det är inte svårt att lämna bra avkommor med bra ston... Jag börjar faktiskt vackla i mitt hingstval, jag vill betäcka med en hingst som kan förbätta nästa generation. Finns det ingen som kan ge mig lite exempel på en avkomma som är markant bättre (högre bedömd) än sin mamma?

Låter som om dessa avkommor inte blivit bättre än sina mammor, snarare tvärtom :crazy:
Det är inte svårt att lämna bra avkommor med bra ston...

Men så funkar inte avel! Det finns inga garantier, oavsett sto eller hingst. Och eftersom DP har högst blup i landet så undrar jag vad du i så fall skulle betäcka med?

Jag håller med! Det finns ju aldrig några garantier i det här med avel! Stoet utgör ju minst 50% av avkomman, plus att det är hon som präglar fölet. Jag tycker det är viktigt att välja en hingst som stärker stoets svaga sidor och förbättrar hennes bra sidor. Men har stoet många svaga sidor kanske man ska fråga sig själv varför man ska avla på just henne.

Får jag en avkomma som erhåller diplom eller blir kl 1 är jag nöjd! Då blir avkomman ungefär lika bra som stoet. Hon har ett diplom från 1994, men jag har en känsla av att kriterierna och kraven på hästarna har blivit högre sedan dess.

Jag vet också om att det finns en risk att avkomman blir litet. Eftersom mitt sto är normalhögt mot det mindre (162cm) tar jag den chansen. Stoet har fyra avkommor som är över tre år. Tre av dem har visats på treårstester.
avk nr 1 e Ragazzo (169 cm) var 166cm hög vid tre års ålder & 168 cm hög vid fyra års ålder
avk nr 2 e Sack 165 cm vid tre års ålder
avk nr 3 e Bayron(165 cm) 166 cm vid tre års ålder

Mitt stos avkommor har alltså i regel blivit minst 3 cm högre än vad hon själv är! Därför vågar jag chansa! Blir det sen en plutt på 158 cm får jag sälja den som tjejhäst!

Jag har alltså bestämt mig för Don Primero;)

/Kristin

Kan även vara mamman som nedärver mindre än sig själv. Själv har jag ett sto som bara nedärver större än sig själv oavsett hingststorlek.
I min andra mödernelinje är det 4 generationer ston som är mellan 156-158 cm oavsett storlek på hingstarna.

Men så funkar inte avel! Det finns inga garantier, oavsett sto eller hingst. Och eftersom DP har högst blup i landet så undrar jag vad du i så fall skulle betäcka med?

Han har dessutom högst blup i Europa. Han har gått om sin far.
Finns alltså INGEN som nedärver säkrare än han.
Så duger inte han så önskar jag lycka till till TS i val av hingst....

Om ditt(TS) sto är så fantastiskt att DP inte duger eller tros kunna förbättra något till avkomman, så kan jag bara gratulera dig till ett fantastiskt sto.

Jag var också på öppet hus i marckebäck och blev riktigt imponerad av hans avkommor (och av honom själv också såklart) men jäklar vad lätta och elastiska de såg ut att vara. Helt underbara allihopa. :love:

Jag var också där! men jag blev faktiskt mest imponerad av Friendship :o

Kan även vara mamman som nedärver mindre än sig själv. Själv har jag ett sto som bara nedärver större än sig själv oavsett hingststorlek.
I min andra mödernelinje är det 4 generationer ston som är mellan 156-158 cm oavsett storlek på hingstarna.

Visst kan det vara så, jag reagerade bara på att så många ston fick mindre avkommor än de själva.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt
  • Mata småfåglarna