Då är ju frågan om bruksproven ska vara just bruksprov eller om de ska vara rena tävlingar?
Bruksproven är avelsutvärdering för brukshundar och behövs för att hålla aveln på rätt spår.
Tävlingar i bruksgrenar kan vara öppna för alla, men varför ska dessa tävlingar ligga under SBK?
Rasklubbarna eller varför inte SKK kan ju överta tävlingsdelen. Ett annat förslag är att döpa om SBK till Hundsportförbundet och helt ta bort avelsansvaret för bruksraserna. Som det är nu anser jag att SBK har en skyldighet att förvalta våra bruksraser, se över bruksproven och se om de mäter egenskaper som är önskvärda hos en brukshund och kanske även revidera vilka raser som ska räknas till bruksraserna. Enligt min mening borde avelsansvaret för exempelvis Collie överlämnas till SVAK eller varför inte flytta dem helt till sällskapshundgruppen. Några brukshundar är de inte längre.
Att ha bruksprov som idag ser jag som ohållbart för bruksraserna i längden. Snabbhet ska inte premieras på det sätt som görs idag och tittar man på vilka raser som ligger i topp så ser man hur fel bruksproven slår. Ingen av bruksraserna ska avlas till att likna Bordercollie. Det är inte ett temperament eller arbetssätt som passar in på några av bruksraserna. Därför kan vi heller inte ha bruksprov som premierar sådana hundar. Vi kan ha tävlingar som gör det, men inte avelsutvärderande bruksprov. Det handlar inte om att man är rädd för konkurrens utan om att raserna ska bevaras och behålla sin egenskaper. Bruksproven ska egentligen inte vara någon form av tävling utan helt enkelt ett sätt att se om föräldarna nedärvt vad man önskat.
Det är också mysko att just SBK:s prov ska vara öppna för alla. Då kan gott retrieverklubben anordna öppna jaktprov också. Det ska också vara möjligt för min rottis att vara med på vallhundsprov, livräddningsprov, grytprov och alla andra prov som finns. Det är mycket möjligt att det skulle gå uselt, men möjligheten att delta ska finnas. Det vore intressant att se hur exempelvis retrieverns arbetsegenskaper skulle ändras om det skulle råka komma en annan ras som arbetar på ett helt annat sätt, men där det sättet anses bättre. Vad skulle hända om de jaktproven började premiera egenskaper som inte alls gagnar retrievern?