Dobermann!

Sv: Dobermann!

För att hunden måste bo hos uppfödaren tills den är stor nog att rabiesvaccineras, sprutorna kostar, sen kostar transporten.

*KL*

Är det någon som kan berätta för mig hur en kupering går till egentligen? Då menar jag både SVANS och ÖRON kupering.

Svansen kapas väl helt enkelt vid 2a(?) svanskotan.
Öronen är jag osäker på.. på en den hundraser (dogo argentino tex) på kapas bara den hängande delen av örat bort, har jag läst.
men på dobermann vet jag inte om man syr/sätter spjäle tills de står, liksom?

Svanskupering

Svansen klipps av när valpen är ca två dagar gammal. Den klipps av vid andra svanskotan. Sedan syr man igen stumpen.'

Öronkupering

Görs när valpen är 7-8 veckor gammal. Valpen sövs. Sedan läggs den på ett bord, där klämms örat fast i något som liknar ett skruvstäd med taggar på, den bakre delen av örat klipps/skärs sedan i passande form och längd, den främre delen lämnas orörd. Sedan syr man ihop där man klippt. Sedan sitter stygnen i ca 7-10 dagar. Därefter tar man stygnen. Under tiden stygnen sitter i och innan öronen läkt kan man inte tejpa, då får man ha ställningar på huvudet som man håller uppe öronen med. Sedan tejpar man öronen tills de står upp av sig själv, detta tar olika lång tid.

Varför det är dyrt?
Nere i Europa är uppfödning en helt annan sak än här, det är på blodigt allvar och det handlar om stora pengar. Många uppfödare säljer hellre de riktigt bra valparna de inte kan behålla till folk som inte är intreserade av utställning än till konkurenterna. Det kostar med kuperingen. Hundarna ska rabiesvaccinera, uppfödaren måste ha hunden hemma 5 månader tills hunden har ett fullgott rabiesskydd osv osv

Oj. Va hemskt det lät. Uscha.

Tack så jätte mycket för ett rakt, rent och enkelt svar.

KL
vi hade en dobberman när jag var liten, han var min bästa vän! vi var ute på många långa skogspromenader tillsammans, han var alltid lös och skyddade mig från ormar och, jaa allt. ledde mig alltid hem när jag gått vilse också.
Dock så var han en fegis. Mörkrädd som tusan, pappa fick följa honom ut när han skulle kissa på kvällen. När det var saker som kunde vara läskiga fick pappa gå först.
Det lustiga är att folk var så rädd för honom, han var bra att ha när det kom försäljare osv, men han ville ju bara hälsa och som sagt var väldigt rädd av sig själv.
han hade kuperad svans vilket jag tycker är synd, men snygg var han ändå!

tyvärr fick vi ta bort honom, han fick någon sjukdom tror jag. att baken slutade fungera på honom(?) minns inte riktigt för jag var för liten.
saknar den hunden, många minnen ploppar upp..en av de få saker jag minns tydligt från min barndom är just vandringarna med honom.

Skulle inte tveka att skaffa dobberman om jag hade tiden till hunden, då jag bara har bra erfarenheter från de jag träffat.

Ja, tack och lov håller kuperingsförbudet på at sprida sig nere i Europa med. Om 10 år tror jag inte vi ser många kuperade hundar.

Jag har varit med på kupering av hund.

Har inte sett/ märkt att svanskuperingen påverkar hundvalpen desto mer.

Jag skulle dock inte köpa en kuperad hund idag bara för att den är snygg, utan jag söker en hund med stabil mentalitet och en frisk kropp.

Min dobermann hane är en utomordentligt trevlig och stabil hund. Han går ihop med såväl andra hanhundar som valpar och jobbiga unghundar. Är ganska reservad i början men sitter sedan i knät hela kvällen på gäster om han får.

Han är inte stressad eller fladdrig, men jag har stött på en del dobermanns som är det.

http://[url=http://www.pixbox.se/pic10569612][/URL]

Jag tycker det är en trevlig ras, lagomt stor. Och har man turen att få tag i en bra dobermann så är det den ultimata hunden enligt mig, ( förutom att de fryser lätt, och så har vi detta med jaktinsinkten :angel: )

Jag har med min överallt och han är suverän på att dra mig när jag blir trött vid skidåkning. Springer även brevid min vagn när jag kör mina travhästar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka