Dobermann!

Sv: Dobermann!

Nåja, hundkunnig är du i alla fall!

Det är 25 vi kommer upp.

Tja, hur hon verkar vara i träningssammanhang, om hon verkar nervig som de flesta dobissar ju tyvärr är. Om du tycker hon verkar vara en mentalt trevlig hund!

Okej.

Hmm vet inte om jag är hemma men är jag det kan man väl ta en titt.

Jisses vad mkt det kan hända i en tråd, när man inte kikar i den på ett tag.:)
Så slutligen kan man säga att svensk uppfödning av dobermann inte alltid är vad den borde,(läs bra), eller att den blivit sämre?

Piru! Vad tycker du om Beauceronen då? Den liknar ju Dobben en del i utseendet. Min är supersnäll men väldigt intensiv, översvallande och kräver sitt engagemang till fullo!

Ja du har hittills inte ens sett en enda som skulle duga till mer än som sällskapshund.

Hm... Joo, min vovves mamma är väldigt duktig på spår, och då menar jag MYCKET duktig! Eller hur man nu ska uttrycka det...! Sen fick jag för mig att trådstartaren inte var ute efter en skyddshund eller liknande utan en Trevlig Hund! Jaja, jag fick väl vad jag bad om för jag tycks minnas att du pratat om Beauceroner tidigare här i nån tråd...!:angel:

Hm... Joo, min vovves mamma är väldigt duktig på spår, och då menar jag MYCKET duktig! Eller hur man nu ska uttrycka det...! Sen fick jag för mig att trådstartaren inte var ute efter en skyddshund eller liknande utan en Trevlig Hund! Jaja, jag fick väl vad jag bad om för jag tycks minnas att du pratat om Beauceroner tidigare här i nån tråd...!:angel:

Jag sa bara vad jag tyckte om dom. Sen är det upp till var och en o skaffa vad man vill ha.
Jag var på korning med min när Beauceronklubben hade korning o kan ju säga direkt att de flesta där var mentalt riktigt dåliga.
Sen har man ju sett en kennel som ska vara seriös o få fram bra hundar men tittar man på filmerna dom lagt upp på sin sida så är det ju långt ifrån bra matrial.

Jag vet att detta nog är fel tråd att fråga dig om dina åsikter om Beauceroner men jag gör det iallafall! Min Buse är bara 6 1/2 månad än men ska ju mentaltestas så småningom. På vilket sätt var de Beauceroner du sett dåliga? Jag är bara intresserad!

Jag vet att detta nog är fel tråd att fråga dig om dina åsikter om Beauceroner men jag gör det iallafall! Min Buse är bara 6 1/2 månad än men ska ju mentaltestas så småningom. På vilket sätt var de Beauceroner du sett dåliga? Jag är bara intresserad!

Dom var nervösa, dåligt kamplust,dålig jaktkamplust och rädslor, veka. Dom stod inte upp för nåt på ett bra sätt då var det 10st där den dagen jag testa min. Om jag inte minns fel var det 2 hundar som blev godk men låga poäng.

Jag säger inte att alla är dåliga men dom jag sett o kollat jag har kollat runt på en del hemsidor och ingen där tycker jag ju är nåt vettigt. Sen att dom kan spåra o.s.v. det kan ju alla hundar inte så jag menar. men det finns säkert vettiga och om klubben jobbar åt rätt håll så kommer det säkert med tiden o bli bättre exemplar av dom också.

Nej jag har massor med brister jag också men nu var det inte mig vi prata om.
Du får ta en egen tråd o skapa om mig och mina brister så ska jag berätta dom för dig.

Sen är det inte en hund Dobermann? då är det väl samma inlärnigsprincip i dom också eller har du nåt annat tips hur man dresserar en Dobbis?

Jag har tränat med massor med Dobbisar. Vi har en stor kennel i Örebro som iof får fram hyffsade sporthundar o sett dom aktiva.

Flera i min träningsgrupp har haft Dobber, Även sett VM tvåan från IPO VM 2004 från Norge o sett den på nära håll i träning.

jag var även på Dobbis SM 2006 i IPO o fick mig ett gott skratt för det var länge sen man såg nåt så roligt som det.

Senast ändrad:

Jag gav ordet fritt. Dobermann är ingen kandidat på min lista. Men nyfikenheten om andras åsikter m.m. tar över ibland.(läs jämt):D

Jisses vad mkt det kan hända i en tråd, när man inte kikar i den på ett tag.:)
Så slutligen kan man säga att svensk uppfödning av dobermann inte alltid är vad den borde,(läs bra), eller att den blivit sämre?

Det har avlats åt helsike.
Jag är doberman fantast, men att förneka att det finns stora brister i aveln och hundarna vore idioti.
Man har bara avlat för utseendets skull. (märkligt nog verkar de dock bara bli högre och spinkigare - fula)

Och ett av problemen med mentalitet så misstänker jag beror på att man velat avla fram "snygga, snälla sällskapshundar" utan krav på mentalitet eller prestationer av nåt slag och man har istället fått problem med fega hundar, vilket kan vara rent ut sagt farligt.
Dessutom så verkar man acceptera att hundarna är stressade, visst en doberman SKA vara taggad, och ha snabba reaktioner. Men det berättigar inte att man avlar på hysteriska hundar...

Marinen och flygvapnet har inga det är jag helt säker på. De kräver underull för o få bli TJH där.

Okej, det hade jag ingen koll på, men jag vet att de åtminstone hade en dobermann för ett par år sen på Fhte. Sen minns jag inte var det var för inriktning på den hunden. Men att, som Isis säga att de används som Tjh inom försvaret är att ta i lite. Visst finns det enstaka individer, men det är inte en ras man ofta använder sig av.

Jag kolla lite detta med Polishundar ja det finns nån kanske, men hitta ingen över nån aktiv det finns ju en lista men såg ingen där heller. men väktarhundar fanns det ju en del.

Det har avlats åt helsike.
Jag är doberman fantast, men att förneka att det finns stora brister i aveln och hundarna vore idioti.
Man har bara avlat för utseendets skull. (märkligt nog verkar de dock bara bli högre och spinkigare - fula)

Och ett av problemen med mentalitet så misstänker jag beror på att man velat avla fram "snygga, snälla sällskapshundar" utan krav på mentalitet eller prestationer av nåt slag och man har istället fått problem med fega hundar, vilket kan vara rent ut sagt farligt.
Dessutom så verkar man acceptera att hundarna är stressade, visst en doberman SKA vara taggad, och ha snabba reaktioner. Men det berättigar inte att man avlar på hysteriska hundar...

Jäkla synd på en (i grunden) fin, trevlig ras med mkt potential.

(Missförstå mig rätt)

Jag är mycket intresserad av att köpa mig en egen dobermann, älskar att det tycker om att jobba, om jag säger så...
Men det var mycket intressant att läsa den här tråden, så ni rekomenderar alltså att importera en dobermann istället för att köpa en i sverige?
Hur vet man då att man får en bra dobbis?
Jamenar då har man inte träffat föräldrarna och vet heller inte hur kenneln arbetar med sina hundar?

//carro

Jag är mycket intresserad av att köpa mig en egen dobermann, älskar att det tycker om att jobba, om jag säger så...
Men det var mycket intressant att läsa den här tråden, så ni rekomenderar alltså att importera en dobermann istället för att köpa en i sverige?
Hur vet man då att man får en bra dobbis?
Jamenar då har man inte träffat föräldrarna och vet heller inte hur kenneln arbetar med sina hundar?

//carro

Du kan ju resa för att se föräldradjur och kolla vad kenneln har för meriter på sina hundar.

Du kan ju resa för att se föräldradjur och kolla vad kenneln har för meriter på sina hundar.

Jo det skulle man ju kunna göra..
Men jag tänkte ni kanske har några bra kennlar som ni känner till som är utomlands? lite tips behöver man alltid, då jag ska köpa mig en dobbis tills nästa sommar förhoppningsvis..:)
Såå har ni några tips på bra kennlar utomlands, om ni anser att de är bättre än kennlar i sverige.. eller har ni bra tips på kennlar i sverige oxå.. så hit med dem bara:idea:

//Carro

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka