Dobermann!

Sv: Dobermann!

Nja, jag är inte insatt i det längre. (jag tycker ärligt talat det är pest och pina att sätta mig in i stamtavlor och liknade)Ta en titt på bra MH, korningar och arbetsresultat.

*kl*

Min erfarenhet är att alla dobbisar jag träffat har varit aggressiva mot sitt eget kön. Maken till tikilskna tikar har jag sällan stött på.

*kl*

Min erfarenhet är att alla dobbisar jag träffat har varit aggressiva mot sitt eget kön. Maken till tikilskna tikar har jag sällan stött på.

Inte alla inte, däremot är det inte ett helt ovanligt problem, som den delar med flera andra bruksraser.

Piru! Vad tycker du om Beauceronen då? Den liknar ju Dobben en del i utseendet. Min är supersnäll men väldigt intensiv, översvallande och kräver sitt engagemang till fullo!
Tycker du att beauceron och dobbis är lika? För mig är de som äpplen och päron. Både till utseendet och användningsområdet :) Jag har haft en av vardera.

Det har avlats åt helsike.
Jag är doberman fantast, men att förneka att det finns stora brister i aveln och hundarna vore idioti.
Man har bara avlat för utseendets skull. (märkligt nog verkar de dock bara bli högre och spinkigare - fula)

Och ett av problemen med mentalitet så misstänker jag beror på att man velat avla fram "snygga, snälla sällskapshundar" utan krav på mentalitet eller prestationer av nåt slag och man har istället fått problem med fega hundar, vilket kan vara rent ut sagt farligt.
Dessutom så verkar man acceptera att hundarna är stressade, visst en doberman SKA vara taggad, och ha snabba reaktioner. Men det berättigar inte att man avlar på hysteriska hundar...
Underbart kommenterat:bow: . Har själv ett förflutet med dobber och kan bara hålla med dig. Det fanns en tid när en dobber verkligen var imponerande (Thibault var en av mina favoriter, liksom Casanova och Ticlan Zafir)...jag har inte sett en enda idag som kan mäta sig med dessa...:cool:

Jag tycker det är så drygt, i alla hundforum man ser någon lägga ut en bild på en kuperad dobermann ser man också komentaren stackars hund.

Ja, det är etiskt fel med kupering. Ja det gör ont i öronen. Ja hunden tycker det är obehagligt när man tar stygnen. Ja det är ett meck att tejpa. Men hunden lider med största sannolikhet inte idag, 4,5 år gammal.

Det enda sättet att styra över att hunden man köper inte har kuperade öron är att inte köpa från länder som Ryssland, Slovenien, Serbian, Italien. Men då går man ju också miste om bra hundar. Få uppfödare utomlands går med på att inte kupera hundarna, särskilt svansen. Öronen är lite lättare, det görs inte förrän hunden är 7 veckor. Förhoppningsvis har vi snart kuperingsförbud i hela Europa, Italien har det på gång. Men tills dess kan vi bara konstatera att det finns kuperade hundar.

Jag gillar dobbisen mer och mer för var dag..
Det var därför jag köpte mig en alldeles egen liten dobermannflicka för 1.5 v sedan.

:love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love:

Jag gillar dobbisen mer och mer för var dag..
Det var därför jag köpte mig en alldeles egen liten dobermannflicka för 1.5 v sedan.

:love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love:

Jag var på korning med våran boxertös.
På hela dagen blev 2 bitna - en instruktör och en i publiken.
Båda hundarna var dobermanns och flicka i publiken blev huggen bakifrån i axeln. Instruktören i armen.
Säger inte allt - men en del om rasen!

*KL*

Är det någon som kan berätta för mig hur en kupering går till egentligen? Då menar jag både SVANS och ÖRON kupering.

Varför är alla kuperade dobbermän(?) så dyra? Dom som finns i utlandet menar jag.

Jättehärliga hundar, men kräver MKT av sin ägare. Har ovanligt svårt att vara ensamma. Istadiga. Har väldigt mkt energi. Är "klantiga" för att dom har så bråttom med allt.

Men det är väldigt glada och snälla hundar! Min älskade att ligga i knät....:)

Precis så skulle jag vilja förklara dem. Vartenda ord.
Oftast helt underbara i psyket, men som sagt ganska tuffa hundar som vet hur de ska göra för att "slippa" ,.. ;)
Hundvana är nog ett enormt plus för rasen.:bow:

Det syns ju att du inte har en aning om vad du pratar om. Kanske är det dig det brister hos? Vem som helst kan inte köra en dobermann.

Det finns dobermann inom både försvaret, polisen och som väktarhundar.

Jag är säker på .. eller vet.. har hört att man inte använder dobermann inom försvaret m.m p.g.a att dobermannen inte har nån underull.
De klarar alltså inte kyla särskilt bra, vilket är A och O för en hund som arbetar exempelvis inom polisen.
Därför ligger schäfer och rottisarna närmare till hands.

Annars är jag säker på att de hade varit perfekt lämpade om det inte varit för det trista faktum att de fryser, helt enkelt.:bow: .

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka