Dobermann!

Sv: Dobermann!

Tycker att vissa är otroligt vackra!!:love:
Men har hört att det är VÄLDIGT lätt att misslyckas med en dobermann:crazy:

Jag hade en promenadvovve förut som jag fortfarande passar lite då och då. Det är en dobermannkille på 4 år. Det jag har märkt med honom är att han är oerhört glad och klumpig, har hur mycket spring i benen som helst, men egentligen inte så mycket av vad jag söker hos en hund i huvet, väldigt mycket föremålsintresserad men är en osäker hund i främmande miljöer och situationer. Och så fryser han lätt. Jag gillar just den här hunden eftersom jag hållt på med honom så mycket, men jag skulle aldrig skaffa en dobermann själv.

va dt olika hundar de du visade?

Ja:)

Första bilden var Ayla, 75 dobbis, sedan var där några länkar på henne, andra bilden var Enya, 100 dobbis oh så var det nåra länkar på henne och tredje bildne var Nadya, samma som Ayla och så några länkar på henne.

Jag är livrädd för Dobberman.. Blev attackerad av en när jag var liten. Jag förstår att detta beteende inte går igen i alla Dobberman men hjärtat rusar ändå när jag möter en Dobberman på mina promenader. Jag har aldrig fått chansen att komma över min rädsla tyvärr.. Någon som har en snäll Dobberman i Västerås? :)

Ah, du skulle fått träffa min tik, hon var helt ointresserad av främmande, så hon var inte det minsta påträngande, och klappade nån henne så fann hon sig villigt i det utan att klättra upp i knät på dem.
Hon botade flera från både hund och dobermanskräck.

Okej :) Jättefina :) Men inte för att vara elak eller nått... Men va långa klor dem hade :o

Ja,:o :o Enya har långa, de andra två har väl ganska normallånga klor, men Enya är en plåga att klippa. En får hålla och en klippa. Och jag är bara en person så det går längre emellan än vad jag skulle vilja.

Sån var min också, hon brydde sig bara om familjen och folk hon kände, främmande låtsades hon inte se. :p

Tyvärr är det väl så att Airedaleterriern har rätt dålig statistik vad gäller skottberördhet/skotträdsla.

Ja,:o :o Enya har långa, de andra två har väl ganska normallånga klor, men Enya är en plåga att klippa. En får hålla och en klippa. Och jag är bara en person så det går längre emellan än vad jag skulle vilja.

Okej. Ja är man ensam så är det väl inte så lätt..
Tur att jag har änglar att klippa :D
Men det kommer väl nått odjur i mitt liv nån gång :p
Hoppas inte att du tog allt för illa upp :o :)

Så här gör jag inför dobermann. :bow: :bow: :bow:

Jag avgudar denna ras och det finns verkligen inget bättre!

Just nu lever jag ett liv utan dobermann och det är för jävligt. Längtar så till den dagen jag kan köpa en ny dobermann.

:love:

Rottweiler

Ja där har du Schäfer och Rottweiler som slår dom med hästlängder när det gäller samma arbets områden lika med Mallen. Sen dessa 3raser får ju bli Polishundar om dom vill samt TJH försvaret. Sen fryser inte dessa raser så lätt. Så den frågan var lätt o få rätt på.

De flesta av dom Duger långt bättre i bruksarbete än en Dobermann.
Vissa av kan man ju iof inte köra skydd med men det är knappt så det funkar med en Dobbis heller så.

Det syns ju att du inte har en aning om vad du pratar om. Kanske är det dig det brister hos? Vem som helst kan inte köra en dobermann.

Det finns dobermann inom både försvaret, polisen och som väktarhundar.

Jag var väldigt intresserad av rasen tidigare när jag funderade på att skaffa hund men av olika anledningar hade jag inte möjlighet till det då. Men faktum är att vad jag förstått ligger deras medelvärde för skottet sämre än för långhårig collie(även om de naturligtvis har mycket färre testade individer), tror att det är runt 3.

Okej ja det gör det samma finns bara 2 raser som duger till åt mig ändå.:angel:

Sen resten kan andra få hålla på med.

Tyvärr är det nog så att Dobermann idag inte är den brukshund den borde vara. Och det är svårt att hitta en bra svensk dobermann.

Min tjej, som jag hitintills är väldigt nöjd med, är efter importerade föräldrar. Mamman har inga meriter, men jag träffade henne många gånger, provade arbeta lite med henne och hade henne hemma en hel helg innan jag bestämde mig. Att en nyparad tik utan något som helst knussel åker med två främlingar hem, och med direkten anpassar sig i deras hem tycker jag är positivt (under förutsättningen att det är ägaren som skickar iväg den, annars vore det allt annat än +!) Pappan har bara IPO 1, samt håller på med ztp nu.
Jag valde denna kenneln trots att föräldrarna är förhållandevis omeriterade då jag känner att jag har ett stort stöd och mycket hjälp på vägen. De är mycket kunniga!

PIRU, jag ska ju till Örebro till krisit himmelsfärd, kanske du vill ta en titt på min tik och se vad du tycker om henne? Alltid kul med ett extra expertutlåtande ;)

PIRU, jag ska ju till Örebro till krisit himmelsfärd, kanske du vill ta en titt på min tik och se vad du tycker om henne? Alltid kul med ett extra expertutlåtande ;)

Långt i från expert!

Sen vilket datum är den helgen sånt där kan inte ja.

Sen vad ska jag se på henne?

Äsch, så trångsynt! Precis som de väktare som jag kunde tänka mig låna ut ett stycke korthårscollie till när de skulle köra lite hundträning - de var inte alls intresserade! Men jag har minsann en hund som kan gasa ihjäl vilken bad guy som helst med sina fisar från helvetet. :D :devil:

Nåja, hundkunnig är du i alla fall!

Det är 25 vi kommer upp.

Tja, hur hon verkar vara i träningssammanhang, om hon verkar nervig som de flesta dobissar ju tyvärr är. Om du tycker hon verkar vara en mentalt trevlig hund!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix