djurplågeri

Sv: djurplågeri

movgli skrev:
Rent allmänt så brukar jag tänka att hästens bädd skall vara så mjuk OCH ren att jag utan problem skulle kunna tänka mig att sova där. :smirk: Eg borde den vara ännu tjockare eftersom hästen väger flera hundra kilo mer än jag. Dock så ligger ju inte hästarna ner mer än typ 15 min åt gången...

VA!
Hästar i box sover liggande flera timmar i sträck.
Mina kliver upp när jag kommer på morgonen.
Ibland lägger en sig innan nattningen 22, om den är trött.

Lösdrift innebär inte att hästarna bor o ligger utomhus.
De ska ha en Ligghall som är ordentligt ströad, där de ligger om den sköts rätt.

axel skrev:
Lösdrift innebär inte att hästarna bor o ligger utomhus.
De ska ha en Ligghall som är ordentligt ströad, där de ligger om den sköts rätt.

Så är det ju tänkt, ja. Men de flesta jag känner som har lösdrift kan berätta att hästarna använder ligghallen som toalett och gärna ligger ute istället. :D

Immer

Mina hästar ligger med benen helt utsträckta o ena shettisen ligger med stor säkerhet på rygg med tanke på hur mkt spån han har över hela ryggen. För övrigt har mina hästar permanentbäddar kanske man ska tillägga ca 15cm dessutom

Att shettisen inte ligger på rygg och sover kan jag garantera dig. Det är fysiskt omöjligt för en häst.

axel skrev:
VA!
Hästar i box sover liggande flera timmar i sträck.
Mina kliver upp när jag kommer på morgonen.
Ibland lägger en sig innan nattningen 22, om den är trött.

Är dina hästar sjuka eller? Det är ju rent skadligt för en häst att ligga så länge.. Hoppas (och är tämligen säker på att) du har fel.

Hade mina hästar legat stora delen av natten om dom stått på box hade jag ringt veterinären:(

Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte så att det finns 3 olika sorters bädd??
Permanentbädd: Kalk i botten sen torv el spån, halm ovanpå, man tar ut skiten men inte pisset.
Växelströbädd: Man tar ut all skit och allt piss.
Djupströbädd: Man tar inte ut nånting utan ströar bara på nytt ovanpå, inte så vanligt på hästar men på kor och får.

Toffel skrev:
Är dina hästar sjuka eller? Det är ju rent skadligt för en häst att ligga så länge.. Hoppas (och är tämligen säker på att) du har fel.

Hade mina hästar legat stora delen av natten om dom stått på box hade jag ringt veterinären:(

Ja tror du har fel, Min ena häst ligger också väldigt mycket ner i boxen, den tycker det är jättemysigt, hon kliver upp klockan sex på morgonen, när hon lägger sig kan ju variera men när jag sov middag med henne ute i hagen i somras kunde vi ligga timmar i sträck. Hon tycks inte ta någon skada av det, fast hon är bara två så kanske beror lite på åldern också.
Min andra häst lägger sig inte ner lika ofta, kanske ligger 15-30 min som du säger, men hon är betydligt äldre och har föl i magen.

Toffel skrev:

Dina hästar bor väl ute!
Som regel lägger de sig vid 24- 01.
Jag har inte påstått att de sen ligger hela natten

Sen kan det bero på att de ligger skönt. Polisrytteriet i Götet, har också märkt att hästarna ligger mer med den sköna mattan på golvet.

Immer skrev:
Så är det ju tänkt, ja. Men de flesta jag känner som har lösdrift kan berätta att hästarna använder ligghallen som toalett och gärna ligger ute istället. :D

Immer

De brukar inte lägga sig i toaletterna.
Sköta Lösdrift rätt är att mocka o ströa även den.

Stackars hästar :( , jag tycker att du ska prata mer dom ordentligt och om dom inte lyssnar kanske det är dags att anmäla..?

-Ett tips att kolla om hästen har för "tunn" bädd, ta en grep och tryck ner den i bädden (lagom hårt) om det klirrar är det för tunt, om inte är det bra. :rofl: (vet ej om det ska vara så med spån, funkar iallafall på halm)
Annars brukar man ju se. :D -

Lycka till. :bump:

Jag tror det var halm man talade om. Det var väll minimum tjockleken med tanke på att det skulle bli mjukt när hästen låg ner.
Själv tycker jag att ettlager på 5 cm permanentbädd eller torv och sen halm 10-20 cm är det bästa. Min unghäst lägger sig bara där det är som mjukast ute i hagen. Mitt gamla sto rullar sig bara där det är mjukt och lägger sig bara på högt gräs eller halm.

axel skrev:
De brukar inte lägga sig i toaletterna.
Sköta Lösdrift rätt är att mocka o ströa även den.

Tack du, men jag vet hur man sköter en lösdrift och de jag refererade till är inga nybörjare de heller. Det handlar alltså om ligghallar som används uteslutande som toaletter - trots att de mockas och strös varenda dag :smirk: Ändå föredrar hästarna att ligga ute under bar himmel.

Immer

Hästar ligger ner flera gånger under en natt, men inte så länge i taget. Unghästar sover mer.
Eva, som fölvakat en månad och vet vad hästarna gör om nätterna.

Att strö med 30 cm halm på ett golv är helt normalt, men att ha en 30 cm hög permanentbädd är för mycket.

Mina egna hästar bor i uteboxar med jordgolv och har en permanentbädd av torv. Jag fyller på torv och även spån vid behov.

Immer

knapplån...

jag trodde jag hade 10 cm strö men nu har jag mätt för skojs skull :D

den permanenta hårda kakan på bädden är 5cm och den rena spånet är ca 8-10cm:p

så ca 13- 15cm är det i boxen, det tycker jag verkar lagom

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar