djurplågeri

Sv: djurplågeri

Snuffsan skrev:
Jaha? Det räcker alltså att de fattar det? De ska inte ändra på det då? Du ska väl knappast anmäla dem för anmälans skull utan för att ändra på det du tycker är fel.

klart att jag tycker det är fel!
hästarna mår ju inte bra av det.

Ridtravare_bäst skrev:
klart att jag tycker det är fel!
hästarna mår ju inte bra av det.

Och du tycker självklart att de ska ändra på det och lägga in mer spån. :smirk:

Tyckte att Snuffsan ställde lite konstiga frågor där... ;)

milly skrev:
Och du tycker självklart att de ska ändra på det och lägga in mer spån.

Precis. Alltså vill hon få andra att ändra hur de sköter sina djur, eller hur? Det är ju det tråden går ut på. Men det förnekade hon bestämt:

Ridtravare_bäst skrev:
sen har jag väl aldrig sagt att folk ska ändra sin skötsel ?

därför undrade jag.

till snuffsan och milly:

jag har aldrig bett någon att ändra sin skötsel till sina hästar.
jag vill att de ska ändra sina rutiner lite genom att fylla på med mer spån eftersom strömängden i deras boxar är för liten.

Gnist skrev:
Helt rätt :bow:

Jag personligen har extremt svårt för nedlåtande attityder oavsett ålder på skrivaren/talaren och det står jag för. Okunnigheten i sig är för mig inget problem utom när det används som ursäkt för att vara just nedlåtande och hånfull....

du själv har ju inte så mysig attityd.

Är någon nedlåtande/hånfull mot mig ser jag ingen anledning att vara trevlig mot den personen nej..

Ridtravare_bäst skrev:
jag har aldrig bett någon att ändra sin skötsel till sina hästar. jag vill att de ska ändra sina rutiner

23_3.gif

Du vill missförstå och bråka för bråkandets skull och jag inser att det inte är lönt att försöka diskutera med dig. Jag lägger ner.

Nej jag tror inte hon vill missförstå, hon förstår nog helt enkelt inte bättre, det är faktiskt lite synd om henne.

Senast ändrad av en moderator:

jag har aldrig bett någon att ändra sin skötsel till sina hästar.

I skötseln ingår även att ta hand om bädden och diverse annat - eller hur?

jag vill att de ska ändra sina rutiner lite genom att fylla på med mer spån eftersom strömängden i deras boxar är för liten.

Nu börjar man förstå vad du skriver! ;)

Men jag har i och för sig förstått från början att detta är vad du är ute efter. Denna tråd är bara full av missförstånd, tyvärr.
Det har blivit alldeles för hetsigt här bara för att du undrade om det inte är fel att hästarna har så lite strö i boxen - men det var nog för att många satte sig emot att det kan klassas som just "djurplågeri" vilket är ett starkt ord.

Hej!!

Ville bara säga att hästar tål mer än man tror, och man behöver "överdriva" allting! Och lägga typ in dubbelt så mkt halm/spån/torv...
Dom var vana att leva i naturen och överleva kalla vintrar och sånt......

Nån som håller med/ är imot?

:bump:

Senast ändrad av en moderator:

:eek: ......Varför kan alla inte bara resonera lungt, skriva exakt vad dom menar... Tänka efter innan dom skickar inläggen....Försöka se det ur den andras synpunkt.....Läsa igenom det innan dom skickar det m.m... Här inne är så taskig attityd!.....:cool:

Jag håller med. Visst förmänskligar vi hästarna.

Mina två kallblod (som bor i uteboxar) kommer ut tidigt på morgonen efter att de ätit kraftfoder inne. Idag, när de ätit upp sitt frukosthö i hagen gick båda två och lade sig i snön. Besten la sig på sidan med benen helt utsträckta, och jag tror faktiskt att hon sov riktigt gott. ;) Efter en halvtimma reste hon sig, skakade av snön och gick för att se om någon fyllt på hö i bingen.:D Mixen slappnade inte av fullt så mycket, men han låg ner lika länge.

Immer

Dom som startar trådar där dom klagar på andras hästhållning får faktiskt räkna med att få sina argument kritiskt granskade eftersom det här precis som IRL finns gott om folk som utan kunskap klagar på andra!
PL

miana skrev:
Ville bara säga att hästar tål mer än man tror, och man behöver "överdriva" allting! Och lägga typ in dubbelt så mkt halm/spån/torv...
Dom var vana att leva i naturen och överleva kalla vintrar och sånt......

Visst är det så, men vi vill ju inte att våra hästar bara ska "klara" sig utan vi vill ju att de ska ha det så GOTT som möjligt, eller hur? ;)
De är dom ju värda när vi bedrövar dom friheten och kräver saker o ting av dom. :smirk:

Dock ÖVERDRIVER många, i vissa fall så mycket att det t o m gör mer skada än nytta.

milly skrev:
Visst är det så, men vi vill ju inte att våra hästar bara ska "klara" sig utan vi vill ju att de ska ha det så GOTT som möjligt, eller hur? ;)
De är dom ju värda när vi bedrövar dom friheten och kräver saker o ting av dom. :smirk:

Dock ÖVERDRIVER många, i vissa fall så mycket att det t o m gör mer skada än nytta.

det var det jag mena, lagom men inte överdrivet mkt av allting.. Men själklart ska dom må bra. :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar