djurplågeri

Sv: djurplågeri

Ridtravare_bäst skrev:
Luna10 skrev:
:eek:
som får ca 1 l kraft om dagenQUOTE]

hur mkt arbetas din häst dagligen ?!
det kan ju inte vara mycket det eftersom den går på endast 1 liter kraft om dagen ?

kan ju ge exempel på min pålla som året runt går på hö (fri tillgång)
och får 05-1L kraft om dagen. (olika på vinter och sommar, och beroende på hur hårt vi tränar)
vi tränar dressyr och hoppar ca en gång i veckan, hon rids mellan
1-2 timmar ca fem dagar i veckan.(blir oftast 2 timmar på sommaren)
varierat med klättring i skogen och rena skogsturer.
nope, ingen ponny. nordis på ca 600 kg.
Får hon för mycket kraft blir hon bara stissig.
Tycker att så länge jag har ett bra hö, så behöver hon inte
proppas full med kaft.

Jodå, det kan det i vissa fall. Detta beror naturligtvis på vilken sorts häst vi pratar om (vissa raser är t.ex. betydligt mer lättfödda än andra), vilket arbete den utför samt naturligtvis vilka värden höet håller.

Rent allmänt brukar man säga att hästens "underhållsbehov" (alltså den mat hästen behöver för att föda sig då den inte går i arbete) SKA täckas av hö och att man ska täcka de extra behov som uppstår när den arbetar genom kraftfodret. Men detta är mer en regel som kommit till för att säkerställa att hästen får tillräckligt mycket hö. Om höet däremot är näringsmässigt väl sammansatt (man får ju naturligtvis göra en analys!) så kan man mycket väl täcka även "arbetsbehovet" med hö. Jag har egna erfarenheter av något som i vårt stall gick under namnet "rakethöet" då samtliga hästar (halvblod) for omkring med eld i rumpan ett år, trots kraftig minskning av kraftfodergivorna.

Att en häst skulle kunna få kolik av grovfoder (som du tidigare nämnde) har jag heller aldrig hört talas om (och då har jag ändå jobbat som veterinärassistent, låt vara på sen seminstation...), kanske kan vi locka in "PL" eller någon annan veterinär i denna diskussion, för det skulle ju vara intressant att reda ut ytterligare. Min erfarenhet är dock att hästar får kolik av för LITE grovfoder, och det är också vad jag har fått lära mig i de kurser i foderlära jag har gått, men jag är öppen för nya rön!

Fång kan jag däremot tänka mig att en känslig häst skulle kunna få om den fick för mycket av ett proteinrikt hö, och jag har t.o.m varit med om en häst som inte fick bli för hungrig mellan varven då hon i så fall proppade i sig höet för fort och fick foderstrupsförstoppning! Lösningen på problemet i hennes fall var dock att se till att hon hade hö hela tiden, då stressade hon inte upp sig utan åt i lugn och ro.

Vill säga att jag har följt den här tråden sen du startade den, och jag håller med dig om att ett par millimeter sågspån på betonggolv låter som alldeles för lite strö och jag tycker att det är bra att du har kurage nog att säga ifrån när du tycker att hästarna far illa.

:bow:

Åh vad jag gillar sakliga inlägg utan ett endaste påhopp!

Kan passa på att tillägga att mitt tidigare inlägg om att för mycket hö kan ge kolik inte är grundat på någon i min vetskap händelse.
Det var väl snarare fång som jag hade i åtanke.:o

Återigen :bow:

Ridtravare_bäst skrev:
om hästen motioneras så kan inte bara höet tillgodose av de alla ämnen som hästen behöver.

VAR har du fått det ifrån? Ta och förklara VAD exakt som inte finns i HÖ som finns i kraftfoder?!
För FAKTUM är att det är helt fel. Du får nog ta o läsa på lite. :cool:

Vill du så kan jag lära dig... Kan ta ett exempel här:

Om man har ett medelhö, säg med 8MJ och 50 smältbart råprotein.
Så har man en häst på 500kg, normalfödd, som går i lätt arbete (det innebär ungefär "fritidsridning dagligen med 1 lektion i veckan" ).
Då ska den ha ca 80-90MJ/dag. Proteinbehovet är 6ggr det = 480 - 540 gram/dag.
Om man då ger den hästen 10kg hö så blir det = 80MJ och 500gram smbrp. VIPS har hästen sitt behov tillfredställt! Verkar den kräva mer (för att den tunnar ur), säg 90MJ då - då ökar man bara höet till 11-12kg.
Kan du då förklara vad som gör att det i ett sånt fall behövs kraftfoder?!
(bortse från mineraler och vitaminer för DET finns också i hö!)

Norrlänning skrev:
Åh vad jag gillar sakliga inlägg utan ett endaste påhopp!

Mm, om ändå Ridtravare_bäst kunde hålla sig på den nivån också.... :cool:
H*n har tyvärr ett typiskt tonårsbeteende som minskar hennes trovärdighet. Dessutom saknas grundläggande fakta och källor OFTA (inte alltid) som i "om hästen motioneras så kan inte bara höet tillgodose av de alla ämnen som hästen behöver".

Ridtravare_bäst skrev:
om hästen motioneras så kan inte bara höet tillgodose av de alla ämnen som hästen behöver.
jo, om höet är bra så räcker det med endast hö;)

hur mkt arbetas din häst dagligen ?!
det kan ju inte vara mycket det eftersom den går på endast 1 liter kraft om dagen ?

Min häst arbetas 1 timme 3-4 ggr/vecka, d.v.s lätt arbete. Den har fri tillgång (ca 15 kg/dygn), på ett relativt bra hö, tyvärr är det lite för lite protein i det, därför kompletterar jag med lite krafft och mineraler. En häst behöver inte krafft bara för att den arbetas, är höet bra och täcker upp näringsbehovet, behövs endast hö och mineraler.

Ridtravare_bäst skrev:
Jodå det går alldelens utmärkt!

Ett år när jag jobbade på en ridskola fick vi in ett hösilage med så höga värden att vi fick spä det med halm..för att vi skulle kunna ansvända det öht.. och här snackar vi hästar som går några timmar om dagen..Och ändå var hösilaget för "starkt" på halvbloden gick det relativt bra att fodra med hösilaget ..men ponnyerna :eek: Där var det svårare..
Det enda dessa hästar fick i kraftfoder väg var typ 1dl krafft och en 1dl uppblött betfor för att inte rutinerna skulle rubbas för mycket..Och den lilla givan kraftfoder var nästan för mycket.
/Q

det jag sa om kraften...det är vad jag har fått lära mig genom ridskoler och större travstall..
men somsagt...fodersnacket hör ju inte hit

Ridtravare_bäst skrev:
det jag sa om kraften...det är vad jag har fått lära mig genom ridskoler och större travstall..
men somsagt...fodersnacket hör ju inte hit

Nej men det var du själv som tog upp det första gången när du frågade Luna10 om det... :angel:
Sen fortsatte du att påstå att hästar som motioneras måste ha krfatfoder - utan att du har någon fakta kring det. Men nu borde du veta bättre efter att jag och många andra här förklarat för dig!
Ett tips är att läsa boken "Hästens näringsbehov och utfodring" och sätta dig in i korrekt foderlära.

Och du ska inte ta illa upp för att du inte kan detta, det är många som inte kan det. I alla åldrar!

Ps. Ridskolor och travstall är inte alltid heller kunniga om korrekt foderstats beräkning - det är bättre att lära sig genom SLU t ex.

Det handlar väldigt mycket om din kunskap och attityd. Att kalla folk för djurplågare när man inte är så duktig själv rimmar illa. Likaså att klaga på att andra inte ändrar sin skötsel för att du säger att du tycker att det är så, trots att du inte tar rättning ang foder när t.ex. Milly förklarade fakta för dig.

Vad sa djurskyddsinspektören idag då? Är det djurplågeri?

Snuffsan skrev:
Det handlar väldigt mycket om din kunskap och attityd. Att kalla folk för djurplågare när man inte är så duktig själv rimmar illa. Likaså att klaga på att andra inte ändrar sin skötsel för att du säger att du tycker att det är så, trots att du inte tar rättning ang foder när t.ex. Milly förklarade fakta för dig.

Vad sa djurskyddsinspektören idag då? Är det djurplågeri?

hej!
jag har inte sagt emot milly...så det du säger tar jag inte åt mig.
sen har jag väl aldrig sagt att folk ska ändra sin skötsel ?

nej inspektörerna kom aldrig idag. de ska komma någon gång under den här månaden, hoppas vi iaf

Gnist skrev:
Men Snuffsan, du vet väl att 15-åringar kan och vet allt :confused:
Åtminstånde min tror det :angel:

men du..det finns vuxna som tror att de vet väldigt mkt också...som även de kan ha fel. ;)

vill du veta en till sak ?
du är den mest omogna "vuxna" personen som jag nånsin har snackat med....men du kanske också är 15..eller ? :rofl:

Ridtravare_bäst skrev:
*det kan väl ändå inte vara för mkt lilla du...

*jag kallar vem jag vill liten...som du..verkar vara stor i orden..men liten på jorden

*föresten...jag lämnar den här tråden nu.
är less på att argumentera

*men nu lämnar jag denna tråd.

*:angel: :angel: :angel: :angel: :angel:

*vill du veta en till sak ?
du är den mest omogna "vuxna" personen som jag nånsin har snackat med....men du kanske också är 15..eller ?
:rofl:

Några smakprov på din mognadsnivå och seriösa sida....

Har nu ägnat en stund åt att läsa hela tråden och om du gör det samma, så kommer även du att se att det är flera stycken som skrivit "hemskare" saker till dig än vad jag har :smirk:
Är man inte kapabel att svara på en enkel fråga utan att fjanta på som du gör, så kan man heller inte förvänta sig att bli bemött på ett seriöst sätt. En enda fråga var det jag ville ha svar på och det klarade du inte av utan svarade i stället på ett nedlåtande sätt.
Tror du på fullaste allvar att jag mfl tar dig på allvar då?

Ridtravare_bäst skrev:
nej inspektörerna kom aldrig idag. de ska komma någon gång under den här månaden, hoppas vi iaf

Glöm bara inte att rapportera vad de sagt

Förresten så föreslår jag att du anmäler dina stallkamrater för djurplågeri, så kommer förhoppningsvis inspektionen tidigare.

Immer

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar