djurplågeri

Sv: djurplågeri

Men herre jösses...När de nu liks kommer, så går det väl att öppna truten och fråga rent ut om de boxarna du skrivit om här på forumet är tillräckligt mycket strö i för hästarna, eller :confused:

Ridtravare_bäst skrev:
det beror ju på. jag tror att de bara kommer att kolla stallets skick..som takhöjd boxarnas storlek och sånna saker.

Det är nog väldigt olika.
När vi hade inspektion kollades allt, även strömängd. Inspektören t o m luktade på hösilaget och kollade så att vi hade satt upp hållarna till vattenspannarna på rätt sätt.

Och vet du, min ene häst har inte strö ända ut till väggarna, jag har lämnat en ränna där bajset hamnar vilket gör att mockningen blir betydligt lättare. Miljöinspektören hade inga synpunkter på detta.

Och jag säger som både Milly och Gnist - fråga inspektören om ströet i de aktuella boxarna är ok. Om det nu är för lite strö kommer h*n säkert att tala om det för hästägarna och så är den saken ur världen.

Immer

Hade miljöinspektörern här igår.
En jättetrevlig tjej som "hade vatt me förr".

Hon kollade mycket noga hästarnas ströbädd, vatten, hö, takhöjd, gång och dörrbredd, kommenterade att jag inte har galler för fönsterna (behövs inte har polykarbonat) frågade vilken veterinär och hovslagare jag anlitar och kollade gödselstacken ville ha regnr och SAM nr (eu-bidrag) samt allt hon såg på egen hand utan att fråga. Allt detta skrev hon mycket prydligt ner i ett protokoll som hon hade med sig.

Detta ska enligt nya bestämmelser upprepas vart tredje år ungefär.

okej!
jag vet inte vad som ska kollas.
men jag är sjuk nu och hemma från skolan,
så om jag mår bättre och har möjlighet så tänkte jag fara ut till stallet och se vad de tittar på. så då kan jag ju passa på att fråga lite.
men somsagt....det är stallet som ska besiktas..så det är ju inte så säkert att de kollar igenom hästarnas välbefinnande så som mat osv.

föresten!
nån som vet om det är otillåtet att ha maten på hästarnas boxar??
det är en ny diskussion som kommit upp i stallet i samband med besiktningen. en del i stallet (även jag) har kvällshöet+kvällskraften hängandes på boxarna. men nu kommer några och påpekar att man inte får ha så pga om någon häst skulle smita och äta upp allt och få kolik. men vitt jag vet så är våra boxdörrar rymningssäkra.
vi har ju luckor som man kan öppna...men de får vi inte ha öppna pga att det finns hästar som "hängt" sig...men våra boxar har två spärrar + ingen lucka öppen...så hur ska hästen kunna ta sig ut ?

Gnist skrev:
Ok..
Ni är förstås många som tagit upp detta problem med dem? Eller för den delen pratat med stallägaren om dessa missförhållanden? :cool: :angel:

:confused:
Förstår inte vad du menar med detta?
Jag har ingen aning om vad folk/stall det gäller.
Eller var inte inlägget riktat till mej kanske...

Jag har då inte hört att det skulle vara förbjudet.
Men som dom andra säger så kan det ju bli olyckligt om en häst smiter och äter upp allt.
Men å andra sidan så verkar ju ni ha ordentlig låsanordning på boxarna...

På det här inlägget nedan, så låter du rätt så tvärsäker på din sak, som att du vet vilka hästar det gäller och att du personligen sett strömängden i boxarna.

Norrlänning skrev:
Ursäkta att jag svarar för Rt_b nu.:angel:

Nä, de hästar h*n skriver om som står i samma stall har INTE bädd.
Dom har enbart några millimeter på golvet som inte alls kan räknas som vare sej permanentbädd eller växelströbädd.

Norrlänning skrev:
Jag har då inte hört att det skulle vara förbjudet.
Men som dom andra säger så kan det ju bli olyckligt om en häst smiter och äter upp allt.
Men å andra sidan så verkar ju ni ha ordentlig låsanordning på boxarna...

okej.
jag undrar ju som varför man inte skulle få ha det...ingen häst i stallet har någonsin rymt, och jag tror inte att de kommer att göra det heller.
men om krafthinkarna ska bort så tycker jag att även höpåsarna ska bort.

Ridtravare_bäst skrev:
men om krafthinkarna ska bort så tycker jag att även höpåsarna ska bort.

Varför det? :confused:
HÖ är inte farligt för dom att stå o mumsa på om de kommer lösa...

milly skrev:

hästar kan ju få kolik av hö också. jag vet många hästar som blivit utsatt för det. sen har vi ju bara 3 st krafthinkar som är framme..och det är bara 4 liter sammanlagt.

Vet du många hästar som fått kolik av hö?:smirk:

Ursäkta, men det hela låter väldigt märkligt.
Jag tycker mer och mer att du framstår som en som vill ha allt på millimetern och att alla ska göra precis som du vill i stallet. Antingen får du nog slappna av lite och inse att ditt sätt inte är det enda rätta, eller så får du nog bygga eget stall, för håller du på så här kommer du nog snart att vara vräkt.

Senast ändrad:

och det är bara 4 liter sammanlagt
:eek:
Skulle det vara en av mina, som får ca 1 l kraft om dagen, skulle jag bli bra mycket oroligare om de satte i sig 4 liter krafft än lite extra hö, som de förövrigt ändå har fri tillgång på....

milly skrev:

Hö kan visst vara farligt i stor mängd.
Är det en känslig häst så kan det vara kolikframkallande även om det "bara" är hö...:cool:

Så visst, ska kraft bort så kan väl hö åka bort oxå.

Nu beror det väl på hur stor mängd hö det hänger tillgängligt. Det skulle väl möjligt vara skadligt för en fånghäst med bara något kilo extra annars tål nog en "normal" häst att äta lite extra.
Men som sagt beror på HUR mycket...

Sen bara övrigt:
Har jag missat något med Ridtravare_bäst eftersom de flesta skriver som om h*n är korkad och inte vet nåt...?:confused:

Luna10 skrev:
:eek:
Skulle det vara en av mina, som får ca 1 l kraft om dagen, skulle jag bli bra mycket oroligare om de satte i sig 4 liter krafft än lite extra hö, som de förövrigt ändå har fri tillgång på....

Det är väl skillnad att ha fri tillgång på hö och ha höutfodring med begränsad tillgång!?

Men visst, 4 l kraft ist för 1 l är mycket.

hey norrlänning!
du verkar fatta allt!
tack för att du inte är lika påhoppiga som de andra.

men det är klart. du är väl norrlänning ? :smirk:

Norrlänning skrev:
Ursäkta att jag svarar för Rt_b nu.:angel:

Nä, de hästar h*n skriver om som står i samma stall har INTE bädd.
Dom har enbart några millimeter på golvet som inte alls kan räknas som vare sej permanentbädd eller växelströbädd.

Tro mej, jag vill ha myycket spån till mina hästar.
Men jag tycker att det är lite överdrivet att kalla det för djurplågeri om man har lite spån. Eller om man lägger spånet på mitten.

Huvudsaken är väl att det suger upp kisset och att dom inte får liggsår.

Ridtravare_bäst skrev:
hey norrlänning!
du verkar fatta allt!
tack för att du inte är lika påhoppiga som de andra.

men det är klart. du är väl norrlänning ? :smirk:

Inget att tacka för, jag läser bara som du skriver:)
Vet inte hur "dom andra" gör:confused:

:smirk:
Norrlänning skrev:
Inget att tacka för, jag läser bara som du skriver:)
Vet inte hur "dom andra" gör:confused:

jadu inte vet jag :rofl:

men jag har funderat på en sak...du verkar ju fatta så bra hur jag menar...det kanske för att just båda två bor här uppe i norrland...vi är vana vid ungefär samma runtiner..om du fattar :smirk:

jamena...tex här står ju de flesta hästar på spån, jag har aldrig sett hästar som inte gör det...längre ner i sverige används halm,torv,papper osv....

så min slutsats...det blir så mkt tjaffs för att alla har olika rutiner...och allas rutiner ska ju vara de bästa :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar