djurplågeri

Sv: djurplågeri

Givetvis vet jag att han inte ligger på rygg men man kan tro det pga allt spån han har på ryggen

miana skrev:
Tänk även på att för mkt spån kan torka ut hovarna.:(

Det är ju inte mängden spån som torkar ut hovarna.
Det finns inte så mycket vatten i hovarna så att spånet bli mättat på vatten och därmed torkar bara en litendel spån ut.
Därför föredrar jag halm! :D

Elja_isis skrev:
-Ett tips att kolla om hästen har för "tunn" bädd, ta en grep och tryck ner den i bädden (lagom hårt) om det klirrar är det för tunt, om inte är det bra. :rofl: (vet ej om det ska vara så med spån, funkar iallafall på halm)
Annars brukar man ju se. :D

Ett annat sätt att testa det på är ju att sova en natt själv på lika tjock bädd som hästen sover på.
Tycker inte du att det är obekvämt så tycker granaterat inte hästen det heller! :smirk:

"jamena...som jag..har ca 40-50 cm spån i min box..."

Vad har du för takhöjd i ditt stall?

Senast ändrad av en moderator:

Immer skrev:
Det handlar alltså om ligghallar som används uteslutande som toaletter - trots att de mockas och strös varenda dag :smirk: Ändå föredrar hästarna att ligga ute under bar himmel.
Immer

En veterinär tipsade mig en gång att man kan lägga en halmbal utströdd i hagen och vid behov fylla på, för hästarna vill gärna ha "ströa" på sin toalett så det inte stänker på benen när de pinkar. Kanske hästarna kan övertalas att flytta sin "toalett" utanför sin ligghall ;)

Ja, visst kan det bero på det!:idea: Ska genast tipsa mina vänner om det.
Mina egna hästar, ett sto och en valack, är fullständigt bekymrade om var i hagen de pinkar - man skulle nästan kunna tro att de är rumsrena.:D

Immer

hej igen!
jag har pratat med lite olika folk som jobbar med djurskyddslagarna:

så här säger svenska djurskyddsverket:

I djurskyddsbestämmelserna föreskrivs att golv i boxar ska vara försedda med en
ströbädd. Däremot regleras inte hur tjock ströbädden ska vara. Men den får inte vara så tunn att djurets naturliga beteenden hindras, så som urinering och att kunna ligga ner utan problem. Dock kan man
bedöma att om det bara finns strö mitt i boxen så är det ingen ströbädd....vilket dom i mitt stall har..de har spånet i mitten.

så här sa Annelie Grip Hansson Länsvet i umeå:

om ströbädden är för tunn så att djurets naturliga beteenden hindras är strömängden i bädden otillräcklig.

så enligt mig räknas deras ströbäddar ogiltiga enligt de lagar som finns. De är ju så tunna att hästarnas beteenden blir hindrade, de vågar ju inte ligga ner, jag har sett att de försökt men ställt sig upp fort igen för att de tycker det är oskönt. + de har spånet i mitten, och det räknas inte som en giltig ströbädd.

men nu har jag väl bara kvar att fundera på om jag ska göra en anmälning...+ att jag ska väl få lite mera kritik av er :angel:

Senast ändrad:

Det jag fortfarande undrar över är om de har en permanentbädd/ endast betonggolv under ströet?

? vilka menar du?

Dom Ridtravare_bäst skriver om förutsätter jag har betong, annars vore det väl inget att klaga på:crazy:

Jag har sedan dess alltid strött med en halmbal i hagen, det började med att vallacken kom in från hagen och verkade ha problem o pinka, stånk, stön mörkfärgat så jag ringde distr vet som gav mig tipset och nu pinkar han ute även på vintern och han är sååååå noga att det inte får stänka, står och lyfter frambenen för det är sååå äckligt med skvätt :smirk:
Även stoet tycker det är ok för då kan hon bajsa där :smirk:

hejsan!

ja det är för betong.
betong är ju rekomenderat att man helst ska ha till hästar.
det är billigast i längden.
trägolv är ju ett annat golv som man kan ha..men hästarnas kiss fräter ganska hårt på träet...så betong är rekomenderat.
detta gällande stall såklart.
på lösdrift så har man väl oftast bar mark under med en bädd av spån/halm eller vad man nu har.

Senast ändrad:

Ursäkta att jag svarar för Rt_b nu.:angel:

Nä, de hästar h*n skriver om som står i samma stall har INTE bädd.
Dom har enbart några millimeter på golvet som inte alls kan räknas som vare sej permanentbädd eller växelströbädd.

Ok..
Ni är förstås många som tagit upp detta problem med dem? Eller för den delen pratat med stallägaren om dessa missförhållanden? :cool: :angel:

Norrlänning skrev:
Ursäkta att jag svarar för Rt_b nu.:angel:

Nä, de hästar h*n skriver om som står i samma stall har INTE bädd.
Dom har enbart några millimeter på golvet som inte alls kan räknas som vare sej permanentbädd eller växelströbädd.

tack! äntligen någon som fattar ! :bow:

Gnist skrev:
Ok..
Ni är förstås många som tagit upp detta problem med dem? Eller för den delen pratat med stallägaren om dessa missförhållanden? :cool: :angel:

svar: ....det är ingen idé att snacka med stallägaren..hon är en sån som aldrig vågar säga till...så man får säga till själv om en del saker...som oftast leder till en massa tjaffs och bråk.
det är jag och en till som pratat med dem...men de lyssnar inte...kommer ju bara med en massa ursäkter.

men men..jag kanske inte behöver bry mig om att anmäla, för på torsdag kommer djurskyddsinspektörer för att "besikta" stallet, eftersom det är en ny regel för i år..alla större stall ska kontrolleras...och spec om det var länge sen stallet kollades..som vårat. det är inte kollat sen långt tillbaka då det var ridskola där.

Då bör ju problemet lösa sig av sig själv då, utan att någon behöver ta ställning och anmäla.

Gnist skrev:
Då bör ju problemet lösa sig av sig själv då, utan att någon behöver ta ställning och anmäla.

det beror ju på. jag tror att de bara kommer att kolla stallets skick..som takhöjd boxarnas storlek och sånna saker.

Ridtravare_bäst skrev:
det beror ju på. jag tror att de bara kommer att kolla stallets skick..som takhöjd boxarnas storlek och sånna saker.

Det skulle jag tro också. Men om du är där då de kommer kan du väl fråga om strömängd och visa boxarna med lite strö... Fråga vad dom tycker om det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar