Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snuffsan skrev:Det kan jag eftersom jag nyligen var på ett mycket bra föredrag om hovens funktion, skötsel och sjukdomar.
Hoven "skjutsar" tillbaka blodet precis som vilken annan kroppsdel som helst. Som när du rör en arm eller ett ben. Har du dålig cirkulation i ett ben och det börjar sticka i det så hjälper det att röra lite på benet, dvs cirkulationen främjas av rörelse. Det är på ungefär samma sätt med en häst. Det är mer benrörelsen än trycket mot hoven som är bra för cirkulationen. Men det är ju inte så vanligt att hästar står och vevar runt benen i luften (fast dina är ju lite märkliga så man vet ju inte), utan rörelse och tryck brukar hästen fixa samtidigt när den går, om du förstår vad jag menar.
Precis som du skriver är hoven en stötdämpare.
Zandrah skrev:Men alltså, jag tror du missuppfattat ordet "bädd"
Bädd är inte detsamma som att lägga in spån, halm eller dyl till sin häst. Bara för att en häst inte har bädd, betyder det inte att den inte har underlag. Bädd är ett tjockt packat lager som ligger UNDER det aktuella ströet (permanent)(typ..... )
Ridtravare_bäst skrev:det verkar fínnas delade meningar om det här.
men somsagt...jag tycker det är hemskt eftersom det hindrar ju hästarnas naturliga beteenden..
miana skrev:Hej!
Han/Hon verkar han lite "annorlunda" för alla hästar jag har sett ligger med alla fyra benen under sig, men du kan ha rätt. Vissa hästar kanske skiljer sig från mängden. =P
milly skrev:
Fjasut skrev:Så här ligger mina hästar oftast...
mimmi_pippi skrev:Man kan faktiskt ringa efter en djurskyddsinspektör. De kan ju ge dem en varning då. Det kanske är en börja iaf. Prova att ringa svenska hästars värn eller nåt.
Ridtravare_bäst skrev:jag vet inte vad jag ska göra!
jag tycker hemskt synd om djuren...men det är ingen idé att prata med dem...då blir det ord mot ord....som jag sköter mina hästar så...sköt du ditt...lägg dig inte i...mina hästar mår alldeles utmärkt...osv.
vet hur det känns, jag äger inte mina hästar, men ägarens morsa har en del att säga om hur jag sköter hästarna. Hon tycker hästarna skall stå inne 16 timmar eller mer, hon vill att hästens vatten skall vara i en krubba typ en meter upp i luften, och jag kan nämna massa såna där grejer, och allt det där ifrågasätter ju jag, vad är det för naturligt med det? STÅ PÅ DIG, fast å andra sidan om du har din häst i samma stall och hyr in dej där så kan det ju bli tvister mellan er, men tillkalla en inspektör eller nått som kan ge dom en varning, du kan vara anonym.
Jag blir så less när folk står och ifrågasätter hästens naturliga miljö, hon ser ju själv hur bra hästarna mår, varför kan hon inte lyssna? tror hon vet allt för att hon är så mycket äldre än mej och har haft häst i nästan hela sitt liv.
Bevisa din sak för dom, visa dom hur du ser hästen och dens behov.
kullerbytta skrev:Risken för piphas ökar med liten strömängd.
Var det inte en artikel i Ridsport nyligen där man rekommenderade 30 cm strö.