djurplågeri

Sv: djurplågeri

Nyare forskning ska tydligen påvisat att stålen inte alls pumpar upp blod. Den är mer som en trampdyna som gör att islaget av hoven inte blir så hårt i marken.

Eftersom jag själv inte har strålar på mina fötter kan jag inte med säkerhet säga vilket som stämmer..;)

En i mitt stall har också så megalite språn:crazy: Förstår inte
att de inte kan lägga in mer? :confused:
Fö. var det ytterligare tre av hästarna i stallet som stod på några cm
spån förr, numera bor det på tjock och härligt halmbädd :) Ägaren
hittade förnuftet till slut.

Det kan jag eftersom jag nyligen var på ett mycket bra föredrag om hovens funktion, skötsel och sjukdomar.:idea:

Hoven "skjutsar" tillbaka blodet precis som vilken annan kroppsdel som helst. Som när du rör en arm eller ett ben. Har du dålig cirkulation i ett ben och det börjar sticka i det så hjälper det att röra lite på benet, dvs cirkulationen främjas av rörelse. Det är på ungefär samma sätt med en häst. Det är mer benrörelsen än trycket mot hoven som är bra för cirkulationen. Men det är ju inte så vanligt att hästar står och vevar runt benen i luften (fast dina är ju lite märkliga så man vet ju inte), utan rörelse och tryck brukar hästen fixa samtidigt när den går, om du förstår vad jag menar.

Precis som du skriver är hoven en stötdämpare.

Men alltså, jag tror du missuppfattat ordet "bädd"
Bädd är inte detsamma som att lägga in spån, halm eller dyl till sin häst. Bara för att en häst inte har bädd, betyder det inte att den inte har underlag. Bädd är ett tjockt packat lager som ligger UNDER det aktuella ströet (permanent)(typ.....:crazy: )

De flesta som har boxar skulle jag nog vill säga INTE har bädd.....iallafall som jag känner....utan helt enkelt spån, halm eller dyl.

Jag har inte bädd, men väl ett lager spån (inte kutterspån, vilket man måste har mer av eftersom det är så tunt) på kanske 10 cm ....och det tar INTE 35 min att mocka heller;)

Våra hästar brukar oxå ligga heeeeeelt utslagna i hagen allihop, även på vintern :)

Senast ändrad:

Snuffsan skrev:
Det kan jag eftersom jag nyligen var på ett mycket bra föredrag om hovens funktion, skötsel och sjukdomar.:idea:

Hoven "skjutsar" tillbaka blodet precis som vilken annan kroppsdel som helst. Som när du rör en arm eller ett ben. Har du dålig cirkulation i ett ben och det börjar sticka i det så hjälper det att röra lite på benet, dvs cirkulationen främjas av rörelse. Det är på ungefär samma sätt med en häst. Det är mer benrörelsen än trycket mot hoven som är bra för cirkulationen. Men det är ju inte så vanligt att hästar står och vevar runt benen i luften (fast dina är ju lite märkliga så man vet ju inte), utan rörelse och tryck brukar hästen fixa samtidigt när den går, om du förstår vad jag menar.

Precis som du skriver är hoven en stötdämpare.

Ja,vi har nog lite lika teori:idea: ...Gick lantbruksgymnasium och då fick vi lära oss allt om hoven(ja kan inte säga att jag är en expert)men vi fick disikera en hästhov och gå igenom hovens anatomi.Man såg tydligt hur elastiska putan har stor betydelse för att cirkulationen skall gå runt(om strålen inte har någon betydelse för putan eller hjärtat,skulle ju hästen ha varit utan stråle från första början!!!)det sitter även en stor artär på varsin sida av hoven som funkar ungefär som stora kroppspulsådern som sitter på insidan av våra lår!! För att blodet skall kunna pumpas runt i hoven så behövs en stötdämpande effekt för hoven..och som du säger så fixar hästen det själv genom sin egna rörelse!! Men i en box på 3*3 meter så erbjuds hästen ingen rörelse!Nu mår ju inga hästar speciellt dåligt av att stå på box därför att de släpps ut dagligen i hage eller rör på sej genom motion,så hoven/benet får ju vara i rörelse!!!
Men visst skall hästen ha en bra bädd att stå på men det är ju egentligen mest för att inte få liggsår på övriga kroppen,,,betongolv är ju givetvis inget bra att stå på ,det är för hårt så en spån,torv eller hamlbädd på minst 10 cm skall finnas på golvet..Men en häst som står på jordgolv skulle egentligen kunna klara sej enbart på det..
Men en bädd på 40-50cm är för överdrivet för att det egenligen skall uppfylla någon funktion för hästen...tror nog bara det är för att människan skall slippa ha dåligt samvete!!

Zandrah skrev:
Men alltså, jag tror du missuppfattat ordet "bädd"
Bädd är inte detsamma som att lägga in spån, halm eller dyl till sin häst. Bara för att en häst inte har bädd, betyder det inte att den inte har underlag. Bädd är ett tjockt packat lager som ligger UNDER det aktuella ströet (permanent)(typ.....:crazy: )

Läs vad Norrlänning skriver i sitt inlägg (nr #79), det heter permanentbädd och växelströbädd - alltså har man alltid en bädd.

Immer

Ridtravare_bäst skrev:
det verkar fínnas delade meningar om det här.
men somsagt...jag tycker det är hemskt eftersom det hindrar ju hästarnas naturliga beteenden..

Det mest naturliga för hästen är att vara ute dygnet runt - inte stå i box öht. Hur mycket strö har hästen att ligga i ute i naturen...?
:smirk:

För övrigt har vi några hästar i stallet som inte kan stå på djupströbädd pga att dom geggar ner så förfärligt. För att kunna hålla torrt måste man alltså tömma boxen varje dag och av naturliga skäl blir det ingen tjock bädd då.
Mao: det som funkar för din häst kanske inte funkar för en annan!

miana skrev:
Hej!

Han/Hon verkar han lite "annorlunda";) för alla hästar jag har sett ligger med alla fyra benen under sig, men du kan ha rätt. Vissa hästar kanske skiljer sig från mängden. =P :rofl: :rofl:

:confused:

Så här ligger mina hästar oftast...
1557362.jpg

milly skrev:
th_005.gif
sååsööt :love:

till ridtravare_bäst hur är det möjligt med en ½meters bädd?? spånet ramlar väl ut när du öppnar boxdörren???tänkte även på hur takhöjden blir för din häst...

det är inte ett påhopp, men eftersom du tagit upp detta och sagt att dina kolleger i stallet endast hade några mm, men du hade 50cm så undrar jag bara om allt stämmer...

själv har jag ca 10-13cm hög bädd
jag har inte mätt den:D

Fjasut skrev:
Så här ligger mina hästar oftast...
1557362.jpg

:D Vad roligt det ser ut! Den lille i mitten får hålla vakt och de andra två (större antar jag) ligger med ett jämnt mellanrum till "vakten"...
:rofl:
Sen har du tagit bilden i ett sånt PERSPEKTIV också! Annorlunda bild verkligen. ;)

:D

Jo, den lille tjocke fick ofta stå vakt. Men just innan jag tog det här kortet så låg även han utslagen. :)

Man kan faktiskt ringa efter en djurskyddsinspektör. De kan ju ge dem en varning då. Det kanske är en börja iaf. Prova att ringa svenska hästars värn eller nåt.

mimmi_pippi skrev:
Man kan faktiskt ringa efter en djurskyddsinspektör. De kan ju ge dem en varning då. Det kanske är en börja iaf. Prova att ringa svenska hästars värn eller nåt.

Ridtravare_bäst har ringt till en djurskyddsinspektör.
Vi väntar med spänning på vad som kommer fram ur det mötet.:smirk:

Immer

Jag utgår ifrån att jag själv skulle kunna tänka mig att sova en hel natt på bädden själv. Jag använder inte spån, jag har halm för det tycker jag är lättast, dock dammar det lite mer så stallet står öppet under dagarna och vädras.
Det krävs nog mer än det för att anmäla folket, om inte hästarna får skador på benen, hovarna eller mår jättedåligt av det. Jag själv skulle aldrig kunna tänka mig behandla mina hästar så, jag bryr mig mer om dom än någon annan.
Har en kompis som har hästar bara för att ha dom, hon sköter dom inte eller någonting, där kan vi snacka om vanvård. Men tycker du skall tala om för dom att skaffa hästar är precis som att skaffa barn, från och med det tillfället skall hästarna alltid komma i första rummet.
Om man har häst så har man och då får man ta ansvaret, inte mer med det.

Tycker man det är så j*vla jobbigt och mocka skulle man nog tänkt ett steg längre när man staffade häst! Det är ju ens skyldighet att ta hand om sin häst!!

Ridtravare_bäst skrev:
jag vet inte vad jag ska göra! :(
jag tycker hemskt synd om djuren...men det är ingen idé att prata med dem...då blir det ord mot ord....som jag sköter mina hästar så...sköt du ditt...lägg dig inte i...mina hästar mår alldeles utmärkt...osv.

vet hur det känns, jag äger inte mina hästar, men ägarens morsa har en del att säga om hur jag sköter hästarna. Hon tycker hästarna skall stå inne 16 timmar eller mer, hon vill att hästens vatten skall vara i en krubba typ en meter upp i luften, och jag kan nämna massa såna där grejer, och allt det där ifrågasätter ju jag, vad är det för naturligt med det? STÅ PÅ DIG, fast å andra sidan om du har din häst i samma stall och hyr in dej där så kan det ju bli tvister mellan er, men tillkalla en inspektör eller nått som kan ge dom en varning, du kan vara anonym.
Jag blir så less när folk står och ifrågasätter hästens naturliga miljö, hon ser ju själv hur bra hästarna mår, varför kan hon inte lyssna? tror hon vet allt för att hon är så mycket äldre än mej och har haft häst i nästan hela sitt liv.
Bevisa din sak för dom, visa dom hur du ser hästen och dens behov.

Risken för piphas ökar med liten strömängd.
Var det inte en artikel i Ridsport nyligen där man rekommenderade 30 cm strö.

Du har tydligen inte läst hela tråden. Ridtravare_bäst har ju bokat tid med en djurskyddsinspektör för att höra hur det egentligen ska vara.

Och jag - och säkert många med mej - ser med stor förväntan fram emot att Ridtravare_bäst ska redovisa svaret hon får av inspektören för oss.:smirk:

Immer

kullerbytta skrev:
Risken för piphas ökar med liten strömängd.
Var det inte en artikel i Ridsport nyligen där man rekommenderade 30 cm strö.

30 cm permanentbädd eller löst spån? Om det är löst spån är det risk för att hästen får spån i näsborrarna om den ligger ner.

Vad säger man om alltför mycket strö, då?:D
Det är inte heller bra, eftersom hästen behöver känna att den har fast mark under sig och det gör den inte om bädden blir alltför tjock.

Immer

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar