djurplågeri

Sv: djurplågeri

men nu lämnar jag denna tråd.
jag står för vad jag tycker och ni står säkert för vad ni tycker.
jag ska träffa djurskyddsinspektören snart, så jag får vända mig till denna person med mina frågor och funderingar över vad som gäller.
jag kan ha fel, eller rätt, samma sak med er.

jag ville egentligen bara veta vad ni tyckte... inte få en massa påhoppningar mot just mig.

Ok då ska jag ge MIN version av begreppen..

Strö= Lös Halm/spån/torv, som mockas ut med hästens kiss och bajs och som byts ut regelbundet.

Bädd= Kalk i botten och sedan Halm/Spån/Torv. Man mockar ENDAST bort hästens bajs, mockar Inte ut kisset eller ströet och fyller på med mer strö(ev mer kalk om det behövs) regelbundet. Mockas ur helt 1-2 gånger/ ÅR och då är det en hård tjock bädd man mockar ur.

I ett diskussionsforum få man räkna med att behöva stå för o försvara sina åsikter o påståenden, de som inte klarar det tackar för sig.
Om man sen tilltalar vuxna människor som små barn så får man räkna med reaktioner!!
PL

Senast ändrad:

Ridtravare_bäst skrev:
jag tror inte du hänger med riktigt.
en bädd är ju det hästen står på, och den ska ju vara (rekomenderat) som minst 10-15 cm.
och om de står med bara några mm...kan det inte räknas som bädd..utan då räknas det väl mer som strö?

Joho tack, jag hänger med alldeles utmärkt. Har jobbat med peramanentbäddar av såväl torv som spån, även med växelströbädd. Den senare kräver faktiskt mera strö än permanentbädd, och det är den vi pratar om. Men sen finns det människor som av ren bekvämlighet faktiskt ger en sådan för lite strö, och det är detta du anmärker på.

Det finns inga lagar eller regler som säger att hästen måste stå på permanentbädd, däremot så är för lite strö inte bra eftersom det kan ge hästen liggsår samt oftast en mycket grisig box. Å andra sidan så kan faktiskt även för mycket strö ge hästen skador, så enkelt uttryckt är lagom bäst.

miana skrev:
Hej!

En häst ligger inte på rygg den ligger med alla benen under sig.
Tänk även på att för mkt spån kan torka ut hovarna.:(

E du helt säker på detta?? Min häst ligger nämligen på sidan me alla fyra ordentligt utsträckta... detta vet ja då vi konstaterat att han springer i sömnen när han drömmer...

Hjälp 50 cm spån du måste ju ha en jättehäst som kan kliva upp och ner från boxen:eek: Mina shettisar hade trillat ner och slagit sig om jag hade haft så mycket spån i deras boxar:D Jag har ca 20 cm till mina! Även islänningarna som står på spån har ca 20 cm man vill ju inte att dom ska få svindel:rofl: :rofl:

"Ödmjukhet gör den bästa hästmänniskan"

Det har jag lärt mig, och jag tror att du behöver visa lite av just det. Du är ung (jag med) och har så otroligt mycket mer att lära (jag med)...

50 centimeter ÄR för mycket... Jag är ledsen att behöva säga det, men så är det. Jag inser ju att du gör det med önskan att göra det bästa för din häst, men okunskap är oftast det som leder till misskötta hästar.

Min häst står på ca 15 cm permanentbädd av torv, då har jag räknat med både det "fasta" och det nya ströet ovanpå. Som många andra skrivit så är det lika viktigt att inte ha för mycket, som för lite.

Tänk på din hästs senor. Sen att det låter lite lite, med bara ett par milimeter, det är ju en sak, men man behöver ju inte överdriva.

Att din stallkamrat har för lite strö kan man kanske tycka, men man ska inte kasta sten i glashus.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men såhär tänker jag: När jag sett hästar ligga ute i hagar, så tycker jag att jag i regel märkt att dem gärna ligger där marken är fast och LÄTT sviktande... Alltså resonerar jag så att det är ungefär det jag vill eferlikna i boxen.

Jag hoppas att du har skev uppfattning om centimetrar när du skriver att din häst har en halvmeter hög bädd. :crazy:

Har du mätt?! För jag skulle tro att den är max 30cm hög, även om du säger att den är 50cm.
En 50cm högt lager med spån blir ju hemskt jobbigt för en häst att stå och gå på. Stackars häst i såfall. Som att gå i djup snö. För att inte tala om att LÄGGA sig ner i det... drunknar ju... och har enormt svårt att ta sig upp.

Även om du nu, som du säger, först ett blötare, packat lager underst på kanske 2-3dm, och sen 1-2dm spån blir det väldigt HÖGT med spån och jag förstår inte hur du kan få in detta i boxen och hur hästen får KLIVA på den som ett stort trappsteg. :confused:

Har du nånsin sett ngn annan med 50cm strö??

Jag åller annars med dig om att man ska minst 1dm strö i ett jämnt lager i hela boxen. Helst 15-20cm. :smirk:

joo det kan det! tex om det är en m spån i boxen kan ju hästen inte komma in! även för mkt spån torkar ut hovarna!

Hej!

Han/Hon verkar han lite "annorlunda";) för alla hästar jag har sett ligger med alla fyra benen under sig, men du kan ha rätt. Vissa hästar kanske skiljer sig från mängden. =P :rofl: :rofl:

:confused:

miana skrev:
Hej!

Han/Hon verkar han lite "annorlunda";) för alla hästar jag har sett ligger med alla fyra benen under sig, men du kan ha rätt. Vissa hästar kanske skiljer sig från mängden. =P :rofl: :rofl:

Det är klart att hästarna under vissa tider ligger på sidan med benen utsträckta!

jag citerar ur boken "Hästens näringsbehov och utfodring" där det i början beksrivs lite om hästars vanor:
"Paradoxsömnen inträffar endast när hästen ligge ner, i de flesta fall helt utsträckt på sidan." ;)

Har du aldrig sett en häst som ligger på sidan och sover? :confused:

Jag har iaf sett bilder på det, men tror att jag nån gångg sett någon häst ligga o vila så dagtid när de går på bete.

Nej jag har inte sett nån ligga så, bara med alla fyra under sig. Men det kan mkt väll vara så att jag har fel. Jag är "öppen för förslag", om man så säger :crazy: :rofl:

miana skrev:
Nej jag har inte sett nån ligga så, bara med alla fyra under sig. Men det kan mkt väll vara så att jag har fel. Jag är "öppen för förslag", om man så säger :crazy: :rofl:

Ja du HAR fel!
har du någon gång övervakat en häst hela natten för att se att den inte lägger sig utsträckt på sidan? Det är ju inte många som gör det, så du har nog bara missat det. :p
När min häst hade kolik lade hon sig så också och stönade. Jag satt hos henne och försökte trösta (medans vi väntade på veterinären).
(kom på det nu)

Den enda bilden jag hade på en häst som ligger så var på ett föl... söt va? :love:
folliggerner.jpg

oj 10 cm? det är juh inget för dom där tunga djuren, mina står på 30-40 cm djup spån bädd. :D det e härligt.

okej jag ger mig =P, med det är vad jag har sett.... Gullig bild ja!

En häst ute i naturen ligger ju inte på en 30-50 cm mjuk bädd, på vintern är det ju stenhårt eller så är det snö som är mjuk eller hård. Men vem vill ligga i snö och bli kall? På sommaren så kanske det kan bli nått liknande eftersom marken är mjuk......... Det är ju inte bra för hästen att andas in ströet, den kan till slut (kanske) få bronkit eller kvickdrag till och med.. (Okej kanske behövs lite annat ochså)

:crazy: :crazy: :crazy: :crazy:
:ELLER rätta mig om jag har fel??????
:crazy: :crazy: :crazy::crazy:

Ridtravare_bäst skrev:
jamena...som jag..har ca 40-50 cm spån i min box...

Herregud:eek: :confused: Att inte din häst har gallor i benen är konstigt isåfall!?
Du kanske har överdrivit en smula..Ok att hästen skall ha en ordentlig bädd men 40-50 cm ÄR för mycket!!

I hoven sitter en stråle,under strålen(i hoven) sitter elastska putan som ger hoven blodcirkulation...Hoven behöver ett stummt underlag för att ge hoven den rätta cirkulationen..Elastiska putan, strålen och hästens hjärta har ett samband!! Slå upp detta i vilken "hovbok" som helst!!!
Hästar ute på ett sommarbete går ju inte o lägger sej i det mjuka gräset utan OFTAST på upptrampad torr jord!!

miana skrev:

En häst ute i naturen ligger ju inte på en 30-50 cm mjuk bädd, på vintern är det ju stenhårt eller så är det snö som är mjuk eller hård. Men vem vill ligga i snö och bli kall? På sommaren så kanske det kan bli nått liknande eftersom marken är mjuk......... Det är ju inte bra för hästen att andas in ströet, den kan till slut (kanske) få bronkit eller kvickdrag till och med.. (Okej kanske behövs lite annat ochså)

:crazy: :crazy: :crazy: :crazy:
:ELLER rätta mig om jag har fel??????
:crazy: :crazy: :crazy::crazy:

Du han före mej...tur att fler är kunniga!!!:) :banana:

Lånar knapp

Några mm spån är alldeles för lite!
Samtidigt som 50 cm låter väldigt mycket.

Att jämföra att ligga på frusen mark ute med betong golv inne är ju galet...
Prova släppa ner ett järnspett i den frusna backen och sen i betongen...
Vilken sviktar och ger efter:smirk:
Det blir ju som Kalle Anka när man gör det på betongen, hela kroppen vibrerar.:crazy:

Permanentbädd och växelströbädd heter det.
Så stod det att det är rekommenderat 10-15 cm i bädden så gäller ju det både permanent och växel...

Tycker för övrigt att de så kallade vuxna här i tråden bete´r sej minst lika barnsligt som nån annan...

Bilden är visserligen tagen långt ifrån (från sovrumsfönstret), men om du tittar noga ser du en häst som ligger flat och en med benen under sig:p . Mina hästar har inte riktigt förstått det där med att en ska vakta....:D
sover.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar