djurplågeri

Sv: djurplågeri

Gazzan skrev:
HATAR spån både dammigt och dyrt och jobigt att mocka.. stå där och skaka sönder axlarna när man kan ta en grep bara i halm och vicka bort bajser och slänga tillbaka den rena halmen i boxen igen..
Kisset sugs åt bra om man läger ca 3 liten spån där de kissar=):banana:

BILLIGT och man är klar med mockningen på 5 minuter ist för som spån 35 minuter:crazy:

35 minuter/ spånbox??? Seriöst, då skulle jag mocka hela dagarna på jobbet, ingen häst skulle hinna motioneras.

Vardagar skottar jag mellan 7 o 15 st beroende på hur dagen är upplagd o helger mockar jag drygt 30 boxar samt släpper ut alla. Hur skulle det funka om varje box tog 35 minuter? Nej varje box tar 2-5 minuter beroende på hur renliga hästarna är. Och då har vi ändå ca 10-20 cm spån i varje box. :banana:

Ridtravare_bäst skrev:
jo, att ha en bädd är ett måste.
vet inte hur tjock bädd..men rekomenderat är tydligen 15 cm
vad man har som bädd finns olika valmöjligheter.
men hästarna ska kunna ligga ner utan problem..så står det enligt lag.

Nej, det finns inga krav på att hästen måste stå på bädd. Ströet kan lika gärna lösmockas, en sådan lösning kräver oftast mera strö än vid bädd.

Ridtravare_bäst skrev:
ja..jag har ca 50 cm spån i min box.

Tar hästen ett kliv upp när den går in i boxen eller har du möjligen byggt en liten trappa? Hoppas takhöjden i ditt stall räcker till.:D

När du träffar djurskyddsinspektören så fråga vad h*n anser om halvmeterhögt med spån i box.
Och glöm sen inte återkomma till tråden när djurskyddsinspektören har berättat om hur det förhåller sig med lag på bädd mm mm.

Immer

Ridtravare_bäst skrev:
hästen ska ligga mjukt! där ute i hagarna med sandunderlag ligger de väl inte på bara några mm , eller hur ?

Hur är det vintertid, när det är stelfruset och barmark? Lösdriftshästar ligger gärna ute istället för att gå in i sina ligghallar/vindskydd.

Immer

Immer skrev:
Hur är det vintertid, när det är stelfruset och barmark? Lösdriftshästar ligger gärna ute istället för att gå in i sina ligghallar/vindskydd.

Immer

de ligger ju på marken ja...det är iallafall mer naturligt och skönare än ett hårt betonggolv. det blir ju olika tryck. marken är ju ändå mjuk jämfört med betongen.

right ?

Jag vet inte om man kan anmäla det, men visst fasen är det dålig stil! Sådana människor skulle hålla sig till KÄPPHÄST!!!!

Knappen...

Nu kommer jag dragande med mina ord från gamla hästkarlar....
(jag tycker de brukar ha en hel del innanför pannbenet iaf;) )

Strömedel är främst till för att suga upp urinen.......

Mao, så ska man inte bädda ner hästarna i "sidenlakan" utan det strö man har i boxen är till för att hästen inte ska behöva ligga eller stå i sin urin.

Sedan vill jag påpeka att allt strö som ligger i en box/spilta kallas bädd. Bädden kan sedan vara pemanentbädd dvs man tar bort gödslet och strör på nytt strö. Helst ska en permanentbädd ha grundats med kalk närmast golvet för att undvika lukt..
Samt växelströbädd där man dagligen tar bort gödsel samt det våta ströet för att sedan fylla på med nytt.
Vad som är bäst överlåter jag åt var och en bestämma efter tycke och smak..:D

våra hästar ligger mer om dem har lite spån än mycket.
har dem c afem centimeter är dem spåniga upp över ryggen och ligger ner medans man morgonfodrar men har dem mer är dem griniga och dana(fast rena) när man tar ut dem på morgonen. sen ligger dem ute i slasket istället.
Står i och för sig i spilta, kanske är annorlunda då.

känns konstigt att ge dem lite spån men eftersom jag ser hur dem gör borde det ju vara så.

obs. kan mkt väl vara så att min ahästar är konstiga!

Jag är absolut inte för att hästarna ska enbart ha några mm spån i mitten av boxen, men någon måtta får det väl ändå vara.

Jag har mellan 10-20 cm spån i boxarna, har inte permanentbädd utan mockar även ut allt blött varje dag. Har gott samvete för jag har trägolv i mitt stall o gummimattor på - så det är inte ett hårt o kallt betonggolv under.

I ligghallen har jag dock en permanentbädd, sandbotten o spån/torv ovanpå. Den bädden är nog ca 40 cm på sina ställen o endast det översta lagret är löst.

Men seriöst så låter det alldeles uppåt väggarna med 50 cm bädd i en box.

Det är väl ett tänkvärt faktum att hästarna liksom inte går o lägger sig när det är kvällen - för att sedan sova hela natten ända till morgonen. De sover korta stunder, dygnet runt, totalt ca 4 timmar/dygn - dessutom gärna stående - vilket är ett naturligt sätt för ett flyktdjur.

Ridtravare_bäst skrev:
de ligger ju på marken ja...det är iallafall mer naturligt och skönare än ett hårt betonggolv. det blir ju olika tryck. marken är ju ändå mjuk jämfört med betongen.

right ?

Betonggolvet är ju slätt, det är inte marken ute. Och här i Skåne är det stenhårt när det är fruset och barmark.
Jag håller inte med dej.

Immer

älgen skrev:
Mao, så ska man inte bädda ner hästarna i "sidenlakan" utan det strö man har i boxen är till för att hästen inte ska behöva ligga eller stå i sin urin.

Så sant. :bow:

Tänker f ö på hästen som har en halvmeter hög bädd - om den ligger ner i spånet måste den ju få näsan full med spån, eller? Det kan ju inte heller vara nyttigt. Kanske rent av "djurplågeri"?

Immer

H*n har ju många års erfarenhet :D

Immer (som inte är tillräckligt ung för att veta allting)

Hej alla!

Till att börja med så är detta inte riktat mot dig, Immer, det var bara lättast att svara på senaste inlägget, hoppas du ursäktar :crazy:

Sedan vill jag bara säga som så; Ni har alla rätt i viss mån, några helt, andra mindre men alla har ju rätt.

Om uppgifterna om bristen på spån stämmer så låter det verkligen som för lite, ens för att suga upp eventuellt urin. Att ha lite spån för att man inte orkar mocka ÄR förkastligt, hittills är vi alla överens. Sedan börjar en annan diskussion, vad som är för myckat och för lite. Gällande det kan man skriva en hel uppsats, men generellt är det så, att ingen lagstadgat mått finns på bäddens höjd (gäller både permanent- och växelströ-), men man vet att för lite ger liggsår och att för mycket (mjukt, högt, "sidenlakan" allt det) sliter på mjukdelar såsom senor och ligament på grund av att hästarna inte får tillräckligt stöd av underlaget (samt att det blir halt/besvärligt att både lägga sig och resa sig för dem).

Av samma anledning sätter man inte en senskadad häst i mjuk sandhage utan på hårdare underlag, rehabilitering sker delvis på hårdare underlag samt unghästträning för att stärka ben och spara senor/ligament sker på hårdare underlag. Om någon inte är klar över hur det fungerar förklarar jag gärna närmare, bara fråga.

// Mvh - Jenny

Boj skrev:
Men det är ju dem gör, står på något som torv eller spån fast inte på bädd.

jag tror inte du hänger med riktigt.
en bädd är ju det hästen står på, och den ska ju vara (rekomenderat) som minst 10-15 cm.
och om de står med bara några mm...kan det inte räknas som bädd..utan då räknas det väl mer som strö?

Beskriv skillnaden mellan bädd och strö enligt din definition tack , då det verkar som att du Inte kan skilja begreppen åt.

Gnist skrev:
Beskriv skillnaden mellan bädd och strö enligt din definition tack , då det verkar som att du Inte kan skilja begreppen åt.

strö det menas mer som ett tunt lager.
bädd menas lite tjockare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar