djurplågeri

Sv: djurplågeri

när jag halmar i det stallet jag jobbar i så lägger jag alltid i alldeles för mkt .. dom får enormt lite halm om vardagarna :crazy:

miana skrev:
Hur tar man bort inläggen om man ändrar sig?

Man är snabb som rackarn att plocka bort det man skrivit och skriver *raderat* i stället, men efter 15 (?) minuter så går det inte att ändra ;)

10 spånbalar i en liten box???:eek:(3x3 meter öhhh det måste va spån upp till krubban jö.. när jag fyllde på med 5 balar vart det ca 3 DM högt med spån och jag fyller på med 1 bal i veckan..
Kisshästar behöver nog nästan 2 balar oftast ston som behöver de speciell när de ska te å brunstas:crazy:

HATAR spån både dammigt och dyrt och jobigt att mocka.. stå där och skaka sönder axlarna när man kan ta en grep bara i halm och vicka bort bajser och slänga tillbaka den rena halmen i boxen igen..
Kisset sugs åt bra om man läger ca 3 liten spån där de kissar=):banana:

BILLIGT och man är klar med mockningen på 5 minuter ist för som spån 35 minuter:crazy:

det verkar fínnas delade meningar om det här.
men somsagt...jag tycker det är hemskt eftersom det hindrar ju hästarnas naturliga beteenden..

kanske ska snacka med en såndär inspektör ?

Nyfiket frågat.. På vilket vis menar du med att det förstör hästens "naturliga beteende" att den har lite spån i boxen?

*kl*
Bara ett litet tips, lägg råspån i botten av bädden så ligger spånet still, det funkar jättebra!!!
Sen så är ju hästarnas hovar gjorda för FAST underlag så det är inte bra med för mycket spån heller, bädden ska vara fast.

Hur kan det bli jobbigare o mocka utan spån skiten e väl där ändå,dålig förklaring.Somliga borde inte ha djur när dom e så rädda om besväret....

Halka Banalka skrev:
Det står inget om vilken exakt höjd som bädden ska ha i Djurskyddslagen, däremot ska den vara "godtagbar" vilket är mycket godtyckligt tycker jag... Och jag som blivande djurskyddsinspektös skulle inte kalla några mm spån för en "bädd" överhuvudtaget. Men det råder det ju delade meningar om.

Det är väl to m så, att bädd inte är ett krav. Jag känner flera som har både torv och spån som strö, men inte har bädd. För den sakens skull är inte bristen av strö några problem, min erfarenhet är den att lite strö ger en grisigare plats.

Nej, man kan ju också ha t.ex. gummimatta med bara lite spån på för att suga upp kisset. Jämför t.ex. med kor, som ligger bra mycket större del av dygnet än vad hästar gör! Där har man ju antingen gummimatta/madrass (för mjölkkor) eller djupströbädd (för köttdjur). En fast, lite sviktande gummimatta är antagligen också mycket bättre för hästens hovar och ben att stå på än flera dm mjukt spån, med tanke på hur lång tid många hästar står i sina boxar.

Gnist skrev:
:eek: Seriöst??

Det är ju inte bra med för mycket heller...

det kan väl ändå inte vara för mkt lilla du...det ända som blir jobbigt är ju att mocka...men och ? hästen ska ligga mjukt! där ute i hagarna med sandunderlag ligger de väl inte på bara några mm , eller hur ?

Boj skrev:
Det är väl to m så, att bädd inte är ett krav. Jag känner flera som har både torv och spån som strö, men inte har bädd. För den sakens skull är inte bristen av strö några problem, min erfarenhet är den att lite strö ger en grisigare plats.

jo, att ha en bädd är ett måste.
vet inte hur tjock bädd..men rekomenderat är tydligen 15 cm
vad man har som bädd finns olika valmöjligheter.
men hästarna ska kunna ligga ner utan problem..så står det enligt lag.

TomasN skrev:
Har du nästan en halv meter djupt med spån i boxen? :confused:

ja..jag har ca 50 cm spån i min box.
men det är inte löst spån rätt igenom.
det understa lagret är packat resten är ett mjukt lager.
jag har så mkt spån för att jag vill att min häst ska slippa det kalla och hårda betonggolvet. hellre för mkt än för lite för min del.
min häst plumsar inte i sitt spån om du tror det

Ridtravare_bäst skrev:
det kan väl ändå inte vara för mkt lilla du...

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Åh vad dessa små***** är roliga ibland :smirk:
Bli kallad "lilla" du av en unge som är lika gammal som min son..Ja mycket ska man höra...
Föresten, så var du väl 13 år häromdagen och nu är du 15 hux flux..?

Ridtravare_bäst skrev:
jo, att ha en bädd är ett måste.

Nej, det är det visst inte. Man behöver inte ha bädd i en box. Går jättebra att bara strö med spån eller torv utan att anlägga bädd.

Ja inte lär det vara nyttigt för hästens ben att stå på 50 cm spån om inte absolut största delen är jämn hårdpackad bädd!
PL

Gnist skrev:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Åh vad dessa små***** är roliga ibland :smirk:
Bli kallad "lilla" du av en unge som är lika gammal som min son..Ja mycket ska man höra...
Föresten, så var du väl 13 år häromdagen och nu är du 15 hux flux..?

nej, jag är 15. född 1990.04.18 om du undrar...
jag kallar vem jag vill liten...som du..verkar vara stor i orden..men liten på jorden ;)

föresten...jag lämnar den här tråden nu.
är less på att argumentera...vissa är för vissa är mot...det är väl så.
men jag ska ta reda på vad som gäller på egen hand nu.
har bokat tid med en från djursskyddsmyndigheten, en djurskyddsinspektör, ska prata med h*n..så får jag veta vad det är som gäller.

ha det bra så länge
ta hand om era älsklingar väl ! :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar