djurplågeri

Sv: djurplågeri

gladys skrev:
Tro mej, jag vill ha myycket spån till mina hästar.
Men jag tycker att det är lite överdrivet att kalla det för djurplågeri om man har lite spån. Eller om man lägger spånet på mitten.

Huvudsaken är väl att det suger upp kisset och att dom inte får liggsår.

nej nu har du fel.
har man för LITE spån i sin box/spilta eller vad man nu har..så lite att hästens naturliga beteenden blir hämmade så är spånmängen i box/spilta osv..för lite! dessutom om man har spånet i mitten så är det en ogiltig bädd. jag säger bara som annelie grip hansson länsvet sa till mig gällande djurskyddslagarna och bädden hos hästen.

Att lägga ut några mm spå på ett betonggolv och tycka det är ok (för ett stort djur som hästen) att ligga på är inte djurvänligt iaf!

Jag mockar och fyller med spån så pass att jag kan själv ligga där(inget jag brukar dock;) ).

Att lägga spånet i en hög i mitten är väl bara att lura sej själv, det ser högre ut än var det är. Sen efter att hästen trampat runt några varv så är det inte mycket alls :smirk:

Jag lämnar en "bajsränna" längs kanterna då dom ändå spridit ut det sen men ingen spånhög i mitten på typ 1 meter i diameter.

Och jag är ju "sörlänning" då menar du.....:smirk:
Det är bara så att du skriver lite luddigt om bäddar genom hela tråden vilket jag (mfl frmdl) uppfattar som att hästarna Har en bädd, där det ligger lite spån ovanpå bädden...

Norrlänning skrev:
Att lägga ut några mm spå på ett betonggolv och tycka det är ok (för ett stort djur som hästen) att ligga på är inte djurvänligt iaf!

Jag mockar och fyller med spån så pass att jag kan själv ligga där(inget jag brukar dock;) ).

Att lägga spånet i en hög i mitten är väl bara att lura sej själv, det ser högre ut än var det är. Sen efter att hästen trampat runt några varv så är det inte mycket alls :smirk:

Jag lämnar en "bajsränna" längs kanterna då dom ändå spridit ut det sen men ingen spånhög i mitten på typ 1 meter i diameter.

jag fattar inte vad allas problem är nu ?!
jag startade en disskusion.
blev less på all kritik just riktat till mig...jag ville bara veta vad alla andra tyckte..men fick bara påhoppningar tillbaka.
sen ville en person i tråden att jag skulle ta reda på vad som gällde!
sen gör jag det...men alla ska ha på sitt sätt ändå! :eek:
det jag har tagit reda på är faktiskt lagar på djurhållning, och följs de inte kan man ha oturen att bli just ANMÄLD.

detta enligt djurskyddslagarna! :

-har du ströet i mitten av boxen osv..så är den bädden OGILTIG = du bryter mot djurskyddslagen.
-har du så tunn bädd att hästens naturliga beteenden blir hämmade är strömängden otillräcklig! =du bryter mot djurskyddslagen.

rekomendationen till strömängden är 10-15cm.
men sen är det ju bara att kolla hur hästarna mår....har du för lite så att de inte vill ligga ner, de får liggsår mm...då är strömängden otillräcklig!

fattar ni nu ?

Ja kan det vara det de beror på:angel:

Har inte funderat förr vilka underlag andra har men nu när du säger det så är det vanligaste jag sett just spån.
Jag själv har även halm ibland till en av hästarna.
Lägger det längst upp för den bökar en grop i mitten men med halm så blir oftast spånet kvar under då. Sen är det ju nåt att pillra med under natten oxå.:)

Men ACK så jäkligt att mocka!

Gnist skrev:
Och jag är ju "sörlänning" då menar du.....:smirk:
Det är bara så att du skriver lite luddigt om bäddar genom hela tråden vilket jag (mfl frmdl) uppfattar som att hästarna Har en bädd, där det ligger lite spån ovanpå bädden...

du verkar inte fatta, det är inte jag som är ute och cyklar.
bädden är ju det hästen står på!
sen finns det olika smeknamn på bädden utöver hur man mockar osv...
permanent bädd = man har flera lager med spån,halm,tidningspapper, antingen alla tillsammans bara spån,bara halm mm....den mockas dagligen, men du tar bara bort bajset + att du fyller på med lite mer strö...bädden byts ut ca 3 gånger per år.

växelströbädd= "vanligaste" mockningen...du har en bädd m strö.
du mockar ut varje dag, tar bort kiss och bajs.

Senast ändrad:

Norrlänning skrev:
Ja kan det vara det de beror på:angel:

Har inte funderat förr vilka underlag andra har men nu när du säger det så är det vanligaste jag sett just spån.
Jag själv har även halm ibland till en av hästarna.
Lägger det längst upp för den bökar en grop i mitten men med halm så blir oftast spånet kvar under då. Sen är det ju nåt att pillra med under natten oxå.:)

Men ACK så jäkligt att mocka!

jadu...
men mocka är ganska kul tycker jag :smirk: haha

men vad vet du för rutiner ? ;) vill jämföra lite för jag tror att vi har det ganska lika ! :angel:

ska till stallet nu.
ska mocka min hästs mysiga box, med tillräcklitg mycket spån att sova gott på, utan liggsår, eller problem att ligga ner. :)

Senast ändrad:

Ridtravare_bäst skrev:
jadu...
men mocka är ganska kul tycker jag :smirk: haha

men vad vet du för rutiner ? ;) vill jämföra lite för jag tror att vi har det ganska lika ! :angel:

Nja du, för att vara tråkig så känner jag inte för att skriva nåt om mina "rutiner" här:smirk:
När man läser vad dom är rara mot dej i tråden så vill jag slippa sånt.

Sorry:p :D

Ridtravare_bäst skrev:
detta enligt djurskyddslagarna! :

-har du ströet i mitten av boxen osv..så är den bädden OGILTIG = du bryter mot djurskyddslagen.
-har du så tunn bädd att hästens naturliga beteenden blir hämmade är strömängden otillräcklig! =du bryter mot djurskyddslagen.

rekomendationen till strömängden är 10-15cm.
men sen är det ju bara att kolla hur hästarna mår....har du för lite så att de inte vill ligga ner, de får liggsår mm...då är strömängden otillräcklig!

fattar ni nu ?

Jag skulle vilja se den paragrafen där det står att en spånhög i mitten av boxen är emot djurskydds lagen.

Jag håller iaf med dig om att det du beskrivit att de andra med LITE strö har verkar vara alldeles för lite och inte som det ska vara - dvs FEL. Det har du säkert rätt i! Jag vet också sånna som har sådär jättelite strö i boxen... :(

Det jag INTE kan förstår är hur du kan ha en HALVMETER hög "bädd"??! :confused:
Det har ajg aldrig sett nån ha förut, iaf inte med spån. Det normala är väl ändå 10-30cm, finsn ingen mening med att ha 5dm med spån... Det blir ju FEL på ett annat sätt. Hästen få ju svårt att röra sig och dessutom är vi många som inte förstår hur hästen ens kommer in i boxen - har den ett trappsteg upp? :p
Du har inte svarat på detta, vad jag har sett iaf, så jag undrar fortfarande... Dock tror jag att du överdriver när du påstår att du har 5dm högt med spån. Har du verkligen mätt det till 50cm?!

Sen är du ju ung och det märks på ditt sätt att skriva... Inget illa menat men det ÄR ju så. Det märks helt enkelt när folk är udner 20 år... :angel:
Men det är ofta också många här på BUKE som hetsar upp sig och är alldeles för hårda och "påhoppiga" - typiskt Buke-folk, tyvärr. (det har du väl märkt)

Jag förstår din point, absolut, och kan inte förstå dom som menar att det inte alls är någon "fara" att hästen står på betonggolv med några mm spån på. De ska väl ändå kunna lägga sig ner bekvämt?
Dessutom ska det inte redan efter halva natten vara blött av kiss och bajs så inget fräscht finns kvar. :mad:

Låter mycket märkligt att de skulle få kolik av HÖ. :confused:
Men kan väl hända att de kan få någon slags reaktion OM dom hinner sätta i sig väldigt mcyket. Dock är det ju så att risken är mcyket större med kraftfdoer efetrsom det går så FORT för dom att sätta i sig det jämfört med hö.... (plus att det är mindre skonsamt).

Ridtravare_bäst skrev:
hur mkt arbetas din häst dagligen ?!
det kan ju inte vara mycket det eftersom den går på endast 1 liter kraft om dagen ?

Nu har du missuppfattat detta lite. Man behöver inte alls ge kraftfoder så fort hästen RIDS eller jobbas!
OM och vad för kraftfoder/tillskott man ska ge beror på värdena i ditt grovfoder. Är dom tillräckligt bra kan det mcyket väl räcka med enbart hö (inte ens mineraltillskott behövs alltid) även till en rätt så hårt arbetande häst. Det är faktum!
Det är långt ifrån alla som är insatta i hur man räknar ut foderstater och ger bara lite av dittan och dattan... :crazy:

Allt som finns i olika kraftfoder finns även i grovfoder (energi, protein, mineraler och vitaminer). Dock kan det finnas för lite av vissa saker och för mycket av andra - då får man balansera upp det när man beräknar foderstaten.

det är väl bara att du snackar med christer.nilsson@sjv.se
Christer Nilsson på Svenska Avel och djurhållningsenheten. jag frågade honom iaf och det jag har skrivit vad som gäller här i tråden är den infon jag fått av honom.

men vänd dig du till han om du inte tror mig :smirk:

milly skrev:
Nu har du missuppfattat detta lite. Man behöver inte alls ge kraftfoder så fort hästen RIDS eller jobbas!
OM och vad för kraftfoder/tillskott man ska ge beror på värdena i ditt grovfoder. Är dom tillräckligt bra kan det mcyket väl räcka med enbart hö (inte ens mineraltillskott behövs alltid) även till en rätt så hårt arbetande häst. Det är faktum!
Det är långt ifrån alla som är insatta i hur man räknar ut foderstater och ger bara lite av dittan och dattan... :crazy:

Allt som finns i olika kraftfoder finns även i grovfoder (energi, protein, mineraler och vitaminer). Dock kan det finnas för lite av vissa saker och för mycket av andra - då får man balansera upp det när man beräknar foderstaten.

om hästen motioneras så kan inte bara höet tillgodose av de alla ämnen som hästen behöver.

milly skrev:
Jag håller iaf med dig om att det du beskrivit att de andra med LITE strö har verkar vara alldeles för lite och inte som det ska vara - dvs FEL. Det har du säkert rätt i! Jag vet också sånna som har sådär jättelite strö i boxen... :(

Det jag INTE kan förstår är hur du kan ha en HALVMETER hög "bädd"??! :confused:
Det har ajg aldrig sett nån ha förut, iaf inte med spån. Det normala är väl ändå 10-30cm, finsn ingen mening med att ha 5dm med spån... Det blir ju FEL på ett annat sätt. Hästen få ju svårt att röra sig och dessutom är vi många som inte förstår hur hästen ens kommer in i boxen - har den ett trappsteg upp? :p
Du har inte svarat på detta, vad jag har sett iaf, så jag undrar fortfarande... Dock tror jag att du överdriver när du påstår att du har 5dm högt med spån. Har du verkligen mätt det till 50cm?!

Sen är du ju ung och det märks på ditt sätt att skriva... Inget illa menat men det ÄR ju så. Det märks helt enkelt när folk är udner 20 år... :angel:
Men det är ofta också många här på BUKE som hetsar upp sig och är alldeles för hårda och "påhoppiga" - typiskt Buke-folk, tyvärr. (det har du väl märkt)

Jag förstår din point, absolut, och kan inte förstå dom som menar att det inte alls är någon "fara" att hästen står på betonggolv med några mm spån på. De ska väl ändå kunna lägga sig ner bekvämt?
Dessutom ska det inte redan efter halva natten vara blött av kiss och bajs så inget fräscht finns kvar. :mad:

altså. som alla andra tror...suck..
jag har INTE löstspån i hela boxen!!!
det är packat längst underst sen längst upp är det ca 20 cm kanske som är mjukt! det är altså inte mjukt rätt igenom!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar