Det vore förstås jättebra om vi kunde ha ett mer tillåtande samhälle med tolerans för olika personers styrkor och svagheter. Men jag förstår inte riktigt varför den diskussionen måste tas upp i samband med NPF. Jag ser aldrig liknande diskussioner föras när det gäller andra funktionsnedsättningar.
Precis min tanke när jag läst den här tråden! (Bit för bit, med stor bedrövelse...)
@Petruska ,
@Hyacinth (mfl, men för mig är det ni som stuckit ut), om vi flyttar det till en annan funktionsnedsättning? "Det är inte
du som är
blind, det är
vi som är
olika!
" Man behöver kanske inte se funktionsnedsättning om man ser det utifrån, det är jättemysigt att vi alla är olika och har olika förutsättningar, alla är lite sådär mysigt normalstörda (som det så inkluderande sägs)...? Men vi bygger samhället och vår gemensamhet på att vi är, i någon mån, "normala". Kan man se fungerar saker
väldigt annorlunda motför om man inte kan se. Är man neurotypisk fungerar saker
väldigt annorlunda motför om man är autistisk... Jag tror inte ni skulle försöka säga till en blind person att varför tjatar du om att du inte kan se hela tiden, du är precis som jag ju, nog ser ni något värde i att ha förklaringar till varför saker behöver göras annorlunda för vissa pga avvikelse x?
Eller tänker ni er ett samhälle där allt är på något sätt neutralt, där inget är uppbyggt enligt hur vår art normalt fungerar? Verkligen?
Sen förstår jag inte riktigt... I början av tråden var jag väldigt undrom
@Petruska om du menade att det var bättre förr när folk inte fick npf-diagnoser som tex aspergers (vilket är en
horribel tanke för mig, som har en släkt till ganska stor del innehållande "kufar" - det var
inte bättre förr bara för att man inte hade en diagnos
), men senare har du vad jag förstått skrivit att det inte var ett lättare liv för de som idag skulle fått en npf-diagnos. Så hur har ökande diagnoser blivit ett problem?
För övrigt, jag har inte insikt i precis hur alla utredningar går till, men av de jag
har haft insikt i? Det var inte något man snöt ur näsan och sen slumpade fram diagnos"svaret" genom en magic 8-ball. Har man inte stora avvikelser från det normala tror jag det är jäkligt svårt att "få" en diagnos...
Jag har inte velat vara på bukefalos så mycket sedan jag läste hur feminister borde hålla käft, men det gjorde mig inte hälften så jävla ledsen som att läsa den här tråden.