Petruska
Trådstartare
Har någon enda argumenterat mot det du säger?Ni som tycker att det är svårt att "hålla koll på alla diagnoser" och vill att människor med stora problem inom t.ex. social interaktion ska förklara exakt vad som är problematiskt för dem på ett pedagogiskt sätt samtidigt som de noga undviker att uttrycka sig på ett sätt som triggar er folk-som-har-problem-är-offer-med-flit-mentalitet:
För det första så är adhd och autism såpass vanligt att det tillhör vanlig hyfs och allmänbildning att känna till vad det är och några grundläggande riktlinjer i hur det kan hanteras. Åtminstone om man befinner sig på en arbetsplats, i en skola, inom vården, på en brukshundsklubb eller i något som helst samanhang där en inkluderande miljö är önskvärd. Jag lovar att de med adhd och autism jobbar mycket hårt på att få det att fungera med "vanliga" människor så varför ska inte ni behöva göra er del??
Detta gäller även andra slags diagnoser som diabetes, depression, anorexi osv. Jobbigt? Ja, men alternativet är att vara inskränkt, obildad och exkluderande!!
För det andra så behöver ni inte veta speciellt mycket för att kunna bemöta folk med respekt.
Om en person hänvisar till en diagnos, vilken det än är, så är vad de försöker säga förmodligen "Jag har så stora problem på detta området att det får stora konsekvenser för mina möjligheter att leva ett 'normalt' liv. Det är för mycket att förklara för dig i den här situationen men genom att visa lite hänsyn kan du hjälpa mig att leva ett rikare liv trots mina problem".
Om ni inte förstår att det här är svårt att säga så..tja..ehh.. jag saknar ord faktiskt. Att förklara närmare för folk man inte känner väldigt väl blir lätt gränslöst och obehagligt för alla inblandade.
Att hänvisa till en NPF-diagnos (och många andra diagnoser) kan betyda
"detta är ett problem för mig som DU inte har skapat, så ta inte illa upp"
"detta är problem som innebär så mkt negativa konsekvenser för mig att jag givetvis löst det om jag hade kunnat"
"detta är ett problem som hindrar mina möjligheter att leva det liv jag vill och jag behöver förståelse och hänsyn av min omgivning för att alls kunna delta i olika samanhang".
"detta är ett problem för mig som inte kommer att gå över och det är inte ett alternativ för mig att bita ihop för då måste jag bita ihop tills jag går sönder"
"jag gör redan mitt bästa men behöver trots det en liten ansträngning från er andra i gengäld"
Att då svara
"Jag orkar inte googla upp grundläggande info om detta så antingen förklarar du exakt vilka behov du har och vad jag kan göra för att hjälpa dig eller så får du finna dig i att jag stuntar i dina behov. Dessutom så tror jag inte på diagnoser och tycker att det är jävligt jobbigt att min kusin alltid ska skylla på sin diagnos."
vore ju riktigt jävla kasst?!?!
Att hantera sånt här hör till vanligt hyfs och är absolut inget orimligt krav på en vanlig medborgare.
Jag tex, som antar att jag borde känna mig i skottlinjen för din argumentation, brukar alltid få en massa beröm av mina studenter för mina sätt att hantera de saker du nämner. Nu är mina studenter vuxna, men ändå.
Vad jag tänker i teorin (och som inte fångas av dina tolkningar) är ju en helt annan sak än hur jag sedan faktiskt bemöter människor. Det har helt enkelt inget med varandra att göra.