Petruska
Trådstartare
Jag är inte på något vis ute efter att framställa mig som öppensinnad. Och jag tänker inte alls som du tolkar mig.Som flera andra svarat både dig och i tidigare diskussion i tråden; för att de anses ha svårigheter som innebär en kliniskt signifikant nedsatt funktionsnivå. För att för många (inte alla) har vägen innan en diagnos inneburit en hel massa "misslyckanden" och psykisk ohälsa i en strävan att klara sånt som andra inte ens behöver ägna en tanke. Det är liksom inte samma sak som att vara lite charmigt eccentrisk eller udda.
Det är säkert inte din mening men att hårt driva frågan om huruvida autism faktiskt innebär svårigheter utöver det vanliga eller inte, i en tråd där flera redan har förklarat sina svårigheter på ett bra sätt framstår som tanköst och rent ut oempatiskt. Återigen, säkert inte din mening, men det framstår som att din vilja att framställa dig själv som öppensinnad och som någon som ser människan inte diagnosen är viktigare än att läsa vad personerna du skriver om faktiskt har att säga.
Edit: ber om ursäkt om någon upplever att jag pratar för generaliserande eller över huvudet på dem
Det jag tänker kring det här diagnostiserandet och medikaliseringen av sättet vi ser på människor, har inte på något sätt "mer" att göra med personer som är diagnostiserade än med personer som inte är det.
Snarare är det ett sätt att se på människor som bekymrar mig. Och en massa annat. Fenomenet, liksom. Jag har ingen anledning att tro att man tänker vare sig "bättre" eller "sämre" om det fenomenet utifrån om man själv har fått en npf-diagnos eller inte.