Man får inte aktivitetsersättning bara för att man har en funktionsnedsättning, man får det om nedsättningen gör att man inte klarar av ett arbete. Ett iq på mensanivå gör en mig veterligen inte automatiskt arbetsför så jag förstår inte vad motsättningen skulle vara.Jo så är det. Det roliga i just den här kråksången är att jag har två barn med autism. Jag upplever att den här diskussionen gagnar mina barn på sikt eftersom det gör mig fly förbannad att mina ungar som har en iq på mensanivå ska ha aktivitetsersättning bara för att de har en funktionvariation. Det är för jäkligt helt enkelt. Allt som inte ryms inom nomalmallen ska inte sjukdomsförklaras.
Npf är för övrigt inte klassat som sjukdomar.
Man skulle ju, när det gäller arbeten, kunna diskutera de krav som ställs för att klara en anställning i dagens samhälle istället för att diskutera diagnoser i sig - som det faktum att man ska ha social kompetens på vartenda jäkla jobb tex, varesig man ska arbeta med kunder eller med att skrubba toaletter. Bara en tanke från en sån där kränkt jävel som "känner sig förminskad" och ska återgå till att försöka ignorera den här tråden igen.