B
Borttaget konto
Åh tack, vad fint skrivet! Ibland får jag känslan av att jag skriver onödigt mycket på forumet och att jag kanske egentligen borde avstå, särskilt när jag gör längre inlägg, så jag blir verkligen glad av att läsa att det uppskattas.Jag blir alltid fylld med insikter när jag läser inlägg från dig. Tack!
Något jag skulle ha poängterat, men som det blev för sent att lägga till, är att jag förstås diskuterar en normalitet som skulle "ersätta" diagnoser, jag kan mycket väl tänka mig en slags normalitet som inkluderar diagnoser (dvs utan att det måste sudda bort själva diagnoserna) men det är ju inte en sådan form av normalitet som diskuteras i det här fallet. Den sortens normalitet som diskuteras ser jag nog mest problem med och värdet kan ifrågasättas på flera vis. Diagnoser har ju t ex ett förklarande värde, många har vittnat om betydelsen av det, och där är normaliteten värdelös i jämförelse.
Om vi tänker oss att vi monterar bort de strukturella fördelarna som ges, när vi väl har plockat bort normalitetens oproportionerligt höga och värdeladdade status och dess privilegier, vad finns kvar av normaliteten? Genomsnittlig funktionalitet. Det är allt. Det i sig kan förstås vara väldigt fördelaktigt, särskilt när samhället som idag är konstruerat efter det, men det är också både inkorrekt och utan värde för de som de facto inte har en genomsnittlig funktionalitet. För vad skulle människor då lämna en diagnos (med ett konstaterat praktiskt värde) för en sådan relativt värdelös konstruktion som normalitet?
Senast ändrad av en moderator: