Jag tycker inte att det handlar om att pressa in dig i en normalmall. Det handlar om okunskap om depression, bara.Absolut behöver vi ändra mycket i samhället och framför allt skolan. Men samtidigt så pressas människor paradoxalt nog in i mallen om vi normaliserar problemen. Det finns en stark trend att pressa in alla i denna normal mall. Om jag berättar att jag äter antidepressiva så får jag genast höra. " Är det verkligen bra?" " Detr bär läkemedelsföretag som försöker tjäna pengar" Folk försöker sälja kost tillskott till mig. Eller så får jag höra att jag är också nere i ibland, alla är trötta och deppiga så här års, jag tränar bort min depression. Med andra ord så ska min depression normaliseras för att tvinga mig in i mallen. Jag lider av svåra depressioner. Jag har varit inlaggd för svår depression. Det fins ingen positivt, det är ett djupt svårt hål som förminskas och förnekas för att allt ska vara normalt. När jag hämtar ut sömntabletter så blir jag ifrågasatt av apotekspersonal. Jag blir ifrågasatt varje gång jag nämner det. För alla har svårt att sova ibland och jag borde se över mina rutiner. Att läkemedlen är utskrivna av en psykiatriker som säger att jag får absolut inte acceptera sömnbrist. Hellre att jag tar sömtabletten en gång förmycket än en gång för lite. Därför att det riskerar att allvarligt försämra mitt psykiska mående och insomnia beror inte på rutiner utan är en del av sjukdomen.
Sedan försöker vi normaliserar genier. Folk spekulerar Hej vikt om huruvida framstående vetenskapsmän och kvinnor har haft ADHD eller Aspergers. Så kan det ha varit men varför inte acceptera dessa människor som de var. Genier utan att leta fel för att pressa dessa personer inni en normal mall genom att kompensera deras framgång med att de nog inte var så bra på alla områden minsann. Alla ska kompenseras. När jag berättar att min syster har autism så får jag höra att hon måste vara bra på något. De som har svårt för det ena ska ha lätt för det andra. Men så är det inte. Hon har ingen särskild begåvning. Folk blir nästan chockade när jag säger så. Som om jag nedvärderar henne. Spelar det någon roll om hon är bra på något? Är hon inte lika mycket värd ändå?
Vi krymper mallen när alla i genomsnitt ska vara lika. Vi krymper mallen när vi normaliserar människors svåra problem.
Jag vänder mig emot att man fånar sig med att efterdiagnosticera genier som ngt annat, tex adhd eller autism. Men det är väl mest skitnödiga människor som sprider ”tänkvärda citat” på fb som också sprider sånt lafs vidare. Och det handlar heller inte om att få in dessa genier i normalmallen eller få dem att bli sämre på ngt. Det handlar om att höja statusen på adhd. Så att människor med adhd eller autism får några idoler att se upp till. ”Oh, Einstein hade adhd och uppfann en massa och var ett geni, då måste jag också ha samma möjligheter, jag har ju också adhd”.
Jag tror du blandar ihop okunskap med att pressa in folk i normalmallen. När folk inte förstår fullt ut jämför man det med det man förstår och vet. Då blir det så.