Alltså, jag ser också vissa hål i resonemanget som förs, men bästa sättet att bemöta det är väl att förklara varför teorierna inte håller. Inte att säga ”du är dum i huvudet som tycker så”. Jag ser noll och ingen vinst i att man sätter en mur kring vissa ämnen och säger att man inte får prata om det. Jag fattar visst att man blir trött och uppgiven ibland när omgivningen fortfarande inte förstår, men omgivningen kommer inte att begripa bättre av att få skäll.
Menar du mig?
För jag har absolut inte menat att nån är dum i huvudet!!! Svårighet att i en viss situation förstå att man inte förstår betyder absolut inte att man är dum i huvudet. Det händer alla till och från.
Man måste få prata om alla ämnen men inte utan att ta hänsyn till hur och var och till vem.
Något jag har väldigt svårt för själv! Och när folk tycker jag är otrevlig och respektlös så blir jag arg men känner mig också ledsen och missförstådd. Förmodligen försöker jag återupprätta min heder genom att argumentera ännu hårdare för min ståndpunkt.
Om jag har tur så fattar jag tillslut att det finns andra aspekter av situationen som jag missat och det är ju först när jag förstått det som jag kan börja försöka lösa problemet.
Skäll får mig att må dåligt men det gör eviga missförstånd också och jag har svårt för hintar så skäll kan faktiskt hjälpa MIG att förstå ibland.
I det här fallet är inte problemet att teorierna inte håller (det har jag ingen åsikt om) utan att teorierna presenteras på ett sätt som får de som det handlar om att känna sig förminskade. Det hjälper ju inte att bemöta teorierna då, det gör bara situationen värre.
Jag har ingen diagnos men jag kan relatera för jag blir alltid upprörd när jag försöker förklara att jag inte funkar som andra och möts av humanistiska utläggningar om att jag är lika mycket värd som vem som helst och alla är olika.
Kanske gör det här inlägget bara situationen värre också. Det har liksom redan gått hundra varv och alla har nog fattat det som de kan fatta av detta vid det här laget. Aaaaaahh det är så svårt att veta skillnaden på när man ska öppna käften och när man ska hålla tyst. Tycker jag.