Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

Vad bra .. då slapp jag leta :D.

KNappen på mig själv.
Citerar boken om ARR, sid 60 :
It is most obvious in trot since the the feet are picked up and set down in diagonal pairs, and movement of the weight tends to be across the diagonal. It follows that it can only be corrected in trot. Hence, our straightness training is carried out mainly in trot.

Senast ändrad:

de som jag sett göra dessa övningar får hästarna att trampa över bak- men uppnår inte det som är huvupoängen i puppans länk - det finns ingen häst i världen som orkar det på liten volt

Nu syftade inte jag på just det i mitt inlägg till Axel, utan svarade utifrån h*ns rekationer på att hästen fick lov att gå/springa på en så liten volt...

En häst som inte kan "böja sig" och "trampa över" (korsa ?) med bakdelen är inte ridbar öht enligt mitt sätt att träna, eftersom det då inte finns någon möjlighet att kontrollera den.....jag vill (får) inte dra i tyglarna alls...aldrig någonsin...att hindra en hästs (speciellt en unghästs) framåtanda är en dödssynd...en häst som vill gå, springa eller rusa framåt, får att ALLTID göra det, vid behov håller vi i oss i sadelknoppen, sedan "böjer vi" in dem på en volt tills dom väljer att lugna ner sig själva...men det skulle aldrig vara möjligt om dom inte kunde böja sig, korsa bak och gå in på en liten volt....

jag är ledsen med det är ingen korrekt dressyrböjning, då de fördelar vikten ojämnt över sina benpar, man kommer inte åt rätt muskler

Varför är en förhållning en större synd än att snurra runt på fel pivotben? :confused:

Så går det absolut inte till i arr-metoden. Där böjer man hästen först när den är redo för det - dvs när den går i rätt tempo och är tillräckligt lösgjord (fysiskt och mentalt) för att kunna göra det på rätt sätt :)

Effekten av rätt böjning är att den spårar och trampar under sig med inner .. inte att den trampar över med benparen.

Schysst att börja med spagat.

Nej TR´s röda tråd att utgå från hästens naturliga sätt att röra sig o sen sakta öka kraven klingar mkt bättre i mina öron.

Ung häst ska ha en stor volt- för att den inte är född som en färdig atlet o dessutom inte med en klump på ryggen.
Vågar inte tänka på hur tillväxtzonerna kan drabbas.

På äldre hästar är det en korrigering.

Fast nu har du fel..den här metoden har använts i hundratals år för att träna fram starka och uthålliga arbetshästar (ranchhästar), hästar som håller för många, många, långa arbetspass och lever länge. Tror inte man skulle fortsätta med en metod om hästarna fick skador/problem pga den. Det skulle inte vara särskilt praktiskt eller ekonomiskt i en situation när man faktiskt är beroende av hästens arbetsförmåga.

Men det kanske är så att dressyrhästen har sämre förutsättningar än den amerikanska ranchhästen och att den därför kräver mer försiktighet....vad vet jag....men ser man till skadestatestiken här i landet så kan man ju börja undra om det är hästmaterialet, träningsmetoden eller utövarna det är fel på.....:angel:

Fast en ranchhäst ska inte ha samma rörelseschema som en dressyrhäst. De har helt olika användningsområden. Om ranchhästen skulle börja utveckla gång och röra sin kropp dressyrmässigt skulle man inte orka sitta på den 8 h om dagen... :laugh:

Man kan inte riktigt jämföra. Det handlar inte om rätt eller fel, bara olika!

Varför är en förhållning en större synd än att snurra runt på fel pivotben? :confused:

Vilken konstig fråga....? Förstår jag faktiskt inte alls. Tyckte du att du var fyndig nu?;)

Det finns väl bara ett?:D

Sen i en "kovändning" kan hästen behöva använda "fel ben", som stöd och påskjut, men då är det full fart framåt, genom hela vändningen, för att hinna med kossan, då är det liksom ursäktat...

Men kovändningar utövas inte förrän hästen kan vända på "rätt ben" under ordnade och inte så fartfyllda former först.:idea:

Det är ju i förberedelse för denna "pivotbenvändning" som själva "bananövning" tränas. "Prepare for the position berfore the transision".

Jag läste tex en tråd på dressyrforumet för ett tag sedan, angående förhållning och halvhalt, och där fanns det ju ingen som konkret kunde förklara skillnaden eller ens hur dom utfördes...hur himla svårt måste det då inte vara för hästen att förstå.....det är bl a det vi tänker ang förhållning/bromsning....vad betyder det för hästen..??

Men var och en följer ju sin övertygelse....jag följer min....och eftersom jag vet att många dressyrryttare inte känner till att man för att kunna stanna hästen utan att dra den i munnen måste den kunna böja sig och gå in på en volt...så kände jag mig nödgad att upplysa om detta:idea:

Fast en ranchhäst ska inte ha samma rörelseschema som en dressyrhäst. De har helt olika användningsområden. Om ranchhästen skulle börja utveckla gång och röra sin kropp dressyrmässigt skulle man inte orka sitta på den 8 h om dagen... :laugh:
Nej, det har du kanske rätt i.

Men en ranchhäst går inte omkring och lufsar med nosen i backen hela dagarna heller, den arbetar hårt. Den måste var vig och stark och uthållig, atletisk helt enkelt. Precis som en dressyrhäst. Tar du en välriden "Cowhorse" och börja rida dressyr på den så kan den göra alla dom rörelser en välriden dressyrhäst kan, och vice värsa. Lika bra dessutom, även om det ser annorlunda ut och den skulle kanske inte vinna några dressyrtävlingar precis.

Man kan inte riktigt jämföra. Det handlar inte om rätt eller fel, bara olika!

Just precis:idea:

Absolut, en cow horse är en atlet inom sitt gebit!
Men att den kan göra dressyrrörelserna lika bra som en dressyrhäst stämmer inte. Den kanske kan göra något som liknar dressyrrörelserna, men det saknas beståndsdelar man vill ha i en dressyrritt. (schwung, samling osv t ex).

En dressyrhäst skulle aldrig kunna utföra en kohästs jobb. Och vice versa.

Men de är suveräna på det de gör!

Så går det absolut inte till i arr-metoden. Där böjer man hästen först när den är redo för det - dvs när den går i rätt tempo och är tillräckligt lösgjord (fysiskt och mentalt) för att kunna göra det på rätt sätt :)

Ändå var det precis det Axel påstod, att hästen tvingades in på en alltför liten volt...som den inte var mogen för...

Effekten av rätt böjning är att den spårar och trampar under sig med inner .. inte att den trampar över med benparen.

Begreppet "Trampa över" var det faktiskt susan som myntade, vad hon menade med det vet jag inte.....därför skrev jag "korsa" med "?" i mitt svar till henne. Vi (jag) kallar det för "korsa" när hästen kliver in med inner bak (som en följd av att ytter bak som just flyttat ut). Den diagonala hjälpen (det indirekta tygeltaget och inre sittbenet) fungerar ju så att det påverkar yttre bak att kliva ut. Sedan när hästen blivit starkare i det benet, så behöver den inte kliva ut lika mycket....och den blir rakare....men nu pratar vi väl basic här?

Ja precis ... det var Axels tolkning ...
...och sen var det din tolkning av mitt inlägg....:angel:

Bara för att jag säger att jag vill att en häst ska kunna böja sig och gå in på en liten volt innan jag öht rider den så betyder det ju inte att jag "tvingar" dit den innan den är redo....vi börjar alltid från marken...och inte förrän hästen klara detta utan ryttare åt båda hållen, är den redo att börja ridas. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig med det.

*kl*
Vi kan ägna timmar, dagar, veckor, ja månader åt enbart att få hästen att ge efter för det "böjande" inaktiva tygeltaget om det behövs....en del hästar, när dom börjar tränas enligt detta system, är så stela i nacken att dom helt enkelt inte kan flytta mulen ens en mm i sidled, fast dom står helt stilla och utan ryttare. Ändå (har i alla jag fall sett) kan dom "klia sig själva i rumpan" utan problem när dom står i hagen:idea:.

En sån häst skulle jag aldrig sätta mig på och rida "rakt fram", det är en betongklump med jetmotor, helt utom kontroll. Oftast en produkt av ryttare som har bromsat och dragit i tyglarna.

Jamen då menar vi ju samma sak :). (Om ytter bak spårar)

Vad menas med "ytter bak" spårar? Ursäkta en analfabet...men jag hänger inte riktigt med i vissa termer här...:confused:

jag tror du tillåter den sladda med bakdelen istället för att spåra dvs att bakbenet inte går i frambenets spår = sladda

I samma spår linje längs volten = spåra

Om en häst är så pass rörlig att det kan klia sig själv på rumpan skulle jag inte kalla den stel m den är svår att böja i ridning. Då skulle jag gissa att den är obalancerad/ovan att balancera upp sig/outbildad.

En sån häst hade jag nog börjat, som jag tror Axel pratar om, på en större volt och försökt sätta alla kroppsdelar på linjen i det tempo och takt den rör sig mest loss genom kroppen i. Och det utan att tempo och takt blir forcerat. Då drar jag ner på det och antagligen också energin. Här har jag inga problem med att göra en förhållning om hästen inte är på sätet än. Det gör jag i kombnation med sätet för att få den att så småning om kunna gå mest bara för sätet.
Att enbart böja brukar visserligen kunna bromsa ner hästen. Men det pga obalans. Det är för mig en nödbroms.
Om hästen är för långsam i tempo och takt drar jag upp det och lägger i mer energi. Jag tror balansen ligger i ett mellanläge och viss mån energi behövs för att koppla ihop hästen. En yngre/mer outbildad häst behöver gå snabbare än en utbildad/starkare för att hålla ihop.

Håller med Jacko om att en cow-horse är en atlet som är fantastisk på det den gör. Men den rör sig inte som en dressyrhäst. Och det av goda skäl. En häst skulle inte orka gå i tex piaff-hållning eller ökad trav 8 tim per dag. En dressyrhäst har en helt annan hållning och resning än en westernhäst. Och dagens dressyrhäst med sin stora gång och tyngre kropp hade varit en dålig cowhorse. Den hade inte kunna strta och stoppa eller kasta sig hit och dit lika lätt som en quarter med sina rumpor eller en lätt arab. Dressyrhästar har en annan tyngd och distinkthet i sina rörelser och takt. Och de måste upp i en betydligt tuffare form. Den formen är väldigt svår att få till utan lite mer kontakt i tygeln. Manken kommer inte riktigt upp annars. Och i western vill man helst inte ha så mycket kontakt.
(Nu rider ju iofs jag och andra dressyr även på andra raser än de som är avlade för det. Men min gamle ponny hade nog även han varit en urusel cowhorse. Han är Isländskorsning och gjord för skogsturer bekvämt från punkt A till B.)

jag tror du tillåter den sladda med bakdelen istället för att spåra dvs att bakbenet inte går i frambenets spår = sladda

I samma spår linje längs volten = spåra

OK, linje:idea:

Om du med sladda menar att ytter bak går utanför ytter fram så nej det är inte meningen....initialt kan det bli så...men det är inte målet/syftet...utan sker då mer med fokus på att hästen ska förstå "tanken" och hitta tekniken.....men då är det inte "balansen" vi fokuserar på, utan kommunikationen....

Kl
Nu är det såhär att en häst kan bara böja sin ryggrad en gnutta. Stillastående eller i skritt kan de böja mer iom att de kan hålla balansen bättre när fler stöd- ben kan hålla balansen åt den.

när volten är mindre än vad den kan böja sig så lutar den inåt eller om den inte får det- kastar ut rumpan- för att överhuvudtaget komma runt- vara cirkusen.

Hela Arr-konceptet är någon typ av sjukgymnastikmetod för att rakrikta riktigt sneda hästar. Ofta är det sista anhalten för hästarna innan de döms ut efter otaliga behandlingar hos vet.
Jaha. det förklarar väl allt. då är vilket medel som helst tillåtet fast det hela problemet kanske har uppstått pga avsaknaden av citatet nedan. Låter som en annan tyska som låter sina fånghästar ligga o sen placerar mat o vatten långt bort, så de måste gå- om de vill överleva

Hur många hobbyryttare kräver självdisciplin o ngn form av annan styrketräning på samma sätt som de begär av Kusen?
Almost every rider knows, he has to train and develop himself if he wants to be able to ride his horse well. The better a rider is in balances and the better a rider can control his body, the better his seat will be and the better he can give the aids, without hindering the horse. This helps the horse to work better and develop itself
. För mig är det självklart. Hur ska ens novis till danspartner- hästen kunna följa en som inte kan hålla ihop sin egen lekamen?
.

Det var ju själva poängen med detta att den kunde klia sig själv i rumpan och att det betyder att den inte alls är stel på fysiskt vis. Den har bara dålig erfarenhet av "kontakt" med tygeln..:angel:

Skämt åsido, du och Axel med flera har ert sätt att träna "obalans" och "stelhet", jag har mitt, det ena behöver inte vara bättre eller sämre än det andra, jag ifrågasätter inte ert sätt, försöker bara förklara mitt....och eftersom jag inte använder tyglarna för att bromsa hästen....så måste jag ha ett annat sätt....därför anammar jag ett system/filosofi som har funnits sedan länge och som aldrig har orsakat några skador eller problem med obalans och stelhet....tvärtom så är det många med just såna problem som vänder sig till detta sätt att träna....för att få hjälp att komma till rätta med det. Precis som med den här metoden som puppan beskriver. Även om det naturligtvis inte är exakt samma sak så finns det många likheter, det tyckte jag var intressant.

För mig är det självklart. Hur ska ens novis till danspartner- hästen kunna följa en som inte kan hålla ihop sin egen lekamen?

Håller helt med :). Det borde vara självklart för alla. Men det är ju det som är hela problemet att många ryttare rider så dåligt att hästen blir så sned att den far illa :crazy:. Av ren okunskap.

Som du citerade ovan så är det ofta hästar som har stora problem med rörelsestörningar som kommer dit. Hästar med en diger historia hos veterinären. Det är en typ av sjukgymnastikmetod för att kunna bryta ett mönstret ... för att bryta ett beroende av att krampaktigt hålla fast i en diagonal. Man måste komma till rätta med de här fysiska krafterna och dess negativa effekter som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Man sätter hästen i terapi en period (metoden heter Shiefen therapie) för att bryta ett beroende (obs min egen tolkning).

Markarbetet tar allt ifrån ca 3 till 5-6 veckor beroende på hur "illa däran" hästen är (markarbetet görs naturligtvis av utbildad person). Jag beskrev processen i ett tidigare inlägg - hur det gick till med min häst.

Därefter jobbar man mest uppifrån hästens rygg med samma principer för diagonalt skifte bakåt av vikten. Då flyttar man ut från rondellen. Ridningen görs på fyrkanten, på stora serpentiner, på stor åttvolt, ute i naturen, runt träd, på stigar, längs bäckar ... som vanligt alltså. Om det är en ridhäst vill säga. Är det en travhäst går den tillbaka till travet, en galopphäst tillbaka till det den skall syssla med. Jag hade förmånen att få följa ett litet travarruss som numera går som tåget :).

Senast ändrad:

Hoppas du inte känner dig påhoppad eller överkörd! Jag tycker det är jättespännande att få höra hur andra gör. Speciellt när det inte är "det gamla vanliga".

Och så länge jag får göra som jag vill är jag nöjd. :D

Men om hästen nu är så sned bör man kolla upp den med ordningen vet, kiro/ ET. De duktiga kan ju se om det är skelettförändringar o vidare tar man en skicklig massör- som kan hitta brister muskulärt.
När man har gjort detta o hästen fortfarande inte är skapligt ridbar skaffar man ett ryttarproffs.. som KÄNNER vad som felas.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 027
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar