Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast jag vidhåller att det är bättre att öka än att försöka bromsa en häst som bara blir stressad.
Även att det är bättre att sitta på o flytta den på en större volt.
Även om den fattar vad du vill till slut från marken blir det en ny sak när du sitter upp.
På en stor häst måste den kasta runt rumpan väl mkt om man inte vet vad man gör fullt ut.
Du ska leda den inåt- neråt- framåt o det kan du inte göra- hålla nära bettet- från ryggen.
Det handlar om att lösgöra den i sidan. Du tvingar den att trampa framåt, under sig i sidled med baken- vilket visst kan göra den mer rörlig o därmed rakare.
Balans före fart är väl gällande i alla dicipliner? Balansen är ju både fysisk och psykisk
De som är riktigt duktiga kan ju göra detta i longering - så duktig är inte jag jag behöver två linor, och den vändande hjälpen för att lura dem att stå och balansera över ytterbak
Sedan så mins du säkert min häst och hennes problem vid långtyglandet?
Hon var alldeles för spänd och blev stressad när hon kom rätt i denna rakriktning, det tog jag som ett tecken på att nåt var knas, sedan kom annat i mellan och jag började pula själv och fick bort en låsning och ganska många muskelspänningar, så oliksidighet kan tyda på problem också. Särskilt om den blir stressad av "rätt" dvs i balans, då gör det ju ont att göra rätt
Exakt, många hästar visar ju ont just genom stress. Det är så viktigt att nysta i vad stressen komer av.
Att gå på i det stadiet som många föreslog och även rida är rent okunnigt och ouppmärksamt. Huvudet på spiken - igen...
jag har tänkt på att Carola kandke tolkar det som att hon hämtar in det diagonala med sin halvhalt, men hon bromsar snarare det samsidiga så hästen måste vila mer i steget
Nu måste jag kasta mig in i denna mycket intressanta tråd...
En fråga till Axel: Om hästen blir/är stressad, varför skulle det då vara bättre att öka tempot? (som du skriver i första meningen)
Jag hävdar att när en häst blir/är stressad så måste man ta ner tempot för att den ska klara av att tänka öht + att kroppen ska hinna med. Den måste ju få en chans att förstå vad ryttaren/longören menar.
Balans före fart är väl gällande i alla dicipliner? Balansen är ju både fysisk och psykisk
Det där kommer jag ihågTrots att du då inte vill leka med mej
Så tror jag du har rätt här:
-
Det är det som händer.
Men måste fråga ang det du skriver om hur du jobbar själv med en ung häst? Var det inte en rätt liten volt du longerade din unga häst på på någon film eller minns jag fel där? Det var något med att få till perfekt böjning vill jag minnas?
Trots att du då inte vill leka med mej
Så tror jag du har rätt här:
-
Det är det som händer.
Men måste fråga ang det du skriver om hur du jobbar själv med en ung häst? Var det inte en rätt liten volt du longerade din unga häst på på någon film eller minns jag fel där? Det var något med att få till perfekt böjning vill jag minnas?
Det där kommer jag ihåg
Den skulle galoppera på en yttepyttevolt- samlat för att ägaren hade läst Podjansky- att man skulle dutta spöt på korset i vart språng. Det blir bara att den galopperar sakta i fel form o sen får friliret för att den inte klarar av det
Det första den gör är att visa ovilja- vill inte galoppera alls eller saktar av hela tiden, sen om man driver tillräckligt....
Behöver inte alls ha med smärta att göra. Bara rent oförstånd!
precis som Puppan först skrev, men som togs tillbaka.