Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

*kl*
Ett intressant koncept som används är att det handlar om att få kontroll på de fysiska krafter som påverkar en häst när den är sned. "Centrifugal forces" och "Shear forces". Hela metoden går egentligen ut på att få kontroll på dessa krafter.

En högerhänt häst i vänster varv utsätts för centrifugal forces på böjt spår ... dvs den slungas utåt eftersom tyngden ligger i ytterbog. Det är samma krafter som t.ex en speed skater utsätts för i en kurva. Han måste korsa benen för att motverka krafterna.

En högerhänt häst i höger varv utsätts för shear forces. Shear forces är ungefär "sax-kraft" dvs hästen pivotar kring inner fram (eftersom den har tyngden där) och baken glider ut. ("A shear is a transformation of a rectangle into a parallelogram ... ")

Det är inget nytt men man lyfter fram dessa iakttagelser och utgående från dessa fysiska fenomen så handlar det om att flytta vikten diagonalt bakåt för att reducera dessa krafters negativa verkan. Det finns ett resonemang om hur det är just de här krafterna som ger dagens vanliga förslitningsskador.

Jag vet inte om det tillför så mycket till diskussionen men jag fick iallafall en aha-upplevelse när jag presenterades för dessa koncept och det handlar ju om att jobba diagonalt så det kanske är intressant för fler :).

jag blir så glad av det du skriver för just detta med pivotar, och att hästen faktiskt måste hantera det annorlunda så den inte ligger o kurvorna, eller trycker utåt eller inåt, det är ju exakt som din tredje bils i din första länk som man måste lära hästen för att den skall hantera krafterna som agerar på kroppen

Visst är det såhär en frisk oriden häst använder halsen som motvikt utåt - vi måste lära den att hitta en annan sorts balans

man märker att detta grundar sig på idrottsmekanik - så synd att ridvärlden är en bromskloss av enorma proportioner...

ja vissa får det här ändå för de har en sådan gedigen utbildning, men de flesta missar det här och många tränare ser inte vad hästarna gör istället för balans - och de förstår inte orsak och verkan så allt blir ett sammersurium

Hm shearforces - kan det översättas skjuvkrafter -det har Chris Johnstom pratat om, det är precis det som uppstår där diagonalerna möts

Jag kollade upp det var det. Det är väldigt starka skjuvkrafter i hästkroppen

Jag blir verkligen glad att hitta en metod som bygger på biomekaniska principer, istället för att som de flesta andra försöka använda biomekaniska ord för att bekräfta sin egen metod

hejja :banana:

Senast ändrad:

För mig kommer rakriktning först. För är hästen inte rak (nu försöker jag mha min sits, ej från marken på det grundliga sätt ARR-utbildade kan), kan i varje fall inte jag få till Takt.

Kanske ligger det något i det Susan skriver, att för tyskarna ingår så mkt mera som i stort sett är okänt i Sverige (bara i sitsarna t ex)? Och sen utgår man givetvis från sig själv. Är man en talangfull ryttare med god sits (och med många års träning), som vissa här är - då känns det naturligt att rakriktning ingår i de andra, utan att man behöver skriva in det. Eftersom jag inte är där (än! :D) så är rakriktning nr ett för mig, och något jag tror jag skulle kunna ägna hela livet åt att lära mig mer om. För varje liten liten sak man lär sig, eller får ahaupplevelse om, finns det ju OCEANER mer att utforska...

Även jag blir lite förvånad när man "vågar" skriva att hästarna man rider alltid går i ärlig form och minsann inte hänger på någon bog. Jag har en viss känsla av att man faktiskt inte riktigt har full koll då. Såvida man inte är typ Hans Heinrich eller någon annan överdängare. :o De flesta hästar, även på väldigt hög nivå, tappar vikten lite hit och dit då och då. Hade de inte gjort det hade man ju som Bent trodde i början - aldrig behövt parera med halvhalter t ex.

Till Puppan- kan du se någon skillnad på din häst när den rör sig fritt i hagen? Jag menar om du jämför den nu och innan behandling.

Ändrar hästen sitt rörelsemönster helt eller faller den tillbaka i gamla synder och behöver bli påmind?

Det är väl för att det är den diagonala gångarten? (Samma anledning som Ehrengranath anser att traven är den bästa gångarten för att skola hästen! ;))

För mig kommer rakriktning först. För är hästen inte rak (nu försöker jag mha min sits, ej från marken på det grundliga sätt ARR-utbildade kan), kan i varje fall inte jag få till Takt.

Kopierar in det jag skrev tidigare i tråden, ang hur hur jag tänker och har lärt mej.

Kanske blir det som sagt förvillande att vi använder samma ord hela vägen det gör ju jag också i dagligt tal.

Men jag kan inte se att 4 kan komma före 1, för verklig rakriktning förutsätter grunderna Som jag skrev måste det finnas en viss grad av rakriktning för att ens få en taktmässighet, eller lösgjordhet eller kontakt, men det är mera på nivån balans, att få hästen att vara balanserad nog att bli taktmässig. Det är grundnivån i utbildningen, sen kommer nästa fas, där rakriktningen ingår, men de andra är med också, lösgjordhet kontakt osv. Så det är ju inte helt bara 1 2 3 heller.

Men i nästa steg ska den kunna arbeta mera med bibehållna kvalitéer, högre krav, och då sätts rakriktningen på verkliga prov, så det tycker jag är logiskt.
Men har man en grundutbildad häst som har grunderna redan så går man ju mera direkt på rakriktningen då tex, som kommer i nästa "grupp". (jag kan hålla med om att 4 o 5 kan byta plats, men har också fått höra att verklig liksidighet är så svår att uppnå och att det är vad rakriktningen handlar om och därför kommer så sent)

Att få hästen så liksidig som det går är ju inte ens möjligt under det första utbildningsåret som grunderna handlar om (fast man sen måste gå tillbaka till dem hela tiden också förstås).

Utbildningskalan beskriver ju utbildning av hästen och på grundnivån finns helt enkelt inte styrkan att vara mer liksidig som rakriktningen mer handlar om senare. Inte ens GP-hästar är helt liksidiga vilket man kan se mer eller mindre tydligt på de flesta, men så nära liksidighet man kan komma då, lika lätt eller i stort sett lika lätt att utföra rörelser åt båda hållen och med bibehållande av de andra kvalitéerna.

Senast ändrad av en moderator:

Till Puppan- kan du se någon skillnad på din häst när den rör sig fritt i hagen? Jag menar om du jämför den nu och innan behandling.

Ändrar hästen sitt rörelsemönster helt eller faller den tillbaka i gamla synder och behöver bli påmind?

Svar JA :banana:. Det är stor skillnad. Jag har ju varit som ett plåster på den här tränaren två dar i veckan i Danmark ett bra tag så jag har sett ett antal hästar som gått genom systemet. Det är kul att se utvecklingen just hur de rör sig i hagen :).

Och det verkar sitta kvar :). Det har varit en av mina bryderier ... är det färskvara eller ej? Det återstår väl att se ... men än så länge sitter det kvar iallafall!! Även för kompisens häst som Arr'ades för ett år sedan. Men vi underhåller ju naturligtvis det som gjorts.

Jag vet inte hur hästen skulle vara om man inte gjorde något alls med den (alltså om den bara gick i hagen) .... även om ARR-tränaren kanske skulle säga att om-programmeringen sitter där för alltid. Att det nya rörelsemönstret automatiserats (obs. min egen fundering ... så att det nu inte övertolkas). Men jag har ägnat detta för lite tid ännu så vi får väl se hur allt utvecklar sig i framtiden. Jag känner mig dock väldigt optimistisk och inspirerad :banana:.

Senast ändrad:

Det är väl för att det är den diagonala gångarten? (Samma anledning som Ehrengranath anser att traven är den bästa gångarten för att skola hästen! ;))

Jag har glömt att leta efter anledningen ...

Men precis det här fnulade jag på innan jag somnade igår. Kanske jobbar man främst i trav för att man fokuserar helt på det diagonala skiftet bakåt ... och trav är en diagonal gångart men skritten är samsidig. Att det är effektivare att jobba med diagonalt fokus i trav än i skritt :idea:.

Intressant att Herr Ehrengranath anser att traven är den bästa gångarten att skola hästen i :laugh:.

*kl*
Ett intressant koncept som används är att det handlar om att få kontroll på de fysiska krafter som påverkar en häst när den är sned. "Centrifugal forces" och "Shear forces". Hela metoden går egentligen ut på att få kontroll på dessa krafter.

En högerhänt häst i vänster varv utsätts för centrifugal forces på böjt spår ... dvs den slungas utåt eftersom tyngden ligger i ytterbog. Det är samma krafter som t.ex en speed skater utsätts för i en kurva. Han måste korsa benen för att motverka krafterna.

En högerhänt häst i höger varv utsätts för shear forces. Shear forces är ungefär "sax-kraft" dvs hästen pivotar kring inner fram (eftersom den har tyngden där) och baken glider ut. ("A shear is a transformation of a rectangle into a parallelogram ... ")

Det är inget nytt men man lyfter fram dessa iakttagelser och utgående från dessa fysiska fenomen så handlar det om att flytta vikten diagonalt bakåt för att reducera dessa krafters negativa verkan. Det finns ett resonemang om hur det är just de här krafterna som ger dagens vanliga förslitningsskador.

Jag vet inte om det tillför så mycket till diskussionen men jag fick iallafall en aha-upplevelse när jag presenterades för dessa koncept och det handlar ju om att jobba diagonalt så det kanske är intressant för fler :).

Intressanta och bra bilder, tycker jag.
Det här med diagonal är mycket bättre beskrivning än den av svagare bakben för det är ju inte så sant, de jobbar bara olika.

För egen del kan jag säga att när vi hittade muskler i halsen som var spända, troligen sen lång tid, och även innan tiden som galopphäst, så blev det lättare för hästen att använda halsen för balanserandet vilket hjälpte även för att hålla henne bättre inom ramen. Den här hästen har en kort hals med mycket underhals från födseln, så därför känner jag mej lite omskakad och ville nästan inte tro det är sant när hon faktiskt kan länga ut den mera och använda den bättre än hon har gjort. (det har inte varit någon stor katastrof men har betecknats som en häst med lite väl kort hals för att ur balanssynpunkt vara en bra ridhästmodell)
Jag har aldrig sett något liknande och t o m min kompis som är uppfödaren var mållös över skillnaden och hur hon rör sig annorlunda t o m i hagen.
Jag har lärt mej något om hästar med korta halsar:crazy:

Det var alltså djupt liggande muskler på båda sidorna, som inte hade påverkats av annan massage, eller kiro, utan nu med mera intensiv och oftare så släppte det plötsligt, men måste ju underhållas förstås nu.

Det är ju lätt att förstå moment 22 där hon går i den kraften man ser på bilderna och håller emot, och att spänningarna förstärktes snarast:crazy:. Särskilt som hon har mycekt av den typ av muskler som lätt får mjölksyra och slaggprodukter,dvs rena sprintermuskler, explosiva muskler.
Trots allt blev hon ju betydligt rakare, men nu har det känts att det är mycket lättare för henne att gå där, det handlade kanske inte så mycket om bakben och styrka utan om balans. (vilket var det jag kände från början, det var balansskäl till att hon föredrog en diagonal - tryggare - vilket man kan förstå)

Nu tror jag inte man hade kommit åt det så länge hon var galopphäst, men att det var har kommit förutsättningar nu.

Tänker...

Shit vad bättre unghästarna skulle löshoppa om de inte kom drullande in på innerbogen... Vi meckar med bommar här och där förr att få dom att stampa av jämnt och vara lite raka i språnget ... Låter nästan som magi men mycket intressant att det funkar så bra för er!

Du har skrivit detta säkert- men under hur lång tid håller man på? ( inte per gång utan allt som allt)

En människa som ska lära om ett rörelsemönster får ju jobba otroligt länge och vi kan ju ändå bli motiverade på ett annat vis än hästar. Man brukar ju säga att först 1000 gånger få att få bort något invant och sen 1000 gånger för att automatisera något nytt.

Skulle vara intressant att mäta om detta leder till att hästen flyttar vikten diagonalt eller om den bara flyttar vikten bakåt.
I trav är det ju självklart att man tänker ytterbak efter som det kommer samtidigt som den där överbelastade bogen.

Men rent kilomässigt- kommer den bära på ytterbak eller båda bak?
Och kan någon komma på hur det skulle bli i passgång:confused:

det behöver ju inte vara så mycket faktistk vikt - utan att det mer handlar om utgånsgpunkten för balans

Det bar så djävla krångligt detta med pass..... så jag sätngde boken igen :o

Fast om man utgår ifrån att man har balans i hela stor hästkroppen är det ju skit samma hur den flyttar fötterna.
Jag ger mig- men det var en intressant frågeställning i alla fall;)

Kolla gärna efter detta med traven i boken, och får man ställa sig på kö och låna när din första förälskekse är över :o

Det jag kan tänka med min som var som en planka och det inte gick att trava alls hon bara ramlade in mot mitten i båda varv. Traven är jobbigare för ryggen då den kräver mest stabilisering av alla gångarter, och om de stabiliserar för mycket så motverkar det böjning.
Så före operation så var det bara en planka som snurrade runt ( vet undersökning på strömsholm)

Den muskel som initierar det där dra fram inre höftkammen är ju en del av galopprörelsen, det kan vara lättare för vissa hästar i galopp, men de är så långa sprången, lätt att störa hästen i linan också...

Bara spånar Men får man till det i trav så får man till det i de andra gångartena också

jag är inte säker att jag fattar - jag tänkte på detta med ståben - och jag blir helt i gasen av någon som pratar mitt språk ( dvs puppans bok) en häst som ramlar på innerbogen pivoterar runt höger fram i höger varv, grunden handlar om att få den att öht taget pivotera runt ytter bak- för annars kommer du aldrig komma runt i dina svängar, bakdelsvändingar, galopp piruetter.

dels handlar det om vikt, lite i början på en sväng ------------------> mycket i en galoppiruett:idea: men mer än punt att leta balans ifrån

jämför hästten som kliar sig (fölet)
Och här är min nordis skitbra som exempel, många beskriver noridsar som ånglok, det blri de om de inte böjer sig utan stabiliserar för mycket pga av spänningh.

Men om man skall få en nordis att vända runt ridhuset och itne bränna runt som en motercykel så mäste den hitta balansen från vä bak och stå på det tillräckligt länge för att kunna pivotera (vända) runt det.
samma känsla som en balettdansös som gör piruetter

Allt blri så tydligt på en nordsvemsk som ser ut som en ardenner - du måste parkera dig på vä bak, och vrida er båda runt (axlar) om du skall klara mindre volter, det blri som att göra en långsam piruett på vä skinka :D - och i vridningen så rakriktar man sig själv och hästen

Min fröken säger till en elev screw :eek:

Håller med i allt du skriver!

Och undrar stilla hur många här som egentligen har erfarenhet av att rida en ung häst från scratch. Med tanke på en del mycket märkliga filosofier...

Om du syftar på mig och min filosofi, som ju inte är min egen uppfinning, så har den funnits i fler hundra år, ja den kan spåras ända tillbaks till Morerna...och många, många, många unghästar har ritidits och tränats enligt denna filosofi...

Ja, det är superhäftigt! Själv var jag ju uppe på benen väldigt snabbt efter min ridolycka och läkarna var förstummade. De fick inte igång min djupandning trots att jag övade som en TOK, men efter att min tränare varit och behandlat mig kunde jag andas super igen. Jag tror vi satte lite myror i huvudet på thoraxavdelningen! :D

Carola> jag är övertygad om att "vissa människor" är duktiga på kroppsuppfattningar och jag tror att dina behandlingsmetoder (eller lektioner!) har jättemkt gemensamt med feldenkrais. Och Ttouch. Och kraniosakral terapi. Osv osv. ;)

Puppan> jag ska börja spara pengar och skicka iväg Elephanten till Danmark - det verkar gå snabbare än att jag ska lära mig rakrikta från sadeln! :D :D

KNappen på mig själv.
Citerar boken om ARR, sid 60 :
It is most obvious in trot since the the feet are picked up and set down in diagonal pairs, and movement of the weight tends to be across the diagonal. It follows that it can only be corrected in trot. Hence, our straightness training is carried out mainly in trot.

Jisses vad ni är aktiva :eek:

KL glömde jag

:D

Hann bara skumma

Och hoppade ur stolen när jag läste något om SÅGNING

Tack förknippa mig ej med den termen.

Jag lär ut kroppsmedvetenhet och funktionalitet, ingen dicsiplin, inte dressyr, inget mer än hur kropp ett och två funkar var o en för sig o sen ihop, knappast skulle det funka med motsättningar.

Hej hopp nu Lektioner.

:laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 027
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar