Sv: Diagonal hjälpgivning
jag blir så glad av det du skriver för just detta med pivotar, och att hästen faktiskt måste hantera det annorlunda så den inte ligger o kurvorna, eller trycker utåt eller inåt, det är ju exakt som din tredje bils i din första länk som man måste lära hästen för att den skall hantera krafterna som agerar på kroppen
Visst är det såhär en frisk oriden häst använder halsen som motvikt utåt - vi måste lära den att hitta en annan sorts balans
man märker att detta grundar sig på idrottsmekanik - så synd att ridvärlden är en bromskloss av enorma proportioner...
ja vissa får det här ändå för de har en sådan gedigen utbildning, men de flesta missar det här och många tränare ser inte vad hästarna gör istället för balans - och de förstår inte orsak och verkan så allt blir ett sammersurium
Hm shearforces - kan det översättas skjuvkrafter -det har Chris Johnstom pratat om, det är precis det som uppstår där diagonalerna möts
*kl*
Ett intressant koncept som används är att det handlar om att få kontroll på de fysiska krafter som påverkar en häst när den är sned. "Centrifugal forces" och "Shear forces". Hela metoden går egentligen ut på att få kontroll på dessa krafter.
En högerhänt häst i vänster varv utsätts för centrifugal forces på böjt spår ... dvs den slungas utåt eftersom tyngden ligger i ytterbog. Det är samma krafter som t.ex en speed skater utsätts för i en kurva. Han måste korsa benen för att motverka krafterna.
En högerhänt häst i höger varv utsätts för shear forces. Shear forces är ungefär "sax-kraft" dvs hästen pivotar kring inner fram (eftersom den har tyngden där) och baken glider ut. ("A shear is a transformation of a rectangle into a parallelogram ... ")
Det är inget nytt men man lyfter fram dessa iakttagelser och utgående från dessa fysiska fenomen så handlar det om att flytta vikten diagonalt bakåt för att reducera dessa krafters negativa verkan. Det finns ett resonemang om hur det är just de här krafterna som ger dagens vanliga förslitningsskador.
Jag vet inte om det tillför så mycket till diskussionen men jag fick iallafall en aha-upplevelse när jag presenterades för dessa koncept och det handlar ju om att jobba diagonalt så det kanske är intressant för fler .
jag blir så glad av det du skriver för just detta med pivotar, och att hästen faktiskt måste hantera det annorlunda så den inte ligger o kurvorna, eller trycker utåt eller inåt, det är ju exakt som din tredje bils i din första länk som man måste lära hästen för att den skall hantera krafterna som agerar på kroppen
Visst är det såhär en frisk oriden häst använder halsen som motvikt utåt - vi måste lära den att hitta en annan sorts balans
man märker att detta grundar sig på idrottsmekanik - så synd att ridvärlden är en bromskloss av enorma proportioner...
ja vissa får det här ändå för de har en sådan gedigen utbildning, men de flesta missar det här och många tränare ser inte vad hästarna gör istället för balans - och de förstår inte orsak och verkan så allt blir ett sammersurium
Hm shearforces - kan det översättas skjuvkrafter -det har Chris Johnstom pratat om, det är precis det som uppstår där diagonalerna möts