Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

Men om hästen nu är så sned bör man kolla upp den med ordningen vet, kiro/ ET.

Så här skrev jag i förra inlägget:
så är det ofta hästar som har stora problem med rörelsestörningar som kommer dit. Hästar med en diger historia hos veterinären.

Jag har även refererat i tidigare inlägg att många av hästarna i träning har varit på väg att dömas ut av veterinär pga att man inte får bukt med problemen. Man har behandlat, hästen blir ok, man börjar rida, problemet kommer tillbaka, man behandlar igen osv.

De flesta hästar på den anläggning jag varit på har kommit dit via rekommendation av veterinär.

Min klinikvet samarbetar med en av de bästa Kiro.

Jag har haft en mängd massörer, men en särskiljde sig- hittade vad som felade. Så efter det linimentar jag stela partier INNAN ridning. funkar fint.

Axel - Jag har delat med mig av det jag upplevt av den här metoden eftersom tråden handlar om diagonal hjälpgivning. Jag har testat metoden utan förutfattade meningar. Jag skall utvärdera resultatet under sommaren.

Jag tror att alla som följer tråden förstår att du inte gillar Arr-konceptet. Det är helt ok ... jag respekterar det :).

Senast ändrad:

Jag ser er som två Dressyrmänniskor som båda kommit långt men har helt olika attityd till saker.

Axel kör sitt race och bara det, medan du är en sökare som letar framkomliga vägar
Jag slogs i badet igår när jag låg och lät tankarna fara och filosoferade, hur imponerad jag faktiskt är av dig såsom varande en Dressyryttare som är långt kommen och kompetent, men är ödmjuk och villig att lära mer

:bow:

Själva förutsättningen för att utvecklas är ju att våga nollställa sig, släppa prestigen och vara novis för en stund. Sedan man koppla in den nya pusselbiten i pusslet

- Det är ju faktiskt lättare för mig på min nordis - ingen förväntar sig ngt i alla fall, och jag tävlar heller inte så jag kan släppa allt och börja om från början för jag har ingen tävlingstermin att ta hänsyn till.

ja igen jag är faktiskt djupt imponerad :laugh:

Senast ändrad:

OK, linje:idea:

Om du med sladda menar att ytter bak går utanför ytter fram så nej det är inte meningen....initialt kan det bli så...men det är inte målet/syftet...utan sker då mer med fokus på att hästen ska förstå "tanken" och hitta tekniken.....men då är det inte "balansen" vi fokuserar på, utan kommunikationen....

Såhär

jag googlade som en dåre igår för att hitta bilder på något som kallas "lilla snurren" dvs man vill att hästen skall flytta bakdelen sidvärts det är mest för att lära hästen den sidförande hjälpen som unghäst anser jag. För hästen böjer sig inte så mycket fö den brukar istället tippa bäckenet för att nå långt in under magen med inner bak, en del kallar det att lära hästen trampa in udner tyngdpunkten - och det är det de vill åt.

Det puppans folk och jag vlll åt är att sätta hästen i en sådan possition att den själv väljer att vinkla ytter bak mera. istället för att skjuta på vidare så sviktar/fjädrar den i bak - det avlastar framdelen, ett sätt att försvar sig från det (för det är jobbigt) är att slänga ut ett bakben - för utanför kroppsmassan bär det mindre vikt

det finns paralleller - men det är inte riktigt samma sak

Såhär

jag googlade som en dåre igår för att hitta bilder på något som kallas "lilla snurren" dvs man vill att hästen skall flytta bakdelen sidvärts det är mest för att lära hästen den sidförande hjälpen som unghäst anser jag. För hästen böjer sig inte så mycket fö den brukar istället tippa bäckenet för att nå långt in under magen med inner bak, en del kallar det att lära hästen trampa in udner tyngdpunkten - och det är det de vill åt.

Det puppans folk och jag vlll åt är att sätta hästen i en sådan possition att den själv väljer att vinkla ytter bak mera. istället för att skjuta på vidare så sviktar/fjädrar den i bak - det avlastar framdelen, ett sätt att försvar sig från det (för det är jobbigt) är att slänga ut ett bakben - för utanför kroppsmassan bär det mindre vikt

Kl! nu är jag lite osäker på hur hästen exakt sätter bakbenen i lilla snurren, men träder inte inre bakben förbi det yttre då? Om den gör det, då är väl inte det samma sak som att trampa in under tyngpunkten väl?? el tänker jag helt fel nu?

Nja du kansske tänker bättre än mig och är mer insatt i dessa termer än jag :)

Det kanske trampar förbi tyngdpunkten? Berätta hur du tänker :)

här är en bild på lilla snurren, åtminstonde en variant. jag har sett andra som mer liknar skänkelvikning
lillasnurren1.gif

(från sustainable dressage)

Den använder jag (eller iallafall variant av det) i väldigt korta segment för att stärka upp och "tvinga" hästar att börja använda bakbenen lite bättre (från marken men även uppsuttet när jag var yngre på kommando av tränare, var jättebra för att aktivera bakben och få ärlig bärighet på lite 'svårare' hästar.)

Dock är ju tricket att inte tvinga hästen att böja halsen massor eller hänga kvar i linan.
Då stoppar man ju bara bakbenet och allt man vill åt går förlorat!
Handlar mer om att få den att hitta en egen balans genom guidning med små rörelser endast när det behövs, och sedan bibehåller hästen böjningen och trampar med något mer vinklat och aktiverat inner bakben.
Och hey presto så jobbar och stärker dom :)

Är en av mina favoriter på min egna stora rehab pålle som är rejält sned. Görs i skritt och väldigt korta sekvenser av trav med paus emellan nästa. (och rejält uppvärming innan)

Fick igång honom jättebra idag med detta synd att jag inte fick foton på det.(men händerna var ju ltie fulla med annat haha)

Sum it up: jag tror starkt på diagonal hjälpgivning i många former för att både rakrika och stärka utbilda och rehaba(fast då ingår ju allt det såkalrt)

är också lite nyfiken på hur ni fastställer hästens snedhet?

alltså vilka verktyg ni använder för att fastställa asymmetri och ojämnheter i hästens gång. uppsuttet, longering o.s.v?

vet inte om jag är tydlig nog men såhär ungefär: volt: om en häst inte vill bära med inner bak, är det för att inner bak är svagt och skyfflar vikt till ytter fram (volt blir större) eller är det för att ytter bak är svagt och endast vill skjuta på (inte bära), vikt på inner fram = volt blir mindre?

möjligen inte ett bra exempel men hoppas nån kan fortsätta tankegången :angel:

Blö nu försvann allt jag skrivit så det här blir korta verisionen.

På min nuvarande häst är det följande:

-misstanke om snedhet fanns vid köp, dock ingen skada närvarande.
-skada på höger bakknä strax efter köp (vet ej om det var tex. gått omkull eller enbart sträckt sig)
-snett bäcken och muskelproblem i länd och nacke. Hör enligt ET starkt ihop med knä.
-starkt vänster dominant både före och efter skada. (kom skada pga. detta? Eller vart det just det knät pga. svaghet men annan utlösande faktor som tex. gått om kull? det vet man aldrig men finns misstankar)

Här är liten bild serie som visar tydligt både tecken och förändring.

Besiktning januari(ingen skada närvarande dock starkt vänster dominant)

Första igångsättningen, behövdes mer behandling. mars.

Efter behandling och lite igångsättning, April. Notera mindre avlastning på framben men fortfarande bak höger.

Slutet av april.

Juni, fortfarande jobbar på att få höger bak att ta lite vikt men det blir bättre och bättre.

Intressant iaktagelse jag gjorde efter ET varit och rättat till snedhet var att han automatiskt satte benen helt tvärt emot normalt sett, även hände detta efter en av mina tränare fått 'loss' honom riktigt bra vid träningstillfälle.

direkt efter ET behandling:

efter ridpass:

Jag kan ju inte säga varför han ändrar om helt när man får loss honom, men det kanske någon anna kan? Det känns väldigt diagonalt sammanband dock tycker jag i och med att det funkar både vid ET behandling OCH när man jobbar på rakrikting ovh aktivering av det mindre aktiva bakbenet.
Det kanske blir lite som när man själv inte har använt en del av sin kropp på länge, att man liksom över'reagerar' på att det åter igen är rörligt (när det varit låst eller väldigt stel)

Vad jag vet är iallafall:
Hästen var ojämt innan skada.
Vart värre när skadan var.
Extremt segläkt skada.
Igångsättning, behandling, och att jobba rejlät på att rakrikta= ger resultat.
I och med att sjläva problemet med honom är väldogt diagonalt så att säga så ser jag inget annat sätt att lösa det (ihop med vet och ET såklart då)

(och japp, han har tyvärr blivit lite tjock men det är jag medveten om så ifall nån känner behov av att meddela det så behövs det inte ;) i know what buke is like haha)

Senast ändrad av en moderator:

är också lite nyfiken på hur ni fastställer hästens snedhet?

alltså vilka verktyg ni använder för att fastställa asymmetri och ojämnheter i hästens gång. uppsuttet, longering o.s.v?

vet inte om jag är tydlig nog men såhär ungefär: volt: om en häst inte vill bära med inner bak, är det för att inner bak är svagt och skyfflar vikt till ytter fram (volt blir större) eller är det för att ytter bak är svagt och endast vill skjuta på (inte bära), vikt på inner fram = volt blir mindre?

möjligen inte ett bra exempel men hoppas nån kan fortsätta tankegången :angel:

Förr så tänkte jag i bakben och starka svaga. Men nu tänker jag i diagonaler där hästen trivs bäst att arbeta, där den är bekvämast och kan balansera sej bäst. Den väljer från början, inte vet jag säkert om det är som vi är vänster och högerhänta, men det tror jag. Den "fördelar" arbetet mellan sina ben, så att bakbenen har olika huvuduppgift precis som vi gör redan automatiskt från början med våra sidor, händer och även hur vi går, sparkar boll, osv. Sånt man inte ens tänker på.

Hästar är precis som människor mer eller mindre "ensidiga", vissa av oss har ju lätt att skifta hand som vi gör saker med, tex andra kan inte ens rita en streckgubbe, knappt hålla en penna med den andra handen. Så tror jag det är för hästar också. Därför är inte ALLA unghästar lika när man sätter igång med dem. De har olika lätt att balansera om på andra diagonalen, och olika lust att ens försöka göra det. De ser ju ingen anledning att inte gå som de gör....

Min var tex mycket "ensidig" och blev uppenbart osäker när hon måste balansera om. Det märktes i att hon visst orkade gå i höger galopp, men blev hon störd i koncentrationen vilket hon lätt blev f ö, så ville hon direkt byta till sin trygga. Den reflexen finns kvar även idag, som just en reflex.

Det är den naturliga snedheten som jag ser det. Sen påverkar vi ju också hästen med vår naturliga snedhet och hästarna påverkar oss i växelverkan, så det är jättesvårt att veta vad som är vad hela tiden. Inte ens efter 40 år är man bra på att reda ut det alltid, i alla fall om man inte har ridit 10 hästar per dag....utan eller två.

När det inte är naturlig snedhet utan ett problem i hästen kan vara svårt att veta, och som sagt, det kan ju vara ryttaren, man måste ha kontroll över sin egen påverkan.
Men om det inte går att påverka och inte blir bättre med träning ska man självklart kolla upp orsaken.

Senast ändrad av en moderator:

här är en bild på lilla snurren, åtminstonde en variant. jag har sett andra som mer liknar skänkelvikning
lillasnurren1.gif

Jaa, en variant av det här är det nog vi gör....men att vi låter volten bli något större eftersom vi följer med hästen runt....men den kan också bli ganska liten...svårt att förklara...

Senast ändrad:

Såhär

Du har PM

Om det är samma sak eller inte spelar kanske inte så stor roll, det var parallellerna jag syftade på när jag skrev första inlägget (som svar på den ursprungliga frågan) och som var intressanta. Sedan att även ARR har likheter, var bara en fortsättning...jag har aldrig påstått eller menat att vi håller på med exakt samma sak.

Tack i alla fall för att du försöker förklara, det är just den diskussionen som är intressant när den sker med ett "öppet sinne" och inte syftar till att "trycka ner" och/eller "förlöjliga" andras sätt att se på saken.

*kl*
Det finns något som heter "Opend Mind Clinic" http://www.openmindhorsemanship.se/, där kom man i alla fall fram till att likheterna är större än olikheterna.

Senast ändrad:

Hoppas du inte känner dig påhoppad eller överkörd! Jag tycker det är jättespännande att få höra hur andra gör. Speciellt när det inte är "det gamla vanliga".

Och så länge jag får göra som jag vill är jag nöjd. :D

Absolut inte av dig, du kan ju diskutera öppet utan att "tracka ner" och jag respekterar ditt sätt att se på saken, då blir det intressant att diskutera.

Även jag är mest nöjd när jag får göra som jag vill:D

Kl! nu är jag lite osäker på hur hästen exakt sätter bakbenen i lilla snurren, men träder inte inre bakben förbi det yttre då? Om den gör det, då är väl inte det samma sak som att trampa in under tyngpunkten väl?? el tänker jag helt fel nu?
På en sdn liten volt måste den träda över.
Synd att man inom en viss inriktning har fått för sig att det är av ondo att trampa "förbi" tyngdpunkten:crazy:
Det är inte så utan den tar då mer vikt från det andra bakbenet som i sin tur måste träda mer åt sidan o då ta vikt.

Den stretchar även sina bukmuskler o måste korta insidan o då givetvis länga utsidan.

Vad spännande att läsa :).

Jag blir nyfiken på det här du säger om att hästen är
dock starkt vänster dominant)
Kan du inte förklara lite mer om resonemanget bakom det *nyfiken*.

Tittar jag på bilderna skulle jag säga att den har mer vikt i höger bog. Vilket (rent teoretiskt) borde göra att höger bak har svårt att kliva fram. För att få hästen att arbeta med höger bak så bör vikten flyttas diagonalt bakåt från höger fram till vänster bak så att höger bak kan bli fri.

Så jag är jätteintresserad av att höra resonemanget bakom att den är vänsterdominant :). Man ser ju inte allt på en bild så det finns säkert fler intressanta aspekter (än ovanstående resonemang) att ta med i beräkningen:) *vill gärna lära mig mer*.

Senast ändrad:

*svarar mig själv* :D

Det måste naturligtvis vara att den skjuter på mer med vänster bak som gör att den betecknas vänsterdominant :idea:. (Hjärnan är inte riktigt igång idag :p).

lillasnurren1.gif

fast jag tror den bilden är ett önksetänkande - för hästen kan böja sig max som en 6 metersvolt, ochjag tror inte en unghäst fixar det där utan att fuska gemom att lägga bäckenet på sned och ramla på en bog.

Så fotplaceringen kanske den kan - men det blir inte samlande - de bilder man ser på detta så har hästarna alltid huvudet på sned, ska kolla länk och koncentrera mig sedan på moa. Seg idag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 027
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar