Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

Tack för filmerna :) Jag har gjort en del liknande övningar med min häst för att försöka diagnosticera, var i hela friden sitter det :cry:

Det som var disengagement of the hindquarters var det jag menade med "sladdande", och sdan i böjningen så ser man tydligt att den ramlar på högerbogen.

Longisimus böjer, men den roterar (läs vrider bålen) samtidigt, man ser på den hästen hur det får den att vika halsen som kompensation, och även hur huvudet hamnar på sned, ur dressyrhänseede så vill man ha en böjning med den sidliga magmuskeln så att hästkroppen inte ramlar mera på det ena frambenet. Svårt att förklara detta, och leta film eller bild som visar det blir inte lätt att hitta, men jag ska försöka, ge mig några dagar :o

jag har i alla fall kollat islandshästar som en dåre med tanke på Rays fråga, och duneringarna går verkligen ett tygeltag ned i bakfoten.

och så såm jag listat ut - pass är bara påskjut, och eftersom den rids i en icke pilbåge form så sitter hästen inte ihop så inga tygeltag går igenomhästens kropp på ett dressyrvis i alla fall.

Jag drar slutsatsen av denna diskussion att tyglarna bara påverkar bogarna, vill man påverka bakom sadeln får man använda Waist down på sig själv. Det ser man ju också att alla som inverkar mycket med händerna får väldigt aktiva framben. Det ser man inte minst på Islandsridning även om inte alla rider så.

Angåeende diskussion så måste man ju vara öppen om man skall lära sig något av varandra, och framförallt så lär man sig så mycket av att se hur olika hästar gör och använder sin kropp: och framförallt i länken så utbildar man ju hästen med ett visst syfte, och det är ett annat än Dressyr, men det behöver ju inte vara fel - bara olika :idea:

jag tycker sådant här är skitkul :) Kuligaste tråd på evigheter, och väldigt bra underforum att ha den på :banana:

Senast ändrad:

fast jag tror den bilden är ett önksetänkande - för hästen kan böja sig max som en 6 metersvolt, ochjag tror inte en unghäst fixar det där utan att fuska gemom att lägga bäckenet på sned och ramla på en bog.

Så fotplaceringen kanske den kan - men det blir inte samlande - de bilder man ser på detta så har hästarna alltid huvudet på sned, ska kolla länk och koncentrera mig sedan på moa. Seg idag.

Fattade det som att det är själva tänket med i.b som visas. Men men. Jag gör själv inte riktigt på detta sätt utan har en rakare häst och eftersträvar att lösgöra och stretcha, typ som axel beskrev :)

är också lite nyfiken på hur ni fastställer hästens snedhet?

alltså vilka verktyg ni använder för att fastställa asymmetri och ojämnheter i hästens gång. uppsuttet, longering o.s.v?

vet inte om jag är tydlig nog men såhär ungefär: volt: om en häst inte vill bära med inner bak, är det för att inner bak är svagt och skyfflar vikt till ytter fram (volt blir större) eller är det för att ytter bak är svagt och endast vill skjuta på (inte bära), vikt på inner fram = volt blir mindre?

möjligen inte ett bra exempel men hoppas nån kan fortsätta tankegången :angel:

Ja åt det håll hästen strävar är en bra iaktagelse uppirån pilotpossition, om hästen går emot en skänkel säger det en del om vad som händer i ryggraden på finlirnivå, många korrigerar sådan med handen och då får de jobba ideligen med sin hand.

En bra tumregel hästen följer alltid vikten vill den inte följa med in på volten så är det en bra hint att vikten bor i ena bogen. Problem med ena galoppen likaså. Står emot skänkeln, svår att flytta sidvärts åt ena hållet - den inte svara omedelbart på halvhalter. Så mao ord ngt vi brottas med hela tiden oavsett om vi är medvetna om orsaken eller inte

På åskådarplats kan du ser att den viker halsen, dvs halsen är mer böjd än resten av kroppen, att den lägger huvudet på sned, titta på öronens nivå, titta även bakifrån på korshalvorna och ffa svansen ser svansen mer böjd ut än ryggen . eller tom åt fel håll?

Få hästar ramlar INTE ned i bogen

Och är man åskådare kan man roa sig med att kika åt vilket håll hästen skjuter sin ryttare. Vilket knä på ryttaren är högst upp, vilket ryttarlår rullar utåt (knäet pekar mer utåt på ena benet), vilken fot hamnar längst ner, hur lutar ridbyxlinningen, vart åker sadeln, vilken sida om "ålen" åker ryttaren och sadeln åt?

På hästen kan man lyssna och se vilket/vilka ben som tar mest tyngd (stampning, kortare steg?), och man kan om man kikar på hur bogen ser ut nästan se att den ena är lägre och "stummare". Förutom alla de indikationer som Susan nämnde.

Sen håller jag absolut med Flashlight också om att det kanske inte handlar nödvändigtvis om svagare/starkare bakben/halvor: bara att de är dåliga på olika saker! (För inget av dem är "bra"):D

Ja jag håller med - det jag gick igång så mycket på ang länken var att jag aldlrig upplevt en häst ha en stark och svag sida utan just en starkare diagonal.

Glömde i ovanstående också att om man longerar så ser man att hästen vill ställa utåt i ena varvet, det kan man också se om man sitter på att hästen vill gå felställd på böjda spår med längre tyglar

Tack för filmerna :) Jag har gjort en del liknande övningar med min häst för att försöka diagnosticera, var i hela friden sitter det :cry:

Det som var disengagement of the hindquarters var det jag menade med "sladdande", och sdan i böjningen så ser man tydligt att den ramlar på högerbogen.

Longisimus böjer, men den roterar (läs vrider bålen) samtidigt, man ser på den hästen hur det får den att vika halsen som kompensation, och även hur huvudet hamnar på sned, ur dressyrhänseede så vill man ha en böjning med den sidliga magmuskeln så att hästkroppen inte ramlar mera på det ena frambenet. Svårt att förklara detta, och leta film eller bild som visar det blir inte lätt att hitta, men jag ska försöka, ge mig några dagar :o

...och det var ju en unghäst så man förväntar sig inget annat i början men det är då man ber den "gå ut i sidled" (typ sidepass om det behövs) så att den lyfter upp sin bog och sedan fortsäter man framåt igen....med tiden blir det bättre och bättre...mer synkroniserat...det är liksom det den här övningen syftar till..att hästen ska komma på tekniken och bli starkare och starkare så att den kan vinkla sitt bäcken korrekt...

Om du tittar lite längre fram i film nr 1 eller i början på film nr 2, när han "snurrar" med skäcken, så ser du vad övningen syftar till att ge för resultat.

Intressant med lite filmer/bilder om du kan hitta, ju mer man fördjupar sig desto mer inser man vad man har kvar att lära..:angel:

jag har i alla fall kollat islandshästar som en dåre med tanke på Rays fråga, och duneringarna går verkligen ett tygeltag ned i bakfoten.

och så såm jag listat ut - pass är bara påskjut, och eftersom den rids i en icke pilbåge form så sitter hästen inte ihop så inga tygeltag går igenomhästens kropp på ett dressyrvis i alla fall.

Jag drar slutsatsen av denna diskussion att tyglarna bara påverkar bogarna, vill man påverka bakom sadeln får man använda Waist down på sig själv. Det ser man ju också att alla som inverkar mycket med händerna får väldigt aktiva framben. Det ser man inte minst på Islandsridning även om inte alla rider så.

Ja det är sannerligen inte lätt att rida:angel:

Angåeende diskussion så måste man ju vara öppen om man skall lära sig något av varandra, och framförallt så lär man sig så mycket av att se hur olika hästar gör och använder sin kropp: och framförallt i länken så utbildar man ju hästen med ett visst syfte, och det är ett annat än Dressyr, men det behöver ju inte vara fel - bara olika :idea:

jag tycker sådant här är skitkul :) Kuligaste tråd på evigheter, och väldigt bra underforum att ha den på :banana:

Håller med, tycker också detta är en riktigt rolig och lärorik tråd.

kan du berätta vad du ser på dina bilder för det enda jag ser på rak arm är att den verkar bockbent - särskilt på höger fram.

Men på bilder kan allt vara tillfälligheter, men nämnder det då min hade problem även i carpalböjarna - särskilt den på utsidan

Tack för lösningen av passen- det känns som rimligt!

Och lite som man ibland tänker, det är ju inte många tygeltag som går ner i bekbenen- det är ju som man vill ha det i idealfallet. Och då använder man ju sitsen oxå. De flesta gånger man tar i tygeln är det nog inte bakbenen man får tag på.

Vilket väl är tur för annars hade vi ju villat sitta och rida bara med tyglarna:rofl:

Det finns något som heter "Opend Mind Clinic" http://www.openmindhorsemanship.se/, där kom man i alla fall fram till att likheterna är större än olikheterna.

Jag vet inte mycket om western förstås, men jag ser nog mera likheter i ridsystem mellan Ankys och western än med klassisk dressyr. En del westernfilmer med instruktioner för olika övningar kan jag se en hel del likheter i. Hästarna är ju svårt att jämföra precis som jacko skrev, men systemen är inte helt olika. När jag insåg det så var det betydligt lättare att förstå att Anky satsar på western också. Tror hon sneglat dit länge, - bland annat. (Ja och maken förstås)

Jag menar inte att westernryttare skulle rida i rollkur:D Men i tänket finns en del likheter.

Nja du kansske tänker bättre än mig och är mer insatt i dessa termer än jag :)

Det kanske trampar förbi tyngdpunkten? Berätta hur du tänker :)

Precis det som Buffy visade på bilden, där träder den in under tyngdpunkten= det vi/jag iaf vill. Jag har också sett den varianten som liknar mer skänkelvikning och de springer omkring och "sladdar" hela tiden. Kanske inte lika önskvärt??

Jag vet inte mycket om western förstås, men jag ser nog mera likheter i ridsystem mellan Ankys och western än med klassisk dressyr. En del westernfilmer med instruktioner för olika övningar kan jag se en hel del likheter i. Hästarna är ju svårt att jämföra precis som jacko skrev, men systemen är inte helt olika. När jag insåg det så var det betydligt lättare att förstå att Anky satsar på western också. Tror hon sneglat dit länge, - bland annat. (Ja och maken förstås)

Jag menar inte att westernryttare skulle rida i rollkur:D Men i tänket finns en del likheter.

Jo men hon pysslar ju med Reining? Inte för att jag har något emot Anky eller Reining men det är skillnad på western och western...:D Jag ska försöka förklara. Det finns två huvudgrenar/inriktningar inom western, den ena är reining horse (Texasstilen), den andra är reined cow horse (Californiska stilen). Det är ganska olika träningsstilar mellan dessa. Reininghästen är dessutom oftast en renodlad tävlingshäst, medans en reined cow horse i första hand är en arbetshäst (även om det finns tävlingar även för dessa).

I Texasstilen tränas hästen efter ett system som utvecklades i Texas, av ryttare som invandrade dit från i huvudsak norra europa, och i början var det dessutom mest hästar som kom över till Amerika för att användas av militärer, deras träningsstil är helt enkelt mycket mer influerat av detta.

Medan den californiska metoden har sitt ursprung från dom spanska invandrarna, spanska boskapsherdar (Vaqueros), som tog med sig sin kunskap och träningskultur och utvecklade den efter dom förutsättningar som fanns i Californien.

Visserligen har det blandats in mycket av den californiska stilen även i "Texasstilen", "The vaqueros" var väldigt duktiga ryttare och väl ansedda i "vilda västern" så även "Cowboyen" tog efter så mycket han kunde. Därför kan man se en del av "vaquerosstilen" även inom "Texasstilen", men det är långt ifrån samma sak.

Här är en länk till en film om den californiska stilen, den traditionella.

http://www.youtube.com/watch?v=NFmRus56miQ&feature=related

Här är en film med reining.

http://www.youtube.com/watch?v=euGG7sgjTM4

Jag vet inte, egentligen borde jag väl inte använda det som uttryck då jag inte är hundra på vad andra definerar som kriterier för vänster elelr höger dominant.

Vad jag borde ha sagt är väl istället att "han är tajtare/mindre lösgjord i sina muskler på vänster sida, vill gärna lägga sig på vänster bog (och därmed använder höger bakben mindre under sig), och pga. detta så har han svårare att bära sig bra i höger varv. (eftesom det innebär att "bukta ut bålen" åt vänster, och att sätta höger bakben under sig, och lägga mer vikt där bort från vänster bog.)

Det kallar jag vänsterdominant, men sen om det är korrekt term för detta fenomen är jag inte alls säker på egentligen! (sorry för förvirring)

KL
Susan: I korta drag var bilderna för att demonstrera hur han tidigare avlastade höger bakknä genom att lägga sig på vänster framben (därav att han stod mer under sig med detta benet).
Man kan progressivt se hur det blir mindre och mindre av ett problem genom träningen (som bygger på att lösgöra och rakrikta och stärka) trots relativt kort period, om man ser på hur han använder sin viktfördelning i olika perioder.

Dock som sagt finns fenomenet att han nästan gör tvärt om när han är riktigt lösgjord och börjat använda båda bakbenen, och detta har jag ingen helt säker förklaring på. (jobbigt att släppa spänningar i vänster sida? who knows..)

Bockbent i höger har jag aldrig märkt, ingen annan heller, kanske är bilder. Har inte varit något problem än så länge (ta i trä) isånnafall är det mer ländregionen som är det värsta området så att säga.

Ingen teori varför han avlastar tvärt om hans 'vanliga' när han väl blir lösgjord och arbetar med båda bakbenen?

Bortsett från att hästen måste vara skolad till svår Drtessyr för att kunna göra rätt i lilla snurren, så ja innerbak kommer längre in under magen och eftersom det är under kroppsmassan så bär det mer vikt än vad som det annars gör.

Men själva vitsen med grundträning är ju att flytta vikten från höger fram till vä bak och då är det mycket mer intressant att fokusera på vad vä bak gör

Så somjag tänker då så måste man få hästen att fjädra i vä bak istället för att trycka vikten framåt på höger bogen, den måste börja svikta i det ben den normlat bara skjuter på med.

På den unga hästen så måste man göra det på ett lätt sätt, man kan inte gå in på en så svår rörelse som öpna på en volt utan att hästen hittar på ett sätt att "försvara" sig.

den kan sladda som finns beskrivet redan - men den kan också istället för att fjädra i vä bak bara luta bäckenet inåt så inner bak når in och då bär det inge bra...

jag har letat filmer som en dåre på detta men inte hittat, omhästen tippar bäckenet istället för sidböjer så kommer den inte böja rätt och det kommer påverka framdelen och huvudet kommer vara på sned.

Hästen måste arbeta rak - utan lutning av bäcken eller manke - för att öht taget kunna böja sig.

Det är det som är så bra med Marinas bilder - hon har kommit åt hästen, den har inte tillåtits fuska
heja :banana_

Svarar moa i em.

Förresten, menade inte att låta hård eller kall elelr nåt innan, var bara trött och tänkte försöka att skriva så tydligt jag kan eller nåt i den stilen haha

Jätteintressant tråd verkligen!

eh jag tänkte på en kompis samtidigt som jag skrev - sorry - vimsiga jag

Senast ändrad:

nu till min teori, elller snarare som andra förklarat för mig :angel:

rehabilitera hästar är som att skala en läk - det du ser först är det yttersta lagret - vilket ofta är en kompensiation för det egentliga problemet.

Så om du tar bort det första lagret så kommer du att se nästa lager, har du otur finns ett under det. Men om hästen blri bättre så är det ett bra tecken, har den allvarliga problem så kan det yttre lagret skydda det verkliga problemet och om det är allvarligt så blir den sämre. Stelhet kan vara ett skydd

Du lät inte otrevlig - jag var bara tvungen att masa mig iväg till hästarna

Btw så menade jag givetvis Puppans bilder, min kompis har också en vit häst så det var därför

det är varmt och kvavt idag och jag är mer än vanligt fläng

så sant så sant - jag kryper till korset :rofl:

det bara märktes extra tydligt idag om jag säger så da?

Senast ändrad:

ångrar mej.....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 027
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar