Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

Klart du har rätt - är inte hästen byggd för Dressyr tar det längre tid

Min nordis fick tränas i många år för att öht ha ett svävmoment i traven. På en annan häst had ejag hittat schwung, men schwyng såg ut så på den.....

Däremot var galoppen rätt fin, men den orkade bara en långsida i början, så visst har du rätt

Men ett är säkert utan utbildningskalan och det jag skriver om kontakt ovan - hade vi aldrig nått dit :o

och även inlägg 295 kommer provocera, men det är också det meningen.
En och annan blir arg, men fler börjar tänka
Jag vill ruska om - fundera över hur rätt kontakt ser ut i utbildningsskalan

Varför ser det inte ut så som det ska?

Det är helt okej. Jag blir varken arg eller provocerad av det du skriver om utbidlningsskalan. det är inte det.

nej jag vet att det svider att du inte blir inkluderad - men sluta med dina personangrepp så kanske man blir mer intresserad av att leka med dig :idea:

Ja du försöker alltid få det till person fast du själv är snabb att skrika personangrepp;)
Nu var det nog snarare dina bittra slängar som man sett lite mycket av:cool: Men leka med mej behöver du inte alls göra, jag står för det jag skriver och du för ditt. Det är upp till dej.

Synd ändå, men det är bara vad jag tycker så....

Men nu lämnar jag det för att inte få mer OT i tråden.

Puppan. Med all respekt men varför i hela friden:confused:

Min häst trodde han skulle ramla omkull i början ... han kunde inte hålla balansen i och med sin vikt i skuldran. Det var verkligen lutande tornet i Pisa. Försvaret var att sätta upp farten (vissa hästar stannar och vill inte gå ett steg). Jisses vad han rejsade runt stackarn . Så det absolut första var att få honom att minska tempot genom att på något sätt komma på hur han skulle balansera upp sig själv. Det tog några gånger .... han orkade kanske 4-5 minuters pass sen var han helt slut. Men efter ett tag så hittade han lite balans och sänkte tempot självmant.

Det är väl inte alls ett dugg konstigt att den inte kan gå på en sådan liten volt utan att ramla inåt:confused: varav man inte rider små volter på unga outbildade hästar, än mindre longerar på yttepyttevolt.
De måste ju lära sig att spåra- forma sig...först lite o sen lite mer.

du får samma effekt- gymnasticerande av bakbenen som ska korsa varandra- sladda, genom att flytta bakdelen på volt en bit.. Eller mer avancerat- böja den inåt på en minivolt i galopp(lussanmetod). Det går heller inte om man då inte hjälper den. Man måste byta läge på skänklarna- flytta bak inner o vända bogen med ytter o inte hålla på mer än ett par varv.
Det där påminner om en viss inriktnings fokus på "nedåtsökning".

den kommer ju av sig självt- när man formar den RUNT den inre skänkeln o visar vägen inåt. Eller om man bara rider vanligt arbete så kommer den att vilja sträcka ut sig. Den finner detta skönt o när den väl har httat dit går det fortare o fortare o sen nöjligt att börja i den formen.
Det är mkt mer humant att låta den unga/ sneda hästen gå på en större volt med chambon- den får finna sin komfortform själv- utan att behöva bli stressad över ngt som den inte klarar av.

Sen kommer ju formen av att den arbetar med bakbenen o sen över ryggen.

att den är stel i ngn eller bägge sidorna går att fixa till med vanligt voltarbet o t o m klättring. då den oftast är oliksidig- ej lika stark eller sitter "fast" i ngn sida som kan gymnasticeras.

Rakriktad är den först när den är lika lösgjord i båda sidorna. när man kan utföra rörelser lika bra åt båda hållen.

Sen behöver den unga hästen hjälp att gå kvar där. Det är upp till ryttaren att hjälpa den o att inte störa den. Sen ska inte näsan sticka fram. det rubbar balansen. Man ser ofta att en del skriver att de tar upp den. Grejen är att den ska välva upp halsen- med början från manken. Vad är det annars som lyfts upp? På bekostnad av vad?

Senast ändrad:

Puppan. Med all respekt men varför i hela friden
:D

Det är så den här metoden ser ut och används :idea:. Hela idén är att rakrikta från marken innan man sitter upp. Och som sagt .. det är oftast hästar med kraftiga rörelsestörningar som kommer dit. Jag har inte ifrågasatt den utan helt enkelt testat den ... och den verkar fungerar :laugh:. Som jag skrev i ett tidigare inlägg skall jag utvärdera resultatet tillsammans med min vanliga tränare under sommaren :). Det finns naturligtvis andra sätt man kan använda för att få fram samma resultat men den här metoden har valt detta sätt.

Senast ändrad:

Ungefär så. Det kanske är det här som är att följa utbildningsskalans första steg ... fast från marken ??? :idea:

Ja det skulle jag kalla det - och jag tycker att det är schysst att göra det från marken först

Jag gör på ett annat sätt med dubbla linor, jag bromsar upp hästen på yttertömmen och vänder den för innertömmen och får på så sätt hästen att använda yttbak som ståben (tack för tipset om hur man skall förklara :laugh:)

När den hittar sitt ståben så, så släpper den halsen nedåt.

jag börjar i fyrkant typ sedan så ökar jag antalet hörn, det tar längre tid för mig, men hästen blir mindre stressad, ang diagonal hjälpgivning då så måste ju man ibland driva igång inner bak och fånga upp det på yttertömmen för finns det inte aktivitet bakifrån så finns kommer man inte åt reflexen som sätter hästen i balans.

Även om vi inte gör lika så måste jag respektera det du gör :bow: Framförallt att du adresserar problemet - då så många bara rider på hej och hå, och de kommer aldrig till det läge där hästen släpper halsen och att den är välvd bakifrån - det är en fröjd att läsa om.

Framför allt hur det ger dig en känsla av vad som är rakt, och inte.

Jag är uppriktigt glad :laugh:

Jag har sett spanjorer göra detta för en del år sen. Det handlade Då om bakbenen o att den ska följa tygel runt innerskänkeln, men... det vara hästar som ryttarna hade problem med. Man ska leda o ta MED sig hästen- utan yttertygeln.
Detta att hästar behöver gymnasticeras är inget nytt för rakriktningen, men det räcker med att flytta den effektivt på en STOR volt- inget stress. Prova.

Vet ju om att du gillar hörn, men uppsutten Kyra ABC är bättre- tydligare för hästen o lättare för den att förstå- än bara allt via munnen.

Det här påminner om NH o P K som innan hästen får börja röra sig i trav o galopp SKA!!! tuktas via munnen o kunna svänga runt, gå sidsvärts innan den får gå rakt fram, rygga o för allt i Världen inte skutta till.
Man dödar all framåtbjudning som en ung häst ändå sällan har.

jag tycker de kvitton som Puppan beskriver talar för något annat.
Hästen är den som har svaret på om det blir rätt eller inte

Du får ju tycka precis vad du vill Axel och dra vilka slutsatser du vill utifrån dina erfarenheter. Jag kan inte argumentera med/mot dig eftersom jag inte är insatt i dina referenser. Men att "tukta hästen via munnen" handlar det verkligen inte om :confused:.

Jag antar att det är Philippe Karl .... men NH :confused::confused:.. kan det vara Nisse Hult :idea::idea: :p??

Senast ändrad:

Inte för att vara sån men Fingal Olsson kan väl aldrig bli NH.

Om inte Nisse Hult är hans alias...

Men allvarligt :crazy:
Min häst trodde han skulle ramla omkull i början ... han kunde inte hålla balansen i och med sin vikt i skuldran. Det var verkligen lutande tornet i Pisa. Försvaret var att sätta upp farten (vissa hästar stannar och vill inte gå ett steg). Jisses vad han rejsade runt stackarn . Så det absolut första var att få honom att minska tempot genom att på något sätt komma på hur han skulle balansera upp sig själv. Det tog några gånger .... han orkade kanske 4-5 minuters pass sen var han helt slut. Men efter ett tag så hittade han lite balans och sänkte tempot självmant.
Man ska börja i skritt- för att hästen ska förstå vad man vill!

Med tanke på vad du high-lightat så får jag väl förtydliga att han naturligtvis inte springer runt i full kareta i 4-5 minuter i sträck.

Man jobbar i ett samspel i rondellen och bryter av till skritt när det blir alltför obalanserat. I början handlar det kanske om några steg eller ett halvt varv i trav. Tills hästen förstår hur och att den skall balansera upp sig. Man går väldigt försiktigt framåt. Ju rakare hästen är desto snabbare går naturligtvis den här fasen.

De har en logisk förklaring till att det främst är trav man jobbar i, men jag hittar den inte just nu. Jag får återkomma om det :).

Senast ändrad:

Men om du läser mina inlägg så ser du att JAG anser att DH inte har glömts bort överhuvudtaget, det är något som jag har använt hela tiden. Alltså är det inte DH som avses i det här fallet.

Men det blir så när man bara orkar läsa ett inlägg , då fattar man oftast noll.

Nu hade jag faktiskt läst fler än ett inlägg, jag kanske missförstod dig men jag uppfattade det som att det var AAR:s system du syftade på?

Fast jag vidhåller att det är bättre att öka än att försöka bromsa en häst som bara blir stressad.

Även att det är bättre att sitta på o flytta den på en större volt.
Även om den fattar vad du vill till slut från marken blir det en ny sak när du sitter upp.
På en stor häst måste den kasta runt rumpan väl mkt om man inte vet vad man gör fullt ut.

Du ska leda den inåt- neråt- framåt o det kan du inte göra- hålla nära bettet- från ryggen.
Det handlar om att lösgöra den i sidan. Du tvingar den att trampa framåt, under sig i sidled med baken- vilket visst kan göra den mer rörlig o därmed rakare.

Fast jag vidhåller att det är bättre att öka än att försöka bromsa en häst som bara blir stressad.

Även att det är bättre att sitta på o flytta den på en större volt.
Även om den fattar vad du vill till slut från marken blir det en ny sak när du sitter upp.
På en stor häst måste den kasta runt rumpan väl mkt om man inte vet vad man gör fullt ut.

Du ska leda den inåt- neråt- framåt o det kan du inte göra- hålla nära bettet- från ryggen.
Det handlar om att lösgöra den i sidan. Du tvingar den att trampa framåt, under sig i sidled med baken- vilket visst kan göra den mer rörlig o därmed rakare.

Fast det är ju hela poängen med den här övningen, att hästen ska komma på hur den kan balansera upp sig och bli lösgjord i sidan...i alla fall enligt det system jag tränar som visserligen inte är ARR.

För att den diagonala (indirekta) hjälpen ska verka behövs böjning och ju yngre och/eller mer obalanserad/stel hästen är, destor mer böjning. Sedan ju bättre teknik hästen får, desto rakare kan den vara och ändå utföra.

Självklart går man fram med försiktighet i början, man böjer, flyttar rumpan några steg, släpper ut hästen och byter sida....böjer, flyttar och släpper ut....osv....serpentiner:idea: Tack vare hästens egen strävan att hela tiden räta ut sig fungerar eftergiften (släppa ut = inga tyglar, sittben, skänklar) i dubbel bemärkelse, hästen får bli rak + fri från hjälper/signaler.

Det här är väldigt basic i det system jag själv tränar efter. För oss är det A o o att häste KAN böja sig och gå på en liten volt redan från dag 1 i sadeln, eftersom vi aldrig bromsar hästen, utan stannar den genom att avleda den in på en volt (one-rain-stop).

I one-rain-stopet är tygeln och sätet inaktivt, vilket i vårt kommunikationssystem betyder, "böj dig, sakta ner (ev stanna) och slappna av". Till skillnad från den aktiva indirekta hjälpen som säger "böj dig, flytta rumpan och gå framåt". Så det är oerhört viktigt att hästen kan böja sig, korsa bak och gå in på en liten volt för att någotdera öht ska fungera.

ju yngre och/eller mer obalanserad/stel hästen är, destor mer böjning. Sedan ju bättre teknik hästen får, desto rakare kan den vara och ändå utföra.
Schysst att börja med spagat.

Nej TR´s röda tråd att utgå från hästens naturliga sätt att röra sig o sen sakta öka kraven klingar mkt bättre i mina öron.

Ung häst ska ha en stor volt- för att den inte är född som en färdig atlet o dessutom inte med en klump på ryggen.
Vågar inte tänka på hur tillväxtzonerna kan drabbas.

På äldre hästar är det en korrigering.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 216
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 028
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar