Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

*kl*
Men så himla roligt att Arr-konceptet verkar "falla i god jord" :laugh:. Verkligen intressant att så många är positiva till min lilla sammanfattning :bow:.

Det brukar ju talas en hel del om system och utbildningsskalan här på buke. Att den är skriven i sten, utprovad och ajabaja om man försöker rucka på den. Jag kan för lite för att ha en åsikt om det men det tas upp en intressant fundering i Arr-konceptet:

"Why should we need special training to correct the horse's crockedness when straightness is already adressed i the Six Scales of Training (1 Rythm, 2 Suppleness, 3 Contact 4 Impulsion 5 Straightnes 6 Collection) and so should already form part of the horses education?

Most dressage riders are familiar with this training ladder. It contains steps to be followed by everyone involved in training horses, and comprise five basic elements of the horses training.They are definite and we are not calling them into question.
...
However we have been asking ourselves, in the light of our experiences, wheter the ORDER of the Scale of Training is still correct. Modern horses have such powerful hindquarters, and so deliver such powerful forward thrust, that STRAIGHTNESS should perhaps be first on the list??"

De har ett resonemang om att den moderna aveln har tagit fram hästar med så jäkla mycket mekanik och påskjut att man måste se till att den är rak och jämn och inte lutar åt ena hållet innan man överhuvudtaget kan börja jobba med de andra aspekterna.

Intressant tanke tycker jag :idea:.

Senast ändrad:

nr 4 och 5 kan byta plats anser jag. Man behöver takt, genomsläpphet/lösgjordhet och kontakt för att kunna rakrikta och sedan när hästen blir rakare kommer ju schwungen automatiskt.

Men man hittar på andra system för ryttarnas skull för att göra det enklare.. det är ju inte för hästens skull nya system behövs. Dom flesta dödliga kommer inte så långt i utbildningsskalan för det ställer stora krav på ryttarens skicklighet och eftersom det finns färre av den varan än normalryttaren så skapas det genvägar i tron att det kan funka ändå...

Tycker inte man ser så många som faktiskt kan följa utbildningsskalan idag utan väldigt många ägnar sig så mkt åt "eget" så det är nog där det går sönder isåfall.

Men hur fasen kan du jobba med t.ex takten om hästen lutar åt höger och har mer vikt i ena skuldran :crazy::confused:. Är inte det en paradox :idea:??
Hur får man till en jämn takt om inte vikten är jämnt fördelad ???
c009.gif

Senast ändrad:

Sent så ska inte skriva massor men håller med ang, tyglarna jag rider också så att hästen ska flytta sig för tygeln men dock endast om jag lägger den mot halsen, annars är det annan hjälp som tex. ställning eller ledande tygeltag som går att göra ocskå.

Jag har upplevt att det går att kombinera utan problem, sålänge man ser till att hjälperna inte är samma för olika saker men det är dom ju inte då om man bar kontroll över vad man gör med tyglarna. (tex. lägger inte mot halsen om jag enbart vill ställa men inte förflytta. Eller enbart lägga mot halsen men inget lirk om jag enbart vill använda förflyttande men inte ändra ställningen, som kan vara läget när man fångar upp lite med yttertygel mot halsen men man ändå har kvar böjningen och ställningen på inner. utan att för den delen använda innertygel felaktigt elelr krampaktig.)

Aja jag har heller inga problem med häng på insidan eller oärlig form etc. på dom hästar jag tränat innan, eller nuvarane (om man ser till lämpliga krav för utbildningsståndpunkt så att säga)

Kul tråd och hoppas den får fortsätta vara så relativt trevlig som den varit än så länge :)

Men man hittar på andra system för ryttarnas skull för att göra det enklare.. det är ju inte för hästens skull nya system behövs.
Jo men ett system är ju ett system ... då tittar man på helheten .. inte bara den ena delen i ekvationen. It takes two to tango. Dvs både häst och ryttare. Och tittar man på skadestatisktik idag och för 50 år sedan så talar väl det sitt klara språk?? Något måste vara fel med systemet :crazy:. Frågan är hur man skall rätta till det :crazy:. Vad är det som behöver ändras för att det skall fungera? Är det helt självklart att det måste vara som det alltid har varit trots att både hästmaterial och ryttarkompetens har förändrats??

Senast ändrad:

Jag har upplevt att det går att kombinera utan problem, sålänge man ser till att hjälperna inte är samma för olika saker men det är dom ju inte då om man bar kontroll över vad man gör med tyglarna. (tex. lägger inte mot halsen om jag enbart vill ställa men inte förflytta. Eller enbart lägga mot halsen men inget lirk om jag enbart vill använda förflyttande men inte ändra ställningen, som kan vara läget när man fångar upp lite med yttertygel mot halsen men man ändå har kvar böjningen och ställningen på inner. utan att för den delen använda innertygel felaktigt elelr krampaktig.)

Aja jag har heller inga problem med häng på insidan eller oärlig form etc. på dom hästar jag tränat innan, eller nuvarane (om man ser till lämpliga krav för utbildningsståndpunkt så att säga)

Kul tråd och hoppas den får fortsätta vara så relativt trevlig som den varit än så länge :)

Fast det mest relevanta egentligen är vad är ärligt och vem avgör detta? Vad kan den personen? Allt är ju relativt tills man upplevt något bättre, något som är mer ärligt. Alla tror ju att dom har en ärlig form fast hästen inte alls är framme på hjälpen eller inte hänger i innertygeln när dom definitivt gör det ändå utifrån någon annans ögon som är mkt skickligare.

Detta var inte just riktat till dig utan jag tar bara upp frågeställningen, det är rätt modigt att gå ut och säga att "jag rider i en ärlig form och mina hästar hänger inte någonstans. Det skulle inte jag våga påstå iallafall , men det är ju jag det.

Jo men ett system är ju ett system ... då tittar man på helheten .. inte bara den ena delen i ekvationen. It takes two to tango. Dvs både häst och ryttare. Och tittar man på skadestatisktik idag och för 50 år sedan så talar väl det sitt klara språk?? Något måste vara fel med systemet :crazy:. Frågan är hur man skall rätta till det :crazy:. Vad är det som behöver ändras för att det skall fungera? Är det helt självklart att det måste vara som det alltid har varit trots att både hästmaterial och ryttarkompetens har förändrats??

Jag ser det inte som du, jag ser ryttarfelen och att fler rider idag än förr och majoriteten rider överlag sämre och kan häst sämre idag än förr. Kolla på detta forumet bara man blir ju mörkrädd när man läser runt här.

Men hur fasen kan du jobba med t.ex takten om hästen lutar åt höger och har mer vikt i ena skuldran :crazy::confused:. Är inte det en paradox :idea:??
c009.gif

Takt/balans är första steget och du kan inte göra så mkt vidare om du inte har det...

Hur rakriktar du utan balans och kontakt menar du?

Det är ju inte så att man inte arbetar mot rakriktning . Likväl som samling kommer sist i skalan , det är ju inte så att man inte arbetar emot samling. Man rider ju inte snett, snett och sen poff är hästen rak, eller osamlat osamlat och poff så är hästen samlad. ALLT hänger ju ihop med varandra, du kan inte se stegen var för sig. Det blir lite mer och lite mer hela tiden av varan.
Men utan att takt/balans, lösgjordhet finns på plats så är det inte värt namnet rakriktad likväl som det inte är värt namnet samling om inte dom föregående stegen har infunnit sig. Det handlar ju om kvaliten och där vet jag att vi inte är ense.

Jag tror vi avlat fram för bra hästar för Svenssons med. Hästarna idag rör sig större och är känsligare än de var förr. Dåtidens hästar var då mer förlåtande i sin exteriör.

Men håller med dig om att fler rider och fler rider dåligt. Fler rider själva och försöker sig på dressyr och hopp utan tränare. Och det finns fler outbildade eller dåligt utbildade/oerfarna tränare. Man betalar 150 kr och rider för den billigaste istället för att leta kvalitet och ev få betala mer.

Hjälptyglar och skarpare bett används flitigare av gemene man som inte riktigt kan hantera dem.

Om jag räknades in i de som säger att de inte har prob så menade jag att det systemet fungerar då man gör rätt. Inte att jag alltid gör rätt. Jag beskrev även en situation där jag ibland gör fel. Iaf tog jag med några av de fel jag då gör. Antagligen är det 100 till. ;)
Men själva systemet fungerar då det brukas korrekt, även om det inte är den dressyr som lärs ut a la Strömsholms ridlärare etc.

Jag räknade inte in någon särskild alls utan jag tog bara upp frågeställningen :)

c009.gif
y

Fast jag har mer fått lära mig att se arbetet med takt som ren balansering. Man börjar med att hitta hästens snedheter och jobbar med balansen och får takten. Så uppfattade jag ditt/ert arbete oxå. För arbetar hästen oliksidigt är den väl heller inte helt taktmässig? :)

Men man hittar på andra system för ryttarnas skull för att göra det enklare.. det är ju inte för hästens skull nya system behövs.

Fast jag har ju uppfattat det som att det här är inte är ett nytt system, bara ett gammalt som plockas fram.

Jag måste säga att jag i min enfald trodde att de indirekta (diagonala) hjälperna var basic i den klassiska dressyren...

Inkrementell snarare än sekvensiell utveckling alltså ... lite hönan och ägget ... vad kommer först? Jo så borde det vara.

Det handlar ju om kvaliten och där vet jag att vi inte är ense.
Vad syftar du på här? Är vi oense om något :confused:.

Jag ser det inte som du, jag ser ryttarfelen och att fler rider idag än förr och majoriteten rider överlag sämre och kan häst sämre idag än förr. Kolla på detta forumet bara man blir ju mörkrädd när man läser runt här.

Jag vet inte hur jag ser det :D. Jag tar bara upp andra infallsvinklar som skulle kunna finnas :idea:. Frågeställningar som poppar upp.

Jo det har du rätt i, och även jag har såklart secunder eller stunder ibland där hästen försöker lägga sig i innerhanden, säkert. Tom. när den lyckas temporärt, men det är ändå lite skillnad från folk som sitter och konstant har hsätar som går så och inte tycker dom gör det. (men jag menar inte att låta arrogant, enbart att jag rider på ett sätt som checkar av att hästen inte gör det väldigt ofta, och väen försvårar för hästen att göra det. Det bygger ju liksom på att hästens ka bära sig själv)
Hur man upplever något kan ju absolut vara långt ifrån hur någon annan upplever det men jag rider starkt på linjen att man inte sitter med massa "kontakt/stöd" etc. på tyglarna så därför kan hästen verkligen inte gå att hänga där.
Dock kan den ju ändå falla in i bogen, men det är ju inte riktigt samma sak som att man låter hästen hänga i innertygeln, även om man självklart msåte korrigera det problemet med.
Men det var ju itne topic här riktigt så nevermind hihi.

Jag hade en tränare när jag var yngre som stenhård med att inte fuska eller tjuvhålla på innertygeln, hon knäppte bort innertygeln om man tog en gång för många!
Och jag kan ju säga att då kan inte hästen ta stöd där eller hänga kvar.
Är också jättebra för att träna in sin egen kropp att inte sitta och tjuvhålla (alla gör ju det omedvetet liksom, det är bara att acceptera MEN det går ju att träna bort, precis som man kan ändra sin sits med mycket träning)

KL
Fiador: Ja jag tycker absolut det ÄR basic i den klassiska dressyren (men beror ju på vad för klassisk man pratar kanske...oavsett så borde det vara basic överallt ;) IMHO )

*De har ett resonemang om att den moderna aveln har tagit fram hästar med så jäkla mycket mekanik och påskjut att man måste se till att den är rak och jämn och inte lutar åt ena hållet innan man överhuvudtaget kan börja jobba med de andra aspekterna.

Intressant tanke tycker jag :idea:.

Fast en viss form av grundläggande rakriktning ligger det ju redan i kvalitén takt? Man kan inte ha takt utan balans och balans förutsätter att hästen inte är hur sned som helst.

Sen är det ju så att de olika kvalitéerna går i varandra under utbildningen, de tre första hänger ju tex ihop mycket.
Verklig rakriktning som kommer senare är inte möjlig utan de första kvalitéerna, vad man är har för hästtyp, tänker jag i alla fall.

Det är förrresten märkligt att man när man hittar på något eget säljbart genast ska vara där och prata om hästtyper för att behöva gå utanför den klassiska skalan, är det inte AR med hästar som har svårt för sej som ursäkt så är det ARR då, med hästar som har för lätt för sej:confused:

Missförstå inte, jag tycker det är mycket vettigt och bra i det du skrev i inlägget tidigare, men helt nytt är det ju inte heller och ang såna förklaringar som gälller behovet av just deras "nya" så måste man alltid ta företags egna motiveringar med en nypa salt.....Det ingår att kunder ska inse varför de behöver konceptet i all affärsverksamhet.

Jag tror vi avlat fram för bra hästar för Svenssons med. Hästarna idag rör sig större och är känsligare än de var förr. Dåtidens hästar var då mer förlåtande i sin exteriör.

Men håller med dig om att fler rider och fler rider dåligt. Fler rider själva och försöker sig på dressyr och hopp utan tränare. Och det finns fler outbildade eller dåligt utbildade/oerfarna tränare. Man betalar 150 kr och rider för den billigaste istället för att leta kvalitet och ev få betala mer.

Hjälptyglar och skarpare bett används flitigare av gemene man som inte riktigt kan hantera dem.

Ja det håller jag med om. Det är lätt att betäcka sina ston med fina gångartshingstar, hästarna är inte som gamla tiders sävliga halvblod som var tåliga och förlåtande för ryttarbrister. Den sorten finns ju knappt längre om man tittar på dressyrhästar lite högre upp i klasserna. (det lilla jag nu ser av det i alla fall)
Men jag tror inte att utbildningsskalan skulle behöva revideras av den anledningen, det är inte hästarna som är så himla annorlunda trots allt i grunden, utan att ryttare behöver en bättre ryttarutbildning i så fall, för att kunna utbilda de här fina hästarna man köper eller avlar fram.

Jag har ingen gångartshäst så det är lätt för mej att säga, men jag skulle inte heller kunna låta den komma till sin rätt, så det är nog lika bra.....kan inte ens låta den här komma till sin rätt så jag får nog jobba på med den:o

Men utan utbildingsskalan vet jag inte hur vi hade kommit nånstans, det var först när jag började rida för tränare som hade det som en stark röd tråd som det hände något. På egen hand förmådde jag inte hålla koll på det.

Missförstå inte, jag tycker det är mycket vettigt och bra i det du skrev i inlägget tidigare, men helt nytt är det ju inte heller och ang såna förklaringar som gälller behovet av just deras "nya" så måste man alltid ta företags egna motiveringar med en nypa salt.....Det ingår att kunder ska inse varför de behöver konceptet i all affärsverksamhet.

Håller helt med :). Det är väl egentligen ingenting alls som är nytt förutom då att det är paketerat på ett annorlunda sätt?

Det är förrresten märkligt att man när man hittar på något eget säljbart genast ska vara där och prata om hästtyper för att behöva gå utanför den klassiska skalan, är det inte AR med hästar som har svårt för sej som ursäkt så är det ARR då, med hästar som har för lätt för sej
För mig som inte är så insatt och har brytt mig så mycket utan bara ridit på så var det en intressant tanke :). Men den hörde kanske inte hemma i den här tråden.

Men utan utbildingsskalan vet jag inte hur vi hade kommit nånstans
Men alltså det var ju inte så att citaten visade att utvecklingsskalan skulle tas bort :crazy:. De hade ett resonemang om man skulle kunna flytta nr 4 till nr 1. Ungefär som Fio tycker att 5 och 4 skulle kunna byta plats.

Senast ändrad:

Fast det mest relevanta egentligen är vad är ärligt och vem avgör detta? Vad kan den personen? Allt är ju relativt tills man upplevt något bättre, något som är mer ärligt. Alla tror ju att dom har en ärlig form fast hästen inte alls är framme på hjälpen eller inte hänger i innertygeln när dom definitivt gör det ändå utifrån någon annans ögon som är mkt skickligare.

Detta var inte just riktat till dig utan jag tar bara upp frågeställningen, det är rätt modigt att gå ut och säga att "jag rider i en ärlig form och mina hästar hänger inte någonstans. Det skulle inte jag våga påstå iallafall , men det är ju jag det.

Det är när man inte vet bättre man säger så, det känns bra, man tror det är bra, man blir hemmablind också, och vet inte vad man håller på med, anpassar sej efter hästen och tror att det är bra.

Jag har tränat förr för bra tränare men sen långa uppehåll också och jag är kanske ovanligt dum men jag har fått inse att jag har tappat saker och lurat mej själv och vissa saker hade jag aldrig fattat heller, samt blivit hemmablind när man rider bara en häst. Ibland har jag undrat om jag borde rida alls när saker har fallit på plats och jag inser att det här "kunde" jag eller "visste" jag, men har tappat bort.:crazy:
Men man är i alla fall inte ensam, det är en tröst, inte minst här på buke ser man filmer som visar det, och även irl som tur är. (eller ja för hästarna är det väl sorgligt)
Det är ju också mycket man är omedveten om och inte ens fattar att man gör, i alla fall jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 587
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 216
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar