Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

Och för att återkoppla till puppans eminenta länk, så ser jag nog att man lättast rättar till det med vikt från höger till vä fram och sedan till vä bak.

Vart är du Puppan - hur gör ni????
Ja du ... hur gör vi :D ?

Jag måste börja med att säga att jag är en av de där idioterna som inte alls har insett sedan barnsben att det är självklart att rida med diagonala hjälper. Jag har helt enkelt bara ridit på och det har gått riktigt bra ... ända tills min häst gick sönder :eek:. Krasch sa det i höger framknä. Man misstänkte att det var något traumatiskt ... att han typ rullat fast eller nåt. Men idag vet jag att det var en förslitningsskada. Han är EXTREMT högerhänt ... och jag har inte gjort saken så mycket bättre genom att själv vara sned och okänslig :o.

Nåväl ... nu gör jag så gott jag kan för att reparera skadan :). Hittade ARR-metoden och kände direkt att "det här måste jag testa". Så nu är vi alla "ny-arrade" och vi får väl se hur hållbart det är. Jag har iallafall lärt mig MASSOR. Äntligen ett koncept som fokuserar på biomekanik och hjälper. MEN jag är ju rätt så ny så håll mig inte ansvarig för idéerna. Just nu så köper jag allt och skall utvärdera resultatet här under sommaren tillsammans med min vanliga tränare.

Hela Arr-konceptet är någon typ av sjukgymnastikmetod för att rakrikta riktigt sneda hästar. Ofta är det sista anhalten för hästarna innan de döms ut efter otaliga behandlingar hos vet. Jag har sett utdömda, halta hästar som via denna träning helt ändrat sitt rörelsemönster och blivit fungerande ridhästar igen. En kompis till mig skickade dit sin halta, utdömda häst i augusti förra året ... efter fyra veckors grundträning tog hon hem hästen ohalt och nu tävlar hon 1.20 hoppning! Principerna är ju iofs densamma oberoende av hur sned hästen är - ju rakare hästen är desto mer förfinade hjälper kan man använda.

Utgångspunkten vid ridningen är att man använder sätet rätt:

"You need to learn how to use the pelvis and pelvic floor muscles to "rock" the pelvis. You need to to be in a position to "go with" the upward swinging of the horses back. To understand what we mean by "rocking" the pelvis, sit on a chair, wih your seat bones on the front edge of the chair, and tilt the chair onto its front legs by tightening your stomach muscles. This is what you do when you move with the upward swinging movements of the horse's back".

Den danske ARR-tränare har tjatat sig blodig om det här "Vippa med bäckenet. Vipp, vipp vipp" :D. Det är inget nytt ... det finns en bild på just det här i Munselers ridlära t.ex. i samband med att man talar om "bracing the back". Men det här är kritiskt. För det här är lixom sambandscentralen mitt i diagonalerna. Det handlar om att man skall sträcka ut länden och flexa med den. Att glida med framåt/uppåt i varje steg ... att dra upp kisseriet är väl en annan vanlig förklaring. SVÅRT är det iallafall.

Har man sätet på plats kan man börja jobba med diagonalerna mha sittbenen, händerna, benen, skuldrorna:

"On a right handed horse, on the right rein, it is important to allow the left (outside) leg to drop down until you can feel your right seat bone. You are then "square" to the horse: the lines of communication between horse and rider is open!!!It is here that the age-old maxim that the rider's shoulders should be parallell to the horse's shoulders takes on its full meaning, since you need to be in this position to get the horse to take the weight off his shoulder. The weight must be transferred to the horses outside hind leg"

Det här är grundhjälpen för att korrigera vikt i höger skuldra:
"Place your weight on your right seat bone and draw back your right shoulder, which lengthens your outside leg. To put it another way, as your weight gets transferred onto your right seat bone, your center of gravity moves backward and to the left, and the horses rib cage arches outward coming into contact with your left leg. Bring your right rein upward toward the chest. Pay special attention to weight and balance, i.e the position of your center of gravity"

Man lyfter helt enkelt vikten från bogen diagonalt bakåt och när hjälpen gått igenom så ger man efter framåt. Ju rakare hästen är ... desto mindre hjälper.

Ett centralt begrepp är free leg/support leg:

"the horse cannot be said to be straight unless it can swap its support leg and free leg (the outside hind leg should always be support leg) when it changes from the right to the left rein and back. If the horse cannot do so, serious rythm faults are one possible consequence".

I serpentinövningar lär man hästen byta "ståben/supportleg". MEN det är inte de nya, flata serpentinerna som man använder nu. Förr i tiden såg serpentinerna ut som ett snirkligt S (alltså böjt spår hela tiden). Nu när de är raka på mitten har man förlorat den ursprungliga tanken med att stärka hästen. (Har jag fått förklarat för mig).

Oj vad långt det blev .. vet inte om det kanske rörde till mer än gav klarhet ...

Senast ändrad:

Det var jätteintressant, jag ska läsa mera noga.

Ang serpentinerna så är det något jag har funderat på, att de rids annorlunda och själv har jag även varvat med hur man red "förr" eftersom det har annan funktion. Både hopp o dressyrtränarna har också använt dem så nu, så kanske är det på väg tillbaka?

Min häst har också varit extrem och det hade klart med balansering, kände sig tryggast på sin diagonal och blev osäker när hon inte fick gå där. Jag har väl inte varit nån stor hjälp för henne kanske heller, för hon har varit väldigt svår att rakrikta, när jag hade min gamla samtidigt som jag började med henne då kände jag det tydligt, sen när jag red en betydligt rakare unghäst en period (och ibland nu) Det är nyttigt att rida flera men svårt att hinna:cool: Man behöver jämföra för att veta vad som är vad.

Hon jobbar bra åt båda hållen nu, men alltid om hon tex blir störd av något och särskilt om hon blir skrämd så väljer hon solklart sin vanliga diagonal helt automatiskt, men det gör ju vi också.... Det är tex problemet om hon är spänd och ofokuserad, då blir raktiktningen ett större problem. Det är mera mentalt än fysiskt då. Trygghet tror jag.

Det är ju intressant för övningarna är ju också för ryttaren, att få bak sin egen axel en aning kan ju avspegla sej direkt i hästen, man påverkar också varandra.

Jag tror det här är bra för väldigt svårraktriktade hästar, där man måste ha hjälp att hitta var det raka är, och att inte låta sej flyttas.
Många är ju inte så envist ensidiga Den här unghästen tex, hade så lätt åt båda hållen att man blir helt förvånad. :bow:

just det här har Susan förklarat för mig för flera år sedan minns jag. Det är precis dom problemen som jag som ryttare har (inte min häst) dvs beskrivningen på en högerhänt häst alltså jag menar beskrivningen hur man rättar upp det. Det var rätt tydligt på träningen idag om inte annat :o

angående serpentinerna så rider man rakt fram ett par steg för att domaren vill kontrollera att man kan rakrikta emellan så att man inte bara glider in i ett nytt varv. Samma med 8-volterna så skall det vara ett rakriktande steg innan man byter om volt. Så fick jag det förklarat av domarutbildaren i vårt distrikt här i våras iallafall.

Jag tror det har att göra med att serpentiner är på ganska låg nivå i dressyrprogrammen och om det inte finns något rakriktande emellan så trillar bara hästarna ner på insidan eller utsidan hela tiden om det skall vara sett S så egentligen blir det inte så stärkande som det är tänkt. Hästen måste vara väldigt rakriktad för att kunna klara av att böja sig korrekt.

Senast ändrad:

Jag tycker att det är enklare med bollsätet o sen inte tänka på ngt pelvis- kisserie:o utan bara tänka att bolla mer på sittbenen vis samling- uppför.

Bålstabilitet, en god handställning samt armbågarna intill sidan ger nästan allt.

Sneda hästar kan med fördel ridas a la Kyra eller som Dressyrmuppen visade.

jag tycker nog att unga friska hästar inte har problem- de kommer senare när de har en ryttare som sen inte har full koll o bygger på snedheterna:o

Jo jag vet ang tävling, men jag tänkte mest på träningar, där man vill använda dem för att känna att man direkt kan få med hela hästen formad runt över i nästa böjning. Att fokusera på är att själv vara med i vändningen och vara rörlig i sina egna höfter o bål och känna var vi är själva, med sittben och axlar. Alltid början i skritt ska jag kanske säga också annars skulle det inte gå, det är ju lätt att det bara blir pannkaka, man måste känna noga var man har sej själv:o.

Särskilt i hoppdressyren har vi fått göra det här för att kunna rida svängarna rätt mot och efter hinder. Mycket fokus på det att känna vad vi gör och resultat av vad vi gör. Det har hjälpt mej mycket över till rakriktningen i dressyren och kontroll av min egen vikt och "rakriktning":idea: Jättenyttigt för mej som sannerligen behöver det. Hästen och jag har ju svårt åt samma håll dessutom.....Men även att rida rakt några meter mellan är ju otroligt nyttigt, att kunna rida rakt mellan, ställa om och rida in i nästa båge. Jag har otroligt svårt för att hinna få hästen rak mellan, så det är verkligen också viktig träning, tycker båda är vktigt för mej.

Fast en del hästar föredrar en diagonal, en galopp, mer än andra utan att vara sjuka för det. Sen gör inte ryttaren saken bättre det kan jag hålla med om. Men den här kunde ju inte ens den som red in henne som var proffs trots allt, få att släppa sin trygga sida. Det var inte att hon inte kunde, hon ville inte. Alltid mycket envis som hon varit så hade hon helt enkelt inte lust.

Men sen erkänner jag utan vidare att jag har inte klarat att sitta tillräckligt rakt över, jag har flyttats, suttit snett, och inte förmått rakrikta tillräckligt, men det var samtidigt skönt då att rida lillen en period och känna att det inte bara handlade om mej, det är en växelverkan också. :o
Hästar behöver inte vara skadade för att arbeta snett eller snarare föredra ett håll, vi männsikor är också mer eller mindre vänster eller högerhänta, svårt att ställa om. Hästar kan också vara så och sen kommer vi med våra sidor, dessutom.....:cool:

Yes yes yeas yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

en miljard :banana: på rad

yyyyyyyyyyyiiiiiiiiiiiiiipppppppppppppppiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeee

fy fan vad glad jag blir :laugh:

just det här har Susan förklarat för mig för flera år sedan minns jag. Det är precis dom problemen som jag som ryttare har (inte min häst) dvs beskrivningen på en högerhänt häst alltså jag menar beskrivningen hur man rättar upp det. Det var rätt tydligt på träningen idag om inte annat :o

När du svarade på det pm.et var rubriken "för helvete människa"

jag trodde du var arg. :o innan jag öppnade :D

Det är många som fått hjälp av det och jag nämnde det tidigt i denna tråden också för oftast så är det människan det sitter i - det största problemet

Det kan vara svårt för människan att hajja koordinationen, men viskar alla greppar den om man säger gör samma rörelse i överkroppen som om du torkar dig där bak :o

Jag tror det har att göra med att serpentiner är på ganska låg nivå i dressyrprogrammen och om det inte finns något rakriktande emellan så trillar bara hästarna ner på insidan eller utsidan hela tiden om det skall vara sett S så egentligen blir det inte så stärkande som det är tänkt. Hästen måste vara väldigt rakriktad för att kunna klara av att böja sig korrekt.

Yes yeah yes

Jag har det som en tidig övning för ryttaren att lära sig känna var klickläget är och de får då bara vända den med axlarna - för får de använda tyglarna så korrigerar de ofelbart. så många ryttare använder tygeln för att korrigera sina brister i hjälpgivningen med vikthjälper, man ser att de pillar loss loss loss - hm sätt dig rätt så är hästen loss i insidan :cool: vill man säga

Men det gör man ju inte - om man inte får betalt...

Fast en del hästar föredrar en diagonal, en galopp, mer än andra utan att vara sjuka för det.

Men sen erkänner jag utan vidare att jag har inte klarat att sitta tillräckligt rakt över, jag har flyttats, suttit snett, och inte förmått rakrikta tillräckligt

KL

Så var det med min nordis - jag klarade inte av att sitta emot när han flyttade mig efter galoppgivningshjälpen

Jag fick bra råd av min telefontränare (och sorry alla som retat sig på det, men live tränare kunde inte hjälpa mig alls - än mindre rida till honom, från de felen jag hade ridit dig pga av min skada så hon var det bästa att få)

Men i alla fall via henne fick hjälp att se till att fattningen blev rätt - men vad hjälpte det om han bytte så fort han fick chansen.
och ramlade på bogarna så fort man nuddade tygeln

Det blev ingen ordning på det förrän jag fick min tyska tärnare, oc kunda stärka honom ( och mig :idea:) i "den andra diagonalen" i travöppnor innan vi tog itu med galoppan igen

Puppan - ingen föds med kunskap - vi har alla suttit och ridit runt i hästens favoritdiagonal - en del här märkt det - eller tränare har sett det - men som bilderna i din länk - man kan rida på hög nivå och ändå inte märka det

Vi är alla människor

Jag blri bara skitglad att någon annan på jorden kommit fram till samma saker som jag själv - skitlycklig faktistk. och det är säkert lättare att ta till sig från den sidan - än vad en tjock tant med en nordis säger på buke :laugh:

Inte till dig personligen givetvis - men jag har så många gånger fått höra att jag har fel, och inte vet vad jag pratar om

Nu är det jag som säger "fan människa"

I bilden med fotbolls spelaren så visar det ju klart varför det är en vinst att dra bak inneraxeln om hästen vill fatta fel galopp - man sätter sig ju på dennes ståben

Fan jag är så glad - äntligen så kommer idrottsmekaniken in i hästvärlden YEAH :banana: Vilken bra dag det här blev :)

Den enda som jag hört prata ståben förut är psychogirl och jag tror hon blri sjukgymnast

GO PUPPAN GO

Inte till dig personligen givetvis

Nej skulle det finnas anledning till det:confused:

För övrigt så är jag med dej ang att dra bak axeln, vet inte var du har skrivit det, men ja det har jag gjort också, och fick det från hopptränaren, om jag inte minns fel, som har talat mycket om såna här saker, eftersom hon dessutom behandlar både folk och fä....:laugh:

I mitt fall är det också för att jag gärna går fram ner med ena axeln, inte så lyckat :crazy: Så jag får tänka på det genomgående och i vissa lägen har jag överdrivit lite för att få in rörelsen och komma ner på båda sittbenen, bla i fattningar, men även då hon vill flytta mej och i andra situationer när jag behöver påminna mej och räta upp mej för att veta var jag har mej själv....

Som axel sa ang armbågarna är också bra check, men man behöver också känna att man sitter kvar rakt och inte själv puttar ut bogen genom att vikten hamnar där tex.

Träningen för ryttare låter jättebra, håller jag med om. Särskilt om hästen är svårare att rakrikta eftersom ens egna svårigheter blir tydligare då.

Nej skulle det finnas anledning till det:confused:

Det var skrivet till puppan och det fanns ingen anledning till det - inte till dig heller - du och jag har också pratat axel för lääänge sedan, men du tycket det funkade bättre med vä - det är därför jag har fått för mig att du är vä hänt - eller hästen du satt på då?

Jag pratar nog axel så fort jag får chansen :D Jag har mina käpphästar :angel:

Jag är både och:angel: Jo jag minns disk om axlar och vad du har skriivt om det, men inte just att dra bak i fattningen det var det jag menade, men kan ha glömt det. Jag hade kanske inte insett att jag behövde det då....

Jag är vänsterhänt men har skrivit med höger sen skoltiden men nu gått tillbaka Lika lätt för båda, men helt olika handstil:angel:

Det komplicerar det hela och det vet jag att vi diskuterat nån gång. Har varit starkast i höger hand trots allt men får se upp även med vä inner vilket dressyrtränaren fick mej att förstå.

Man gör saker man inte vet om, tyvärr.

Jättefint inlägg puppan! Det där med ståben är ju av vikt och det med serpentinerna var lite kul det med eftersom det beskrev precis min tanke och jag har serpentinarbete som en del i mitt arbete.

Jag är trött så ögonen går i kors, ser att det finns massor att läsa igen men orkar helt enkelt inte, förstod bara att det var kjäbbel som vanligt, har fått klartecken från båda eleverna vars bilder jag kunde visa men eftersom tråden verkar blivit käbblig känns det inte roligt längre.

Respekt och ödmjukhet kanske lite?

Nu är det Godnatt.

:)

Vilket otroligt bra inlägg! Tydligt och klart. Mycket bra skrivet!!!
Har följt tråden utan att vara så aktiv. Den kom av sig lite, men verkar ha "hittat rätt" igen. Bra läsning!

Nej, nej- här käbblas det faktiskt inte.

Inte just nu i alla fall.

Skulle vilja svara Susan på inlägg för många sidor sen som jag inte orkar leta upp- att tack för att du tar dig tid och förklara. Och unghästen utan yttersida kom absolut bättre på plats när ryttaren tänkte på att inte tippa i kurvan:angel: Märkte att jag gjorde precis som hästen- tippade in på min innerskänkel och tappade yttersidan ut i periferin.

Måste komma ihåg att jag inte kan svänga innan hästen- vi ska ju svänga tillsammans.

Jag tycker att det svåraste med ridning och ridteori är att det finns en "sanning" som de flesta "håller på" men det finns så många tolkningar på känslan. Så hårfint- var är skillnaden på kontakt och stöd t.ex.

Man ska ju inte ha innertygeln helt slak hela sin grundutbildning, det måste väl ändå vara kontakt??? Annars är jag då helt värdelös på detta. Jag ser faktiskt många ryttare som glappar i innertygeln HELA tiden medans hästen är utåtställd och hänger på innerbogen- men de tycker att det är jättebra " för kolla jag har ingenting på innertygeln". Det måste ju vara bättre att ge en stillakontakt och be om ställning- med innerskänkel och mjukna när hästen är "loss" eller vad man ska säga- istället för att hela tiden ta och lätta medans hästen huvud går som en nickedocka fram och tillbaka.

Å varje dag blir man påmind om hur lite man kan och hur långt man har kvar....

Jag håller med om att det är intressant att se hur olika man kan uppfatta någonting. Människor som säger att de rider på ett visst sätt och det kan se SÅ olika ut.

KL

Jag fastnade lite för galoppen. Jag har en häst som inte kunnat galoppera normalt under större delen av sitt liv. Han var nog minst 20 år då han lärde sig gå i båda galopper. Än idag kommer problemen tillbaks om han får stå en längre period.
Han är Islandskorsning och har inga skador eller så. Han är bara en ras som har gångartsproblematik. Samt så har han ridits felaktigt och har psykprob(utdömd för det för en massa år sedan). Så det har väl inte heller gynnat honom. Men det har behövts mycket träning för att ens få honom att röra sig i balans, takt och tempo. Diagonala hjälper har hjälpt oss mycket för att stärka honom och förbereda galopparbete.
Han ville och kunde inte galoppera. Och jag orkade inte sitta kvar då han försökte flytta bort mig. Så han satte undan mig så att han kunde belasta "fel" ben och då också komma undan galoppen. Vi jobbade med diagonala hjälper och red mycket skolor i skritt och trav. Jag fick lära mig sitta bättre och sitta emot då han försökte kasta bort mig. På honom behövs det kunna blocka och släppa igenom rätt ben även i trav iom att han inte har någon naturlig takt. Han kan när som helst låsa till i ryggen och frikoppla alla benen så de rör sig oberoende av varann likt en krabba.
Då kan man behöva trycka till ett ben så det kommer in i normal takt igen.

Ang innertygel så håller jag med om att man absolut inte får fastna där. Men man kan om man rider enligt ett annat signalsystem lära hästen att gå bort från innertygeln istället för att följa den. Jag rider så att hästen ska bort från innertygeln om jag tar i den. Just för att den ska bort från inner bog. men jag får inte ta handen bakåt. Det är uppåt eller mot halsen som gäller. Jag flyttar hästen mellan tyglarna lite som de gör i western eller polo med neckreining. Det ska inte vara så stora rörelser att man behöver lägga tygeln helt mot halsen. På en välskolad och välriden häst ska det räcka med en liten rörelse. Och handen får inte gå bakåt iom att den då blockerar.

Jag styr i första hand med att rikta mina axlar så som jag vill ha hästens axlar. Mitt bäcken har jag som jag vill ha hästens bäcken.
Behövs mer hjälper av något skäl så har jag mina händer och skänklar. Händerna använder jag på samma sätt som man kan tänka sig att man skulle göra om man spelar ett sånt där spel då man har en kula på ett spelbräde med hål i och ska rulla den på en bana förbi hålen. Om jag vill ha hästen utåt gör jag lite en sån rörelse med handen som jag skulle gjort med spelbrädet, jag lyfter upp och ut innersidan fram.

Jag har inga problem med hästar som hänger i insidan eller lutar inåt. Men så försöker jag se till att inte fastna i insidan.
Idag har vi tränat galoppiruetter jag och gamle gubben. Då får jag vara extra noga med min innerhand. För här kan jag få trubbel om han inte tar yttertygeln som jag vänder inåt för(utöver sits innan någon får anfall;)). Då vill jag ta i den så den sträcks för mycket och rätar ut hästen lite. Och hästenramlar på innerbog och blir för rak iom att han vrider bröstkorgen utåt. Om jag däremot sätter mig tydligare och släpper innern så får jag en rundare galopp och bättre vändning med böjd häst.

Gud vilken jävla sladder det här blev. Men jag är som vanligt galet trött efter lång dag. Orkar någon läsa och får ut ngt av det - congrats!;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 587
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 216
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar