Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

presajsly - your my man

och det är därför jag skrev ang skänkelvikning osv och samsidiga hjälper att ställningen kommer rätt sent dör den meste vara rak först - annars kortar man bara halsens innersida istället för att bara påverka nacken

Axel skriver ju tom böja - och det är ett annat system

jäkla skitdator, jag är och tränar i skåne och har inte min egen dator utan en jäkla laptop vars tangentbord som inte vil lyda

tänker inte gå in i en rätt och fel diskussion med dig

men hästen lägger huvudet på sned när den har roterat sin ryggrad och halskotpelare = tippat manken.

Huvud på sned = för mycket vikt på ena frambenet /bogen, det rättar man till med vikten, men jag vet att vissa tränare inte förstår det

(och så skulle jag aldrig ha skrivit men det är så)

Och för att återkoppla till puppans eminenta länk, så ser jag nog att man lättast rättar till det med vikt från höger till vä fram och sedan till vä bak.

Vart är du Puppan - hur gör ni????

Senast ändrad:

Jag har nog svårt att se att man trillar ner på inner bogen- OM hästen är böjd o bär sig bak. Nej jag anser nog att man har hästen lika på bettet o att hästen redan är formad när man går in i rörelsen. med säte o benen där de behövs.
I början fick jag bara hålla ut innerhanden o använda innerskänkeln. Så visst innan rätt böjning infinner sig är yttertygeln viktig eller om den sidan är dåligt med eller lång etc.

Du har rätt om armarna. Med tygeln kontrollerar du ju bara nacken o övriga hästen sköts från grundkontrollen.;) Jag gör halvhalter eller snarae bara den där kramen mitt i- påminnelsen. Det är då avgörande att man inte driver med benen- för det betyder framåt för mina.
Däremot rider jag med mkt tryck o säte.

Senast ändrad:

Det där är väldigt aktuellt för mej att inte börja flytta händer eller armar utan axlarna och därifrån ställa o böja. Det är så lätt att veta och ändå så svårt att komma ifrån fifflandet och sekunden efter inse varför det behövdes:o

Det är verkligen jättesvårt att hindra sej själv från att göra saker ofta helt omedvetet:crazy:

läs puppans länk i början av tråden

- hästen bor i höger bog av naturen om den är högerhänt, något som vi alla måste jobba med

presajsly - your my man

och det är därför jag skrev ang skänkelvikning osv och samsidiga hjälper att ställningen kommer rätt sent dör den meste vara rak först - annars kortar man bara halsens innersida istället för att bara påverka nacken

Du vet inte vad du snackar om. Man böjer hästen i skolorna- bålen.
hästen bor i höger bog av naturen om den är högerhänt, något som vi alla måste jobba med
Min uppfattning är mer att det beror på att vi mest hanterar dem från vä. sida o att vi oftast är högerhänta o även i viss mån hö. benta.

Hästar växlar i vilken sida som är starkare- mest lösgjord o återigen tror jag att det handlar om hur pass skicklig man är att känna av vad som behövs.

Senast ändrad:

om benen betyder framåt hur aktiverar du bak uppåt då?

(fortfarande bara olika systemdiskussioner - inte rätt eller fel)

Oj då.

Nä där håller jag inte med att innertygeln skulle påverka yttre bak.*läste jag tokigt nu igen:o*

Sen behöver det inte vara av ondo att förhålla på ytter. Hästen bromsas kanske kan tyckas, men om eftergiften kommer kan det oxa bli att den stannar kvar en gnutta o då måste vinkla benet. Sen gör man om den o till slut stannar den kvar i det läget. Hela vitsen med att hjälpa hästen att inte bara springa framåt o skjuta på- kommer tillbaka mer på rumpan.

Blir man däremot kvar i förhållningen- kan man inte rida på med det extra tryck som kommer att behövas- för att den ska orka.

Förhålla på yttertygeln? Nej absolut inte fel:confused:

Nä du ser, man ska läsa:angel::p

Men ställa och böja är ju en annan sak fast mycket görs med positionen så lägger man till handen, som du skrev sen:

Med tygeln kontrollerar du ju bara nacken o övriga hästen sköts från grundkontrollen

Men här var det annat på tapeten just då!

Senast ändrad av en moderator:

Du vet inte vad du snackar om.

den tackar vi för

men kan vi inte skippa sådant här och diskutera med respekt som Carola bett om så tråden hålls öppen och vi får se hennes bilder :idea:

Vi kanske inte borde slåss i varje tråd utan respektera att vi är olika:laugh:

det blir lite tröttsamt med ovanstående kommentarer ideligen

tänker inte gå in i en rätt och fel diskussion med dig

men hästen lägger huvudet på sned när den har roterat sin ryggrad och halskotpelare = tippat manken.

Huvud på sned = för mycket vikt på ena frambenet /bogen, det rättar man till med vikten, men jag vet att vissa tränare inte förstår det

(och så skulle jag aldrig ha skrivit men det är så)

Och för att återkoppla till puppans eminenta länk, så ser jag nog att man lättast rättar till det med vikt från höger till vä fram och sedan till vä bak.

Vart är du Puppan - hur gör ni????
Inte sällan är ryttarens starkare i ena handen o om man då lättar där kan hästen forma sig.
Därför ska den vara ställd inåt fast den är på ytter- mer på båda tyglarna. Då får man förutsättningarna till att forma övriga hästen. Därför är ställningen viktig.

presajsly - your my man

Vänta nu, hur kopplar du nu? :confused: Var kom det där in?

Har vi diskuterat det alls ang skänkelvikning:cool: Jag minns bara att vi kom överens om att det behövs diagonala hjälper även där trots att det är en samsidig rörelse enligt definitionen såvitt jag vet, men yttersidan spelar ju en viktig roll, det är där man reglerar så att hästen är rak, dessutom. Man rider utan ställning när man lär hästen att gå i sk vikn inte sen. Ställningen är viktig.

Samma sak med framdelsvändning f ö. att yttersidan är väldigt viktig för om det är en vettig rörelse att rida öht, som lösgörande i så fall. Det var väl delvis därför den togs bort ur programmen eftersom den var för svår särkskilt på den nivån och blev snurra runt bara, vilket jag också nog gjorde då måste jag erkänna...

Senast ändrad av en moderator:

om benen betyder framåt hur aktiverar du bak uppåt då?

(fortfarande bara olika systemdiskussioner - inte rätt eller fel)
Hästen är ju redan aktiv:confused:

det är det fina i kråksången. Om du rider utan tryck o tror att du kan driva den in i samlingen- går det oftast käpprätt.

Det gäller att inte bromsa den i truten- för att den ska vilja iväg ...iväg, men vänta. Då kan de oxå behålla eller t o m öka sin elasticitet.
Om man vet om känslan tror jag redan att jag har förmedlat det.:cool:

Det där med galopp är en defintionsfråga på sätt och vis.

Hästen kommer ur trav tex och vid galopphjälpen kliver ytterbak ifrån in i galoppen, men i of s kan man kanske säga att innerbak är det första bakbenet som går i den nya gångarten s a s (det var där förra diskussionen i samma fråga, spårade ur:angel:, det blir ju rent defintionsmässig diskussion bara,).
Men den inleds ju av det yttre bakbenet som s a s genom halvhalten kommer att få impulsen att kliva in i galoppen, som jag ser det i alla fall. Om det istället är inner som trampar ifrån och verkligen bokstavligt inleder så tror jag det är tex resultat av att hästen inte längre är rak, ytterbak har tappat sn bärighet och hästen hindras någonstans, men ändå vill göra rätt. Men det är vad jag tror.

diskussionen kom väl sig att C_L kommenterade att Novalie´s häst började galoppera med fel ben och att hon hade någon slags revolutionerande tänk att hon hade fått alla hästar som hon tränade att börja galoppera med det andra benet vilket inte ens är möjligt överhuvudtaget. Hästen trampar alltid i från med ytterbak först annars skulle inte innerbak kunna lyftas in under hästen. Skall innerbak börja galoppen , ja då har hästen fattat fel galopp. Galoppen är tretaktig och man börjar räkna takt nr 1 när hästen trampar av med ytterbak , sedan takt två det diagonala benparet innerbak och ytterfram och sedan takt tre innerfram och sedan kommer svävmomentet för att sedan börja om med ytterbak. Så har hästen sin fotförflyttning i galopp och det kan inte ens C_L ändra på.

Till Flash

Så här skrev fio

du kan ställa med innertygel, inga problem. men ta fram armarna först. Att fiffla och hålla på innertygeln är ju inte samma sak som att ställa. Men hästen måste komma bort från innersidan/ innertygeln först för att du skall behålla schwungen i ställningen. Man ser ju rätt tydligt på vissa när dom håller för mkt på inner i diagonalslutan , öppna , eller sluta längs långsidan att hästen tappar takt och schwung och börjar hacka eftersom den har trillat ner på innerbog. Skall du lyfta upp innerbog/ hålla innerbog rak så funkar inte det med att ta i innertygel utan där har du skänkeln. Att ställa funkar således bara om du har hästen på ytter = rak

Och jag tycker då att det gamla systemet i Sverige som bygger rätt mycket på det franska är fel ute i sitt tänk med samsidiga hjälper

- för vad ska du göra i en skänkelvikning - du skall flytta bakdel och framdel sidledes- inte flyttar du framdelen till höger (tex i en skänkelvikning för vä skänkel åt höger) med vä tygel. :o

Och en skänkelvikning kan man göra felställd

samma problem som fio skriver härovan gäller ju även enklare rörelser, och är helt applicerbart, finns det logik i systemet så är det alltid fråga om grundproblem

det mesta går ju att plocka ned till ABC

Varför får man problem i sina sidvärts - jo nästan allt är det största felet för mycket innertygel - varför då lära ut att använda den till annat än det sista i atlas/axis

Senast ändrad:

Men du läs mitt inlägg igen :)
Men jag fattar nog inte.:confused: OM.... hästen kan böja sig i innersidan o ändå hålla ihop sin yttersida behöver man inte ha ngt egentligt stöd på ytter o heller inte på inner- mer än se till att ställningen är OK.
Hmm. Jag pratar nog om en häst som redan är ganska bra:p innan dess måste man ju vakta både här o där:rofl:

Jag har ju hållt på några ggr med min fiskpassage o dt märktes att det behövdes. Tycker att den metoden är mer anständig än Kyras snabblossning.

Men att gymnasticera bakbenen på öppna delen av volten fungerar nästan lika bra.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 587
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 216
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar