Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

Håller med om intressant med olika vinklar - jag dissar ingenting om det fungerar

hur tänker du att inner hand bara bromsar ytterbak - jag vet inte om du har rätt - det kanske du har :)

Det stämmer inte, det är helt fel! När man rider ytterskänkel till innertygel i Tyskland så rider man tex vänstervarv i höger varv. dvs då är högertygel yttertygeln. Det gör man av ett par anledningar som jag inte har lust att gå in på närmare men en av dom är att man inte använder innertygeln någonsin ever för att du hindrar samma sidas benpar, det är det du har innerskänkel för istället.

Ja just det. För även om tyglarna i o f s verkar diagonalt så påverkar de även samma sida, eftersom hästen hänger ihop. Innersidan måste vara fri och det kan den inte vara om man drar i innertygeln, både bogen och innerbak påverkas också av innertygeln, direkt eller indirekt.
ja jag håller nog med dig jag,

alla pusselbitar måste passa - och om innertygel påverkar ytterbak - varför bryter man av från galopp med innertygel och varför har den en sådan central roll i bytena. nä jag tror nog faktiskt innertygel mest påverkar innerbogen - och det stämmer ju faktiskt med det klassiska systemet där axlar påverkar bogar och tygeln bara är en förlängning av axeln.

Det ser jättebra ut på Carolas bilder - men kommer det att funka längre fram eller är det en återvändsgränd

Just nu känns det som en pusselbit som inte passar med de övriga

Förr eller senare kommer det att ge bakslag tror jag IMHO

Ja och då fick jag det bekräftat innertygel hindrar innerbog och därmed hela insidan.

och diagonal hjälpgivninge enligt ridläran är då att man bromsar ytterbog (vilket är den som ät längst fram då hästen är böjd) och ber om mera under innerbak (eftersom den är längst fram) sålunda måste ryggen böjas uppåt mera

dvs mera pilbåge

det måste finnas logik för mig

och det stämmer också med det parallellogram som vi talar om i galoppen - hela insidan förskjuts framåt - ge hästen fri på insidan och du får rätt galopp

och som sagt tag i innertygeln bryter av från galopp - = bromsar insidan

Bitarna måste passa ihop för mig - de måste kunna fästas med de andra i den röda tråden

Senast ändrad:

Hinner inte svara så mkt, har kort Lunch, men ja, det funkar även längre fram, har som sagt jobbat med det i massor av år och har fina resultat på hästar och elever även i högre klasser som använder och varvar det.

Var och en salig på sin tro, jag på min :laugh:

Det stämmer inte, det är helt fel! När man rider ytterskänkel till innertygel i Tyskland så rider man tex vänstervarv i höger varv. dvs då är högertygel yttertygeln. Det gör man av ett par anledningar som jag inte har lust att gå in på närmare men en av dom är att man inte använder innertygeln någonsin ever för att du hindrar samma sidas benpar, det är det du har innerskänkel för istället.

I mitt system stämmer det alldeles utmärkt. Och, håller.

Jag har ingen erfarenhet från andra länder (mer än det man ser på tävlingar och clinics), men jag menar nog att samsidiga - framför allt insidiga - hjälper är otroligt utbrett i Sverige? Jag vet inte hur många träningar jag sett som går ut på att "lossa den i insidan" och ryttaren får instruktioner om att använda innerskänkel och innerhand för att lösgöra insidan. Så jag håller inte riktigt med BigganL här.

brrrr och detta är ju orsaken till de flesta ridproblem och kotledsinflammationer och you name it - med samsidiga hjälper så "tippar" man ju hästen. och därmed så ramlar den ju fram på bogarna

- hur ska den kunna vara rak då?

Andra tränare får spendera ÅR för att få eleven att sluta fippla med inner

Den diagonala tygeln är ju till för att hindra hästen att tippa fram på bogen

Påskjutet är ju diagonalt :idea:

Senast ändrad:

I mitt system stämmer det alldeles utmärkt. Och, håller.

Intressant :)

Hur blir då hjälpgivingen för en galoppfattning?

Och byten i serier, och piruetter, och skolorna

det måste ju se annorlunda ut med ett annat tänk? :)

Intressant :)

Hur blir då hjälpgivingen för en galoppfattning?

Och byten i serier, och piruetter, och skolorna

det måste ju se annorlunda ut med ett annat tänk? :)

Menar du vilka diagonaler som används eller menar du om det är en totalt annorlunda hjälpgivning?

Jobbar med piruetter just nu och det enda som skulle vara annorlunda kanske är att i övergången från trav till galopp är det inner bak som börjar.

Och ja det fungerar.

Och ja jag jobbar även med skolorna. Hinner som sagt ej, kort Lunch sen avslutning.

Är öppen för att diskutera precis allt och tycker det är fantastiskt intressant med olika vinklar och skulle inte ens kunna tänka mig säga till någon att dom har HELT FEL

;)

Bara att det finns en rikedom av vägar till Rom.

Och var och en tror på sitt sålänge det funkar.

Respekt!

:laugh:

Och gärna fler konstruktiva diskussioner!

Kommer att vara frånvarande 3 dagar under resan hem, hoppas jag får en chans att svara igen i tråden när jag är hemma till helgen.

Hej hopp

Kanske ute o cyklar för Immer skrev för nån dag sen att det Inte används i AR

Jag skulle vilja säga att du är ute och cyklar med det påståendet :p

Jag har aldrig påstått att diagonala hjälper inte används inom AR. Du kanske syftar på detta inlägg?
(Citerar mig själv från inlägg#28):
Efter att ha läst så här långt i tråden så tycker jag att den gör sig bättre under Ridning. Detta eftersom diagonala hjälper inte är (eller inte borde vara) specifikt för klassisk ridkonst.

Senast ändrad:

Jag vet inte riktigt vad ni diskuterar:o men inner tygeln behöver inte vara helt fel att röra- tvärtom. För att bibehålla ställningen o ändå hålla bogen på plats- få hästen rak mm.
Sen blir hästen INTE låst om man inte bara drar eller håller i inner utan anledning. Att den komprimerar sig o även rundar sig mer över ryggen.
I vissa fall behöver man böja till den just för att komma åt inre bak- för ett ökat tramp- som i diagonalslutan.

Red igår saxdelar i både trav o galopp o där måste man vara snabb med att ställa/ böja om. Det är helt omöjligt utan att röra i inner. Hästen ska ju vara ställd o böjd dit den ska- om man inte vill göra det ännu svårare för den att förstå vad man vill. Samma med piruetterna- om man nu inte vill dra mer i häststackaren förstås:crazy:

Det måste finnas en viss logik med.

Min vallack som nu går riktigt bra har jag bara på ytter när den är böjd- annars är den på bara sätet. Visst kan jag göra en kram här o var, men inte en sdn som går ner i bakhovarna utan bara som en påminnelse- var kvar.

Senast ändrad:

jag har inte sagt att du gör fel - jag försöker bara hitta din röda tråd.
och att beskriva hjälpgivning går rätt fort.

Jag tycker det är intressant med olika hjälpgivningar och olika förklarinsgmodeller

Min tränare fattar galopp ytter - inner - med motverinegn att det är ytterbak som fattar galopp, jag trodde som du innerbak, men egentligen så stegsekvensen är ju ytter bak, innerbak - ytter fram, innerfram, så hennes lät mer logiskt. och då släppte jag det gamla.

Jag gillar logik

Senast ändrad:

fast när du böjer om, så är det inte inner du använder utan "blivande" inner men som fortfarande är ytter.

Och jag tänkt på dig när Carola skrev, för du är vad jag vet den enda som gör förhållningar i inner.

Hur bryter du av från galopp?

(Bara diskussioner inte fråga om rätt eller fel)

Senast ändrad:

Jag förstår fortfarande inte riktigt skillnaderna i den praktiska ridningen här. Alla vill att hästen ska gå från innerskänkel till yttertygel.
Alla vill att ryttaren ska sitta mitt på hästen.
Alla tycker att det hindrar hästen att man hänger i innertygeln.
Alla vill ha hästen rak.
Ingen tycker att man ska fiffla med innertygeln.

Provar fråga lite tydligare och ser om någon förbarmar sig över förvirrade mig:cry:
När hästen rör sig diagonalt- kan det då vara logiskt att tygeln påverkar diagonalt d.v.s innerfram (bog ) och ytterbak?

Hur kan det funka så om hästen inte rör sig diagonalt? Ex pass, men även skritt...

Susan- du skrev oxå att hästen fattar rätt galopp om man gör den fri på inner- kan inte detta bero på att man gör fritt för ytterbak som börjar och innerfram som måste komma fram?

Det där med galopp är en defintionsfråga på sätt och vis.

Hästen kommer ur trav tex och vid galopphjälpen kliver ytterbak ifrån in i galoppen, men i of s kan man kanske säga att innerbak är det första bakbenet som går i den nya gångarten s a s (det var där förra diskussionen i samma fråga, spårade ur:angel:, det blir ju rent defintionsmässig diskussion bara,).
Men den inleds ju av det yttre bakbenet som s a s genom halvhalten kommer att få impulsen att kliva in i galoppen, som jag ser det i alla fall. Om det istället är inner som trampar ifrån och verkligen bokstavligt inleder så tror jag det är tex resultat av att hästen inte längre är rak, ytterbak har tappat sn bärighet och hästen hindras någonstans, men ändå vill göra rätt. Men det är vad jag tror.

fast det är ju innerbak som är längre fram än ytter ang galoppen.

Men intressanta tankar jag skall filosofera medan jag är hos hästarna, och titta på de pusselbitar jag har

Men visst är vi alla överens i teorin sedan så sedan hur blir det i praktikne.

Funderade på att be grannen ställa upp på lite bilder, men insåg sedan att jag kan ju ta de apdåliga som "före" och de bättre som "efter" så vad säger det egentligen. ( jag tänker för mycket :D)

Men väldigt bra tankar. Så mycket inom ridningen är Dogmer - tänker tex på detta med tygeltag spm går ned i bakhoven - gör de egentligen det i praktiken - man kanske bara hindrar framdelen så måste hästen sätta sig (om den sitter ihop dvs)

det är ju så den tyska halvhalten fungerar man stannar framdelen tillfälligt och bakdelen inbjuds komma in längre och hästen kommer sätta sig då den inte har någon annanstans att ta vägen ( om den sitter ihop givetvis) och den tyska halvhalten görs inte ens i tygeln utan det är överskänkeln som påverkar bogen att bromsa upp här

Detta blir logiskt för att sätta ihop hästen handlar om att se till så hästens ryggrad är rak i förhållande till bäckenet tänk klossar framför varandra. När man uppnått det har man skjutkraft rakt framåt - i motsats till den drivning åt höger som finns på bilden i puppans länk

När man har det - så kan man komprimera hästens underlinje ytterligare och den vägen få vikten bak.

men ska grubbla mera

Senast ändrad:

Förhållning ja- om du nu menar hur man annars ställer hästen.

Det är väl inget nytt att innertygeln ställer o yttertygeln reglerar:confused:

Om du syftar på min kram på inner vid fattning o ibland även vid byten- ingen förhållning utan snarare en hjälp. Den kan funka istället för skänklarna o får då heller inte hästen att kasta sig framåt eller iväg- hästen FATTAR galopp och oxå inte far iväg i bytena- såsom så många gör- i synnerhet vid inlärning.

Inte ens Balkenhol eller kottas rider på bara ytter- kolla igen. Man vill ha hästen lika på bettet- alltid. Kallas för rakriktad. Annars kommer huvudet lägga sig snett till slut. Man har den på ytter för att inte yttersidan ska flyta ut eller att den blir lång på böjt spår, men rätt ställning är en förutsättning återigen- när hästen är böjd- inte rak.

Senast ändrad:

Hörrödu! Nu ska man som vi båda vet:angel: inte bara kasta sej in i diskussioner hur som helst utan helst läsa hela tråden :devil:

Urpsrunget till det här var bland annat detta.:

C_L skrev i ett svar till mej bland annat:

Innertygeln bromsar endast ytter bak.

Man kan såklart göra halvhalt men också samlande förhållning på inner japp, men det styrs ner i ytter bak. (Enligt mig)

Det var det jag syftade på i nästa svar till C_L med annat citat där C_L skrev om att just inte använda innertygeln fel och för mycket.

Jag menar att man måste låta innersidan vara fri och att både inner bog och innerbak påverkas av innertygeln. Att förhålla eller hålla i den innebär också att baken kommer att flyttas in i en felaktig böjning, (eftersom den även verkar diagonalt) vilket låser hela hästen. Då kan den tex inte fatta galopp eller är inte ens rakriktad längre.

Senast ändrad av en moderator:

du kan ställa med innertygel, inga problem. men ta fram armarna först. Att fiffla och hålla på innertygeln är ju inte samma sak som att ställa. Men hästen måste komma bort från innersidan/ innertygeln först för att du skall behålla schwungen i ställningen. Man ser ju rätt tydligt på vissa när dom håller för mkt på inner i diagonalslutan , öppna , eller sluta längs långsidan att hästen tappar takt och schwung och börjar hacka eftersom den har trillat ner på innerbog. Skall du lyfta upp innerbog/ hålla innerbog rak så funkar inte det med att ta i innertygel utan där har du skänkeln. Att ställa funkar således bara om du har hästen på ytter = rak

Senast ändrad:

en medicinks pusselbit.

När hästen skjuter ifrån så gör den det snett framåt - det är starka diagonala krafter i hästenkroppen
därför måste den främre halvan jobba stabiliserande så man rör sig rätt fram

dessa diagnola krafter syns i felaktiga piaffer - spänner hästen sig dubbelsiidigt så börjar den svaja som ett skepp. man ser detta framifrån

vä fram landar på höger frams plats nästan. Belasik har skrivit om det där.

Hästens rygg och mage har alltså främst en stabiliserande effetk - när höger fram är i luften så måste ryggmuskllerna lyfta upp framdelen på den sidan så inte kroppen ramlar när hästen lyfer på ett ben. Träna själv ställ dig på alla fyra och sträck höger arm frampå - du får jobba som en dåre sträck sedan vä ben bakåt, och bli trött :D

Du kan också se detta på löpare, när man sträcker vä ben framåt så går vä axel framåt.

men just det pass - du jag får läsa på. Skriten behöver inte samma stabilitet eftersom den inte har ett svävmoment..

I galoppen så funkar det mer som par cour - om du vet de där som tar sig fram rakt fram över staket och husväggar och tak - och de kan hoppa långt rakt ned på betong - att de klarar det beror på att de aldrig lander helt med vikten på fötterna - utan de är ständigt i rörelse framåt, typ landar på fötterna men fortsätter in i en kullerbytta tex

Sådan är ju galoppen den rullar ju hela tiden vidare...

Hörrödu! Nu ska man som vi båda vet:angel: inte bara kasta sej in i diskussioner hur som helst utan helst läsa hela tråden :devil:

Urpsrunget till det här var bland annat detta.:

C_L skrev i ett svar till mej bland annat:

Det var det jag syftade på i nästa svar till C_L med annat citat där C_L skrev om att just inte använda innertygeln fel och för mycket.

Jag menar att man måste låta innersidan vara fri och att både inner bog och innerbak påverkas av innertygeln.
Oj då.

Nä där håller jag inte med att innertygeln skulle påverka yttre bak.*läste jag tokigt nu igen:o*

Sen behöver det inte vara av ondo att förhålla på ytter. Hästen bromsas kanske kan tyckas, men om eftergiften kommer kan det oxa bli att den stannar kvar en gnutta o då måste vinkla benet. Sen gör man om den o till slut stannar den kvar i det läget. Hela vitsen med att hjälpa hästen att inte bara springa framåt o skjuta på- kommer tillbaka mer på rumpan.

Blir man däremot kvar i förhållningen- kan man inte rida på med det extra tryck som kommer att behövas- för att den ska orka.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 587
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 216
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter