Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

diskussionen kom väl sig att C_L kommenterade att Novalie´s häst började galoppera med fel ben och att hon hade någon slags revolutionerande tänk att hon hade fått alla hästar som hon tränade att börja galoppera med det andra benet vilket inte ens är möjligt överhuvudtaget. Hästen trampar alltid i från med ytterbak först annars skulle inte innerbak kunna lyftas in under hästen. Skall innerbak börja galoppen , ja då har hästen fattat fel galopp. Galoppen är tretaktig och man börjar räkna takt nr 1 när hästen trampar av med ytterbak , sedan takt två det diagonala benparet innerbak och ytterfram och sedan takt tre innerfram och sedan kommer svävmomentet för att sedan börja om med ytterbak. Så har hästen sin fotförflyttning i galopp och det kan inte ens C_L ändra på.
Åhå:idea:

Ja det ser UT som det är inre bak, men som du säger är det i praktiken hur mkt det yttre bak böjer sig som avgör hur fattningen o galoppen blir.
Den lyfter ju hela sin kropp upp på yttre bak- det första som landar efter svävet oxå- sen andra diagonalparet o sist inre fram.

Varför får man problem i sina sidvärts - jo nästan allt är det största felet för mycket innertygel - varför då lära ut att använda den till annat än det sista i atlas/axis

AAAAAAGGGHH DATOR HELVETE SVAR TILL AXEL

Hästen trillar ner på innertygel/bog när den inte är rak och bär korrekt bakifrån. Ryttaren håller hästen i innertygel istället för att räta upp innerbog med innerskänkel men då måste man ta fram innertygel så att hästen inte kan lägga sig på den. Så fort man är där och tar så säger hästen , jamen tack så mkt för det stödet. Därför så funkar bara ställningen egentligen korrekt när hästen är rak dvs har kommit bort ifrån innertygel. När hästen har kommit bort från inner kan man utan problem använda inner för att ställa och ställa om. Först då kan man egentligen ha samma kontakt i båda tyglarna för att då är hästen rak. Då kan du växla inner/yttersida med ett skänkeltryck

Senast ändrad:

Jag är helt överens om galoppen, jag försökte bara då vara öppen och förstå om det var möjligt att tänka på annat sätt men mena samma sak, :idea: Jag är alltid så öppen och vill försöka se saker ur olika perspektiv,( :angel: för dem som inte tycker det:))

Men som jag skrev så är det självklart ytter som inleder hur man än vill välja att tänka.:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Men jag fattar nog inte.:confused: OM.... hästen kan böja sig i innersidan o ändå hålla ihop sin yttersida behöver man inte ha ngt egentligt stöd på ytter o heller inte på inner- mer än se till att ställningen är OK.
Hmm. Jag pratar nog om en häst som redan är ganska bra:p innan dess måste man ju vakta både här o där:rofl:

Jag har ju hållt på några ggr med min fiskpassage o dt märktes att det behövdes. Tycker att den metoden är mer anständig än Kyras snabblossning.

Men att gymnasticera bakbenen på öppna delen av volten fungerar nästan lika bra.

JA men vi tänker lika men se mitt svar i inlägg 222 det hamnade fel

I litteraturen kallas det att skola hästen för skänkeln, dvs att den av skänkeln skall bli mer energisk ta i mer med det ena bakbenet för att räta upp sig

det går att komparera med det svar fio skrev till mig - eller till dig :rofl:

Sedan om man kombinerar det med en icke megående ytter så får man en samlande halvhalt på böjt spår för diagonala hjälper

Tråden handlar ju om DH - om vi använder oss av DH

Carola gör det med hon använder innertygel och sedan ytterskänkel - i den ordningen

Senast ändrad:

svar på 222.

Jag tror att det stora problemet nu är att diskussionen började med att få noviser att få hästen självbärig dvs att börja rakrikta den, att få den att jobba mer liksidigt.

Är då innertgeln vägen till det - det är väl det som diskussionen handlar om egentligen

Ok, men i det läget är det lika bra att räta upp den o börja om- gör rätt. Lägg en ny volt o forma till den.

Den viktigaste hjälpen i sk. vikning är ju ytterskänkel.

Hmm. kommer du ihåg LA-programmet med sk. vikn- volt- sk.vikning?
Jäkligt logiskt- att först flytta den sidvärts o sen få lättare för den att jobba bättre på volten. Samt att få ryttaren att mer använda sina ytterhjälper.

Ok, men i det läget är det lika bra att räta upp den o börja om- gör rätt. Lägg en ny volt o forma till den.

fast är du inne i ett program så går ju inte det, och det är det jag menar med system, att det är samma sätt att räta upp en diagonalsluta som det är att rakrikta hästen från början

men allt kräver en ryttare på mitten

Nej självklart är inte innertygeln nånsin svaret, egentligen ;)

Dock beror det ju på vad man menar med innertygel förståss...jag har inte orkat läsa alla sidorna som jag missat sen sist jag kollade här men såhär tänker jag generellt när det kommer till böjning (och allt det har med att göra)

-böjningen sker genom hjälpgivning i sitsen (inner skänkel att forma runt och se till att släppa övre ytter skänkel så att hästen faktiskt får en chans att "bukta ut" bålen åt det hållet som är ytter)
-fånga upp på yttertygel/och eller skänkel om det behövs.
-innertygeln stoppar inner bakben så aldrig dra eller hålla fast, endast lirka pytte lite lite för att indikera ställning (alltså nu snackar vi typ ett lillfinger lirkande)

Jag tycker absolut att rakriktning genom tex. skolor är jättebra för både häst och ryttare, sålänge man inte sitter och rider det i stil med "dra hårt i innertygel för att kunna sk. forma hästen, banka med skänklar hårt för hästen bjuder inte" när det egentligen är ryttaren som gör det omöjligt för hästen att böja sig och därmed få bjudning,f orm och lösgjordhet. Som sen ju ska ge rakriktning och styrka. Men dit kommer man ju aldrig då.
(edit: ovanstående var inte menat som nån slags super ordning att följa, mer generellt tänk där med lösgjordhet styrka etc.)
Det var mina fem öre ;)

edit2: Läste lite mer och såg ang, unga hästar och grundutbildning, då kan jag tycka att det ibland är ok att korrigera lite mer med inner än man annars gör, dock aldrig 'hänga kvar' där förlita sig på innertygeln för nåns lags form eller böjning.

Utbildning ja, förtydligande ja, fusk eller illusion nej.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det ser UT som det är inre bak, men som du säger är det i praktiken hur mkt det yttre bak böjer sig som avgör hur fattningen o galoppen blir.
Den lyfter ju hela sin kropp upp på yttre bak

Ja, och då måste den vara rak också, för att fattningen ska bli rak. Om den inte använder ytterbak blir det fel galopp, korsgalopp eller att den häver sig in i nåt slags galopp om ryttaren ställer utåt för att tvinga den att fatta rätt.:crazy:

Håller faktiskt med Susan ang påminnelsen att det här i tråden handlade om ren grundridning, det är därför det blev så viktigt med inner, eftersom om allt redan är på plats har ryttaren kontroll över hur den använder tyglarna och självklart ska hästen vara jämn i handen, osv, men om man talar om grundridning kommer man ju inte dit om man använder inner :idea:

Vill bara säga det, för ingen är oense om att ställa osv, tror jag, utan hur man använder innertygeln i grundridning för att inverka på hästen och vad som händer då. kanske blir förvirrat annars om man läser menar jag...

Den viktigaste hjälpen i sk. vikning är ju ytterskänkel.

Jäkligt logiskt- att först flytta den sidvärts o sen få lättare för den att jobba bättre på volten. Samt att få ryttaren att mer använda sina ytterhjälper.

I vilket läge ?? :confused: :rofl:

JA det programmet kommer jag ihåg, det är logiskt för att du flyttar egentligen hästen bort från inner och upp på ytter vilket är förberedande för att få hästen att hålla sig rak i volten dvs att den inte skall trilla ner på insidan i böjningen.

Men om en häst är outbildad så startas den knappast i en tävling med skolor:confused:

Det här handlar ju om råa outbildade hästar som rör sig som de gör i hagen- ställer utåt o ramlar hit o dit.

Om vi nu helt plötsligt diskuterar tävlingar så korrigeras det troligen i ett naffs.

.

Jag kommer ihåg det! Oj vad jag kom ihåg att ha tränat på det nu. Och fått riktigt bra på det:cool: Hmm undrar hur det gick till:confused:

svar på 222.

Jag tror att det stora problemet nu är att diskussionen började med att få noviser att få hästen självbärig dvs att börja rakrikta den, att få den att jobba mer liksidigt.

Är då innertgeln vägen till det - det är väl det som diskussionen handlar om egentligen

JA sorry.... nej det är det naturligtvis inte, hela grundidén med diagonal hjälpgivning är ju att få bort hästen från respektive innersida/innertygel och räta upp sig

Men om en häst är outbildad så startas den knappast i en tävling med skolor:confused:

Det här handlar ju om råa outbildade hästar som rör sig som de gör i hagen- ställer utåt o ramlar hit o dit.

Om vi nu helt plötsligt diskuterar tävlingar så korrigeras det troligen i ett naffs.

ja men hur många råa hästar gör diagonalslutor .... det var ju så du började ditt inhopp i tråden med ställning för innertygel ;)

och sen fortsatte diskussionen ur det.... :cool:

Du har nog rätt om grundridning.

Fast alla jag har tränat för har velat ha in hästen "mellan" tyglarna- återigen lika sug på betthalvorna- rak häst. Därav en bredare hand på unga hästar.

kommer ihåg att kyraeleven inte vill rida med fasta ringar för att hon inte kände lika bra o hästen gärna la sig på det.

Sen har yttertygeln visst en mer stödjande verkan att inte ramla utåt samt att förhindra att den springer ifrån sig- tappar balansen. Samt allt samlande arbete.

Såg i Puppans länk att man där lätt kunde se vad ytterskänkeln har för vikt- att hindra den från att ramla åt sidan eller gå med bogen först- hamna på inre fram. Den rätas ut!

CL´s fullblod såg ut att dra sig framåt med framdelen- skitkorta steg bak:confused: En Dragster:angel:
TROR att det bara hade varit att sätta igång motorn bak o heller inte låta den gå för lågt för vad den klarar av.
Den såg betydligt bättre ut sen.

Aj då. Jag hoppar av så det inte blir mer konflikter:o

Ska känna efter idag huruvida Ewalenas påstående om vikten i stigbyglen förändras mkt under lättridning. Inget som man tänker på sådär:cool:

Ha det gott:laugh:

Jo absolut men det här handlade väl om vägen till att få ett jämnt stöd och att då inte ha ett stöd eller förhålla i inner:idea:.

Såklart ha/få en ärlig kontakt även i inner, men inte riskera att det blir en väg ur rakriktningen, eller att man t o m hindrar den......genom att ha ett stöd i inner. Det kan bli missuppfattningar om man diskuterar olika nivåer samtidigt det var därför jag tyckte du skulle läsa:devil:

Ja min ändrar sej mkt under arbete (fast hon har inte riktigt samma modell kanske heller) i sin hållning, men kan se väldigt trist ut beroende på hur hon står(la ju in gammal bild som jämförelse)

Jag hade gärna sett film på bla det söta fullblodet för att se rörelserna, för den är fin på bilderna i hållningen. Det är otroligt hur olika hästar kan se ut, det borde de tänka på som lägger in försäljningsbilder:devil:

Aj då. Jag hoppar av så det inte blir mer konflikter:o

Ska känna efter idag huruvida Ewalenas påstående om vikten i stigbyglen förändras mkt under lättridning. Inget som man tänker på sådär:cool:

Ha det gott:laugh:

Spela nu inte martyr och hoppa av, utan stanna du och diskutera. :idea:
Lättridningsdiskussionen är rolig, skulle gärna se de hästarna med nedsutten och lättridande ryttare (ja berorende på hur man rider lätt) vad hästen rör sig friast av.....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 587
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 216
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar