Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

damcykel vid tygeltag gör alla hästar som inte hittat sin underlinje.

För dig kankse avlsappnigsövningar typ "tappa korsbenet" skulle göra mest nytta, är man låst i höft eller SL led så stänger man dörren uppåt = damcykel

Ja som sagt med operationer och allt, så skulle många kanske slutat rida, imponerad av dej som sagt!

ja det är ofta att man "överfaller" när man får överreaktioner:laugh:

jag sökte på etymologi - hittade inte. inte på saol eller liknande heller

Jag hör det av ungdomar.likaså sunkigt, saggigt och kef; det sista kommer från turkiskan, liksom tjej tror jag.

Så det är väl slang - från förorten :angel: :o fast på andra sidan :D

Ja som sagt med operationer och allt, så skulle många kanske slutat rida, imponerad av dej som sagt!

ja det är ofta att man "överfaller" när man får överreaktioner:laugh:

presicely - man måste ha en grund att utgå från när man sysslar med sina russin - annars blir det pannkaka

presicely - man måste ha en grund att utgå från när man sysslar med sina russin - annars blir det pannkaka

Ja, jag undvek russinen men jag tänkte väl skriva nåt sånt också egentligen. Enbart russin på rad kan bli svårt att få ihop en bra helhet av.:o De behöver passa in i en helhet om det ska fungera.

jag sökte på etymologi - hittade inte. inte på saol eller liknande heller

Jag hör det av ungdomar.likaså sunkigt, saggigt och kef; det sista kommer från turkiskan, liksom tjej tror jag.

Så det är väl slang - från förorten :angel: :o fast på andra sidan :D

Dom där känner jag igen, i alla fall kef är väl nåt slags rinkebysvenska antar jag liksom "fett" tror jag, sunkigt säger jag också om det som är - sunkigt:angel:

Ja, jag undvek russinen men jag tänkte väl skriva nåt sånt också egentligen. Enbart russin på rad kan bli svårt att få ihop en bra helhet av.:o De behöver passa in i en helhet om det ska fungera.

Jag tänker inte plocka upp någon handske i verklig mening, för just nu är jag smärtfri och mår skapligt efter en diklofenak, två alvedon och en timmes varmvattenbassängträning, samt en timmes sängläge. Men innan jag drar till ridhuset med den vackra vita skulle jag återigen som jag som jag och många andra med mig, så många gånger har frågat, utan att få ett riktigt svar, vilja fråga, vad som ses som en grund att stå på? Och kom inte och säg godkänt dressyrprogram motsvarande MSV, för det går jag inte på, i såna fall är det många ryttare både i hobby och tävlingssammanhang, som borde börja samla bokmärken i stället.

För att exempelvis nämna mig själv, har jag ridit på auktoriserad ridskola, med Strömsholmsutbildad personal, kontinuerligt sedan 1973 och plockat russin vid sidan om via träning på sköthästar, foderhästar, inridningshästar, tillridningshästar, för bokstavstränare, tävlingsryttare på nationell och internationell nivå, centrerade ryttare, Akademiska ryttare samt varit på diverse föreläsningar för, av och med, likaledes människor.

Senast ändrad:

Nej det är absolut inte en godkänd MSV eller liknande, det har ingen direkt koppling till tävling alls.

Men att man har ett grundsystem som har en genomgående linje, tanke, röd tråd, eller vad man vill kalla det, ett syfte med olika steg och logiskt sammanhang utifrån hur en häst faktiskt arbetar och får ihop sin kropp under ryttare och använda den hälsosamt. Där varje steg är ur det perspektivet, att hur svårt det än är för ryttare (ev) så måste vissa saker finnas innan man bygger vidare, helt logiskt ur fysisk synpunkt för hästen.

Dessutom även mentalt, för jag tycker att om hästen är taktmässig dvs i balans, dvs även med någotsänår rakriktning som är nödvändig för balansen,(bla måste bogarna vara under skaplig kontroll) då blir den mer avspänd, är den lösgjord är den mera avspänd, den söker en jämn kontakt med handen, men bär sig själv, osv.
Det är inget som någon plötsligt har hittat på utan bygger på arbete med många många hästar genom generationer och det håller än. Det har inte med typ av häst, eller ryttare att göra, det är väl bara det att på vissa hästar och för många ryttare tar det längre tid helt enkelt pga svårigheter rent fysiskt och man kan variera övningar, så länge det är i linje med vad man är ute efter och behöver vara ute efter för att nå helheten för hästen.

Du har ridit för många bra tränare är jag säker på, av dem du räknar upp, men om man tar lite här och lite där själv och gör ett hemmaurval, utan att det stämmer in i det grundläggande systemet, då kan man just jobba på en liten del som kanske inte ens ger något att arbeta på, för det är bara en del av helheten och finns inte det andra så kan man inte lösa den lilla delen heller. Man kan visst jobba på den lilla delen men vara medveten om var man är i helheten.

Man kan plocka övningar osv om man är skicklig nog att bedöma att det ger vad man behöver för att uppnå en sammantagen kvalitet. Men om man nosar på olika inriktningar och med olika termer och olika innebörd och prioriteringar och sen själv "plockar" och sätter ihop blir det stor risk att man inte uppnår den där helheten, men tror att man gör det:o. Man måste nog vara oerhört skicklig i så fall.

Man går vilse tillräckligt lätt ändå, i ridning, även om man har en röd tråd att hålla sej till. Det är så jag menar.

Senast ändrad av en moderator:

Bra tanke- typ herregud människa ta en halvhalt... Tänker jag lite oxå så här i efterhand.

Nu har jag testat på en annan häst och det blir ju inte helt samma sak men jag tror att om jag hade tagit en förhållning på ytter så hade den ju balanserat upp sig och jag hade fått med bogen till att börja med.

Kände på häst nr två att det funkade bra- men den fick jag å andra sidan till ett mycket bättre stöd på ytter och då är det lättare att rida och känna vad man ska göra. Jättebra diskussion detta för jag fick många nya tankar och tyckte jag fick det ovanligt bra.

Ska prova på häst nr ett igen. Men det som gjorde mig lite :confused: var att jag aldrig fick suget till yttertygeln och då kändes det liksom inte som att jag kunde förhålla på ytter. Ska absolut testa och utvärdera!!!

Helt på rätt sida lagen, känner mig inte alls påhoppad:D

Håller med i allt du säger, ska läsa noggrannt en till gång!
Bjudningen håller jag med om! Jag tycker inte att jag klämmer och jag tycker att den blir bättre och bättre och just denna gången kändes den väldigt bra! Den stog inte alls emot utan den blev snarare lite "lealös" och lite ostyrslig i hela kroppen.

Får förtydliga och säger att klart den svänger, men inte med sug till ytter. Kändes lite som att ytter fram travade iväg ifrån oss om du förstår. Att jag tog med det hät med bjudningen var mest som en förklaring till att jag inte ville bromsa den, jag var så glad att den kom ut ur bubblan...
Tror inte att jag sitter snett hela tiden, men jag är nog alldeles för flyttbar och är för sen att korrigera mig. Ska tänka på det oxå!

Alltid kul med fina hästar- tyvärr inte mina någon av dem. :cry:

Jo angående lösgjordheten (kan inte stava till din tyska:D) så upplevde både jag och ägaren att den aldrig varit så loss. Den travade:love:
Kändes inte som att den spände i ryggen när jag vände utan snarare lite som att ojoj hur i hela friden ska jag kooordinera detta- som att det blev för mycket gung genom hela kroppen för att klara av (utan hjälp av ryttaren)

Jag har ju fått skäll för att jag hållit fast för mycket i ytter så jag lovar att det fanns plats att böja- kanske så här i efterhand lite för bra plats.

Jag räknar ägaren som kunnit öga och hon tyckte från marken att allt såg bra ut- men jag kände inte att jag hade ytter på plats och jag tyckte inte att jag kunde vända in framdelen och få tag på den om ni fattar.
Kan mycket väl vara jag somn är snelasten...

Ingen är rak och unghästar går ju så tydligt på vikten, jag tar rätt stora ledande tygeltag och sitter kvar i dem fast man inte ska - för det får ordning på vikten

jag fick lära mig att gå fram och in (mot mitten) med innerhanden av min tränare - tycker att det funkar kanon på elever - hästen får hjälp att balansera och ryttaren hindras fippla

Som jag sa jag vet ju inte hur det såg ut, men det kan nog också vara som du säger.
De måste ju också lära sig ett nytt sätt att koordinera

jag känner att med unghästar så har man en myck större ram - precis som man rider stora mjuka linjer känns det rätt med mjuka smygande hjälper och ffa känna av var de vill ha en :laugh:

Vikmässigt tycker jag det finns ett klickläge - där hästen säger
aha - tack :idea: både framåt bakåt och i sidled

Du verkar ju också vara en så mjuk och lyhörd människa så det kan ju också hända att du i hänförelsen glömde att rida :D

(det kan verka OT:o mitt babbel men det sätter igång diagonala reaktioner i ryttarens kropp)

Diagonal hjälpgivning finns med i all ridning och i litteraturen. Vad menar du med att man ifrångått den? (känner inte igen det)[/QUOTE]

När jag skriver "Man" menar jag de olika länder jag jobbar i.

Jag var nog inte tydlig med det :)

Det är min erfarenhet att det inte lärs ut längre, i alla fall inte lika ingående eller så använder man det utan att det benämns som ngt särskilt och i det inte skolar eleven att kunna nyttja det medvetet.

Inte alla känner till begreppet.

Om du är av en annan åsikt är det ju bara glädjande :bow:

Jag har för mig du rider AR?

Kanske ute o cyklar för Immer skrev för nån dag sen att det Inte används i AR.

Men vad vet jag :laugh:

grund att stå på är att summan av de olika delarna i ett ridsystem är logiskt och konsekvent för hästen

Om du ser ridsystemet som ett husbygge så behöver du vissa grundstenar och du behöver vägar och tak och sedan fönster och dörrar och sedan dörrfoder och dörrhandtag och badrumsinredning

När folk säger att de plockar russinen ur olika kakor så dels fokuserar de på inredningsdetaljer och tar en vägg från ett hus och ett golv från ett annat - och det går inte att sätta ihop delarna till ett fungerande hem. Ja man har skitsnygga dörrhandtag, men till vilken nytta då dörren inte passar in i karmen

I alla fall jag kritiserar ingen enskild ryttare, eller tycker inte att något inte är tillräckligt bra det är alls inte fråga om det, försök att minnas det.

jag tycker att det ibland görs en del tankefel, man fokuserar på den där djäcligt snygga väggen med den där läckra panelen - men glömmer hur den skall passa ihop med resten av huset.

Fio pratar om en röd tråd. Jag skulle likna det vid planritningen, den som gör att alla delar kan sättas ihop till en fungerande helhet

Du ska få en annan liknelse om det inte blir för mycket med två i rad, jag tänker kan man itne försåt den ena kanske den andra klickar. Om du tänker dig ridning som en orkester så måste alla instrumenten spela ihop i samma takt om det skal bli skön musik.

Även här så handlar "russinen ur kakorna" då om att varje instrument får spela sin egen sång - samtidigt - och det skär sig - det är dishamoni som Lusidor skrev någonstans så bra.

dels kan denna disharmoni sitta i hästens egen kropp, men ofta sitter den i hjälpgivningen

Nu kommer jag och kommer säkert svänga till det igen, åt fel håll.

Min dam, är ju väldigt "sätes och sitsriden" av mig, tydligen. För hon är väldigt framåt för mitt säte och tvärnitar, i stort sett när jag försöker halvhalt. Hur/när hinner man känna, att man ska göra en förhållning i rätt sekund? I mitt fall kommer det bli "plingdaller på tygeln", då damen annars slänger upp huvudet och blir damcykel.

Andra ryttare blir för det mesta illröda i ansiktet och muttrar över stel, seg häst som inte tar tygeltagen. Så det är jättesvårt, att ta hjälp av någon annan som rider.

Jag har ju dubbelproblem, då jag efter ryggmärgsskadan får rida ett rejält ridpass, för att slappna av, komma ner i sadeln, så jag känner sittben och magmuskler. Och vid det laget, börjar jag bli trött... :p Men är oftast för envis, för att ge mig i första taget. Vilket jag tror att många börjat förstå... :D

Om jag longerar eller tömkör 10 minuter, innan jag sitter upp och rider, så har jag fått lite andrum, från "igångskrittningen" och då orkar jag satsa lite rejälare, så det är den vanliga lösningen på just "orken".

Men är det nån som kan spåna lite och komma med något litet "knep" om vad jag ska tänka på och "känna" efter, för att "föregå", en viss vit dam... :love:

Återkommer nån dag, till "de borttappade bogarna", som jag sällan lyckas rama in oxå... :crazy:

Är det inte bara helt enkelt att du tänker för mkt?

Har du någon gång låtit henne visa sina ramar själv?

Har du någon gång bara gungat med i hennes takt till ytterligeheterna i hennes form (Avsaknad av) visat sig och därifrån mjuuuuukt försökt gunga henne tillbaka till de fyra hörnen med rumpan och så smått och supermjukt göra förhållningar mot respektive diagonala bakhov? (Med omedelbar eftergift för reaktion)

Ibland känner jag själv att det blir för mkt teknik och struktur o då laddar vi ju bara negativ energi och till slut gör bara pållen sig fri från mitt j*vla tänkande :D

Dom gör ju bara vad vi ber om :love:

jag är med på det du skriver och steg 1 är ju att känna vad hästen gör - och våga uppleva det.
Är man spänd så kan man inget känna - och är bara "uppe i sitt eget huvud"

Man måste börja känna med rumpan. Det är väldigt svårt för vissa personligheter, eller pga av olyckor eller annat, men kan man inte känna så kommer man alltid att reagera försent

Övningar är bra - jag har fått göra en massa sådana - jag vet att Jackos tränare har en hel arsenal med sådana

Är det samma fd galopphäst? Den är verkligen söt:love:

Jaaaaaa :love:

Är det inte egentligen helt enkelt ett rakriktande arbete? Där "stöda" innerbenet (som du skrev innan) väl är att få det att plockas in på plats och bära? (tänker nu även på förra beskrivningen i tidigare svar)

Korrekt!

Att det som händer är att hästen blir rakare och mer liksidig därmed med avspänd och använder kroppen annorlunda?

Korrekt!

För mej är diagonala hjälper att man arbetar med kopplingen bogar-bakben och ihopkopplingen av hästen på en linje s as så att den kommer att kunna få igång ett mer liksidigt arbete och därmed en avspänning och som sagt ihopkoppling hela vägen från munnen ner i bakbenen. Då kommer den att ändra även sin kroppshållning i arbetet (som du visar att den gör). Den blir också mera avspänd i rörelserna och mentalt också.

Men jag undrar en del saker, bla kopplingen innertygel - ytterbak? För mej är DH på ett böjt spår i första hand att ytterbak på plats ger möjlighet att komma upp från innerbogen och om hästen tex ligger på i innertygeln ge en lättare kontakt där, tex?

Funkar med all säkerhet så, dock har jag i mitt arbete valt att jobba utifrån tanken att diagonalen går från handen till respektive sidas bakben på diagonalen.

Innertygeln används bara ledande vid behov för att rätta in framdelen på bakdelen och ställande?

Innertygeln för mig är vägvisande, längande, flexgivande (Är det ens ett ord? ) för insidan samt ytter bak.

Annars ska den inte användas för att tex bromsa, bla eftersom det hindrar innerbak?

Innertygeln bromsar endast ytter bak.

Sen inverkar ju sittbenen på bakbenen och skänkeln är med i det hela också. Verkan blir diagonal och får "följdeffekter" på andra diagonalen också. Inner ska inte hänga bara, men inte användas bromsande.

Man kan såklart göra halvhalt men också samlande förhållning på inner japp, men det styrs ner i ytter bak. (Enligt mig) :D

Hinner inte fundera och skriva mer nu, tyvärr.

Vad intressant det är med olika vinklar! :bow:

Vi har inte samma system men jag mäste ändå ge dig en eloge

Här händer det ju något på första lektionen - vilket det ska. Och det inte bara händer "nåt" utan det händer det de ska, hur kommer det sig att det tar vissa flera år innan nåt händer - om det ens händer.

Nu är det bara skrittbilder - men alltid en början, och vad kul att se sådana bilder som omväxling (ja jag vet att flera kan och i all gångarter, men ni är faktiskt i minoritet)

(är det du som fotar)

Tack! Kul att läsa!

Ja det hände en hel del med grabben under de 5 dagar vi jobbade med honom, jag skrev 10 lektioner innan men räknade med hennes andra häst också, det var bara 5 om jag ska vara korrekt.

Jag tror att det inte beror så mkt på vilket system man anammar, kanske det beror på hur mkt man sätter sig in i alla detaljer och intresset av hur det egentligen fungerar, det där pusslet.

:)

jag är med på det du skriver och steg 1 är ju att känna vad hästen gör - och våga uppleva det.
Är man spänd så kan man inget känna - och är bara "uppe i sitt eget huvud"

Man måste börja känna med rumpan. Det är väldigt svårt för vissa personligheter, eller pga av olyckor eller annat, men kan man inte känna så kommer man alltid att reagera försent

Övningar är bra - jag har fått göra en massa sådana - jag vet att Jackos tränare har en hel arsenal med sådana

Sen vet jag av egen erfarenhet att nödbromsen hela tiden finns där, medvetet eller omedvetet om man varit i olyckor eller trauman av ngt slag, att släppa efter helt då och Ge Sig Hän Till kännandet är fasiken inte helt plättlätt.

Glömde lägga till en smiley. Blir lite gladare stämning då haha

så här kommer den

:)

Håller med om intressant med olika vinklar - jag dissar ingenting om det fungerar

hur tänker du att inner hand bara bromsar ytterbak - jag vet inte om du har rätt - det kanske du har :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 587
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 216
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar