Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja som sagt med operationer och allt, så skulle många kanske slutat rida, imponerad av dej som sagt!
ja det är ofta att man "överfaller" när man får överreaktioner
presicely - man måste ha en grund att utgå från när man sysslar med sina russin - annars blir det pannkaka
jag sökte på etymologi - hittade inte. inte på saol eller liknande heller
Jag hör det av ungdomar.likaså sunkigt, saggigt och kef; det sista kommer från turkiskan, liksom tjej tror jag.
Så det är väl slang - från förorten fast på andra sidan
presicely - man måste ha en grund att utgå från när man sysslar med sina russin - annars blir det pannkaka
Ja, jag undvek russinen men jag tänkte väl skriva nåt sånt också egentligen. Enbart russin på rad kan bli svårt att få ihop en bra helhet av. De behöver passa in i en helhet om det ska fungera.
Nu kommer jag och kommer säkert svänga till det igen, åt fel håll.
Min dam, är ju väldigt "sätes och sitsriden" av mig, tydligen. För hon är väldigt framåt för mitt säte och tvärnitar, i stort sett när jag försöker halvhalt. Hur/när hinner man känna, att man ska göra en förhållning i rätt sekund? I mitt fall kommer det bli "plingdaller på tygeln", då damen annars slänger upp huvudet och blir damcykel.
Andra ryttare blir för det mesta illröda i ansiktet och muttrar över stel, seg häst som inte tar tygeltagen. Så det är jättesvårt, att ta hjälp av någon annan som rider.
Jag har ju dubbelproblem, då jag efter ryggmärgsskadan får rida ett rejält ridpass, för att slappna av, komma ner i sadeln, så jag känner sittben och magmuskler. Och vid det laget, börjar jag bli trött... Men är oftast för envis, för att ge mig i första taget. Vilket jag tror att många börjat förstå...
Om jag longerar eller tömkör 10 minuter, innan jag sitter upp och rider, så har jag fått lite andrum, från "igångskrittningen" och då orkar jag satsa lite rejälare, så det är den vanliga lösningen på just "orken".
Men är det nån som kan spåna lite och komma med något litet "knep" om vad jag ska tänka på och "känna" efter, för att "föregå", en viss vit dam...
Återkommer nån dag, till "de borttappade bogarna", som jag sällan lyckas rama in oxå...
Är det samma fd galopphäst? Den är verkligen söt
Jaaaaaa
Är det inte egentligen helt enkelt ett rakriktande arbete? Där "stöda" innerbenet (som du skrev innan) väl är att få det att plockas in på plats och bära? (tänker nu även på förra beskrivningen i tidigare svar)
Korrekt!
Att det som händer är att hästen blir rakare och mer liksidig därmed med avspänd och använder kroppen annorlunda?
Korrekt!
För mej är diagonala hjälper att man arbetar med kopplingen bogar-bakben och ihopkopplingen av hästen på en linje s as så att den kommer att kunna få igång ett mer liksidigt arbete och därmed en avspänning och som sagt ihopkoppling hela vägen från munnen ner i bakbenen. Då kommer den att ändra även sin kroppshållning i arbetet (som du visar att den gör). Den blir också mera avspänd i rörelserna och mentalt också.
Men jag undrar en del saker, bla kopplingen innertygel - ytterbak? För mej är DH på ett böjt spår i första hand att ytterbak på plats ger möjlighet att komma upp från innerbogen och om hästen tex ligger på i innertygeln ge en lättare kontakt där, tex?
Funkar med all säkerhet så, dock har jag i mitt arbete valt att jobba utifrån tanken att diagonalen går från handen till respektive sidas bakben på diagonalen.
Innertygeln används bara ledande vid behov för att rätta in framdelen på bakdelen och ställande?
Innertygeln för mig är vägvisande, längande, flexgivande (Är det ens ett ord? ) för insidan samt ytter bak.
Annars ska den inte användas för att tex bromsa, bla eftersom det hindrar innerbak?
Innertygeln bromsar endast ytter bak.
Sen inverkar ju sittbenen på bakbenen och skänkeln är med i det hela också. Verkan blir diagonal och får "följdeffekter" på andra diagonalen också. Inner ska inte hänga bara, men inte användas bromsande.
Man kan såklart göra halvhalt men också samlande förhållning på inner japp, men det styrs ner i ytter bak. (Enligt mig)
Hinner inte fundera och skriva mer nu, tyvärr.
Vi har inte samma system men jag mäste ändå ge dig en eloge
Här händer det ju något på första lektionen - vilket det ska. Och det inte bara händer "nåt" utan det händer det de ska, hur kommer det sig att det tar vissa flera år innan nåt händer - om det ens händer.
Nu är det bara skrittbilder - men alltid en början, och vad kul att se sådana bilder som omväxling (ja jag vet att flera kan och i all gångarter, men ni är faktiskt i minoritet)
(är det du som fotar)
jag är med på det du skriver och steg 1 är ju att känna vad hästen gör - och våga uppleva det.
Är man spänd så kan man inget känna - och är bara "uppe i sitt eget huvud"
Man måste börja känna med rumpan. Det är väldigt svårt för vissa personligheter, eller pga av olyckor eller annat, men kan man inte känna så kommer man alltid att reagera försent
Övningar är bra - jag har fått göra en massa sådana - jag vet att Jackos tränare har en hel arsenal med sådana