Sv: Diagonal hjälpgivning
Grattis till en bra unghäst
, och börjar med att be om ursäkt för jag är inte bra på att linda in saker i smicker och snälla ord
, där får jag lära bättre av Carola helt enkelt
Men Jag vänder på alltiihopa i din fråga
Jag har inte sett just dig rida, utan utgår från hur det brukar vara, den insikten brukar vara en väldigt besk medicin, men det är just en medicin - och vilken medicin är god egentligen... den smakar fan oftast eller hur
Du skriver att din 4 åring har problem med bjudningen. Jag har haft en massa elever som rider (för så har man fått lära sig JU ) som om man klämmer en tandkrämstub på mitten - ja man pressar lite framåt, men lika mycket går bakåt och vad värre är hästen börjar stå emot.
I alla fall det jag sysslar med på en så ung häst är att placera ryttaren i en sådan balans så att den kan hjälpa hästen - det går också att hitta dit på en lektion - men ryttaren lär sig inte hitta balansen hela tiden på en lektion - det måste bli hemläxa. Rom byggdes verkligen inte på en dag
Jag tycker att du har rätt i att det handlar om det diagonala men - det diagonala hos ryttaren
Med en så ung häst så kan man få till det som Carola visar på bilderna med bara sin position och i fältsits och i alla tre gångarter om det inte är fråga om nybörjar ryttare.
Om du tänker hästens snedhet som puppans länk - och så pratar vi om ryttarens snedhet.
vilken ofta är samma - om man ställer sig med en fot på varsin våg så ser man att hoppsan det är
minst tio kilo mer på höger våg
(högerhänt) Detta tar vi med upp på hästen.. vi sitter med minst 10 kg mer på ena halvan av sadeln, och står med mer vikt i ena stigbygeln - vi tynger så ytterligare ned på högerbogen (fortfarande normalscenario det finns varianter)
Steg 1 är att lära sig känna hur man lyckas placera lika mycket vikt i båda stigbyglarna i fältsits.
Och minns att det var för lite vikt på vä bak - och i vä stigbygel - rättar man till det - genom att helt enkelt med olika tänk flytta vikten till vä stigbygel - så är halva slaget vunnet. lägger man därefter till en vändade vikthjälp så har du hästen i balans -
den blir fri = losgelassen = = Susanne
Det är ganska enkelt
står emot = nicht losgelassen
Losgelassen = bjudning - givetvis utifrån styrkenivå - men din borde vara riden 1 år ?
och jag använder den tyska termen istället för den svenska för den adresserar mycket mer till hur hästen rör sig i ryggen. Är ryggen tillräckligt avslappnad för att ryggen skall kunna röra sig i tre plan? ja eller nej
och är ryggen tillräckligt avslappnad för att den ska kunna böja sig = vända?
Om nej - varför inte - vad hindra - ofta är det ryttarens position det handlar om, eller för mycket spänning i ryttaren, eller för mycket hand, ofta så länge man rider på mjuka stora bågar är det i alla fall väldigt lätt att rätta till - däremot så tar det tid för ryttaren att integrera det i sin nya koordination - det krävs en massa koordinationsövningar innan man lär sig att lösa det i kroppen och inte i handen
Varför tror jag att detta gäller dig också - jo för det du skrev om att hästen inte gick att vända.
Om hästen får tag i sin underlinje (muskelbilder i en annan låst tråd på Klassisk) så blir den fri i ryggen, får man inte tag i denna underline - utan kanske tom får spänning i ryggen så låser sig hästen som en planka - det är en skyddsreflex säger min feldenkeis inspirerade ex tränare.
Hästen kan inte böja = skyddsreflex - låt oss leta annan reflex - en mottrycksreflex upp mot ryttaren - enligt ovan
När hästen slår på sina skyddsreflexer så spänner den sina båda sidor av bålen samtidigt - skall insida tex bli kortare - så måste utsidan ge efter det kan den ju inte om den är i spänning = nicht losgelassen
Det är tyvärr den beska medicinen.
jag fick ett väldigt bra pm häromdagen, där någon skrev (inte min elev) att man måste få vara stolt över det man redan kan. Såga inte allt
Nej givetvis inte, men om man skall lära nytt så måste man våga lägga det gamla åt sidan, ja man kan svenska ord, men nu ska vi prata teckenspråk.
Det är ett jättesprång ut i det okända att börja kommunicera med kroppen istället, men när man behärskar det någorlunda - och sedan kan lägga den andra hjälpgivningen ovanpå - ja då kan göra saker man inte trodde var möjligt ...