Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

Ja, syftet är ju att "aktivera" bakdelen, och när man ber hästens flytta ut det yttre bak så ber man ju om mer aktivitet från just det bakbenet...eller? Plus att det inre bakbenet "följer efter" och trampar (korsar) längre in och fram. Jag har fått lära mig att tänka som så att det sällan är "bogen" som är problemet, även om det är den som blockerar, utan problemet sitter där bak....:angel:

Är inte riktigt med på hur du menar :) Flytta ut? Jag tänker "rätta in fram på bak" för att få aktivitet. Är trött oxå. Kanske har jag missat nått.
Hoppas det inte låter som jag försöker sätta dit dej eller nått vill bara förstå :)

:idea: Måste prova det nästa ridpass. Haha.

Men skämt åtsido...tror vi är helt överens :laugh:

Häst på ytter= häst i balans.
Häst mellan händer och skänklar=häst i balans.

Krav blir ju då människa i balans dessutom.
Schvårt :)

Japp, komma bort från innertygeln men aldrig att förglömma att den är kvalitetsgivande för ytter baks kapacitet. Så helt slapp vill jag inte ha den Om..om om inte hästen bär sig själv såklart, då är det ju helt andra pannkakor. (Och en annan dimension)

Jo det är en massa teori först men det är också så att vill man gå på gym med pållen och få bra resultat så finns det dom som vill, och satsar på det..för att sedemera upptäcka att wow, det här var ju skitlätt

:laugh:

Man kan deprogrammera och reprogrammera, finessen sitter i sensationen, upptäckten av lätthet...det är Najs :D

Agreed! :bow:

KL

Bilder från igår.

Förutsättning:

Fin häst som dyker direkt när det önskas diagonalt uppresande.

Han får fundera mkt i micropauser under lektionens gång.

Syftet med lektionen:

Få honom att gilla att lägga över vikten på bakbenen, bli en stolt pojke och avsluta så fort vi ser minsta förändring. Lektionen var ca 20 - 30 min. Inkl igångskrittning.

diagonal4.jpg

Första reaktionen, fly, springa bort, Vad väntas? Vill dock säga att han hela tiden är en cool kille som gör sitt bästa och verkligen vill.

diagonal3.jpg

När han tar diagonalen händer något i honom, han slutar dyka, vågar öppna upp för knäna, vinklar sig (Om än mini) och öppnar sitt ansikte (Är han inte bara sockersöt :love: )

(Ta diagonalen menas att han följer ryttarens hjälper och hjälpgivning, han fattar att det är bekvämt och ligger kvar o följer istället för att streta o fly, olyckligtvis ser det ut som om ryttaren drar i innertygeln och direkt i fotoögonblicket gjorde hon tydligen det men generellt var den ganska slapp)

diagonal2.jpg

Perfekt fototillfälle..

Han tappar ytter bak och ryttaren gör en halvhalt (Jag hade föredragit en förhållning, på innertygeln för att fånga upp ytter bak igen.

Benen spretar åt lite olika håll men generellt är han mer avslappnad och kraven är inte särskilt höga här, bara att han ska trivas.

diagonal6.jpg

Här har han en funderings-stund igen. Ytterhand är slapp för att inner bak ska få vila och sträcka ut. Vi är fortfarande efter 10 lektioner inte helt på det klara med vad det kan bli av denna pojken och nu har han åkt hem, men matte är i alla fall några erfarenheter rikare och kan fortsätta jobba honom lugnt o prydligt.

Vad det finns många hästar man skulle vilja ha i trädgården :D

Det håll hästen är ställd åt, om den är det:p tex.
Nej, men det är därför det är svårt att rida på medellinjen - rakt!

Insidan är väl alltid den kommande insidan som kommer i nästa moment?

På medellinjen är insidan den som blir insida när man är ute på spåret igen. Så slipper man ändra o klydda i sina hjälper mer än en gång dvs när man vänder in på medellinjen.

*Tycker jag*

(Och nu svarade jag säkert fel person kom jag på)

:D

Nej då jag skrev ju om insida:D

Jag var trött igår och ser att jag inte skrev det, men ja ungefär så, man tänker framåt dit man ska.
Men om man rider en lång rak linje som medelinjen, kanske man då mer tänker ner till en punkt rakt fram, sen när man närmar sej tänker man mera "runt hörnet" dvs den nya insidan, detta för att kunna hålla hästen rak och på rätt kurs, vilket är det svåra på en sån lång linje. Eller så måste jag göra i alla fall, för att minska avdrfit och vinglighet:o

Har inte hunnit läsa ikapp annars, får återkomma....

men såg nu ordet moffa- har jag heller aldrig hört......nej inte stockholmska:cool:

*flash- stockholmare sen generationer*

Senast ändrad av en moderator:

Är inte riktigt med på hur du menar :) Flytta ut? Jag tänker "rätta in fram på bak" för att få aktivitet. Är trött oxå. Kanske har jag missat nått.
Hoppas det inte låter som jag försöker sätta dit dej eller nått vill bara förstå :)

Nej, jag tänker inte så. Allting sitter där bak, både turbon och styrservon. Nu menar jag inte att inte du inte menar att motorn och styrservon sitter där bak, bara att jag är fokuserad på "bakdelen" för att uppnå aktivietet där, medans du (som jag tolkar det) fokuserar på framdelen. I praktiken är det kanske samma sak men det blir helt fel för mig att fokusera på fram. Enda gången jag fokuserar på framdelen är när hästen "tappar bogen", då ber jag den "plocka upp den" och flytta den lite utåt. Men ursprungsproblemet sitter fortfarande inte i där fram...tappade bogar är ett symptom...

Jag tror det är "termonologin" som spökar här, vi använder enkla förklaringar och benämningar i vårt sätt att tänka. Så vi kanske menar samma sak men uttrycker det olika.

Det indirekta tygeltaget "styr" hästens bakdel, det direkta "styr" framdelen. Yttertygeln ligger bara helt stilla. Vi tränar enligt principen "en tygel i taget", vi skulle lika gärna kunna rida med grimskaftet utan att sätta fast det till två tyglar, dvs bara ha en tygel och "skicka över" den till andra sidan när vi byter varv...:idea:

Tygeltagen används som en förstärkning/förtydligande när hästen ännu inte till fullo förstått sätets signaler. Lärs in från marken först, innan inridning, används sedan under inridning/tillridning som hjälpmedel (översättare) att förklara för hästen vad sätets signaler betyder. Detta tar olika lång tid, beroende på hästens tidigare erfarenheter och ryttarens skicklighet.

Synd att vi frångått det i ridläran då det ju finns med från början.
[/QUOTE]
Diagonal hjälpgivning finns med i all ridning och i litteraturen. Vad menar du med att man ifrångått den? (känner inte igen det)

Det här blir Kl tror jag- en fråga till alla som kan.

Jag behöver hjälp med ett ridproblem från gårdagen, som handlar om Diagonala hjälper- eller i alla fall om tappade bogar...
Unghäst 4 år(riktigt fin!!!) som har lite problem med bjudningen. Blir gärna lite i sin egen bubbla och blir nästan lite rädd för sig själv när hon slappnar av och rör sig genom kroppen. Hon har mycket gång och blir nästan liksom helt lealös när hon släpper. Hade jättefin känsla just det att hon var mjuk i hela kroppen och verkligen kändes loss i hela kroppen.
Jag försökte tänka på att inte hålla fast i någon tygel utan verkligen låta henne tänka framåt och framför allt komma fram och ta stort steg med inner bak-ytterfram.
Men så blev det liksom för loss och ingen styrsel om ni förstå vad jag menar. Den travade helt fantastiskt, bjudningen kändes bra, den kändes helt rak på långsidorna. Men den tappade lite svängkonceptet:confused:

Tror ni att steget blev för stort för ung och ofärdig kropp som inte orkade hålla ihop det hela? Eller är det (som vanligt...) bara piloten som drar i fel reglage?
Jag försökte vända för ytterskänkel och bara hålla ytterhanden stilla (ville såååå gärna dra i den...) men kände ändå att jag inte hade nån yttersida alls:confused:

Hur skulle ni göra/tänka?
( om nån orkar )
Innan när den inte riktigt var loss var den å an dra sidan himla lättmanövrerad

Jag tycker det är jättesvårt att veta exakt vad som hände, men jag tänker att den inte var i balans och inte lösgjord och följde dina hjälper i och med att du inte kunde vända tex, utan att hästen mera seglade ifrån dej, och inte var riktigt påverkbar? Det kan bero på bristande styrka i den traven ni hade tex, jag vet inte:confused:

Jag antar att du har en tränare? Den kan nog hjälpa till bättre med att känna skillnaden på lealös, avslappnad och lösgjord, och att hitta en örlig bjudning i hästen. Att bli ärligt lösgjord brukar snarare få hästen lugnare?

När den är så ung måste du nog också leda lite med inner i svängen medan du lär hästen att vända för ytter så att du visar vägen och ta halvhalterna i tygeln i såna lägen, så att den lär sig att svara på en halvhalt.

(med reservation för att jag inte vet allls hur ni har arbetat redan och hur långt nioo har kommit och att jag inte har nån häst med stor gång heller:D)

Senast ändrad av en moderator:

Om du känner in situationen från igår, vad tror du skulle hänt eller hur det skulle känt om du gett stöd på yttertygeln, tex en förhållande hjälp in i vändningen?

Han tappar ytter bak och ryttaren gör en halvhalt (Jag hade föredragit en förhållning, på innertygeln för att fånga upp ytter bak igen.

Nu kommer jag och kommer säkert svänga till det igen, åt fel håll.

Min dam, är ju väldigt "sätes och sitsriden" av mig, tydligen. För hon är väldigt framåt för mitt säte och tvärnitar, i stort sett när jag försöker halvhalt. Hur/när hinner man känna, att man ska göra en förhållning i rätt sekund? I mitt fall kommer det bli "plingdaller på tygeln", då damen annars slänger upp huvudet och blir damcykel.

Andra ryttare blir för det mesta illröda i ansiktet och muttrar över stel, seg häst som inte tar tygeltagen. Så det är jättesvårt, att ta hjälp av någon annan som rider.

Jag har ju dubbelproblem, då jag efter ryggmärgsskadan får rida ett rejält ridpass, för att slappna av, komma ner i sadeln, så jag känner sittben och magmuskler. Och vid det laget, börjar jag bli trött... :p Men är oftast för envis, för att ge mig i första taget. Vilket jag tror att många börjat förstå... :D

Om jag longerar eller tömkör 10 minuter, innan jag sitter upp och rider, så har jag fått lite andrum, från "igångskrittningen" och då orkar jag satsa lite rejälare, så det är den vanliga lösningen på just "orken".

Men är det nån som kan spåna lite och komma med något litet "knep" om vad jag ska tänka på och "känna" efter, för att "föregå", en viss vit dam... :love:

Återkommer nån dag, till "de borttappade bogarna", som jag sällan lyckas rama in oxå... :crazy:

Är det samma fd galopphäst? Den är verkligen söt:love:

Är det inte egentligen helt enkelt ett rakriktande arbete? Där "stöda" innerbenet (som du skrev innan) väl är att få det att plockas in på plats och bära? (tänker nu även på förra beskrivningen i tidigare svar)

Att det som händer är att hästen blir rakare och mer liksidig därmed med avspänd och använder kroppen annorlunda?

För mej är diagonala hjälper att man arbetar med kopplingen bogar-bakben och ihopkopplingen av hästen på en linje s as så att den kommer att kunna få igång ett mer liksidigt arbete och därmed en avspänning och som sagt ihopkoppling hela vägen från munnen ner i bakbenen. Då kommer den att ändra även sin kroppshållning i arbetet (som du visar att den gör). Den blir också mera avspänd i rörelserna och mentalt också.

Men jag undrar en del saker, bla kopplingen innertygel - ytterbak? För mej är DH på ett böjt spår i första hand att ytterbak på plats ger möjlighet att komma upp från innerbogen och om hästen tex ligger på i innertygeln ge en lättare kontakt där, tex?
Innertygeln används bara ledande vid behov för att rätta in framdelen på bakdelen och ställande? Annars ska den inte användas för att tex bromsa, bla eftersom det hindrar innerbak? Sen inverkar ju sittbenen på bakbenen och skänkeln är med i det hela också. Verkan blir diagonal och får "följdeffekter" på andra diagonalen också. Inner ska inte hänga bara, men inte användas bromsande.

Hinner inte fundera och skriva mer nu, tyvärr.

Vi har inte samma system men jag mäste ändå ge dig en eloge

Här händer det ju något på första lektionen - vilket det ska. Och det inte bara händer "nåt" utan det händer det de ska, hur kommer det sig att det tar vissa flera år innan nåt händer - om det ens händer.

Nu är det bara skrittbilder - men alltid en början, och vad kul att se sådana bilder som omväxling (ja jag vet att flera kan och i all gångarter, men ni är faktiskt i minoritet)

(är det du som fotar)

Grattis till en bra unghäst :d, och börjar med att be om ursäkt för jag är inte bra på att linda in saker i smicker och snälla ord :o , där får jag lära bättre av Carola helt enkelt :crazy:

Men Jag vänder på alltiihopa i din fråga

Jag har inte sett just dig rida, utan utgår från hur det brukar vara, den insikten brukar vara en väldigt besk medicin, men det är just en medicin - och vilken medicin är god egentligen... den smakar fan oftast eller hur :D

Du skriver att din 4 åring har problem med bjudningen. Jag har haft en massa elever som rider (för så har man fått lära sig JU ) som om man klämmer en tandkrämstub på mitten - ja man pressar lite framåt, men lika mycket går bakåt och vad värre är hästen börjar stå emot.

I alla fall det jag sysslar med på en så ung häst är att placera ryttaren i en sådan balans så att den kan hjälpa hästen - det går också att hitta dit på en lektion - men ryttaren lär sig inte hitta balansen hela tiden på en lektion - det måste bli hemläxa. Rom byggdes verkligen inte på en dag

Jag tycker att du har rätt i att det handlar om det diagonala men - det diagonala hos ryttaren

Med en så ung häst så kan man få till det som Carola visar på bilderna med bara sin position och i fältsits och i alla tre gångarter om det inte är fråga om nybörjar ryttare.

Om du tänker hästens snedhet som puppans länk - och så pratar vi om ryttarens snedhet.

vilken ofta är samma - om man ställer sig med en fot på varsin våg så ser man att hoppsan det är minst tio kilo mer på höger våg :o (högerhänt) Detta tar vi med upp på hästen.. vi sitter med minst 10 kg mer på ena halvan av sadeln, och står med mer vikt i ena stigbygeln - vi tynger så ytterligare ned på högerbogen (fortfarande normalscenario det finns varianter)

Steg 1 är att lära sig känna hur man lyckas placera lika mycket vikt i båda stigbyglarna i fältsits.

Och minns att det var för lite vikt på vä bak - och i vä stigbygel - rättar man till det - genom att helt enkelt med olika tänk flytta vikten till vä stigbygel - så är halva slaget vunnet. lägger man därefter till en vändade vikthjälp så har du hästen i balans - den blir fri = losgelassen = :laugh: = Susanne

Det är ganska enkelt

står emot = nicht losgelassen
Losgelassen = bjudning - givetvis utifrån styrkenivå - men din borde vara riden 1 år ?

och jag använder den tyska termen istället för den svenska för den adresserar mycket mer till hur hästen rör sig i ryggen. Är ryggen tillräckligt avslappnad för att ryggen skall kunna röra sig i tre plan? ja eller nej
och är ryggen tillräckligt avslappnad för att den ska kunna böja sig = vända?

Om nej - varför inte - vad hindra - ofta är det ryttarens position det handlar om, eller för mycket spänning i ryttaren, eller för mycket hand, ofta så länge man rider på mjuka stora bågar är det i alla fall väldigt lätt att rätta till - däremot så tar det tid för ryttaren att integrera det i sin nya koordination - det krävs en massa koordinationsövningar innan man lär sig att lösa det i kroppen och inte i handen

Varför tror jag att detta gäller dig också - jo för det du skrev om att hästen inte gick att vända.

Om hästen får tag i sin underlinje (muskelbilder i en annan låst tråd på Klassisk) så blir den fri i ryggen, får man inte tag i denna underline - utan kanske tom får spänning i ryggen så låser sig hästen som en planka - det är en skyddsreflex säger min feldenkeis inspirerade ex tränare.

Hästen kan inte böja = skyddsreflex - låt oss leta annan reflex - en mottrycksreflex upp mot ryttaren - enligt ovan:idea:

När hästen slår på sina skyddsreflexer så spänner den sina båda sidor av bålen samtidigt - skall insida tex bli kortare - så måste utsidan ge efter det kan den ju inte om den är i spänning = nicht losgelassen

Det är tyvärr den beska medicinen.

jag fick ett väldigt bra pm häromdagen, där någon skrev (inte min elev) att man måste få vara stolt över det man redan kan. Såga inte allt:cry:

Nej givetvis inte, men om man skall lära nytt så måste man våga lägga det gamla åt sidan, ja man kan svenska ord, men nu ska vi prata teckenspråk.

Det är ett jättesprång ut i det okända att börja kommunicera med kroppen istället, men när man behärskar det någorlunda - och sedan kan lägga den andra hjälpgivningen ovanpå - ja då kan göra saker man inte trodde var möjligt ...

Senast ändrad:

Jag är imponerad över att du jobbar på och har en fräsch häst.:bow:

Men ang din fråga så kan det väl vara så att hon har lärt sej "dina" signaler men är inte riktigt uppmärksam och fokuserad och väntar på dej, nu vet jag inte hur du förbereder heller i o f s. Hon är inte på hjälperna i den meningen även om hon svarar på dem, om du förstår hur jag menar? Det behövs mer av mentalt fokus och kontakt för det, bla.

Ang bogarna så hänger det ju ihop med helheten, så det är svårt att ta för sej, s a s, i alla fall om man ser det som att hästen hänger ihop, och helheten hänger ihop, enligt den där Boken;)

Jag är imponerad över att du jobbar på och har en fräsch häst.:bow:

Men ang din fråga så kan det väl vara så att hon har lärt sej "dina" signaler men är inte riktigt uppmärksam och fokuserad och väntar på dej, nu vet jag inte hur du förbereder heller i o f s. Hon är inte på hjälperna i den meningen även om hon svarar på dem, om du förstår hur jag menar? Det behövs mer av mentalt fokus och kontakt för det, bla.

Ang bogarna så hänger det ju ihop med helheten, så det är svårt att ta för sej, s a s, i alla fall om man ser det som att hästen hänger ihop, och helheten hänger ihop, enligt den där Boken;)

Tack :love:. Jag gör så gott jag kan, även om det går åt ett halvt apotek, periodvis.

Jo, jag har ju insett att det inte bara är jag som skulle kunna dra nytta av att somna till två timmars, guidade meditationer om kvällarna, utan en även viss vit.

Förhoppningsvis hittar jag i alla fall fragment av det mentala fokuset och den kontakten hos och med damen, lagom till handikapplägret första veckan i augusti och sen blir det förmodligen ett halvårs paus igen, då jag är rädd för att andra höften är på upphällningen. :p

Beträffande, hur jag förbereder, så är jag oftast ett "halvt varv" före Tima i tanken, för annars så har hon hittat på någon egen krumelur. Så det mkt möjligt att det jag själv som förvirrar damen, med att först tänka att där ska jag göra det och det och att jag redan då har gjort en halvhalt, som jag sen upprepar/förstärker en bit längre fram, så det blir tårta på tårta och att det är därför hon ofta överreagerar på hjälperna. Likadant som sagt när jag ska fram ur en förhållning eller halt. Där säger instruktörerna ofta att jag "inte behöver anfalla hästen" :rofl: utan, att smyga igång hjälperna.

Så det är fortfarande "övning ger färdighet". :bow:

Senast ändrad:

dert kanske inte kommit till din förort än :p

Från vilken provins skulle det komma då:angel: ute i landet,alltså:p

Jag är född i innerstan och har sen bott där som vuxen många år, så nej du, inget moffande här inte:rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 587
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 216
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar