Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

Jag tycker också detta är en mycket intressant tråd. Jag rider visserligen inte dressyr, utan western, enligt den Californiska läran, så jag kan ju vara helt fel ute å cykla med mina reflexioner...men här kommer dom ändå...:)

Det känns nämligen som att detta är väldigt likt en övning som vi kallar "bananövningen", vi kallar den så för att själva övningen leder till att hästens form blir väldigt lik en banan:D Det är ju inte målet med övningen förstås, utan bara ett steg mot "rak" häst....eller egentligen en häst som vet hur den ska "forma sig" inför en vändning...ur denna övning går man nämligen vidare och ber hästen "trampa" över med framdelen, påbörjar en vändning, dvs när den kommit över stadiet med "tappade och utskjutande bogar", ett steg i tage, och "vips" har vi en ny sida att "leka" bananövning med...:d

Och ja, även vi använder indirekta tygeltag i kombination med säte (sittben och ben) samt även det direkta tygeltaget, tex om vi behöver flytta ut i sidled. Dessa hjälper förklarar vi noga för hästen på ett enkelt sätt innan vi ens börjar använda dom mer komplext som i denna övning. Sedan, ju mer rutinerad hästen blir, då försvinner tygel- och benhjälper mer och mer....och till slut svarar hästen på enbart sittben och vikt, inte för att jag är där än då men det är i alla fall ett mål att komma dit.

Vet inte om detta alls liknar DH, men som jag förstått så är det i alla fall samma problem som vi vill komma åt.

Fio

Som åskådare utifrån din och Ingelas diskussion tycker jag du verkar onödigt hård i din attityd tillika dömande.

Jag är en kristallklar russinplockare och har i det utvecklat min egen ridlära som består av olika ihop-passande delar som fungerar väl.

Att döma någon som du gör ger diskussionen bara en tråkig energi och vips så är det superlätt att det blir negativitet.

Jag förstår att Ingela vill att du tar dina personliga påhopp privat, om du nu måste ta dem alls.

Vilka personliga påhopp syftar du på ? Att DH inte funkar med en massa russin från andra ridstilar ? Är det ett personligt påhopp menar du? För så vitt jag kan utläsa så är det det ENDA jag har diskuterat.

Hade russinplockandet funkat så hade du väl inte själv tyckt DH varit så revolutionerande, eller hur?

Vad som är intressant i sammanhanget är egentligen att något som jag, flash, mackan, Susan + många mer har diskuterat om HÄR i åratal (och nästan blivit hånade för ) plötsligt blir en AHA - upplevelse för andra , som om det vore något nytt!

Det är faktiskt intressant!

Senast ändrad:

Vilka personliga påhopp syftar du på ? Att DH inte funkar med en massa russin från andra ridstilar ? Är det ett personligt påhopp menar du? För så vitt jag kan utläsa så är det det ENDA jag har diskuterat.

Hade russinplockandet funkat så hade du väl inte själv tyckt DH varit så revolutionerande, eller hur?

Vad som är intressant i sammanhanget är egentligen att något som jag, flash, mackan, Susan + många mer har diskuterat om HÄR i åratal (och nästan blivit hånade för ) plötsligt blir en AHA - upplevelse för andra , som om det vore något nytt!

Jag måste säga att jag uppfattar då inte att det är själva "sakfrågan" ni blir "hånade" för i så fall, utan mer för med vilken attityd ni lägger fram era synpunkter. Jag har följt ett antal trådar som "vissa" av er bokstavligt talat har "förpestat" med dålig attityd och personangrepp. De sakfrågor som ni tar upp, som kanske egentligen är vädligt bra och tänkvärda, kommer i skymundan, så ni har bara er själva att skylla om ert budskap inte når fram.

Detta ditt inlägg är ju ytterligare ett typexempel, istället för att ta till dig kritiken, som ju ändå var ganska snäll och objektiv, så kommer du genast med nya "fördömanden" och "hån". Var finns ödmjukheten undrar jag?:confused:

Skulle faktiskt vara riktigt trevligt om ni kunde hålla er undan från denna tråd och behålla era synpunkter för er själva. Det pågår inte någon tävling här vad jag kan se, om vem som kan mest eller vem som sitter inne med sanningen. :angel: Det pågår helt enkelt bara ett utbyte av tankar och ideer. Ska det vara så himla svårt att acceptera?

Skulle faktiskt vara riktigt trevligt om ni kunde hålla er undan från denna tråd och behålla era synpunkter för er själva. Det pågår inte någon tävling här vad jag kan se, om vem som kan mest eller vem som sitter inne med sanningen. :angel: Det pågår helt enkelt bara ett utbyte av tankar och ideer. Ska det vara så himla svårt att acceptera?

Hålla er undan:eek: Vilka specifikt skriver du till? IngelaH startade detta med ett halvspydigt halvbittert inpass som var helt malplacerat bla detta tillägg som bara gjorde det tydligare:

så är jag kritisk mot alla enskilda grenar som anser att just deras specifika ridstil är den allenarådande, som ska fungera på alla hästar enligt faktaboken "HÄSTEN, så här fungerar alla hästar oavsett ras, inriktning, ålder och utbildningsståndpunkt" - boken som jag aldrig har sett.

Den där "boken" hon talar om (hånar, som jag ser det) är självklart den klassiska utbildningsskala som diskussionen brukar handla om. Det är rätt otroligt att man som hobbyryttare kan sitta och göra det, och därmed säga att ett helt system som bygger på hur hästar arbetar rent fysiskt, alla hästar, ( om dom inte är födda med enbart passgång som gångart eller med fem ben,) som är logiskt och förklarar i vilken ordning man behöver arbeta med en häst, att det systemet kan man ta eller inte ta, man kan strunta i det och det går lika bra ändå:eek: Jaha, och var har vi sett exempel på det då? Jag tycker sånt är rätt upprörande och kräver diskussion.

Nej fiador jag håller mej inte ifrån en tråd som jag tycker är intressant, sorry!

Jag tycker det är spännande att få höra om ev nya idéer att använda inom det system som jag efter min förmåga försöker följa, och som innebär mycket användande av DH eftersom hästen arbetar så i sin kropp så är det självklart, om man vill få igenom den på rätt sätt i kroppen.

Senast ändrad av en moderator:

är.

Så jag är jättenyfiken på vad som skiljer från att helt enkelt arbeta med att få hästen att arbeta igenom enligt konventionell klassisk ridning och med DH?

För det första gillar jag din häst :love:

För det andra så tror jag inte det skiljer sig mer än att vissa inkluderar DH medvetet, andra omedvetet, vissa undviker det och jobbar samsidigt och andra gör på annat sätt, rent generellt tror jag att målet mot bärighet balans styrka eller vad man nu är ute efter kommer och visar sin kvalitet på ett eller annat sätt

min tro i det är att den mest hållbara ridhästen är jobbad med medvetet DH

Någon skrev revolutionerande?

Nja, vete katten, jag tror mest att det är som att ta hästen o gå på Gymmet, vissa tränar de stora musklerna, andra tränar funktionellt, de små musklerna, det är ett val av kvalitet i rörelse och muskelbyggnad, koordination och balans.

För mig är det inget märkvärdigt även om mina trådar kanske kan skina så ibland, jag är mest passionerad för att jag ser resultat och då blir jag glad :D

Och i det funderar jag ibland hur andra gör då jag är ganska ensam i mitt eget hemland på mitt eget språk och då är det kul att ramla in här ibland o snacka lite, läsa lite, utbyta ideér.

DH är en, endaste del av ett stort paket jag jobbar med men jag ska försöka hålla det rent till DH och visa lite bilder till från dagen, men först Middag.

(Glömde nog skriva delvis KL någonstans)

:laugh:

Fast allvarligt, den här tråden handlar om DH, och inte om vad du och fio tycker och tänker om Ingela och hennes inlägg. Det kan ni faktiskt diskutera via PM i så fall, precis som Ingela faktiskt utryckligen uppmanade till FLERA gånger. Eller skapa en egen tråd, som handlar om "russinens vara eller icke vara" och diskutera den frågan där.

Nu vill jag faktiskt också veta mer om detta intressanta ämne.

För det första gillar jag din häst :love:

Tackar från henne!Det gör jag också:love:, ok ingen maximal ridhästtyp men jag la in den mest för att hon nog kan se ut som fd galopphästen på dina bilder alltså den första bilden av den... jag vet inte hur den ser ut utan sadel men även om dom inte är maximalt byggda så är det ju ändå så att ridningen m h a DH är det som får dem till bättre hållning i kroppen eftersom kroppen kommer att hänga ihop bättre vilket ger kraft att lyfta upp sej!

För det andra så tror jag inte det skiljer sig mer än att vissa inkluderar DH medvetet, andra omedvetet, vissa undviker det och jobbar samsidigt och andra gör på annat sätt, rent generellt tror jag att målet mot bärighet balans styrka eller vad man nu är ute efter kommer och visar sin kvalitet på ett eller annat sätt

min tro i det är att den mest hållbara ridhästen är jobbad med medvetet DH

Absolut, för pga hästen arbetar diagonalt så man inverkar mest enligt hästens sätt att använda kroppen så, det är det enda sättet att verkligen påverka kroppen att kunna samrbeta med sej själv rakt igenom s a s ja på ett ungefär så:laugh:
Du skrev innan till Susan att en orsak att välja att jobba så var att det är lätt?
Jag tycker principen är enkel och lätt att begripa men svårt i praktiken, pga koordination och balans mm, så där är jag nyfiken på hur du menade?
Min erf är annars att en del istället vill välja andra vägar, med diverse bortförklaringar om hästens exteriör o annat, just för att det känns så svårt och tar sån tid? Du får jättegärna utveckla det där:idea:

För mig är det inget märkvärdigt även om mina trådar kanske kan skina så ibland, jag är mest passionerad för att jag ser resultat och då blir jag glad :D

Och i det funderar jag ibland hur andra gör då jag är ganska ensam i mitt eget hemland på mitt eget språk och då är det kul att ramla in här ibland o snacka lite, läsa lite, utbyta ideér.

Ja, så är det nog, jag tror din entusiasm gör att jag blev lite undrande om det var nytt för dej eller inte, att DH ger resultat, men eftersom jag inte kunde tro det (du är ju inte såååå ung du heller tror jag:p) så blir jag förstås nyfiken ang hur du jobbar, om det är något (i alla fall delvis) helt annat, som du menade. :idea: Eller om du kanske inte hade arbetat med DH i träningarna tidigare?

Ja, gärna mera bilder och konkret vad ni gör, så är det lättare att förstå också:idea:

fast ändå - detta ska vara basics och skälvklarheter för alla ryttare

Det här är ren ridteori och något som poppade upp vid första googlingen på diagonala hjälper

Jag vill understryka att det är diagonala hjälper som gäller på böjda spår och samsidiga hjälper på raka spår, om det inte framgick av texten.

Jag måste reda ut det här med diagonala hjälper. I kapitlet om drivningen skrev jag att höger skänkel driver högerbak och vänster skänkel vänster bak.
Man får ofta höra att man ska"aktivera" bakbenen. Men det är inte så många som kan förklara exakt hur....
Egentlgen så aktiverar vi bakbenen när vi driver hästen framåt (om hästen har lärt sig den framåtdrivande hjälpen). Det som ofta händer är att vi inte får förbindelsen från drivningen(bakbenen) genom RYGGEN och fram till HANDEN. Så fort handen går det MINSTA bakåt mot magen BROMSAR vi bakbenen. Och där har vi faktiskt den största och vanligaste problemet. Då får vi en häst som inte söker stöd. Det beror inte på att hästen är född sådan utan snarare att ryttaren inte har tillräckligt följsam hand. Högerhand bromsar vänster bak och vänsterhand bromsar högerbak. Precis omvänt kan man alltså driva högerbak in i vänsterhand som i sin tur kan agera på olika sätt.
Vill vi vända kan vi leda vill vi samla kan vi förhålla.

Att göra en förhållning utan att "backa" med handen är svårt och kräver mycket timing och känsla. Ett exempel på detta kan vara att du är på böjt spår och vill bryta av till skritt. Då är hästen ställd och böjd i innersidan från innerskänkeln till stödet på yttertygel. Kan du då förhålla med tajming när ytterbak ska lyfta men bibehåller böjning i bålen kommer du att få ett avbrott över ryggen med aktiva bakben. Att ej förglömma är att ytterskänkel ALLTID ligger och "känner håren" och lurpassar.

Ytterskänkel har kontroll på att ytterbak spårar mellan hästens framben på voltspåret. Sitter man i jämnvikt på brukar detta mer eller mindre lösa sig självt. Poängen jag försöker göra i mitt svammel är att man kan antingen rida hästen bakifrån och fram genom att driva in bakbenen utan att bromsa dem eller också störa dem med en bakande hand. Allt för ofta ser jag statiska innertyglar på volten, jag vet att tanken är att ställa och styra men det blir väldigt svårt för hästen som kommer räta ut sig i kroppen och arbeta med ytterbak utanför kroppen.
Om jag får ryttaren att ge efter på innertygeln styra med vikten driva under ytterbak kommer hästen att bära sig igen. SEN kan vi ställa i nacken.

Slutsatsen är att vi påverkar hästen så otroligt mycket med handen. Kan du rida med en hand som erbjuder stöd men som hela tiden tänker framåt så kan du aktivera bakbenen!! Kan du använda diagonala hjälper och placera bakben och bogar så kan du rakrikta din häst och samla den och fortfarande bevara balans med aktiva bakben.

Tänk bara på att samla hästen endast enstaka steg för det är när du rider framåt du får kvaliteten och påskjutet. Tänk också på din vad du gör med din hand när du ska "aktivera bakben" snabb eftergift mjuk snabb och eftergiven hand som bara sätter hästen i balans.

Angående dunkar i huvudet och hån - jag tycker den generella kunskapsnivån är rätt låg - inne på Dressyr så kan man så lite så man kan bara bedömma andras kompetens med hjälp av rosetter eller tävlingsnivån.

Jag har fått en massa smällar i huvudet på ren basic ridteori

Angående dunkar i huvudet och hån - jag tycker den generella kunskapsnivån är rätt låg - inne på Dressyr så kan man så lite så man kan bara bedömma andras kompetens med hjälp av rosetter eller tävlingsnivån.

Jag har fått en massa smällar i huvudet på ren basic ridteori

Och det verkar väldams provocerade att en tjock medelålders tant som mest har ridit nordis kan sådant här.

Men jag blir liksom fio mer bestört att folk inte kan det. Det är som att köra bil men inte veta vad kopplingen är till för, så jag förstår att fio blir upprörd

Det har hänt mig också :D

Senast ändrad:

Och ja, även vi använder indirekta tygeltag i kombination med säte (sittben och ben) samt även det direkta tygeltaget, tex om vi behöver flytta ut i sidled. Dessa hjälper förklarar vi noga för hästen på ett enkelt sätt innan vi ens börjar använda dom mer komplext som i denna övning. Sedan, ju mer rutinerad hästen blir, då försvinner tygel- och benhjälper mer och mer....och till slut svarar hästen på enbart sittben och vikt, inte för att jag är där än då men det är i alla fall ett mål att komma dit.

Vet inte om detta alls liknar DH, men som jag förstått så är det i alla fall samma problem som vi vill komma åt.

Bara nyfiken på vad du menar med indirekt tygeltag? Indirekt mot hästhalsen typ som trängande?

Kommer det inte ur den franska ridningen? Just begreppet? Eller har CS tagit det från westernridningen :confused:

Jag googlade och hittade en diskussion just härifrån

Om man läser nedanstående så är det i direkt motsättning med ovanstående

.
Jag skulle göra en halvhalt på innerhand för att aktivera inner bakben (som flyttar hästen åt sidan). Den halvhalten har sekvensen nedåt-framåt-uppåt-bakåt med uppåt-bakåt i läge då inner framben är i marken.

Inte lätt att veta vad som gäller när folk säger precis tvärtom

Första inlägget får stöd av ryggforskningen dock handen blockerar bakbenet

Hur mycket ska Carola moffa egentligen :confused:

Jag går ut med hunden :(

Senast ändrad:

Kommer det inte ur den franska ridningen? Just begreppet? Eller har CS tagit det från westernridningen :confused:

Jag googlade och hittade en diskussion just härifrån

Om man läser nedanstående så är det i direkt motsättning med ovanstående

Inte lätt att veta vad som gäller när folk säger precis tvärtom

Första inlägget får stöd av ryggforskningen dock handen blockerar bakbenet

Hur mycket ska Carola moffa egentligen :confused:

Jag går ut med hunden :(

Vad betyder Moffa? Skälla på ren Skånska? :D:o

Ska läsa ikapp. Äter Medosin o är trött i nöttan.

För någon som inte varit med i dessa diskussioner så är det ganska ointressant faktiskt :crazy:. Eller snarare .... totalt ointressant :confused:. Det som är intressant är själva sakfrågan (DH) .... oberoende av om vissa tycker det är gammal grundläggande skåpman eller om man känner att det är en ny infallsvinkel. Känner ni er trampade på tårna eller nåt så kan ni väl lösa det metasnacket via PM eller kanske skapa en ny tråd om det :)

Senast ändrad:

Trodde CS anammat det från fransoserna men visste inte att western använde benämningen. Eller kommer den därifrån. Haha. Ursäkta ett poänglöst inlägg :o

KL
för övrigt e jag också supernyfiken på hur du C_L använder DH rent konkret. Använder du diagonaliteten i gångarten i samband? Upplever dina elever att det blir mkt teknik i början? Eller är det svårast att göra människor medvetna om sitt instinktiva användande?

För mig handlar DH ytterst om att få hästen på yttertygeln och att som ryttare komma bort från innertygeln :)

:angel:
fast ändå - detta ska vara basics och skälvklarheter för alla ryttare.[/COLOR][/B]

Jo jag håller med, ändå gör man "generalfelen" om och om igen, trots att man tror att man kan och förstår....

Hästen "kan" egentligen redan allt, så fort den lärt sig "kommunikationssystemet" och den känner sig motiverad så beror bristerna i utförandet av rörelser mest på ryttarens omförmåga att "hålla sig ur vägen". Det har jag i alla fall lärt mig den "hårda" vägen...

Men just detta med hästars medfödda eller pga skada uppstådda "snedheter" är faktiskt ett av undantagen, det som inte enbart kan skyllas på ryttaren. Därför tycker jag det är ytterst intressant att studera ur flera synvinklar, det är inte helt nytt för mig heller, basic som du säger, men ändå så himla svårt att få ordning på.....i synnerhet när man själv också är lite "sne"...:angel:

Men tack i alla fall för att du hittade mer förklaringar kring detta ämne, vad jag kan se finns det både skillnader och likheter med det "system" jag själv tränar efter.

Det kan iof bero på att jag inte alltid förstår "terminologin", vi använder tex inte termen "söka sig till handen" så det är ju en skillnad, vi använder inte heller termen "förhållning", vi bromsar aldrig hästen, inte medvetet i alla fall, utan vi "böjer in den" på en volt och gör lite "bananövning" istället, men jag är ödmjuk här eftersom jag vet att jag faktiskt "kan" sitta och bromsa utan vara medveten om det, trots att det inte ens ingår någon "förhållning" i mitt tanke-system.

Samsidiga hjälper är väl i första hand för rena lösgörande övningar som sk vikn och framdelsvändning tex? Diagonala mer rakriktande o samlande, men även i lösgörande,

Har jag lärt mej i alla fall. På raka spår har man ändå alltid en "insida" och "utsida".

Senast ändrad av en moderator:

Bara nyfiken på vad du menar med indirekt tygeltag? Indirekt mot hästhalsen typ som trängande?

Nu vet inte jag vad som menas med trängande men det indirekta tygeltaget utförs på hästens insida, tillsammans med sittbenet, och verkar på hästens motsatta bakben och ber hästen flytta det utåt. Tygeln förs, med omvriden hand (tummen pekar inåt), uppåt/innåt mot hästens hals....fast tygeln läggs inte an mot halsen, om tygeln ligger an mot halsen behöver man böja/ställa först.

Är det trängande?

Ytterligare en term som jag inte har grepp om...:mad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 216
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 028
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter