Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

När jag läser om din approach så måste jag fråga om du kommit i kontakt med denna kille från USA: http://www.zenandthehorse.com/. Han jobbar med kroppsmedvetenhet utifrån ett Zen-perspektiv och kopplar det till ridning. Han beskriver kanske inte konkret "DH" men har en diskussion kring "bilateral movements" och grundsitsen.

Hans lilla bok är underbar att läsa :). Tyvärr så har han inga clinics i Europa planerade.

Eftersom min vita dam lätt "ramlar isär", så använder jag mig flitigt av både samsidiga och diagonala hjälper utifrån var, när, hur och varför behovet finns. Men så är jag "Alternativ Ryttare" också, vilket innebär att jag i motsats till många ryttare med "tunnelseende" vågar använda den ridning som krävs, utifrån var, när, hur och varför behovet finns och låser mig inte i någon särskild ridstil, såsom akademisk ridkonst, klassisk ridkonst/dressyr, tävlingsdressyr, Western, hobbyridning eller ridskoleridning med mera med mera... utan jag är helt enkelt en Alternativ Ryttare, där alla ovan nämnda ridstilar finns inkluderade..

Våga vara den du är! - och följ inte grupptrycket.

Editerad med förtydligande, för att jag tydligen blev missförstådd som kritisk i någon specifik riktning, i och med ursprungsinlägget. Vilket jag inte är, utan är jag kritisk så är jag kritisk mot alla enskilda grenar som anser att just deras specifika ridstil är den allenarådande, som ska fungera på alla hästar enligt faktaboken "HÄSTEN, så här fungerar alla hästar oavsett ras, inriktning, ålder och utbildningsståndpunkt" - boken som jag aldrig har sett.

Jag utgår fortfarande, än idag efter principen "plocka russinen ur kakorna".

Senast ändrad:

Jag är också intresserad av konkreta övningar - samt vad som motiverar eleverna.

För detta är ju att gå den långa vägen - visserligen enligt mig den enda, men ändå

Senast ändrad:

*kl*

Ursäkta mig om jag inte riktigt förstått innebörden i tråden men skulle det här vara något nytt påfund eller vaddå :confused:

Jag fattar inte... jag har ju lärt mig det här sen jag började på ridskola för över 30 år sedan och sedan har det ju gått igen med alla tränare jag har haft fram till nu :confused:

Eftersom min vita dam lätt "ramlar isär", så använder jag mig flitigt av både samsidiga och diagonala hjälper utifrån var, när, hur och varför behovet finns. Men så är jag "Alternativ Ryttare" också, vilket innebär att jag i motsats till många ryttare med "tunnelseende" vågar använda den ridning som krävs, utifrån var, när, hur och varför behovet finns och låser mig inte i någon särskild ridstil.

Vilket märkligt inlägg :confused:

Varför använda mer än man måste, det förvirrar ju bara hästen och är ju inte ett dugg logiskt för hästen :crazy:

Vad gynnar det hästen att ryttaren inte har ett "tunnelseende" ? Det är väl ganska välkänt att hästar fungerar och förstår situationer bäst om man är tydlig, systematisk och konsekvent i det man gör.

*kl*

Ursäkta mig om jag inte riktigt förstått innebörden i tråden men skulle det här vara något nytt påfund eller vaddå :confused:

Jag fattar inte... jag har ju lärt mig det här sen jag började på ridskola för över 30 år sedan och sedan har det ju gått igen med alla tränare jag har haft fram till nu :confused:

Nej? :)

Och Ja? :)

Men inte alla har haft den förutsättningen du beskriver och inte alla känner till DH samt så är det ett mkt intressant ämne.

Vill du inte diskutera i det så behöver du ju inte :laugh:

Vilket märkligt inlägg :confused:

Varför använda mer än man måste, det förvirrar ju bara hästen och är ju inte ett dugg logiskt för hästen :crazy:

Vad gynnar det hästen att ryttaren inte har ett "tunnelseende" ? Det är väl ganska välkänt att hästar fungerar och förstår situationer bäst om man är tydlig, systematisk och konsekvent i det man gör.

Jag vet redan, att du och jag alltid missförstår varann om det sen är med vilje, eller av misstag. Det vet jag faktiskt inte.

Jag försöker alltid vara:

• tydlig
  • konsekvent
  • systematisk

i det jag gör, med min vita dam och kom nu inte och säg att jag inte ska ta allt personligt och hela tiden dra upp min privata problematik med handikapp, typ av häst och vad det nu är ur mig själv som ett ego. För i det här fallet, är det i det perspektivet jag känner att du ställer frågan.

Jag vågar då också använda mig av de influenser från olika ridgrenar som fungerar utifrån var, när, hur, vad och varför jag och min häst utför ett arbete tillsammans.

Var det tydligare förklarat? Om inte kan du förstärka din problemformulering med mer sakargument ur ett didaktiskt perspektiv, så ska jag försöka återkomma med en så konstruktivt granskad svarsformulering ur ett lika didaktiskt perspektiv, som jag bara kan. Ha en fortsatt bra dag, det ska jag.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

KL

Fått klartecken att utveckla och visa vad jag menar, dock, sitter jag i utbildningar hela dagarna fram tills Onsdag då jag kör så sakta 160 mil hemåt så det kan bli ryckigt med svar.

Är jättenyfiken på hur alla Ni därute tänker och gör och vill gärna veta mer!

Återkommer, nu jobb.

Jag vet redan, att du och jag alltid missförstår varann om det sen är med vilje, eller av misstag. Det vet jag faktiskt inte.

Jag försöker alltid vara:

• tydlig
  • konsekvent
  • systematisk

i det jag gör, med min vita dam och kom nu inte och säg att jag inte ska ta allt personligt och hela tiden dra upp min privata problematik med handikapp, typ av häst och vad det nu är ur mig själv som ett ego. För i det här fallet, är det i det perspektivet jag känner att du ställer frågan.

Jag vågar då också använda mig av de influenser från olika ridgrenar som fungerar utifrån var, när, hur, vad och varför jag och min häst utför ett arbete tillsammans.

Var det tydligare förklarat? Om inte kan du förstärka din problemformulering med mer sakargument ur ett didaktiskt perspektiv, så ska jag försöka återkomma med en så konstruktivt granskad svarsformulering ur ett lika didaktiskt perspektiv, som jag bara kan. Ha en fortsatt bra dag, det ska jag.

Mvh

IngelaH

Eeh jag har inte ens nämnt ditt privata handikapp och förstå inte ens vad det har med saken att göra...

Det enda perspektiv jag ställer frågan utifrån är att hela ditt inlägg säger emot sig självt.

Att ta här och där ur olika ridläror vad som passar en själv är varken tydligt, konsekvent eller systematiskt då man tappar för mycket av själva grunden, uppbyggnaden och utvecklingen eftersom allt det går hand i hand med varandra och det ena kan inte göras utan det andra och särskilt eftersom de olika ridlärorna inte ens är uppbyggda på samma röda tråd.

Att då plocka här och där vad som passar en sjäv är synnerligen förvirrande för hästen.

Man kan inte plocka russin ur en kaka för en massa russin kan aldrig bli annat än just massa russin... och vad skall du med det till när det aldrig kan leda till något som faktiskt kan sitta ihop med varandra.

Nej? :)

Och Ja? :)

Men inte alla har haft den förutsättningen du beskriver och inte alla känner till DH samt så är det ett mkt intressant ämne.

Vill du inte diskutera i det så behöver du ju inte :laugh:

Nja jag håller faktiskt inte med, möjligtvis dom som är myyyyyyyycket yngre. Men dom flesta har faktiskt visst kommit i kontakt med fenomenet på dom flesta ridskolor men helt avfärdat det hela osv

Det här med DH är ju svårt om man inte får till det , man måste ha känsla, timing, koordination och vara mjuk så att man inte låser fast hästen mellan hand och skänkel. Men det är ju pga det som många har vänt sig till "andra ridstilar" som inte använder DH då dom inte sätts i en situation där det blir hålla i och sparka på för det är ju lätt att det blir så om man inte klarar av att koordinera sig och då blir hästen spänd av naturliga skäl.

Det har ju inget med DH att göra utan bara att man måste ju ha rätt grunder för att kunna utföra det, grunder som dom tex aldrig skulle få för sig att hoppa över i tex Tyskland.

Vad som är svårt här i Sverige är att hitta en tränare som har hela kittet och de som har de är till 99% utbildade i Tyskland.

Senast ändrad:

Eeh jag har inte ens nämnt ditt privata handikapp och förstå inte ens vad det har med saken att göra...

Det enda perspektiv jag ställer frågan utifrån är att hela ditt inlägg säger emot sig självt.

Att ta här och där ur olika ridläror vad som passar en själv är varken tydligt, konsekvent eller systematiskt då man tappar för mycket av själva grunden, uppbyggnaden och utvecklingen eftersom allt det går hand i hand med varandra och det ena kan inte göras utan det andra och särskilt eftersom de olika ridlärorna inte ens är uppbyggda på samma röda tråd.

Att då plocka här och där vad som passar en sjäv är synnerligen förvirrande för hästen.

Man kan inte plocka russin ur en kaka för en massa russin kan aldrig bli annat än just massa russin... och vad skall du med det till när det aldrig kan leda till något som faktiskt kan sitta ihop med varandra.

Bara för att något inte fungerar för vissa ryttare, så betyder det inte att det är helt fel, för andra. Det beror helt och hållet på vilken målsättning, man har med ridningen.

Min målsättning med mitt hästande och min ridning är att hålla mig och min kropp, mjuk och rörlig, utifrån de riktlinjer som jag har fått från min sjukgymnast, som sagt att jag absolut inte får sälja min häst, samt att hålla min häst mjuk, smidig, pigg, fräsch och glad, vilket jag gör enligt de tränare som är på ridklubben, där jag rider i handikappscpecialgrupper, samt för en och annan, annan tränare då och då när andan faller på.

Så jag är ledsen, men för MIG fungerar "russinen ur kakanprincipen". Men återgå nu till trådens ursprungsproblematik, så ska jag åka till stallet och förvirra min vackra vita ett tag. Vill du fortsätta diskussionen, går det bra att skicka PM.

Mvh

IngelaH

Nu har Du fått det att handla om ditt privata handikapp, jag respekterar att du måste rida på ett särskilt sätt utifrån ditt handikapp men då förstår jag inte varför du gör ett allmänt inlägg i en tråd som handlar om Diagonal hjälpgivning när du inte alls har samma mål med din ridning som övriga som rider med Diagonal hjälpgivning. :confused:

Men så är jag "Alternativ Ryttare" också, vilket innebär att jag i motsats till många ryttare med "tunnelseende" vågar använda den ridning som krävs, utifrån var, när, hur och varför behovet finns och låser mig inte i någon särskild ridstil.

Nu har Du fått det att handla om ditt privata handikapp, jag respekterar att du måste rida på ett särskilt sätt utifrån ditt handikapp men då förstår jag inte varför du gör ett allmänt inlägg i en tråd som handlar om Diagonal hjälpgivning när du inte alls har samma mål med din ridning som övriga som rider med Diagonal hjälpgivning. :confused:

Vilket då som det ofta blir, har blivit ett felvinklat, lösryckt citat ur det övriga inlägget.

Eftersom min vita dam lätt "ramlar isär", så använder jag mig flitigt av både samsidiga och diagonala hjälper utifrån var, när, hur och varför behovet finns. Men så är jag "Alternativ Ryttare" också, vilket innebär att jag i motsats till många ryttare med "tunnelseende" vågar använda den ridning som krävs, utifrån var, när, hur och varför behovet finns och låser mig inte i någon särskild ridstil, såsom akademisk ridkonst, klassisk ridkonst/dressyr, tävlingsdressyr, Western, hobbyridning eller ridskoleridning med mera med mera... utan jag är helt enkelt en Alternativ Ryttare, där alla ovan nämnda ridstilar finns inkluderade..

Editerad med förtydligande, för att jag tydligen blev missförstådd som kritisk i någon specifik riktning, i och med ursprungsinlägget. Vilket jag inte är, utan är jag kritisk så är jag kritisk mot alla enskilda grenar som anser att just deras specifika ridstil är den allenarådande, som ska fungera på alla hästar enligt faktaboken "HÄSTEN, så här fungerar alla hästar oavsett ras, inriktning, ålder och utbildningsståndpunkt" - boken som jag aldrig har sett.

Jag utgår fortfarande, än idag efter principen "plocka russinen ur kakorna".

Mvh

IngelaH, som har skrivit tidigare inlägg som privatperson och inget annat.

End of discussion. Övrig kommunikation gällande detta, sker via PM, alla inlägg som kommer att fortsätta denna diskussion, kommer att raderas. - ur moderatorperspektiv.

Återgå till Topic.

Det är Topic i högsta grad, i denna tråden diskuterar vi DH

DH funkar INTE när man skall plocka russinen ur kakan eftersom DH är ett system i sig som är uppbyggt enligt en princip som är logiskt utarbetad.

Så du menar att jag måste PM dig för att kunna fortsätta diskutera DH i en tråd som handlar om DH :confused:

Fio

Som åskådare utifrån din och Ingelas diskussion tycker jag du verkar onödigt hård i din attityd tillika dömande.

Jag är en kristallklar russinplockare och har i det utvecklat min egen ridlära som består av olika ihop-passande delar som fungerar väl.

Att döma någon som du gör ger diskussionen bara en tråkig energi och vips så är det superlätt att det blir negativitet.

Jag förstår att Ingela vill att du tar dina personliga påhopp privat, om du nu måste ta dem alls.

Varför inte konstruktivt tillföra något trevligt om din träning istället eftersom du är insatt i ämnet och istället ge blanka "den" i om någon gör något du ej gillar eller uppskattar?

Vad för konstruktivt tillför du diskussionen som sådan menar du?

Trist.

Blir det.

Jag är jättenyfiken på hur du använder de diagonala hjälperna, seriöst intresserad, berätta gärna !

:)

När jag läser om din approach så måste jag fråga om du kommit i kontakt med denna kille från USA: http://www.zenandthehorse.com/. Han jobbar med kroppsmedvetenhet utifrån ett Zen-perspektiv och kopplar det till ridning. Han beskriver kanske inte konkret "DH" men har en diskussion kring "bilateral movements" och grundsitsen.

Hans lilla bok är underbar att läsa :). Tyvärr så har han inga clinics i Europa planerade.

Otroligt intressant, Tack! :bow:

Jag anmälde ditt inlägg för jag tyckte det var ett märkligt huggande från en moderator:cool:

Sen har du rättat och det blev inte bättre av det, samma påhopp i alla fall. För att du inte begriper dej på (uppenbarligen) diskussionen ang utbildningskalan som jag antar att du syftar på, är väl en sak. Men såna där bittra slängar omkring sej trodde jag en moderator stod över faktiskt.

Jag är också intresserad av konkreta övningar - samt vad som motiverar eleverna.

För detta är ju att gå den långa vägen - visserligen enligt mig den enda, men ändå

Vad som motiverar eleverna är att en i stallet vågar prova, kommer tillbaka och utför ett annorlunda, lättare jobb och får mer resultat.

Vad som får dem att komma tillbaka är enkelheten, hur lätt det blir, och att förklaringsmodellen är "på svenska" mao lättfattlig så vem som helst kan skapa vackra rörelser.

Många ligger i ett mellanland o vet inte riktigt vad dom vill med sin ridning, vissa hamnar i den funktionella ridningen på grund av det, det är ju i alla fall något som inte är som något annat, eller tvärtom, jaha balans, ja men det kan vi ju prova..

Och andra känner igen bla den DH och vill återintroducera det i sin ridning.

Alltså, en mängd olika anledningar.

:)

Fast jag måste säga att jag följer tråden med intresse men jag blir vansinnig på Ingelas förmåga att dela ut bittra små hugg helt utan anledning i sitt första inlägg i tråden. Sen kommer hela köret om henne och hennes häst:crazy: Redan när jag såg det och innan fio ens svarat så hade jag anmält inlägget som inte ens passar i tråden och särskilt en moderator bör ha lite mer omdöme.

Nu väntar jag med spänning på fortsättningen (och betackar mej för att höra mer bittra kommentarer om ingelas russin) och även jag är intresserad av lite mera konkreta övningar för att förstå vad det är, om det är något som skiljer från när man annars använder DH?

Bilderna är intressanta, samtidigt så min som ser ut så här (tyvärr gammal suddig bild har ingen bättre som visar just detta) i kroppen, rätar också upp sej vid ridning och tömkörning tex och får en annan hållning. Med tiden har väl också kroppen ändrats en del och bla mera längre nacke och mindre underhals liksom rakare i ryggen bla. Men grundexteriören är som den är.

Så jag är jättenyfiken på vad som skiljer från att helt enkelt arbeta med att få hästen att arbeta igenom enligt konventionell klassisk ridning och med DH?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 216
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 028
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!