Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

Kan du utveckla?? :idea: Det vore jätteintressant att höra dina erfarenheter av ARR-metoden :).

Mina erfarenheter är resultatbaserade och inte personliga då jag aldrig på plats sett själva träningen, eller fel, inte satt mig in i det (Hunnit)

Vad jag sett är hästar som varit där.

Detta har vad det visat sig vara gynnsamt för rörelsemekaniken kontra hur hästen rörde sig innan

Men

Allt går att överdriva och när ägarna får hem sina hästar o ska göra hemläxorna så är det oftast inte så lysande längre

(Då ägarna inte är utbildade o inte ser nyanser på samma sätt)

Precis som med allt annat finns det + o -

Jag tycker tanken är bra som sagt, jag har på många vis liknande tankar och jobbar delvis efter liknande idéer så jo, jag håller det för positivt.

:)

Har egentligen inte här att göra, men kom att tänka på den ridtur som fick mig att fångas av detta liv.
Då visste jag absolut inget om ridning, men som gammal idrottare tänkte jag att man nog ska vara följsam, så jag gjorde något som svara mot diagonal hjälpgivning, precis som vid löpning o annat.
Instruktören red upp bredvid mig och sa att den häst jag red på nästan aldrig visat så bra tölt, och då jag tänker på detta, så kan jag förstå vad nybörjartur är... Tror dock inte att jag fått särskilt bra poäng vid bedömning av sitsen, hrmm

Vilket roligt inlägg :laugh:

Jag hade själv inte hört talas om DH innan jag började praktisera det på mina hästar och elever för ganska många år sedan, min idé kom helt från sporten, hur en atlet använder sin kropp.

Jag översatte det i själva tänket med hur energi rör sig och vips hade jag DH.

När jag sedemera presenterade detta för Tyskar för en 10 år sedan fick jag ju cred. då DH är en helt normal företeelse i ridning och med deras utbildnings-skala ett normalt tänk.

Det gav mig chansen att utveckla det ännu mer då jag såg att det var ett vedertaget begrepp.

Jag jobbar med det mer i detalj dock, och har det som en uppbyggnadstanke av muskler och funktionella rörelsemönster.

:)

Jag tycker hela konceptet är lysande :). Jag har varit över i Danmark och "ARR'at" båda mina hästar (och mig själv :D).

Båda två har gått igenom grundutbildningen med markarbetet och jag har även överfört det till ridningen. Hästarna har ändrat sig något enormt både fysiskt och mentalt :).

Men precis som du säger så är det nu när jag är på hemmaplan som den riktiga utmaningen kommer - att kunna behålla hela utvecklingen. Att kunna använda verktygen på rätt sätt. Att förvalta investeringen väl. Men jag har bara två timmars körning till tränaren så jag planerar att åka dit på lite uppdateringar emellanåt.

Högerhänt häst i början av utbildningen:
[URL=http://s18.photobucket.com/albums/b137/kaifas/?action=view&current=luta.jpg]

Efter sex veckors jobb med diagonal förskjutning:
[/URL]

Senast ändrad:

Riktigt Coolt!

Och att du har så nära! !

:laugh:

Jag har lärt mej att det är viktigt redan från början men det var förr, för hundra år sen på ridskola och senare att tränare har arbetat med den typen av övningar mycket som bygger på DH.

Men sen när jag tänker på det så är det nog inte lika självklart idag, har jag en känsla av, jag tror att under de sista kanske 20 åren eller mer så har det tappats bort mer och mer, eller så är det här bara tillfällligheter, att det har verkat så för mej:confused: Beroende på tränare. Jag vet att för nästan 25 år sen hade jag bla en hopptränare vars markarbete var otroligt bra och som arbetade mycket med DH. Men sen har det inte alls varit så tydligt hos andra tränare.

På min tid, som är gammal, var det något man lärde sej på ridskolan fast det var ju ridskolor som fortfarande hade en del gamla militärer ur en äldre skola kanske, även om de flesta var yngre tjejer o killar så var militärerna ägare, och äldre ridlärare som satte sin prägel skulle jag gissa.

Nu på sista åren har jag både en hopp o dressyrtränare som använder DH och då har jag faktiskt tänkt på att det en del övnngar bla som jag känner igen från förr men "tappat bort" har kommit tillbaka.

Bara spånar lite när jag tänker tillbaka på olika tränare osv. genom åren.

"Det var bättre förr" :D

Men seriöst så hade vi inte haft tex. Rollkur om DH hade hängt kvar mer utbrett. Att skapa balans över diagonalen från bak till fram från hand till bakben är ju egentligen en simpel struktur som alla kan ta till sig och i sig gör hela ridningen lättare..

Att rida tvåsidigt gör ju att man måste finna vägar, ibland extrema sådana för att hitta en balanspunkt att jobba utifrån...

Det fiffiga i DH Är ju att i mitten sitter ryttaren..

Jag tror att det är på väg tillbaka och så fort jag har en lite äldre elev uppskattas det MKT att jag innefattar det, så ja, din reflektion visar ju också på att även Sverige har haft det som en grundläggande del i utbildningen, som du säger, från det militära sättet..och visst är det så att det fanns mkt sport i görningen med militärerna förr?

Här kan jag ha tvärfel men jag vill tro o minnas att jag hört det i alla fall :D

Ja jag tror t o m att i det systemet som Sjef utvecklat dvs HF anser man inte att DH är viktigt, och arbetar inte så.

Kanske var det en del militärer på ridskolorna i övriga landet också men att vi hade kvar militärer länge på ridskolorna i stockholm kanske har att göra med att man hade tex generalstabens stall för officerarna på nära håll,:confused: de som arbetade på K1 antar jag, (min moster red som ung på "generalstaben" har jag hört) och jag tror kanske det här hade en del inflytande men jag vet inte:confused: I alla fall var det ofta nån "kapten" eller så som var ägaren och även ridlärare.
Fast på min tid hade ju Swartlings ridskola tagit över generalstaben, men inflytandet kanske fanns kvar:confused: Eller så var det likadant överallt?

Hur som helst var det mycket DH på den tiden (sen att jag inte tog till mej saker utan var ointresserad och föredrog att flänga barbacka i skogen kan jag ångra idag:o)

Andra idrotter är jag sorgligt okunnig om:D

***Knapplån***

Efter att ha läst så här långt i tråden så tycker jag att den gör sig bättre under Ridning. Detta eftersom diagonala hjälper inte är (eller inte borde vara) specifikt för klassisk ridkonst.

Blev jätteglad över inledningen på ditt första inlägg :laugh: Visst är det så att de flesta ramla på högerbog.

Däremot att härleda allt alltid till Longisumus, jag ser det snarare som ett resultat av att de bara skjuter på med vä bak, och sedan är det mer komplext - men skit i det.
- kul med bilder på rakriktningen :laugh:

:banana_

Hur kan men ens vara emot dem :confused: Man kan ju inte räta upp den utan? Så fort man inte rider rakt fram så behövs det jue

Hästen är fyrfoting om nu normalhästen skyfflar från vä bak mot höger bog - hur ska man annars få den att skuffla mindre med vä - och ta i lite mer med höger :confused:

Det enda jag kan tänka mot är att om man inte hittat en grundhållning innan så kommer denna hjälpgivning inte fungera - framförallt så kommer inte den icke medgående ytter inte resultera i att vikt förskjuts bakåt.

Men jag måste tänka på detta för jag gör samma sak som Marina (i alla fall resultatet) på doubble lounge.

men jag är nyfiken på den teknik som hon lär sig :laugh:

Såg nu att det fanns länk

(varför är jag dummast på buke :D)

Om du tittar på bild två på länken så förstår du vad jag ville med min unghäst då när det begav sig ... (det syns nästan att manken är tippad utåt)

KL

Det gick ju inte att göra detta med den - det gick inte att få henne bort från tryggheten i höger bogen - hon blev arg

Vad jag har lärt mig av denna resa är att det inte går att referera detta till en muskel - det satt deffinitivt inte i Longissimus som alla behandlade... :crazy:
Det satt inte heller i hennes ryggdefekt även om den gjorde att det gjorde ont att belasta vä bak. ( men hon opererades och blev istället värre... )

Sedan har det tagit 2.5 år att hitta varför

För att flytta viken så måste det hända ganska mycket i hästkroppen, och då måste alla muskler ställa upp på det.
Vissa muskler behöver bära mer vikt - liksom vissa muskler måste kunna längas utan att krampa och andra måste kunna kortas utan att krampa.

Gissa vem som är världens lyllo nu när hon kan :banana: Men som sagt det satt spänningar överallt och hindrade. och en och annan låsning i SL, och i länden som ingen hittade.

Jag upptäckte dem när de lossnade, som ett blixtlås :o Man ser det också på bilden att en del i detta är att de kortar avstsåndet mellan bäcken och bröstkorg på insidan - där tog det också tvärstopp

Men jättefina illustrerande bilder :banana:

Senast ändrad:

nu vet jag att du är smart :laugh: = komplimang
och jag drar en koppling till en viss annan tråd

Och visst har du rätt om HF - och framförallt så måste vi högerhänta använa diagnola hjälper på oss själva också, det är det jag surrar om med den där högeraxelns som måste gå i en halvcirkel för att vi ska få vikt på vä sittben i högervolten - annars sitter ju vi precis i samma felaktiga riktning som hästen :o Vi måste ju rakrikta oss själv för sitter vi med högeraxeln fram så är inte vi formade efter volten utan tynger ned högerfram mera :o

Alla känner skillnaden när de rakriktar sig själva till häst - men att komma ihåg :angel:

Nu ska hunden kissa

Men jippie för länken - har bara kollat bilderna - men ÄNTLIGEN en som håller med mig i hästens snedhet :o

Senast ändrad:

:)Alltså som jag förstått det så är det inte longissimus i sig det handlar om utan mer att den är verktyget man utgår ifrån för att komma åt obalansen i kroppen. Kommunikationspanelen med resten av kroppen. Har man fatt på longissimus och dess reflexer i rörelse så kan man använda det till att flytta center of gravity bakåt :idea:. ...typ ...

Men obs. att det är min tolkning av det jag läst och sett :).

Senast ändrad:

Jag ska studera mera på sidan när jag kommer hem, jag har lärt mig det som att man vill åt balanserande reflexer - men skit samma - huvudsaken är att det funkar :laugh:

Berätta gärna mer hur ni gör - det verkar ju effektivt :)

:banana:

rättar mig själv i svaret till Flashlight. Det är tredje bilden

KL

jag håller med texten att man bör lära dem detta från marken innan man börjar rida, Jag vet två sätt att komma åt det, det ena är framifrån, ett litet ledande tag i grimman, och det andra är diagonalt man lurar innerbak (vä) att ta ett liv framåt och rätar upp hästen bakifrån

jag tror att det är här som de menar att det ä. Long i gammal biomekanisk Dressyr så är det den som sidböjer, men faktiskt så har den yttre magmuskeln en mycket bättre funktion för den tippar roterar inte mer på ena bogen - utan sidböjer enbart

Om hästar jobbar med den eller inte syns på om de har kvickdragsrand eller inte.
Sedan är höger och vänsters yttre magmusklar varandras antagonioster. En häst som spänner sog kan därför inte använda dessa de motverkar varandra.
Mins största problem satt här - men de var inte helaproblemet

skitbra tråd C_L

Det är ju här allt börjar, Får man tag i dem på sidan såhär så kommer man åt den muskel jag surrade om i andra tråden...

ALL dressyr går ju ut på att via den laterala böjningen så kommer man åt överlinjen.
men inte om man tippar över dem ännu mer på ena bogen :devil:

:angel:

hihi - du är ett geni ibland ( med hjälp av puppan)

Tjoho

Nu tvättstugan.....

skitbra tråd C_L

Det är ju här allt börjar, Får man tag i dem på sidan såhär så kommer man åt den muskel jag surrade om i andra tråden...

ALL dressyr går ju ut på att via den laterala böjningen så kommer man åt överlinjen.
men inte om man tippar över dem ännu mer på ena bogen :devil:

:angel:

hihi - du är ett geni ibland ( med hjälp av puppan)

Tjoho

Nu tvättstugan.....

Ja..har själv en grupp nu som jag dryftar DH:s varande eller icke varande med, de får rida med och utan och det bekvämaste är såklart med eftersom det höjer böjer ramar ställer och lyfter skjuter öppnar på samma gång..typ..man får mkt gratis helt enkelt och människan är ju av naturen lat så när de provat på det några ggr o de ser konsekvenserna av handlandet = mindre ger mer..ja då så, då är det fritt fram :D

Det fina med DH tycker jag, är säkerheten, att man alltid får någon form av stöd och stabilitet, det berör alltid på diagonalen det är ju en säkerhet i sig, så man behöver aldrig fundera "Var tar nu den här hjälpen" utan den hamnar alltid ytterst på diagonalen

Tex:

Ytter hand till inner bak, Inner hand till ytter bak

Vilket ju gör att flexibiliteten i ytter bak styrs delvis av inner hand (Fin anledning att få eleverna att sluta dra så förbenat i innerstackarstygeln) samt inner bak styrs av den yttre ramen, kvaliteten på ytterhandens arbete är det samma som kvaliteten på inner bens stöd för ekipaget på tex. volt.

Kul kul, nu lektioner :D

Kom på, har en massa bilder från dagens arbete, ska se och fråga om jag får visa någon. kan ej lova, bara prova :laugh:

Ett av dagens "projekt"

Att lyfta denna pållen fram.

15 år fd. framgångsrik galoppör.

30 minuters arbete som gick ut på att han skulle koppla ihop vänster bog med höger has, höger bog med vänster has.

Mitt i arbetet ställde han sig rakt upp o ner (Bilden uppe till höger) o bara sträckte upp sig.

Plopp o så var han där, uppe.

Glad blir man :love:

Tyvärr inga fler bilder på honom, har fler på andra, ska fråga om jag får visa.

Bounty.jpg-for-web-large-1275755473.jpg

Ett av dagens "projekt"

Att lyfta denna pållen fram.

15 år fd. framgångsrik galoppör.

30 minuters arbete som gick ut på att han skulle koppla ihop vänster bog med höger has, höger bog med vänster has.

Mitt i arbetet ställde han sig rakt upp o ner (Bilden uppe till höger) o bara sträckte upp sig.

Plopp o så var han där, uppe.

Glad blir man :love:

Tyvärr inga fler bilder på honom, har fler på andra, ska fråga om jag får visa.

Bounty.jpg-for-web-large-1275755473.jpg

kan inte se :cry:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 027
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar