Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

Häst 2. 13 årig hopphäst med en tendens att krylla ihop sig och landa i en svag nerförsbacke, bakbenen i danmark och stum på mitten.

Inser hans kvaliteter och jobbade endast med att få honom att koppla ihop fram o bak diagonalt samt att få honom att inse att det ÄR ok att bredda lite bak för att få plats med knäna så att det var / är ok att vinkla sig bak.

Ingen sensation i resultatet men på plats kunde vi verkligen se hur han började gunga o få flow i rörelserna, samt, började använda finfina muskler :love:

Bild 1:

Ungefär såhär brukar han se ut.

kapten2.JPG-for-web-large.jpg

Efter lite magjobb som är JOBBIGT:

kapten3.JPG-for-web-large.jpg

O lite till..uff..jobbigt..men ger ju resultat!

kapten1.JPG-for-web-large.jpg

Och än lite till, fast nu efter ca 30 minuter tyckte han det räckte..

kapten5.JPG-for-web-large.jpg

Och då visade det sig att plopp så satt det och lite klick klick fick vi till idag !

kapten4.JPG-for-web-large.jpg

Tom. knäna fick plats.

Tror båda pojkarna sussar gott nu :)

Det är intressant med muskler, det håller jag med om, har blivit väldigt inne på att förstå hur dom jobbar sen jag började massera pga att hon fick det där anfallet i våras (varje vår mer spänd har jag insett eftersom det har med hormonerna att göra, blir spänd i hela kroppen vid brunsterna men nu genom den här omtalade massagemaskinen så har jag kommit åt mycket mera och ser resultat i släppta spänningar. Bla har hon blivit väldigt mycket mera styv i halsen/nacken vid brunst, (vilket jag fick förklarat av en behandlare att det kunde handla om migrän, men hur som helst musklespänningar i nacken)

Intressant med hur låsningen släppte, hur gjorde du och vad hände?

Att min gillar massagen märks förresten bla av att hon t o m tillåter massagen av magmusklerna och kan tycka det är trevligt till och med.

Delvis KL

Ang diagonal så var min häst från början redan som ung väldigt mycket mera säker i balansen och samordningen på diagonalen hö bak vä fram. Tvärtom blev hon osäker och ville inte gärna gå där. Jag kan fortfarande väldigt tydligt märka när hon blir upprörd eller vill göra något annat än jag...att då flyttar hon bestämt över mej och vill lägga sej på den diagonalen hon föredrar.

Sen en annan sak, när jag masserar har jag märkt att hon oftast gäspar som allra mest vid massage av rumpan vä bak och halsen hö fram. Rakriktningen är mycket lättare bland annat på grund av det tror jag.

kan inte se?

Men när du skriver det så.....min som gått galopp är byggd i framvikt men framförallt så har hon stora springermuskler som är mycket anaeroba muskler, lätt att få spänningar och slaggprodukter, osv.

Men jag har märkt att nu när vi har tränat bara som ridhäst i ett år och slutade galoppera fort i galopphästgaloppen i höstas, (för att det påverkade muskelbyggnaden negativt, dvs ridhästmusklerna) så har hon banne mej rätat upp sej en del och särskilt efter ett ridpass så är hon högre fram när jag hoppar av och står bredvid:eek:

Synd på bilderna men vet ej hur fixa..får kolla i morgon om de fortfarande inte syns då.

Ingen som ser dom?

Nej jag ser inte, har du kopierat egenskaperna på bilden? Isåfall har hela texten kommit med? Är albumet offentligt eller står det på privat?

Jag kan se bilderna här på Buke.. de ligger på min hemsida..märkligt..ska se vad jag kan göra :)

Omigen:

Ett av dagens "projekt"

Att lyfta denna pållen fram.

15 år fd. framgångsrik galoppör.

30 minuters arbete som gick ut på att han skulle koppla ihop vänster bog med höger has, höger bog med vänster has.

Mitt i arbetet ställde han sig rakt upp o ner (Bilden uppe till höger) o bara sträckte upp sig.

Plopp o så var han där, uppe.

Glad blir man

Tyvärr inga fler bilder på honom, har fler på andra, ska fråga om jag får visa.

Bounty.jpg

Häst 2. 13 årig hopphäst med en tendens att krylla ihop sig och landa i en svag nerförsbacke, bakbenen i danmark och stum på mitten.

Inser hans kvaliteter och jobbade endast med att få honom att koppla ihop fram o bak diagonalt samt att få honom att inse att det ÄR ok att bredda lite bak för att få plats med knäna så att det var / är ok att vinkla sig bak.

Ingen sensation i resultatet men på plats kunde vi verkligen se hur han började gunga o få flow i rörelserna, samt, började använda finfina muskler

Bild 1:

Ungefär såhär brukar han se ut.

kapten2.JPG

Efter lite magjobb som är JOBBIGT:

kapten3.JPG

O lite till..uff..jobbigt..men ger ju resultat!

kapten1.JPG

Och än lite till, fast nu efter ca 30 minuter tyckte han det räckte..

kapten5.JPG

Och då visade det sig att plopp så satt det och lite klick klick fick vi till idag !

kapten4.JPG

Tom. knäna fick plats.

Tror båda pojkarna sussar gott nu

Wow vilken skillnad, speciellt på häst 1.
Kul med bilder!

JAg har ju aldrig någon häst kunnig som fotar så blir aldrig foton som liksom visar nåt vettigt :/

Dock brukar jag se skillnad på min kille i början och slutet av passen just i höger varv där han har jättesvårt för sig (är "högerhänt" så lägger sig fram på höger bog och blir ju låg o flack i höger varv)
Galoppen speicellt har börjat komma nu bra efter ungefär nån månad- 6 veckors träning. Det börjar tom. komma form och riktig bärighet på mindre volter (från början orkade han itne ens bära sig på någon volt alls...)
Om man kör 15-20min intervall träning (kan vi kalla det, jag kör korta intensiva med pausar emellan i typ en kvart totalt) av väldigt koncentrerad skritt och sen rappigare men med bra böjning trav på ganksa liten volt (dvs. tvinga fram diagonalen fast från marken)

Dock vill jag klargöra att när jag säger "tvinga" så är det ju inte fråga om några inspänningar eller våld, utan endast att han är böjd nog och går fram nog att han måste sätta höger bakben under sig och börja bära sig :)
Det görs med repgrimma och arbetsrep eller med kapson och longerlina, så inga tortyr metoder här. Och är varvat med slapp skritt och mcyket beröm :)

Åh vad roligt att se bilder på det jobb ni gör :) :bow:.

Kan du inte berätta mer i detalj hur du jobbar med DH? Är det EN generisk grundhjälp? Flera olika? Vad är det konkret man gör med tygel, säte, ben och vikt? Övningar? *Nyfiken* Vad är det ni gör när ni gör lite magjobb"?? Hu instruerar du dina elever?

Vore även intressant att höra vad det är man gör när man INTE använder diagonala hjälper... dvs vad ersätter man dem med???

Senast ändrad:

Jag har lärt mig ryggtester som man kan använda som ryggymnastik av Chris Johnston när jag följde med en kompis häst in på Klinik

Jag gjorde dem för att att testa hur hon var i ryggen oh så sa det smatter som ett blixtlås när hela raddan släppte

(de var dem testerna/övningarna du inte förstod i tråden om trapezius ;) )

Man ritar med en penna på hästen - eller gnuggar på vissa ställen för att få igång reflexer, så de böjer lateralt och longitudalt

Den här gången ritade jag på rumpan och hon vinklade bäckenet och vred rumpan bort från mig - så hon tog bort dem själv

jättefina bilder

jag vill kolla sadeln på den vita :angel:

Tack!

Sadeln är densamma på den svarta som den vita, passar ingen av dem och kommer att bytas ut.

Man får ta det goda med det onda ibland på kurser och inte köra för intensiva pass om sadeln inte passar, alternativt barbacka men det funkade inte på dessa två herrar.

Puppan, Jag hade gärna beskrivit systemet, inget problem hos mig, men jag har vanan av att så fort jag förklarar något mer specifikt så ryker tråden för någon retar sig på att jag gör reklam.

Jag ska hälla i mig kaffet och se hur jag ska kunna förklara på ett så neutralt vis som möjligt.

:)

Det är ett bra test och jag vet att det gärna lärs ut pga sin häftiga kraftfulla effekt, en person som du kan ju hantera det men tex. i stallet här häromkvällen så kom en tjej in efter ridning och ritsch ratsch svopp så drog hon igenom stackars pållen som blev fullkomligt vettskrämd men såklart släppte..(Fysiskt)jag frågade om det tvunget skulle vara så våldsamt och ja, det var meningen så.

:o

Allt är ju bra om det passar :D

***Knapplån***

Efter att ha läst så här långt i tråden så tycker jag att den gör sig bättre under Ridning. Detta eftersom diagonala hjälper inte är (eller inte borde vara) specifikt för klassisk ridkonst.

Immer, kan jag fortsätta utveckla? Visa fler bilder, detaljer?

Nu har jag frågat o rapporterat min egen fråga så vi får se :)

Tills jag vet kan jag beskriva grundtanke, kortfattat.

Om någon vill ha mer specifikt från någon punkt får ni peka.

Grundtanke:

Eleven utbildas i sin egen balans.
Den dagliga balansen utan häst, helt enkelt som människa.
Hur eleven ska använda diagonala hjälper på sig själv för att själv få kroppskontroll och mer koppla ihop sin egen kropp och koordination.

Efter det följer skolning av höger och vänster, insida utsida, ett ganska långdraget tjat, här med elev på häst, om vad som är vad för att eleven ska öva upp automatik. Vi skiljer även på högerhänta, vänsterhänta och ambidexta, samt höger o vänster varv samt vad hjärnans funktion gör när.

Fortfarande är det eleven som utbildas. Inte så mkt i "sitt fint" (Detta är ingen dicsiplin) utan mer i att koppla ihop först sin egna kropp sen sin kropp med hästens.

Sen följer skolning och det automatiska tänket att sittbenen är ihopkopplade med samma sidas bakben, och en del övningar i den riktningen.

När det sitter med automatik skolar man axlarnas ihopkoppling med bogarna.

Och efter det så skolas handen dvs. det automatiseras att ytter hand styr inner bak, innerhand styr ytter bak och vi gör olika övningar för att visa på de olika kvaliteterna som bakbenen kan ha och behöver vid olika övningar.

Hela tiden är det vikt på elevens egen kroppskontroll, därför kan det ibland se ut som att ryttaren inte borde sitta till häst men tonvikten ligger först o främst på sammankopplingen.

När allt sitter börjar det traditionella dressyrarbetet.

Mentalt arbete är det för eleven, massor av. Allt börjar med en tanke och elevens kropp formas av det faktum.

Hästen ska följa eleven och i det är det av största vikt att eleven har kunskap och kontroll.

Typ så. Inledningsvis

Åh vad spännande :). Det är lite feldenkrais-touch på det låter det som :idea:. Jag har testat Pilates nu under våren för att få till bättre kroppskontroll ... men det känns ibland tröstlöst när kroppen lever sitt eget liv :o. Tålamod, tålamod och tålamod ... samt lära sig lyssna ...

Din approach låter väldigt sund och naturlig och jag blir nyfiken på konkreta övningar för att förstå bättre. Hoppas du får ok på att beskriva övningar lite mer i detalj :). Det är då man brukar få grepp om konceptet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 027
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar