Diagonal hjälpgivning

Sv: Diagonal hjälpgivning

Håller med om intressant med olika vinklar - jag dissar ingenting om det fungerar

hur tänker du att inner hand bara bromsar ytterbak - jag vet inte om du har rätt - det kanske du har :)

För att jag tänker på diagonalen.

Ytter hand är kvalitetsgivande för inner bak som ska stödja, ju mer stöd på ytterhanden desto mer stöd på inner bak (Kan såklart ramla över o bli _för_ mkt stöd (För både mun o ben)

Inner hand är kvalitetsgivande för ytter bak som ska kunna flexa mellan korta och långa steg beroende på önskan och val av steglängd. Släpper man för mkt på inner innan hästen kan bära sig själv lutar den fram som ett välkänt torn.

Vad som annars kan bromsa samsidigt är sitsen, (Sittbenen) och Skänklarna.

Uppifrån kan Andningen bromsa eller öka fart, vinklingen av bäckenet och min egen fokus.

Sorry, har problem att konkret bara svara på en sak :o

När jag skriver "Man" menar jag de olika länder jag jobbar i.

Jag var nog inte tydlig med det :)
Aha, då är jag med:)

Det är min erfarenhet att det inte lärs ut längre, i alla fall inte lika ingående eller så använder man det utan att det benämns som ngt särskilt och i det inte skolar eleven att kunna nyttja det medvetet.
Det kan säkert vara så att de inte lägger fokus vid det på samma sätt. Det kanske behöver återfå större plats.
Inte alla känner till begreppet.
Synd.

Om du är av en annan åsikt är det ju bara glädjande :bow:
Men jag har bara erfarenhet från Sverige. Vet inte alls hur det ser ut i andra länder.
Jag har för mig du rider AR?
Ja nuförtiden rider jag för AR-tränare, men träffar ofta dressyrtränare och domare. Jag har kvar min dressyrridning och har byggt på den med AR kan man säga.

Kanske ute o cyklar för Immer skrev för nån dag sen att det Inte används i AR.
Hrm... låter konstigt. Jag och även mina tränare använder det i alla fall, men man pratar nog sällan om diagonala hjälper där. Det kan stämma. Ord och uttryck används lite olika om man jämför olika tränare.
Men vad vet jag :laugh:
En hel del tror jag:laugh:

Jag har ingen erfarenhet från andra länder (mer än det man ser på tävlingar och clinics), men jag menar nog att samsidiga - framför allt insidiga - hjälper är otroligt utbrett i Sverige? Jag vet inte hur många träningar jag sett som går ut på att "lossa den i insidan" och ryttaren får instruktioner om att använda innerskänkel och innerhand för att lösgöra insidan. Så jag håller inte riktigt med BigganL här.

Jag har ingen erfarenhet från andra länder (mer än det man ser på tävlingar och clinics), men jag menar nog att samsidiga - framför allt insidiga - hjälper är otroligt utbrett i Sverige? Jag vet inte hur många träningar jag sett som går ut på att "lossa den i insidan" och ryttaren får instruktioner om att använda innerskänkel och innerhand för att lösgöra insidan. Så jag håller inte riktigt med BigganL här.

Precis min erfarenhet.

...Man kan plocka övningar osv om man är skicklig nog att bedöma att det ger vad man behöver för att uppnå en sammantagen kvalitet. Men om man nosar på olika inriktningar och med olika termer och olika innebörd och prioriteringar och sen själv "plockar" och sätter ihop blir det stor risk att man inte uppnår den där helheten, men tror att man gör det:o. Man måste nog vara oerhört skicklig i så fall.

Man går vilse tillräckligt lätt ändå, i ridning, även om man har en röd tråd att hålla sej till. Det är så jag menar.

Återigen tackar jag för ett trevligt svar. :bow:

Jo, jag förstår vad du menar och ja, jag vet att jag är inte världens bästa ryttare, men det är jag inte ute efter att bli, eller vara heller. Utan jag försöker hobbyrida på så bra nivå som möjligt, för att hålla mig och min dam på mattan utan att bryta ihjäl oss, vilket jag lyckas så där med emellanåt.

Just nu, är det mest "traditionell ridskoleridning" men med lite "inspirationstänk" från andra håll, pga att min fd AR-tränare inte kommer upp "till oss" längre. Jag får se om jag kan hitta en feldenkreissare eller CR-are, eftersom jag har en känsla av att det är det, jag skulle vara mest förtjänt av, vid sidan av "traditionell ridskoleridning". För ge upp hoppet, om att fortsätta vara ryttare, om än en medioker sådan, det finns inte i min vokabulär.

Mvh

IH

Vill bara slå ett slag för att hitta någon feldenkraisare! Har en vän som enligt läkarna inte skulle kunna gå, men det kan hon - tack vare att tränaren är feldenkraisare och därmed kan lära ut funktionell ridning. (Det är det såklart många andra som kan, men jag har väldigt god erfarenhet av feldenkrais, så jag talar gärna varmt om det. :o)

Är det inte bara helt enkelt att du tänker för mkt?

Har du någon gång låtit henne visa sina ramar själv?

Har du någon gång bara gungat med i hennes takt till ytterligeheterna i hennes form (Avsaknad av) visat sig och därifrån mjuuuuukt försökt gunga henne tillbaka till de fyra hörnen med rumpan och så smått och supermjukt göra förhållningar mot respektive diagonala bakhov? (Med omedelbar eftergift för reaktion)

Ibland känner jag själv att det blir för mkt teknik och struktur o då laddar vi ju bara negativ energi och till slut gör bara pållen sig fri från mitt j*vla tänkande :D

Dom gör ju bara vad vi ber om :love:

Jo, det är ju just det där jag måste komma tillbaka till nu, efter min tid UR sadeln... Damen är ivrig och då vill jag också för mycket. Jag får se till att skynda långsamt och komma ihåg att *aaaaaandas*.

Och, jo igen. Det där med "mjuka rumpan" :D är det som brukar fungera bäst, för att hitta de fyra hörnen.

Guuuud vad jag tycker du har rätt.

Provat tanken att tygeln går diagonalt och jag tycker det stämmer. :)

Och jag tror att du har rätt att man inte kan släppa stödet helt på inner förrän hästen är självbärig och jag tror man hamnar fel där ibland . Om man tänker på att man inte får hänga i innertygeln när man fattar galopp så stämmer det- för hästen börjar ju galoppen med ytter bak. Man har alltid hört att man stoppar inner bak med inner tygel- men då skulle det ju inte funka att ställa utåt i fattningpå hästar som gärna fattar fel.

:bow: och jag måste testa mer så jag kan fråga mer!!!

Min egen erfarenhet av Feldenkrais är mycket ringa, läser en bok av honom just nu.
I varje fall har jag haft en elev (inte ridelev...) ett par år, som varit med om en trafikolycka, med förödande konsekvenser för hennes fysik sedan 20 år. Inte förrän hon kom i kontakt med Feldenkrais började hon få ordning på sin kropp, och nu fungerar hon tämligen "normalt" igen.
Har provat några enkla övningar, och mitt högerben som alltid är 2,5 cm för kort var plötsligt lika långt som vänster. Dagen efter fick jag en härlig ridtur med sådan schwung som jag hittills inte fått erfara med min häst, så detta ska dykas djupare i!
Mycket intressant tråd!

Jag känner igen mig en hel del i ditt system. Jag rider med DH och ser det som att man kan påverka det diagonala bakbenet genom tygel och tvärtom. Jag försöker rida hästen så att man får den liksidig och på linje genom de diagonala hjälperna och genom det få den mer på bakdelen. Självklart får man själv inte sitta och störa på mitten. Sitsen och kroppen inverkar jag med i första hand.

Genom det system jag lärt mig(ej strömsholmsridning och ej AR, utan någon mix av det och en massa annat mellan himmel och jord) har jag lärt mig ett system att få hästarna att bli mjuka, rörliga, starka och lättridna.

Min ena häst är 27 år och går fortf för fullt. Både veterinärer, equiterapeut och tränare tror det är pga hur han tränas. Jag har svårt att tro att jag skulle lyckas med samsidiga hjälper enbart.

Och bara det att om en häst är halt i tex h bak så kan den få symptom i v fram tycker jag talar sitt tydliga språk om hur de själva brukar sin kropp. Det är ju betydligt mer sällan de får symptom i h fram och h bak än diagonala benpar. Och då kan vi fundera över hur vi bör hjälpa dem att flytta vikten från frambenen till de mer bäriga bak för att skona dem från förslitningar.

Ingela:
Jag håller med Jacko om Feldenkrais-terapeut! Jag har en whiplash som är rätt svår. Jag ansågs inte bli så bra att jag skulle återfå normal kroppskontroll. Idag har jag bättre kroppskontroll och framför allt kroppskännedom än de flesta. Det tror jag till stor del beror på Feldenkrais och ridningen. Genom Feldenkrais fick jag lära mig känna min kropp och dens blockeringar. Och därefter att försöka släppa de låsningarna.

Dock blir jag väldigt låst och stel om jag inte tränar myyyycket varje dag(gärna genom ridning, samt stretch). Och med smärta, sömnbrist etc kanske man inte alltid orkar det. Men om du orkar så är det bra att skaka loss sin kropp med ridning. Annars kan du kanske försöka stretcha och ständigt vara medveten om din kroppshållning. Scanna igenom kroppen då och då under dagen för att kolla om du låser/spänne kroppen i onödan och skapar spänningar mer långvarigt pga det.
Lycka till och kämpa på!

Vilken trevlig läsning!

Det var just det med vänster fram - problematiken som väckte mig att verkligen inse hjälpen med DH.

Kul att läsa om din gamle, min filosofi är den, att hästen ska vara som bäst vid 20-25.

:bow:

Min egen erfarenhet av Feldenkrais är mycket ringa, läser en bok av honom just nu.
I varje fall har jag haft en elev (inte ridelev...) ett par år, som varit med om en trafikolycka, med förödande konsekvenser för hennes fysik sedan 20 år. Inte förrän hon kom i kontakt med Feldenkrais började hon få ordning på sin kropp, och nu fungerar hon tämligen "normalt" igen.
Har provat några enkla övningar, och mitt högerben som alltid är 2,5 cm för kort var plötsligt lika långt som vänster. Dagen efter fick jag en härlig ridtur med sådan schwung som jag hittills inte fått erfara med min häst, så detta ska dykas djupare i!
Mycket intressant tråd!

Detta var inte riktat till mig men jag svarar :D

Igår under lektionerna kom en man fram o frågade om jag jobbade med Feldenkreis.

Det gör jag inte men jag tror att där finns beröringspunkter ju mer jag hör om det :laugh:

Kul att läsa om!

Tänkte bara bjuda på en övning såhär på morgonkvisten, jag jobbade md den igår och jag har bilder att visa er senare men måste få ett ok av eleverna.

Tanken är superenkel. Du tänker dig diagonalerna från händer till bakhovar. Mittpunkten är du. Du är kvalitetsgivande för hästens form och diagonalerna är som spända gummiband.

Känn efter hur det känns att dra mittpunkten (Du) uppåt, neråt, bakåt, framåt, höger eller vänster.

Prova sen detta i lite olika kombinationer. Vilket känns bäst?

:-)

En enkel men nyttig övning där man snabbt märker på hästens reaktioner vilket som är bekvämast.

Det blir olika reaktioner på olika volt. Övningen görs på volt hos mig för att jag sedan spinner vidare mer på "Höger o vänster" men funkar säkert på raka linjer också.

Berätta gärna hur det kändes :laugh:

Till Ray vill jag skriva att det med inner tygel, ska funka efter max 10 minuter på en lektion, hästen ska kunna bära sig själv ganska fort. Kanske millisekunder men strävan ska vara där. Innertygeln får aldrig bli stum eller hålla på att vevas i, den ska vara mjuk, vägvisande (Fram) o flexibel, det blir till att göra allt med innerskänkeln istället ;)

Tanken är superenkel. Du tänker dig diagonalerna från händer till bakhovar. Mittpunkten är du. Du är kvalitetsgivande för hästens form och diagonalerna är som spända gummiband.

Känn efter hur det känns att dra mittpunkten (Du) uppåt, neråt, bakåt, framåt, höger eller vänster.

Prova sen detta i lite olika kombinationer. Vilket känns bäst?

:-)

Den övningen låter spännande ja, men då måste jag få ställa en följdfråga. Var gör jag av de där långa spagettisakerna på sidan om hästen... även kallad skänklar? Ska de bara "falla rakt ner" och rama om (knappt det ens), eller det kanske "faller sig" av sig själv, när man väl sitter till häst.

Du har säkert rätt, jag ska inte tänka så mycket. Det blir nog ingen ridning idag. Jag har inte sovit i natt och har ont i hela mig, mest den o-opererade höften tyvärr. :(

Den övningen låter spännande ja, men då måste jag få ställa en följdfråga. Var gör jag av de där långa spagettisakerna på sidan om hästen... även kallad skänklar? Ska de bara "falla rakt ner" och rama om (knappt det ens), eller det kanske "faller sig" av sig själv, när man väl sitter till häst.

Du har säkert rätt, jag ska inte tänka så mycket. Det blir nog ingen ridning idag. Jag har inte sovit i natt och har ont i hela mig, mest den o-opererade höften tyvärr. :(

Bra berättigad fråga!

Skänklarna går också på diagonalen, mot handen. Ytter hand mot inner skänkel, Inner hand mot ytter skänkel.

Innerskänkeln - Inner bak

Ytterskänkeln - Ytter bak

Mkt blir det :D

Men du, när man mår dåligt, det är precis då du kan sitta o bara känna utan krav.

:idea:

Innertygeln får aldrig bli stum eller hålla på att vevas i, den ska vara mjuk, vägvisande (Fram) o flexibel, det blir till att göra allt med innerskänkeln istället

Ja just det. För även om tyglarna i o f s verkar diagonalt så påverkar de även samma sida, eftersom hästen hänger ihop. Innersidan måste vara fri och det kan den inte vara om man drar i innertygeln, både bogen och innerbak påverkas också av innertygeln, direkt eller indirekt.

Det du skrev går inte på något sätt emot vad jag skrev. Även om det finns många instruktörer som undervisar så så menar de väl inte att diagonala hjälper inte finns?

Ja, om man gör rätt då;)

OM man hänger i innertygeln ( vilket man ju inte ska göra, men om....) då bromsar man enligt dig alltså ytterbak-innerfram.
Ursäkta nu för jättekorkade frågor, men det låter ju väldigt logiskt i trav och även i galopp. Det borde kunna vara logiskt i skritt i min hjärna oxå även om det är en samsidig gångart, men om man rider i pass? Är ditt tänk diagonalt då också?
KAN man överhuvudtaget få tygeln att verka samsidigt- hur kan hästen förstå om man helt plötsligt skulle ändra?
Jag tänker att man använder ju samsidiga hjälper i framdelsvändning, men det betyder ju inte att hjälperna påverkar hästen samsidigt??? Eller?? Precis som Flash skrev så sägs det ju alltid att innertygeln låser innerbak. Min fråga är om det enligt ditt diagonala tänk är möjligt att växla mellan att rida "samsidigt" och diagonalt. Får det går inte ihop i mitt huvud alls...

Jag vet inte om det blev väldigt invecklat förklarat detta. Jag tror att någon behöver berätta skillnaden i dessa olika tänk och göra det på blåbärsnivå :angel:

Och spelar det någon roll hur man tajmar in förhållning t.ex. Man brukar ju säga att man egentligen bara kan påveka en hov som är i luften- hur tänker du där?

En liten reflektion angående innertygel-innerskänkel ridning är att man väl egentligen då också är ute efter att rida hästen från innerskänkel till yttertygel men att man samtidigt vill ha hästen ställd i nacken? Så har jag fått förklarat för mig i alla fall. Men man har liksom fastnat i innersidan och glömt bort vad man ville?

Hm- ja det låter ju också helt logiskt. Nu känns mitt förra inlägg ännu mer korkat... Hästen sitter ju ihop så allt man gör påverkar ju hela hästen...

Min tränare fick kontakt med en feldenkraisterapeut förra sommaren. Vi är ett gäng som varit hos denne vid två tillfällen nu. Sedan ska hon vara med på våra kurser ibland. Det ska bli väldigt intressant. Kan nog föra in en dimension till i ridningen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 587
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 216
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar