Detta med pengar och tonåringar

Sv: Detta med pengar och tonåringar

Vem har tagit förgivet att man ska på restaurang & äta varje dag?& hur definierar man restaurang?
Mina bekanta har för det mesta köpt egen mat & lagat när de rest & beroende på vilka länder man är i kan det vara riktigt billigt att köpa mat.
& så finns snabbmatskedjor oxå, kan få en hamburgare för 20 kr tex.
Tja, när jag skaffade barn räknade jag med att det skulle kosta oxå.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag resonerar som så att det finns mat på bordet hemma. Väljer man att resa iväg så är det en annan femma. Jag sitter inte stenhårt fast i att man inte får en mat-peng, men det är inte helt självklart i alla lägen.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Mina föräldrar skulle inte haft en tanke att inte betala min mat om jag reste bort.Mat behöver man var man än är, hemma eller på resa.

Jag håller nog med där. Jag tycker definitivt att den unga ska betala nöjesresan själv, men matpengar skulle jag stå för.

Snubbelfot>> alternativet matpengar till restaurang är väl inte nödvändigt? Man kan ju helt enkelt ge så mycket pengar som maten hade kostat hemma. Så får den unga själv spara till extrautgiften som det blir.

För övrigt:
För min del så behövde jag inte jobba extra för att få pengar till hobbys. Dock hade jag heller inte någon häst eller annat dyrt som kostade massor i tonåren. Jag fick månadspeng och skulle mot denna fullgöra vissa sysslor i hemmet. När månadspengen var slut så fick vi inga extrapengar.

Att fortsätta få pengar när man flyttat hemifrån finns inte en chans att jag skulle fått; ej heller mitt barn. Jag resonerar som Snubbelfot när det gäller den saken:
När - vilket är rätt nära förestående - äldste grabben flyttar hemifrån kommer vi naturligtvis att stötta med punktinsatser om och när det blir kris, men något löpande bistånd finns inte ens på kartan. Dels finns inte det ekonomiska utrymmet, dels är han 20 och har fullt ansvar för sin egen ekonomi. Om han av någon anledning skulle få problem med den löpande ekonomin kommer vi naturligtvis att hjälpa honom att styra saker rätt i den mån vi kan, och hjälpa honom med A-kassa, bostadsbidrag och eventuella andra ansökningar.

När jag bodde hemma året efter gymnasiet och hade arbete så fick jag (givetvis) betala en summa hemma. Jag tror jag betalade ungefär för min egen matkostnad. Så; det var ändå mycket pengar över på en heltidslön. Eftersom jag var en sparsam person så sparade jag mycket och köpte "flytta-hemifrån-grejor" under det året. Inte 17 ska föräldrarna fortsätta försörja ett barn som är självförsörjande och jobbar heltid!
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Inte för att jag är lat och bortskämd utan för att ett extra jobb hade gått ut över mina studier, vilket mina föräldrar tyckte var helt onödigt så jag hade inget krav på mig att jobba, däremot fanns ju krav att sköta skolan.
Jag har heller aldrig haft som krav att jobba, jag har gjort det i alla fall. Några större krav på att klara studierna har det inte heller varit i och för sig.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag resonerar som så att det finns mat på bordet hemma. Väljer man att resa iväg så är det en annan femma. Jag sitter inte stenhårt fast i att man inte får en mat-peng, men det är inte helt självklart i alla lägen.

Kan säkert bero på om de reser ofta oxå, en gång varannat år kanske inte är så mkt att "bråka" om.Varannan månad eller flera ggr/år skulle kanske vissa ha krav på att ungdomarna kan stå för maten oxå om man har råd att resa.
Jag vet att mina föräldrar tänker i banorna att om jag skulle varit så ambitiös & kunnat samla pengar till en hel resa så skulle inte matpengar ha fått stoppa mej, då hade de uppmuntrat & satt till de pengar jag hade behövt.
Det är ju oxå en form av uppmuntran till ungdomar att jobba ihop sina egna pengar, man behöver inte vara stenhård med principer i alla lägen.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

*kl*

har lite bråttom och har bara skummat tråden, men jag tänkte mest lämna min ståndpunkt. det är inte så lnge sen jag var 17-18 år trots allt :D

jag skaffade extrajobb när jag var 16, jobbade ungefär 3 dagar (2 vardagar + lördag) i veckan i en butik i min hemstad, eftersom ett studiebidrag på 1050:- inte är speciellt mycket. dessa pengar gick till hästeriet, och en del sparades även för andra nöjen jag ville unna mig. (betalade mina ridlektioner och extraträningar själv from. 15 års ålder, och senare även min egen häst)

åkte aldrig på spec. mycket resor, men när jag var knappt 17 åkte jag med ett par vänner till kroatien. såvitt jag kan minnas sparade jag ihop till den resan själv. min mamma gjorde nog dock som någon annan mamma här i tråden skrev, att när resan väl var betald och klar kunde hon skjuta till ett litet bidrag till mat etc., och hon skickade dessutom med en välfylld matsäck på vägen ner.

personligen tycker jag att en 17-18åring absolut bör betala sånt där själv. man har haft ett par år på sig att jobba och spara ihop pengar och med lite planering hinner man få ihop en rätt bra summa, men det kräver ju att man inte strör pengar omkring sig när man egentligen ska spara.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

*knapplån*

Jag har haft en ganska enkel barndom med föräldrar som betalade det mesta, endel skulle nog kalla mig bortskämd. Dock lärde jag mig värdet av pengar och fick betala småsaker som mobil, internet, linser osv. De krävde aldrig att jag skulle jobba vid sidan av, de tyckte att jag skulle koncentrera mig på skolan.

Reste en weekendresa med en kompis efter gymnasiumet till London, egensparade pengar använde jag då. Precis innan jag reste fick jag dock lite pengar av föräldrarna (1000 kr) för nöje/mat. Men förutsätte att jag skulle betala allt eftersom jag reste utan dem.
När vi reste tillsammans betalade dem alltid allt, det var inte förren efter gymnasiumet som jag betalade grejer som jag köpte i länderna vi var i. Eller betalade jag en symbolisk summa som kanske inte täckte hotell/mat osv men ändå.

Som sagt, jag skulle inte kräva av mina föräldrar att dem skulle betala mat om jag reste på egen hand :)
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Har skummat igenom tråden och tänkte bara berätta hur min mamma och jag skulle göra om jag åkte på nöjesresa utan förälder.
Är 17 år kanske ska nämnas.

Jag och mamma skulle ha delat på kostnaderna på ungefär hälften.
Alltså att man räknar ut ungefär på hur mkt allt som allt kommer att kosta och sedan splitta på hälften eller att jag betalade lite mer.
Kan tillägga att jag aldrig kommer att ha råd att resa försen efter gymnasiet då jag aldrig kommer ha tid med både häst, jobb och skola.
Har varit gränsfall till att gå in i väggen av bara skola och häst!
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Min dotter fyller 17 i år.
Jag (och hennes pappa) betalar för hennes mat och resor.
För det mesta.

Hon går på Estetiskt Gymnasium (Artist-skola) och vi vill att hon koncentrerar sig på skolarbetet och musiken.
Kraven är hårda på den här nivån.
De flesta "nöjesresor" som hon gör har med utvecklingen som artist att göra så vi sponsrar.

Några av "hennes" hästar kommer i stället att säljas.

Hennes chans inom musiken är nu, så hon måste få satsa maximalt.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag fick hästen betald, fick följa med på föräldrars resor och då fick jag givetvis allt gratis men som sagt hästen kostade ju ett par tusen i månaden för 15 år sen...

Nej fick inga gratisresor till fjällen eller kanarieöarna, vi hade inte råd med det, däremot reste jag med familjen och skulle jag resa vid sidan om fick jag jobba ihop pengarna.

Jobba var tredje söndag eller någon kväll då o då borde väl de flesta klara av efter att man fyllt 16?? eller så är man bekväm med att föräldrar betalar eller helt enkelt nöjd med situationen, jisses chock det blir när man ska flytta hemifrån och betala allt själva...
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Det svåra är inte att jobba - det är att FÅ ett jobb.
De har sökt och sökt, men utan resultat.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag jobbade på mc donalds.

Man kan även jobba på kemtvätt eller dela ut reklam typ.

Man kan ju erbjuda barnvakt, tjänar ungefär 600 kr på en kväll.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Den enda resan mina föräldrar betalade åt mig utan att de själva följde med, var en språkresa på tre veckor. Mat ingick alltså då, men jag har för mig att jag fick 1000 kr till fickpengar "i sista sekund". Naturligtvis hade jag då redan sparat ihop till fickpengar själv, genom att samla barnbidrag på hög. Mina två bästa kompisar följde med, och deras föräldrar gjorde likadant.

Om det går att ordna så tror jag att man har jättemycket att vinna på att komma överens med föräldrarna till tonåringens närmsta vänner. En enad front räcker långt, och plötsligt blir det inte lika lätt för son/dotter att säga "Men alla andra får ju". ;)
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Det svåra är inte att jobba - det är att FÅ ett jobb.
De har sökt och sökt, men utan resultat.

Usch ja, det är sjukt svårt att få jobb.
I alla fall där jag bor :mad:
Man behöver vara minst 18 år på de flesta ställena vilket gör det
omöjligt att hitta sommarjobb.
Jag som hade tänkt börja spara till storhäst!!
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Det är inte ens lätt att få jobb på Donken längre.
Och vi bor ju ändå i Stockholm...
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Då kan du tänka dig hur lätt det är för tonåringar att hitta jobb här, i en by med ca 800 invånare, 1 (liten) mataffär och en liten diversebutik..

Det finns inte på världskartan att de ska kunna ta något extrajobb för att få in lite pengar under läsåret och kikar man på sonen (som är den ende som har "åldern inne" för extrajobb) så åker han hemifrån 06:20 och är hemma 17:20... Finns inte tid för något jobb efter middagen och läxorna. Det är liksom ont om nattjobb för 17-åringar här ;)
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Ja ! Det är ännu tuffare !
Förutsättningarna är verkligen olika i olika delar av landet.

Jag vet att endel av ungarnas kompisar (antagligen de som ä över 18) har lite telfonsäljarjobb. Inte så kul, men ändå jobb.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 864
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 069
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 832
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Ber om ursäkt om tråden hamnar fel, detta är min första! Hej! Hamnat i en jobbigt situation. Och jag ville från början skriva avtal...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp