Detta med pengar och tonåringar

Sv: Detta med pengar och tonåringar

Vi betalar så att de har mat och husrum. Nöjen, godis etc. får de stå för själva.

Så länge de bor hemma är det vårat ansvar att se till att de basala behoven är uppfyllda, även på resor utan oss föräldrar. Det är för oss en självklarhet!
Mina r 14 och 17, går i skola och pluggar mycket = inte tid för extrajobb, annat än på somaren och de jobben ger ju inte så många kronor på banken att det räcker till allt de vill göra på ett år..
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Skrämmande..

Jag ringde precis min pappa för att höra hans syn på det hela och han använde nästan ordagrant dina ord när han förklarade sin syn:D
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Ja, om de hade varit hyffsat sparsamma så hade saken varit i ett annat läge. Så egentligen handlar det mer om attityd än princip.
Det var bra att jag tog upp ämnet och du fick mig på det spåret !
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Hmmm...

Och jag gör skillnad på resor och resor måste jag erkänna.

Om de tex skulle åka på språkresa så skulle jag stå för allt utom fickpengar. Åker de till någon kompis där jag vet att det kommer att förekomma något mer konstruktivt än bara festande så skulle jag nog stå för både resa och en hushållskassa. Men om de åker till en kompis där det primära är att festa eller bara hänga runt så tycker jag att det är ... inte så intressant att betala. Eller en skidresa där inte skidåkningen kommer att vara i fokus.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Men jisses, dom har hästar, ni åker regelbundet utomlands och på skidsemestrar, hur många unga nästan vuxna har det så bra?? Självklart ska de betala sina nöjesresor själva!!Hur ska de annars lära sig något om hur man måste ta ansvar för pengar och sitt liv som vuxen? Jag tycker du tänker helt rätt, cirkus.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

om det var typ fjällenresa så kunde mina föräldrar stå för det. Men om det var en weekendtripp någonstans (i sverige) så fick jag betala själv. Fjällenresa har det ändå bara blivit en 2-3 gånger i mitt liv, dem vill alltid uppmuntra att man är utomhus och rör på sig.
Nöjesresor, konsertresor och dyl har jag alltid fått betala själv.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Förstår ditt resonemang...

Nu när detta uppdagades så tätt inpå aktiviteten så att de kanske inte hinner tjäna ihop pengarna kan du inte låna dem pengar till mat då? Sedan ska du självklart vara stenhård på att de betalar tillbaka, gör en avbetalningsplan.

Tänk på att de kanske annars tar ett sådant där sms lån eller annan inte så bra lösning.

Jag tror på att kompromissa och ge och ta.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Förstår ditt resonemang...

Nu när detta uppdagades så tätt inpå aktiviteten så att de kanske inte hinner tjäna ihop pengarna kan du inte låna dem pengar till mat då? Sedan ska du självklart vara stenhård på att de betalar tillbaka, gör en avbetalningsplan.

Tänk på att de kanske annars tar ett sådant där sms lån eller annan inte så bra lösning.

Jag tror på att kompromissa och ge och ta.

Hade min unge ens övervägt ett smslån så hade den fått glömma resan. Då är personen uppenbarligen inte mogen för att åka ens till skolan utan ledsagare:eek:
Jag är nog inne på cirkuslinje lite granna, att det är skillnad på resor och resor. Jag vet att jag fick tillskott till matpengar när jag reste utomlands och likande. (var tex på praktikutomlands 2 gg och housesitting) Men skulle jag på ren party/nöjesresa så tror jag itne ens jag hade velat fråga. Lite beror det på deras möjligheter att tjäna pengar och deras fickpengar. Finns det möjligheter att tjäna pengar eller spara av fickpengarna så är nöjesresor något som de borde kanske stå för själva.

Det beror som sagt på en mängd faktorer.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Det är inte ens så att de inte har råd med själva resan och maten - studiebidraget hinner komma. Så de har råd. MEN då har de ju inte råd med nånting annat ! :crazy: Då är de ju panka i en månad...

De har dessutom världens bästa extrajobb, jag glömde nästan bort det. Som de tjänar ungefär 400 kronor i månaden på.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

okej, ja då tycker jag nog att de kan betala själva...
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag tycker snarare du gör dem en tjänst genom att de får betala själva.

De får lära sig att spara och jobba för att kunna göra det de vill. De lär sig priotera, De lär sig pengars värde...

Ser inget dåligt alls i dina tankar.

Dessutom får de ju redan fullt tillräkligt för att inte vara svältfödda på resor och upplevelser.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Hur ska de annars lära sig något om hur man måste ta ansvar för pengar och sitt liv som vuxen?

Jag fick det mesta när jag bodde hemma och gick i skolan och det blev folk av mig också, ansvar tar jag också..
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

När jag var i den ålderna betalade jag min häst helt själv. Mina föräldrar kunde sponsra med mat pengar om jag skulle någonstans, men då fick jag ju betala resan själv, förutsatt att jag reste utan dem då.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Mina föräldrar har stått för allt sådant plus mina hästar såklart, tills jag tog studenten. Det har dock inte alls inneburit att jag blivit dålig på att hantera pengar, tvärtom! Desutom har jag alltid varit väldigt sparsam av mig.

Jag kan däremot tycka att det beror på hur barnen är samt hur familjens ekonomi ser ut. Om barnen slösar de pengar de får så kanske de behöver få lära sig att inte få så mycket, utan att de faktiskt måste spara för att ha råd att göra det de vill. Likaså om man inte har jättegott om pengar - då kan ju inte föräldrarna förväntas stå för hur mycket som helst.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

När jag bodde hemma och reste någonstans fick jag betala resan själv men fick med mig matpengar. Det hade ju kostat att ha mig hemma också och mina föräldrar tyckte inte jag skulle behöva betala för mat.

Jag har betalat för min hund och häst helt själv och har tagit mer ansvar än någon annan av mina vänner. Att mina föräldrar gav mig matpengar är jag tacksam för, men jag tycker inte att det är så konstigt.

Jag kommer att uppmuntra mina framtida barn att resa och stå på egna ben och göra saker på egen hand. Det gör människor till självständiga, ansvarsfulla individer. Visst ska man även lära sig pengars värde, men det gör man även om man får med sig en matpeng då och då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag fick betala sånt själv. Sparade ihop genom sommarjobb, födelsedagar med mera. Arbetade i kiosk som 16 åring ca två kvällar i veckan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 864
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 070
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 832
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Ber om ursäkt om tråden hamnar fel, detta är min första! Hej! Hamnat i en jobbigt situation. Och jag ville från början skriva avtal...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp