Detta med pengar och tonåringar

Sv: Detta med pengar och tonåringar

KL - lite allmänna reflektioner...

Jag tror att mina tonåringar till viss del förstår pengars värde, och jag tror absolut att de flesta blir det folk av trots att föräldrar betala en massa.

Men det handlar om attityd mer än princip (vet att jag skrev det tidigare!).

Jag hoppas att de lär sig ngt.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Att man skall spara ihop till sina egna nöjen!!! I dessa ingår egna resor.

Vår dotter, 18 år i augusti, har skaffat extrajobb som hon tjänar ett par tusen på varje månad, dessutom lägger hon undan av studiebidraget. Hon har sparat sedan höstterminen började och har lite drygt 8 000 kronor. Dessa pengar skall hon använda till en resa i sommar.

Vad hon inte vet är att hon får lite extra bidrag från oss till sin resa - fast de pengarna får hon först när hon betalat sin resa och fixat sin budget. Om man hela tiden ger lär man aldrig sina ungdomar att kämpa och jobba för det man vill ha.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Vad ska deras pengar gå till då - festa - innebär det att dom anser sig ha råd att köpa sprit men inte mat - inte direkt svårt att prioritera som förälder då.
Skicka med ett kg nudlar...
ALDRIG att jag skulle betala maten på en partyresa.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag förstod aldrig att det handlade om en partyresa... (?)
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Inte jag heller ..

Jag tycker oftast att många drar likhetstecken mellan att få mycket av sina föräldrar och vara bortskämd, oansvarig och inte lära sig värdet av pengar.

Det tycker jag är galet fel.

Jag har fått nästan allt betalt när jag bodde hemma, jag har haft en väldigt enkel barndom men jag fick också lära mig att pengar har värde.

Jag uppskattar allt som mina föräldrar givit mig, jag är tacksam för att jag har kunnat resa som jag gjort.

Så att dra direkta likhetstecken mellan få mycket och inte se värde av pengar m.m är fel och okunnigt.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Precis!

Jag har fått jobba hårt för vissa saker och inte alls för andra. Jag har alltid fått med mig matpengar när jag åkt någonstans, men det innebär ju inte per automatik att jag inte begriper att mat kostar pengar.

Dessutom har man inte mycket pengar under skoltiden såvida man inte har turen att ha ett extrajobb. Att inte kunna göra saker som faktiskt är utvecklande bara för att föräldrarna av ren princip inte vill skicka med matpengar är för mig ofattbart. Av de resor jag gjort på egen hand har jag lärt mig väldigt mycket och blivit en självständig och orädd individ.
Det hade inte varit genomförbart utan mina föräldrars hjälp.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Än idag när jag är 20 år och flyttade hemifrån för ca 5 månader sen så hjälper mamma och pappa mig med mat och har mer eller mindre alltid gjort förutom då jag jobbade väldigt mycket extra och tjänade nästan lika mycket som mamma.

Känns som att dom flesta i slutet av 80 och början av 90 iaf får sin mat betald av föräldrar. 1050 kr i månaden räcker inte överdrivet mycket om man ska betala mat också. :crazy:
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag lägger mig inte i vad som är rätt eller fel diskussionen, men jag hade fått betala den resan själv. Jag skaffade mig ett jobb ganska tidigt i livet och har alltid jobbat extra utanför skolan för att ha råd att åka iväg på skidresor hit och dit. Det handlade inte om ekonomin egentligen, utan det handlade om att jag hade det som argument för att få åka. Att jag skötte mig så bra och betalade för resan själv etc. :angel: Tänk att det funkade varje gång!!

Mina föräldrar har alltid sett till att vi har allting vi behöver och att vi gjort de saker vi gjort. Mitt hästintresse har föräldrarna alltid betalat för utan att tveka, trots att de själva är helt ointresserade! Mina föräldrar har unnat mig allt jag velat egentligen, men jag har sett till att fixa det själv. Betalar man för egna pengar får man dessutom precis vad man vill ha utan att någon annan lägger sig i.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

1050 kr i månaden räcker inte överdrivet mycket om man ska betala mat också. :crazy:
1050 kr är ett studiebidrag som är till för att hjälpa studenten att få en utbildning. Det är inget komplett försörjningsalternativ!!

Det går ypperligt att skaffa sig ett extrajobb ifall man behöver pengar till lyxartiklar såsom skidresor, dyrt smink etc.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Än idag när jag är 20 år och flyttade hemifrån för ca 5 månader sen så hjälper mamma och pappa mig med mat och har mer eller mindre alltid gjort förutom då jag jobbade väldigt mycket extra och tjänade nästan lika mycket som mamma.
När - vilket är rätt nära förestående - äldste grabben flyttar hemifrån kommer vi naturligtvis att stötta med punktinsatser om och när det blir kris, men något löpande bistånd finns inte ens på kartan. Dels finns inte det ekonomiska utrymmet, dels är han 20 och har fullt ansvar för sin egen ekonomi. Om han av någon anledning skulle få problem med den löpande ekonomin kommer vi naturligtvis att hjälpa honom att styra saker rätt i den mån vi kan, och hjälpa honom med A-kassa, bostadsbidrag och eventuella andra ansökningar.

Så länge som barnen bor hemma, är under 20 och pluggar så har vi förstås fullt ansvar för dem, inget snack om saken. Festresor till varma länder med kompisar har aldrig varit aktuellt, men vi hade sannolikt stöttat ekonomiskt med en liten del om utrymmet funnits just då. I praktiken är det dock så att barnen, med studiebidrag plus pengar från egna extrajobb, har klart mer fickpengar att röra sig med än vad vi vuxna har, så jag har inte det minsta problem med att de kan behöva bekosta sina nöjen utanför familjen själva.:angel:
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Att man skall spara ihop till sina egna nöjen!!! I dessa ingår egna resor.

Vår dotter, 18 år i augusti, har skaffat extrajobb som hon tjänar ett par tusen på varje månad, dessutom lägger hon undan av studiebidraget. Hon har sparat sedan höstterminen började och har lite drygt 8 000 kronor. Dessa pengar skall hon använda till en resa i sommar.

Vad hon inte vet är att hon får lite extra bidrag från oss till sin resa - fast de pengarna får hon först när hon betalat sin resa och fixat sin budget. Om man hela tiden ger lär man aldrig sina ungdomar att kämpa och jobba för det man vill ha.

Jo, det kan man nog lära sig ändå. Jag har fått ganska mycket av mina föräldrar, men det innebär inte att man inte måste jobba. Det finns ju annat än pengar som kostar på - jag bodde ett år i england exempelvis, mellan grundskolan och gymnasiet, och läste in engelska gymnasiet på halva tiden. Det året betalde mina föräldrar helt och hållet, utan krav på att jag skulle tjäna in pengarna med extrajobb, men å andra sidan slet jag rätt hårt med skolan istället. Har nog aldrig pluggat så hårt som jag gjorde det året. Så kämpa och jobba fick jag verkligen göra (det var rätt tufft att bo på engelskt internat som enda svensk, exempelvis), men inte ekonomiskt.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Måste tillägga att för mig har det aldrig varit aktuellt med ett extrajobb ( förutom att hjälpa till som ekonomiassisten på min fars företag )

Inte för att jag är lat och bortskämd utan för att ett extra jobb hade gått ut över mina studier, vilket mina föräldrar tyckte var helt onödigt så jag hade inget krav på mig att jobba, däremot fanns ju krav att sköta skolan.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Egentligen handlar det inte om en ren party-resa, men till stor del tror jag att det är vad pengrna hade gått åt till.

Skitsamma, det blir ingen resa denna gång.

Men jag har fått mycket värdefull input.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Inte för att jag är lat och bortskämd utan för att ett extra jobb hade gått ut över mina studier, vilket mina föräldrar tyckte var helt onödigt så jag hade inget krav på mig att jobba, däremot fanns ju krav att sköta skolan.
Om hushållets ekonomiska situation hade varit sådan att vi inte behövt tänka på pengarna, så hade våra barn förmodligen inte heller behövt extrajobba. Däremot är jag övertygad att det med mycket få undantag går bra att kombinera en normal skolgång med helg- och lovjobb.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag antar att du inte har studielån nu? 1040 är inte en piss i havet om man lagar mat från grunden.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag är betalar inte för egna nöjestrippar.Min dotter fyller 17 år nu under våren och hon får baske mig jobba ihop sina slantar isåfall.
Tyvärr är det väl som för många andra,att det har "inte tid",kallas för det mesta också,"jag orkar inte".
Och då vill man helt enkelt inte tillräckligt.
Jag tycker jag har fullt upp med å betala för oss två i boendekostnad + 5 hästar osv så en sån sak har jag helt enkelt inte råd å betala för.Eller ja,råd å råd,allt är en prioriteringsfråga,och sånt prioriterar inte jag.
Samma sak med t ex Globen Horse Show,jag kan köpa biljetten dit om vi går gemensamt,men vill hon shoppa loss,får hon spara till det.

Däremot om det är en klassresa eller en resa där jag är med,ja då betalar jag det mesta även om hon på ett eller annat sätt får spara/jobba ihop det mesta.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Det är i det häradet jag och mina också befinner oss.

Dock tycker jag det är knepigt med deras kompisar som bor på annan ort. Detär klart att de vill träffas - å andra sidan så blir det väldigt dyra träffar...

Allt som vi gör gemensamt betalar jag iallafall för.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

De flesta föräldrar gör väl så gott dom kan och jag vill för allt i världen inte få fram att man SKA betala för sina barn oavsett om man själv sedan får jobba häcken av sig och slita som en tok för att få det att gå runt.

Men många är så snabb på att "dömma" ut barn som faktiskt får mycket betalt hemma som bortskämda och föräldrar som väljer att betala "allt" för sina barn som dåliga curling föräldrar som gör sina barn en otjänst, det tycker jag är tråkigt.

Jag jobbade hos pappa så ofta jag kunde, dels för att det var lärorikt eftersom jag läste ekonomi på gymnasiet och dels för att få lite mer pengar i plånboken. Men jag hade aldrig det kravet från mina föräldrar att jag skulle jobba ihop mina res- och matpengar själv om jag skulle någonstans.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Mina föräldrar skulle inte haft en tanke att inte betala min mat om jag reste bort.Mat behöver man var man än är, hemma eller på resa.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Mat behöver man var man än är, hemma eller på resa.
Jo visst är det så, men det går också att vrida och vända på. Det är ju stor skillnad i kostnad mellan del av hemmamatlagningen och en eller två veckors kontinuerligt restaurangätande.:angel: Och det är inte helt självklart för mig att man som förälder automatiskt skall hala upp lädret för utrikes helpension åt ungdomarna om man själv inte har budget att åka utomlands... Som sagt, i vårt hushåll - och i många bekantas hushåll - är det tonåringarna som har avgjort mest pengar över till helt fritt förfogande (läs: lyxkonsumtion).;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 864
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 070
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 832
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Ber om ursäkt om tråden hamnar fel, detta är min första! Hej! Hamnat i en jobbigt situation. Och jag ville från början skriva avtal...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp