Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Delvis kl

Håller dels med i vad tanten skriver, man kan självklart älska sitt barn men ändå känna att hade man gjort valet med facit i hand så hade man valt annorlunda.

Det finns säkerligen en del mammor som ångrar sig i efterhand. Däremot är det nog oerhört få som någonsin skulle visa det/säga det högt. Som mamma "ska" man ju tycka ens barn är det absolut bästa i livet och allt annat är tabu, i princip.

Och det finns definitivt barn som önskar att de inte blivit födda. Självmord är vanligaste dödsorsaken i Sverige bland unga (upp till 25-30 år, minns inte exakt) och det sker ca 1300-1500 självmord varje år. Många av de kan såklart komma från "bra" familjer, men det är med stor sannolikhet vanligare att de kommer från sämre familjeförhållanden och uppväxt.


Personligen tror jag att oftast ordnar det sig och man är lycklig över att man behållit. Men så är det inte alltid. Det kan vara förödande att tänka "man ångrar aldrig ett barn" eller "det ordnar sig alltid", för ingenting gäller "alltid" eller "aldrig". Utan man får gå till sig själv och tänka och känna vad som är rätt, vilket val man vill leva med och om man tror att man har förutsättningarna för att ge barnet ett bra liv och uppväxt.


Till TS:
Jag har hela tiden tyckt att det låter som att du vill ha barnet. Oavsett vad du väljer kan du givetvis inte veta säkert hur det blir - du kanske inte får barnet även om du försöker fullfölja graviditeten, eller du kanske inte kommer ha kvar mannen även om du gör abort.
Känns inte rätt att råda dig till vad du borde göra, men min känsla genom hela tråden är att du verkligen vill ha barnet och att det är värt de chansningar som det innebär. Om du tänker bort mannen, så kanske valet rentav är:
1. Fullfölja graviditeten vid ett "dåligt" tillfälle.
2. Förvänta dig att inte få barn alls (på naturlig väg åtminstone).
Missfall kan ju ske och det är ju inte säkert det blir något barn trots att du låter bli abort. Men om du väntar så lär ju den risken höjas drastiskt vid graviditet längre fram, om du alls lyckas bli gravid igen.

För övrigt tycker jag mannen låter som en riktigt bra, sund och pålitlig människa och jag hoppas att ni har kvar varandra oavsett vad du gör för val nu.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det är väl inte världens konstigaste grej att han tycker situationen hade vart lite annorlunda om vi hade vart tillsammans om 1 år.. Även om jag säger till honom att det är inte om 1 år, det är nu.

Verkligen inte! Efter kanske något/några år har man ju lärt känna människan, utvecklats ihop och ser om man trivs. Som det är för dig just nu, är ju pappan till ditt barn bara en trevlig man du tycker mycket om men inte ens känner. Förstår att du önskar att läget hade varit annat. Förstår också samtidigt att du ändå är glad över graviditeten.

Jag har själv planerat hitintills att inte bli gravid, det har fungerat ypperligt! För läget har varit fel, så visst kan man planera. Men ibland kan man inte styra allt.

Nu efter 2,5 år med samma kille så känner jag att om det skulle bli barn så behåller jag. Därför har jag valt att ha oskyddad sex trots att jag tagit penicillin och som nu senast, när jag missade att ta p-sprutan och tog den lite över tre veckor senare.

Nu är ju p-spruta väldigt säkert, så jag tror inte det blir något av det. Men skulle det så är det ändå ett medvetet val vi båda gjort.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det är väl inte världens konstigaste grej att han tycker situationen hade vart lite annorlunda om vi hade vart tillsammans om 1 år.. Även om jag säger till honom att det är inte om 1 år, det är nu.

Jag tycker han verkar vara en bra kille. Jag tycker du resonerar moget och tänker mycket på honom. Du ska vara stolt över dej själv.
Du har fått många bra tips här på hur du ska fundera på framtiden. För honom, för dej och vad ditt/ert val kan ha för påverkan på er i framtiden.
Ingen vet med säkerhet vad framtiden har att komma med oavsett vad du väljer.

Min sambo hade nog dött bitvis inombords om jag blivit gravid så tidigt i vårt förhållande. Och idag är jag rätt säker på att vi inte hade klarat det så då hade jag blivit en singelmamma. Att abort va uteslutet va jag tidig med att berätta så han visste vad han hade att vänta om olyckan varit framme. Han va extremt noga med att skydda sina fiskar då.
Sen började vi slarva med skydden men då va vårt förhållande starkt så en olycka då hade inte varit hela världen. Men vi väntade 8 år innan vi började försöka

Jag förstår din kille väldigt väl. Men jag förstår dej oxå mer än väl. Men hur alla kommer med för och emot nu så är det du som måste välja det du kan leva med. För din, hans eller bådas skull.

Kram!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Buke är alldeles underbart, så många underbara människor! Tänk att man kan få så mycket bra stöd och tips på ett forum på nätet. :love:


Att killen är en bra människa är det ingen tvekan om och om jag behåller så vet jag att han kommer ta sitt ansvar, iallafall så småningom när han smält det ordentligt.
Gör jag abort så tror jag inte att kommer överge mig, men som sagt..ingen kan ju veta säkert vad som sker.


Igår sådde dock en vän ett oroväckande frö.. Det är så att killen har blivit så mycket mer öppen och mer känslomässig sen jag kläckte nyheten att jag är gravid. Han är som en helt ny människa, positivt! Och då sa min vän: "Jag hoppas verkligen inte att han spelar för att ge dig dåligt samvete och indirekt tvinga dig till abort"
Jag hade inte tänkt tanken innan, men nog fan har jag gjort det efter att hon sa så.. Kan man verkligen spela och låtsas att man känner så som han verkar göra?!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

I vilket fall som helst, kanske du skulle kontakta MVC för ett samtal? Är du i 7:e veckan nu? En ev abort är ju bäst att göra någorlunda tidigt, och är inget man (väl?) kan boka in till nästa dag.

Väljer du att behålla kan det vara skönt att vara registrerad hos MVC för kommande möten etc.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Kan man verkligen spela och låtsas att man känner så som han verkar göra?!

Givetvis finns det folk till sånt. Jag kan tänka mej både en och annan i min egen bekantskap som skulle kunna bete sej så.

Ni har ju inte varit tillsammans så länge så du känner honom inte så väl än. Men tror du verkligen att han skulle göra så?

Kan han inte bara vara väldigt mån om dej och vill visa sitt stöd i vad du än väljer?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

I vilket fall som helst, kanske du skulle kontakta MVC för ett samtal? Är du i 7:e veckan nu? En ev abort är ju bäst att göra någorlunda tidigt, och är inget man (väl?) kan boka in till nästa dag.

Väljer du att behålla kan det vara skönt att vara registrerad hos MVC för kommande möten etc.


Går in i v6 på torsdag, så än finns det tid..
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Buke är alldeles underbart, så många underbara människor! Tänk att man kan få så mycket bra stöd och tips på ett forum på nätet. :love:


Att killen är en bra människa är det ingen tvekan om och om jag behåller så vet jag att han kommer ta sitt ansvar, iallafall så småningom när han smält det ordentligt.
Gör jag abort så tror jag inte att kommer överge mig, men som sagt..ingen kan ju veta säkert vad som sker.


Igår sådde dock en vän ett oroväckande frö.. Det är så att killen har blivit så mycket mer öppen och mer känslomässig sen jag kläckte nyheten att jag är gravid. Han är som en helt ny människa, positivt! Och då sa min vän: "Jag hoppas verkligen inte att han spelar för att ge dig dåligt samvete och indirekt tvinga dig till abort"
Jag hade inte tänkt tanken innan, men nog fan har jag gjort det efter att hon sa så.. Kan man verkligen spela och låtsas att man känner så som han verkar göra?!

Var lite så jag menade med mitt första inlägg, men fick inte till det så bra som din kompis sa.
Jag har också haft tanken att han kanske låtsas att allt är bra, talar om att det ska vara ni efteråt också.. Men sen när han fått som han vill, så kanske han går...
Låter negativt, men jag har tänkt lite så.
Men kan ju också bli tvärtom. Att efter aborten så stannar han och ni blir ordentligt kära, gifter er och skaffar barn i framtiden... Ingen vet, mer än han om han spelar eller menar allvar...
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Givetvis finns det folk till sånt. Jag kan tänka mej både en och annan i min egen bekantskap som skulle kunna bete sej så.

Ni har ju inte varit tillsammans så länge så du känner honom inte så väl än. Men tror du verkligen att han skulle göra så?

Kan han inte bara vara väldigt mån om dej och vill visa sitt stöd i vad du än väljer?


Nej det tror jag inte, det känns verkligen inte som att han är kapabell till att låtsas tycka om någon på det sättet. Men självklart kan jag inte veta.

Fast visa sitt stöd kan han ju göra utan att bete sig som att han är kär i mig, men ja..klart det kan vara så också.



Jag bara önskar att jag kan vakna imorgon och allt är självklart.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag bara önskar att jag kan vakna imorgon och allt är självklart.

Tyvärr kommer det inte vara så. Men har du kontaktat mvc alls? Kan ha missat det. Men om inte så är det nästa steg. Iaf för rådgivning och att lufta lite tankar för och emot.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Tyvärr kommer det inte vara så. Men har du kontaktat mvc alls? Kan ha missat det. Men om inte så är det nästa steg. Iaf för rådgivning och att lufta lite tankar för och emot.


Nej jag vet, men jag önskar.

Jo jag gjorde det i fredags, men dit ville dom bara ha mig om jag skulle på inskrivning.
Så jag måste ringa till gyn på sjukhuset istället.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Kl
Du skulle behöva prata med din endoläkare och höra vad denne anser.
Om graviditeten och graviditeter i framtiden.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det där tror jag säger mer om vad din kompis har för erfarenheter av livet, än om hur det verkligen är.
Såvida hon inte känner din kille sen länge.
Här märks det ju att du ännu inte känner din kille på djupet eftersom de tankarna biter sig fast. Visst kan det ligga nåt i det hon säger, men mest troligt gör det inte det. Även en partner man tror sig känna, sen lång tid tillbaka kan överraska både på gott och ont.
Jag tror att "krisen" med det oväntade barnet, har gjort att ni fortare har kommit varann närmare på djupet än annars.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Nej det tror jag inte, det känns verkligen inte som att han är kapabell till att låtsas tycka om någon på det sättet. Men självklart kan jag inte veta.

Fast visa sitt stöd kan han ju göra utan att bete sig som att han är kär i mig, men ja..klart det kan vara så också.



Jag bara önskar att jag kan vakna imorgon och allt är självklart.

Har du vart in i "hur behandlar du ett ONS" tråden ... Kommer inte ihåg vad den heter, men går ut på hur man blir bemött dan efter av ett ONS...

Den är i mitt tycke klockren. I stort sett alla killar behandlar en "väl" om man stannar över natten. Lagar frukost/lunch, softar med en och är tom gulliga (kyssar, kramar osv) UTAN att för den delen vilja ha så JÄMT... Dvs de är fortfarande inte ute efter ett förhållande med en... Man går därifrån och haft en "trevlig" stund som inte fick en fadd eftersmak...

SÅ jodå nog är killar bra på att fejka...
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Har du vart in i "hur behandlar du ett ONS" tråden ... Kommer inte ihåg vad den heter, men går ut på hur man blir bemött dan efter av ett ONS...

Den är i mitt tycke klockren. I stort sett alla killar behandlar en "väl" om man stannar över natten. Lagar frukost/lunch, softar med en och är tom gulliga (kyssar, kramar osv) UTAN att för den delen vilja ha så JÄMT... Dvs de är fortfarande inte ute efter ett förhållande med en... Man går därifrån och haft en "trevlig" stund som inte fick en fadd eftersmak...

SÅ jodå nog är killar bra på att fejka...

Men hon har ju inte vart ett ons?? De har ju ändå träffats ett tag nu.

För den delen så är det inte bara killar som är bra på att fejka? Jag känner många tjejer som gärna ligger runt med halva sin bekantskapskrets, får killarna att falla för dom och ignorera helt.

Enligt min erfarenhet så märker man om killen fejkar eller ej. Har vart med om killar som bara vill ha de lite kul, super gulliga mot en, men man känner att det inte är äkta. Oavsett om det håller på ett par veckor eller bara en gång.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Igår sådde dock en vän ett oroväckande frö.. Det är så att killen har blivit så mycket mer öppen och mer känslomässig sen jag kläckte nyheten att jag är gravid. Han är som en helt ny människa, positivt! Och då sa min vän: "Jag hoppas verkligen inte att han spelar för att ge dig dåligt samvete och indirekt tvinga dig till abort"
Jag hade inte tänkt tanken innan, men nog fan har jag gjort det efter att hon sa så.. Kan man verkligen spela och låtsas att man känner så som han verkar göra?!
Klart att man kan låtsas och man kan spela, men kan det inte bara vara så enkelt att han helt enkelt har vågat prata och visa vad han tycker efter att ni pratat och sagt saker redan.

Ju mer man öppnar sig med någon ju mer öppen blir man ju liksom. Det kanske bara är en god cirkel?

Sen kan det ju vara så att han är en bra människa helt enkelt. Det behöver ju inte vara mer komplicerat än så. Men det kan ju också vara så att han spelar och är manipulativ. Du får helt enkelt ställa rätt frågor till honom så att du får reda på vad det är han sysslar med.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Har du vart in i "hur behandlar du ett ONS" tråden ... Kommer inte ihåg vad den heter, men går ut på hur man blir bemött dan efter av ett ONS...

Den är i mitt tycke klockren. I stort sett alla killar behandlar en "väl" om man stannar över natten. Lagar frukost/lunch, softar med en och är tom gulliga (kyssar, kramar osv) UTAN att för den delen vilja ha så JÄMT... Dvs de är fortfarande inte ute efter ett förhållande med en... Man går därifrån och haft en "trevlig" stund som inte fick en fadd eftersmak...

SÅ jodå nog är killar bra på att fejka...


Men som sagt, han är inte ens ONS.. vi har träffats i 7 veckor ungefär och han blivit mer och mer att han visar och talar om sina känslor..speciellt nu sista veckan.
Jag vet att folk kan fejka känslor, både killar och tjejer. Och klart jag tänkte tanken när min vän sa så, MEN jag tror inte att han är kapabell till det. Han är en svår person som är väldigt restriktiv med känslor så jag har väldigt svårt och tro att han nu efter 6 veckor skulle börja fejka några känslor som ändå byggts upp under en tid.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Klart att man kan låtsas och man kan spela, men kan det inte bara vara så enkelt att han helt enkelt har vågat prata och visa vad han tycker efter att ni pratat och sagt saker redan.

Ju mer man öppnar sig med någon ju mer öppen blir man ju liksom. Det kanske bara är en god cirkel?

Sen kan det ju vara så att han är en bra människa helt enkelt. Det behöver ju inte vara mer komplicerat än så. Men det kan ju också vara så att han spelar och är manipulativ. Du får helt enkelt ställa rätt frågor till honom så att du får reda på vad det är han sysslar med.


Ja det är ju det här jag vart inne på hela tiden fram tills min vän sa som hon gjorde, men även efter så är jag mest inne på det. Detta "problem" kanske blev en liten väckarklocka för honom som fick honom att släppa på lite spärrar och öppna sig mer.. Jag tror och hoppas att det är så! :)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Har du vart in i "hur behandlar du ett ONS" tråden ... Kommer inte ihåg vad den heter, men går ut på hur man blir bemött dan efter av ett ONS...

Den är i mitt tycke klockren. I stort sett alla killar behandlar en "väl" om man stannar över natten. Lagar frukost/lunch, softar med en och är tom gulliga (kyssar, kramar osv) UTAN att för den delen vilja ha så JÄMT... Dvs de är fortfarande inte ute efter ett förhållande med en... Man går därifrån och haft en "trevlig" stund som inte fick en fadd eftersmak...

SÅ jodå nog är killar bra på att fejka...

Fast vad i ligger fejkandet? Jag förstår inte hur du menar?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 403
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 851
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 055
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp