Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

om du tänker bort honom HELT. du är singel, du är nu gravid. kan du tänka dig att vara ensamstående mamma och ha barnet själv?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag håller i stort med Ramona. Men inser att detta är ett problem som måste handlar om varje individs moral och etik. Det kan ju aldrig bli så att någon annan får bestämma över en kvinnas kropp.

Själv tycker jag det är mycket vettigt att tidigt i en relation diskutera var man står i barnfrågan. Eftersom jag hellre förlorar ett finger än skaffar barn, är det ju enkelt för mig som kvinna. Och den man som inte vill ha barn hoppas jag känner sig trygg i den förvissningen att han aldrig kan komma under mig på "jag vill never ha ungar"-skalan, bara på samma nivå.

Nu har jag ju fyllt 20 år för rätt länge sedan, och jag tycker att det blev aktuellt att diskutera det här ämnet strax efter 20 årsfödelsedagen. Det var då killarna började ta upp det när jag dejtade. D v s de ville i förekommnde fall ha barn och jag vill aldrig. Då är det sällan lönt att fortsätta en relation.

Kontraktsskrivande kan väl vara overkill, men är det verkligen så himla ute att faktiskt diskutera viktiga saker TIDIGT i ett förhållande? T ex inställning till oj-jag-är-med-barn-scenariot.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

om du tänker bort honom HELT. du är singel, du är nu gravid. kan du tänka dig att vara ensamstående mamma och ha barnet själv?


Ja det kan jag, innan jag ställdes inför detta "problem" så har jag vart övertygad länge om att skulle jag bli gravid nu så skulle jag inte göra abort.. men när "problemet" är ett faktum är det inte längre lika självklart.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vilken del säger nej? Varför säger den delen nej? :)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Kontraktsskrivande kan väl vara overkill, men är det verkligen så himla ute att faktiskt diskutera viktiga saker TIDIGT i ett förhållande? T ex inställning till oj-jag-är-med-barn-scenariot.

Jag kan inte förstå att människor inte kommunicerar om en så viktig sak innan de har sex ihop.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Oj, jag trodde du åtminstone ville ha barnet till 100%. Måste läst lite slarvigt :o . Så ena föräldern vill inte ha barn alls just nu och den andra vill inte helt hundra heller?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jo jag vill. Hjärtat vill, men förnuftet säger nej..
Jag vill ju ha barn, men det är ju inte såhär jag föreställt mig att det skulle vara.. Jag som dom flesta drömmer ju om mamma/pappa-barn familjen.. Nu vart det inte riktigt så och jag måste ändra tänket.. Jag är helt övertygad om att jag skulle fixa barnet själv/ensamstående..vilket kommer va det jag ställer in mig på om jag behåller.
Men sen är det ju killen, jag tycker verkligen om honom och våran relation har blivit mycket bättre sen jag berättade art jag var gravid. Han är mycket mer öppen, visar och säger att han tycker om mig/saknar mig.. Det förvirrar mig!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag får känslan att du vill göra abort för att få ha killen kvar..
Men jag tror att gör du abort så är det snart över för er, kanske det är om du behåller barnet också. Men då har du har de inte gjort något du kanske inte vill iallafall.
Och gör du abort, hur ska du kunna släppa att du gjorde det för killen skull?
Och om du mår dålig efteråt och behöver prata osv. Kommer han orka finnas där då, när ni träffats så nyss?
Är lätt för honom att säga det nu, men ja jag vet inte. Visst kanske han finns där, men är också en lika stor risk att han inte finns där..
Han kan lika gärna bara tycka att nu är aborten klar och sen gå vidare.
Även om han verkar väldigt förstående nu när ni pratar..
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag får känslan att du vill göra abort för att få ha killen kvar..
Men jag tror att gör du abort så är det snart över för er, kanske det är om du behåller barnet också. Men då har du har de inte gjort något du kanske inte vill iallafall.
Och gör du abort, hur ska du kunna släppa att du gjorde det för killen skull?
Och om du mår dålig efteråt och behöver prata osv. Kommer han orka finnas där då, när ni träffats så nyss?
Är lätt för honom att säga det nu, men ja jag vet inte. Visst kanske han finns där, men är också en lika stor risk att han inte finns där..
Han kan lika gärna bara tycka att nu är aborten klar och sen gå vidare.
Även om han verkar väldigt förstående nu när ni pratar..

Som sagt, det har jag gjort klart för honom att om jag ska göra abort så ska det vara för att alla delar av mig vill det, inte för hans skull..för då lär jag va bitter på honom för all framtid, speciellt om jag inte får barn senare.
Och jag sa även till honom att lika gärna som jag kunde gett fan i att ens berätta för honom, lika gärna kan han försvinna när allt är över.. Så jag vet mycket väl att gör jag det för hans skull kommer jag må dåligt och han kan lika gärna lämna mig ensam i hanterandet av aborten.
Nu tror jag inte det, han är en för bra människa. Men man kan aldrig vara säker..
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Barn kommer som de vill när de vill och om de vill.
Det där går inte så bra att styra.
Så antingen så tar man det när det blir eller så kan det råka utebli.

Vissa verkar tro att det går att bestämma när barn skall komma ner på månaden när.
Och så är det verkligen inte.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Barn kommer som de vill när de vill och om de vill.
Det där går inte så bra att styra.
Så antingen så tar man det när det blir eller så kan det råka utebli.

Vissa verkar tro att det går att bestämma när barn skall komma ner på månaden när.
Och så är det verkligen inte.



Jag tror inte att man kan bestämma på månaden. Men nog fan kan det va mer eller mindre planerat.
Att jag trodde jag skulle ha haft pojkvän mer än 1 månad när jag blev gravid är väl knappast så märkligt.

Men det är tur att du är så ordentlig och aldrig gör några fel.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jo jag vill. Hjärtat vill, men förnuftet säger nej..
Jag vill ju ha barn, men det är ju inte såhär jag föreställt mig att det skulle vara.. Jag som dom flesta drömmer ju om mamma/pappa-barn familjen.. Nu vart det inte riktigt så och jag måste ändra tänket.. Jag är helt övertygad om att jag skulle fixa barnet själv/ensamstående..vilket kommer va det jag ställer in mig på om jag behåller.
Men sen är det ju killen, jag tycker verkligen om honom och våran relation har blivit mycket bättre sen jag berättade art jag var gravid. Han är mycket mer öppen, visar och säger att han tycker om mig/saknar mig.. Det förvirrar mig!

Lyssna på ditt hjärta!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det är alltså den här situationen du inte vill ha barn i om jag fattat det rätt? Varken du eller pappan?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Men nog fan kan det va mer eller mindre planerat.
Det är nog svårt att tänka så för de som planerar barn och så kommer inga barn.
Och åren går.
Ofrivilligt barnlösa kan definitivt INTE planera sina barn.

Men det är tur att du är så ordentlig och aldrig gör några fel.
Det är inte riktigt så.
Utan jag har med åren blivit bra på att "gilla läget" och göra det bästa av min situation.
Det tycker jag att du också skall göra.

Det bästa av din situation. För dig.
Inte för mannen i fråga.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det är nog svårt att tänka så för de som planerar barn och så kommer inga barn.
Och åren går.
Ofrivilligt barnlösa kan definitivt INTE planera sina barn.


Det är inte riktigt så.
Utan jag har med åren blivit bra på att "gilla läget" och göra det bästa av min situation.
Det tycker jag att du också skall göra.

Det bästa av din situation. För dig.
Inte för mannen i fråga.


Mer eller mindre planerat innebär inte att jag menar att man kan planera allt in i minsta detalj.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Mer eller mindre planerat innebär inte att jag menar att man kan planera allt in i minsta detalj.

Mina söner förlorade sin pappa när de var 3 och 1,5 år gamla. Det var och är fruktansvärt att de skulle behöva uppleva det, vad som är värre, känner jag, är att de själv inte har några minnen av sin pappa. Inte mer än det jag och andra berättar om honom. Men de klarar sig ändå bra här i livet.

Det går inte att planera vad som komma skall helt. Livet kan vara både grymt och orättvist och om ni får barn senare så innebär inte det att ni inte går skilda vägar när barnet är 3 månader gammalt. Jag reagerade på att du skrev att han sagt att om detta hänt om ett halvår så hade han kanske sett annorlunda på det. Ett halvår är 6 månader, men det är ingen tid egentligen. Om 7 månader kanske ni ändå inte har samma gemensamma mål i livet och går skilda vägar i alla fall.

Jag tycker att du i detta fallet inte ska fatta beslut efter vad han vill ALLS, utan enbart hur du själv vill göra. Hade han inte velat bli pappa hade han skyddat sig mer. Det kan låta tramsigt att man ska behöva ha koll på den andra på så vis, men jag känner i ett nytt förhållande kanske det vore en god idé.

Jag själv missade den biten och har en dotter med en man som inte träffat henne på snart 6 år av hennes 7 åriga liv. Jag litade på att han som man var fullständigt kapabel att ta på en kondom utan att skada den. Det kunde han visst inte. Jag kan inte äta p-piller och kände att just hormonpreparat inte var något för mig.

Jag känner nu flera år efter att jag om det händer igen och jag faktiskt INTE vill ha barn så har jag ansvaret att skydda mig själv så jag inte råkar bli gravid. Precis som den man jag skulle ha sex med hade fått göra, annars hade han fått "stå sitt kast" och fått acceptera vilket beslut jag än fattat.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Mina söner förlorade sin pappa när de var 3 och 1,5 år gamla. Det var och är fruktansvärt att de skulle behöva uppleva det, vad som är värre, känner jag, är att de själv inte har några minnen av sin pappa. Inte mer än det jag och andra berättar om honom. Men de klarar sig ändå bra här i livet.

Det går inte att planera vad som komma skall helt. Livet kan vara både grymt och orättvist och om ni får barn senare så innebär inte det att ni inte går skilda vägar när barnet är 3 månader gammalt. Jag reagerade på att du skrev att han sagt att om detta hänt om ett halvår så hade han kanske sett annorlunda på det. Ett halvår är 6 månader, men det är ingen tid egentligen. Om 7 månader kanske ni ändå inte har samma gemensamma mål i livet och går skilda vägar i alla fall

Jag tycker att du i detta fallet inte ska fatta beslut efter vad han vill ALLS, utan enbart hur du själv vill göra. Hade han inte velat bli pappa hade han skyddat sig mer. Det kan låta tramsigt att man ska behöva ha koll på den andra på så vis, men jag känner i ett nytt förhållande kanske det vore en god idé.

Jag själv missade den biten och har en dotter med en man som inte träffat henne på snart 6 år av hennes 7 åriga liv. Jag litade på att han som man var fullständigt kapabel att ta på en kondom utan att skada den. Det kunde han visst inte. Jag kan inte äta p-piller och kände att just hormonpreparat inte var något för mig.

Jag känner nu flera år efter att jag om det händer igen och jag faktiskt INTE vill ha barn så har jag ansvaret att skydda mig själv så jag inte råkar bli gravid. Precis som den man jag skulle ha sex med hade fått göra, annars hade han fått "stå sitt kast" och fått acceptera vilket beslut jag än fattat.



Men sluta nu, jag VET att man inte län planera allt i livet, saker händer, livet är orättvist så är det och kommer alltid vara.
Bli gravid KAN dock vara mer eller mindre planerat. Man kan ju veta att vi vill ha barn nu, sen om man gravid efter 1, 3, 10 månader eller aldrig vet ingen.. Men mer förberedd än vi var nu kan man va.


Det är väl inte världens konstigaste grej att han tycker situationen hade vart lite annorlunda om vi hade vart tillsammans om 1 år.. Även om jag säger till honom att det är inte om 1 år, det är nu.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 403
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 851
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 055
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp