Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det har ingenting med att göra att kvinnan ska rätta sig efter mannen. Det har att göra med att den som vill bli förälder får lägga sig för den som inte vill det. Det är en betydligt större grej att skaffa barn än att inte göra det. Och jag hoppas verkligen inte att någon säger någonting annat, för då har man inte förstått vikten av att skaffa barn.

Det kan bara framtiden utvisa. Om TS ville ha egna barn och inte kan då det i framtiden kan det bli en väldigt stor livsavgörande grej att ha valt att abortera detta foster.

Din inställning är klart biaserad av att du inte själv ville ha barn. Då är det lättare att inte skaffa barn.

Så jag säger definitivt något annat - eller rättare sagt att det kan vara mycket olika för olika människor.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Hur kan man "straffa" ett helt oskyldigt barn?
För mig låter det inte sunt.

Sen förstår jag inte heller hur du tänker när du säger att du aldrig skulle vilja ha med en sådan självisk man att göra men skaffa barn med honom, det är ok?

Blir lite förvirrad här.
Eller menar du att du råder TS till abort?

Eh...va? Hur fick du det till att barnet straffas? Läs om.
Jag skulle väl aldrig se det barnet mer iom att jag dumpat farsan till det eftersom han ville döda mitt barn men hans fick leva. Förstår du nu?

Nej, om jag vetat det från början att han var så självisk hade jag väl inte haft sex med honom? Men den skadan vore ju redan skedd, eller? Men bara för att folk upptäcker det så avlivar de väl inte sina barn så ofta.

Nej, jag råder TS till att behålla barnet och möjligen abortera förhållandet om han inte tar sitt förnuft om det gemensamma barnet till fånga.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det finns bara en skillnad.
Du har 100 inlägg och jag har 60 000.
Mig har de slutat att hacka på men dig ger de sig på för du är ny.

Du kan gott låta bli att bry dig tycker jag.

Dumt skrivet för att vara dig. ;) :p O_o
Det handlar väl snarare om att han skriver något, får svar, skriver samma igen, får svar, skriver samma igen osv. Om man gör det 20 ggr så är man ju den som håller igång ot-diskussionen och den som får stönet på sig. Plätt-lätt!
(Nej, orkar inte pm:a om detta, han får klura ut det själv, eller läsa detta.)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Din åsikt om att aborter är att jämställa med mord och avlivning kan vi ta i en annan tråd.
Snacka om att skuldbelägga..

Jag syftade på att en vuxen kvinna säger att hon skulle vända ett oskyldigt litet barn ryggen om hon själv hade fått göra abort med barnets pappa.

Rättelse:
Inte fått göra abort.
tvingats/övertalats göra abort.
Inte barnet, har väl inget med barnet att göra. Jag skulle inte acceptera att mitt barn skulle aborteras och han får ha ett som jag ska vara glad för. han blir dumpad!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Fast riktigt så var det ju inte. Om mannen tvingade (fysiskt/känslomässigt/psykist) henne till abort skulle hon ha svårt att ta emot hans barn med öppna armar och att förhållandet skulle nog ändå vara dödsdömt. Jag kan inte tala för Morgaine men jag tvivlar starkt på att hon skulle straffa barnet medvetet. Men man kanske inte klarar av att kliva in reservmammarollen med hjärta och själ direkt efter en sådan sak. Även om det inte är barnets fel. Det är ju en helt annan sak om man själv känner att en abort är det rätta och därmed "fåt göra abort". Men så var ju inte Morgaines scenario.

jag kan absolut förstå det känslomässiga i detta, det betyder dock inte att man "vänder barnet ryggen" inte enligt hur jag definierar det uttrycket. Jag ser heller inget konstigt i att om någon fått mig att genomgå en abort mot min vilja så skulle liksom den relationen vara körd.
Tack! Precis så. :)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

För mig handlar det krasst om att jag inte vill bli tvingad att ändra mitt liv. Jag har aktivt valt att leva som jag lever och jag vill inte att någon annan ska kunna ändra på det, oavsett vilka misstag vi båda gjorde när graviditeten uppstod. För mig hade det varit ett övergrepp att bli tvingad att bli förälder.

Det har ingenting med att göra att kvinnan ska rätta sig efter mannen. Det har att göra med att den som vill bli förälder får lägga sig för den som inte vill det. Det är en betydligt större grej att skaffa barn än att inte göra det. Och jag hoppas verkligen inte att någon säger någonting annat, för då har man inte förstått vikten av att skaffa barn.

Självklart är en födelse stort! Det handlar inte om det. Det handlar om att för vissa har livet redan startat när ägget är befruktat. För min egen del vore det som att mörda min baby. Spelar ingen roll om den bara är fyra veckor. Den är min baby ändå även om den bara är ett embryo. Skulle vägra abort. Hänger ju givetvis ihop med att en födelse är stort, det handlar om respekten för liv.
Det är ett sätt att se på det.

Alla behöver inte dela det sättet, men om en kvinna som ser det så blir gravid så ska hon inte övertalas till abort för att någon bekväm man inte vill "ändra sitt liv". Människor påverkar varandra. Man möts, folk dör, folk föds, man blir kär, skiljer sig osv. Varför i hela friden är vissa förändringar så otänkbara? För att de inte var planerade?
Tänk hur många som strålande säger att "det eller det var inte planerat, men det var det bästa som hänt mig!".
Man kan inte planera hela livet. Ibland händer saker. Det kan bli bra, dåligt eller underbart.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vad blir det ifall man skaffar barn när man inget vill ha då?

Det blir också dumt.
Men när det väl finns ett foster så är beslutet bara kvinnans och ingen annan än kvinnans.
Den kvinna som inte vill ha barn gör abort och den som vill ha barn gör inte abort.

Männen de väljer i ett tidigare skede.
När de har sex.
Om de skall ha sex.
Om de skall använda kondom.
Om de skall spruta i just kvinnans könsorgan.

När de väl har släppt sina simmare i en kvinnas vagina så är det ett lotteri vad som händer.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag var inte ens tillsammans med pappan till mina barn när jag blev gravid. Första gången och vips så fanns det ett litet liv. Det livet fyllde 4 år i maj och har sällskap av sin lillebror som fyllde 2 år i april. Pappan och jag hänger ihop i vått och torrt och älskar varandra mer än någonsin. SÅ^visst kan det går bra.

Men första frågan man ska ställa sig är inte om det kommer funka. Det är om man överhuvudtaget vill ha barn. Därefter kan man börja fundera på nästa fråga. Kommer det funka mellan mig och pappan.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det blir också dumt.
Men när det väl finns ett foster så är beslutet bara kvinnans och ingen annan än kvinnans.
Den kvinna som inte vill ha barn gör abort och den som vill ha barn gör inte abort.

Männen de väljer i ett tidigare skede.
När de har sex.
Om de skall ha sex.
Om de skall använda kondom.
Om de skall spruta i just kvinnans könsorgan.

När de väl har släppt sina simmare i en kvinnas vagina så är det ett lotteri vad som händer.

Huvudet rätt på spiken här.

Det är nog det som gör att folk tycker att det är orättvist att det är kvinnans beslut, att kvinnan kan välja innan sex precis som mannen, men att hon sedan också kan välja abort eller inte när hon sedan har blivit gravid.

Detta borde egentligen inte ens vara en diskussionsfråga i dagens moderna och upplysta Sverige.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Dumt skrivet för att vara dig. ;) :p O_o
Det handlar väl snarare om att han skriver något, får svar, skriver samma igen, får svar, skriver samma igen osv. Om man gör det 20 ggr så är man ju den som håller igång ot-diskussionen och den som får stönet på sig. Plätt-lätt!
(Nej, orkar inte pm:a om detta, han får klura ut det själv, eller läsa detta.)
Tack.
Då vet jag att din förmåga att läsa och förstå skriven svenska är reducerad.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Din inställning är klart biaserad av att du inte själv ville ha barn. Då är det lättare att inte skaffa barn.
Nej, absolut inte skulle jag vilja säga. Jag har bara tänkt till och funderat på vad som är mest rättvist.

Det är som allting annat i livet. Är man två personer och en vill ha sex och den andre inte vill, blir det inget sex. Är man två personer och en vill dansa och den andre inte vill så blir det ingen dans. Är man två personer och en vill åka till Kiruna och den andre inte vill så får den ene åka själv, utan att den andre är med och betalar.

Men så fungerar det inte med tillverkning av barn. Där verkar det alltid vara så att den som vill skaffa barnet får det och den som inte vill tvingas med på resan och får betala. Det tycker inte jag är rättvist. Det har ingenting med män eller kvinnor att göra. Det har ingenting med makt att göra. För mig är det helt enkelt så att den som inte vill någonting ska få slippa.

Om TS ville ha egna barn och inte kan då det i framtiden kan det bli en väldigt stor livsavgörande grej att ha valt att abortera detta foster.
Och jag tror inte att det blir så svårt för TS att bli gravid igen, med tanke på hur enkelt det var denna gången. Även om p-pillerna avtog i effekt så var de ju inte helt oeffektiva. Säg att skyddet var halverat. Det är många som har svårt för att bli gravida trots inget skydd och trots att de vet precis var i cykeln de befinner sig och att det är dags. TS blev gravid på chans kan man väl säga. Om det gick såhär lätt denna gången, varför skulle det vara svårare helt utan skydd när det är dags igen?
 
Senast ändrad:
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag tycker att du resonerar helt bakvänt och skulle kunna plocka upp hundra exempel där passivitet får mycket större konsekvenser för ett liv än en aktiv förändring.

Självklart ska kvinnan få bestämma över sin egen kropp och inte bli påtvingad abort för att mannen inte längre vill ta ansvar för sina handlingar.

Man var två som tog beslutet att utsätta sig för risken att det ska bli ett foster.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Och jag tror inte att det blir så svårt för TS att bli gravid igen, med tanke på hur enkelt det var denna gången. Även om p-pillerna avtog i effekt så var de ju inte helt oeffektiva. Säg att skyddet var halverat. Det är många som har svårt för att bli gravida trots inget skydd och trots att de vet precis var i cykeln de befinner sig och att det är dags. TS blev gravid på chans kan man väl säga. Om det gick såhär lätt denna gången, varför skulle det vara svårare helt utan skydd när det är dags igen?

Det handlar nog tyvärr inte om att TS är superfertil. Det handlade nog om en perfekt trimning av ägg, sex i rätt ögonblick och penicillin.
Penicillin har flera effekter, inte bara att ändra effekten av mediciner. I vissa fall kan den hjälpa till att bli gravid för den gör något med kroppens försvar. Om det sänks kan det bli lättare att ägget fastnar. Men det är inte alltid det funkar så, så man kan inte bara säga "fine, då kan hon äta penicillin nästa gång med", då kanske det inte funkar på samma sätt, plus mer cystor o sammanväxningar.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag skulle snarare vilja se det som att två personer är ute och åker bil.
Och så kör de av vägen och bilen blir skrot.

Vem har problemet?
Vem har ansvaret?
Vem beslutar om bilen skall lagas eller säljas?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det blir också dumt.
Men när det väl finns ett foster så är beslutet bara kvinnans och ingen annan än kvinnans.
Den kvinna som inte vill ha barn gör abort och den som vill ha barn gör inte abort.

Männen de väljer i ett tidigare skede.
När de har sex.
Om de skall ha sex.
Om de skall använda kondom.
Om de skall spruta i just kvinnans könsorgan.

När de väl har släppt sina simmare i en kvinnas vagina så är det ett lotteri vad som händer.

Så fenomenalt bra skrivet:)

Om vi nu ska spinna vidare på ofrivilliga graviditeter:
Jag betänker just nu att MANNEN har tagit människan till månen (!!) vilket är jävlar i mig en bedrift, men alltsom oftas hamnar han i situation där han blir ofrivilligt förälder:banghead:

Man behöver ju inte vara raketforskare för att veta hur barn blir till. ALLA vet hur barn blir till, ALLA. Nu förstår ni alla vad jag menar med alla, inte en tremånaders baby, utan alla de människor som utöver sex, alltså!!!!

Jag tror att många män som blir ofrivilligt förälder har helt enkelt gått den breda vägen genom (sex)livet. De har inte brytt sig om att ta reda på kvinnans fortplantningscykel.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag betänker just nu att MANNEN har tagit människan till månen (!!) vilket är jävlar i mig en bedrift, men alltsom oftas hamnar han i situation där han blir ofrivilligt förälder:banghead:
MÄNNISKAN har tagit människan till månen. Kvinnliga ingenjörer är inget nytt påfund.

/Lady_S
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

KL

Hur går det TS? Pratat något mer med killen?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

KL

Hur går det TS? Pratat något mer med killen?


Inget nytt än.. Vi träffades igår, men på Gyllene Tider så då vart det ju inget prat om detta.. Vilket var rätt skönt att släppa det för några timmar.. Men vi ska ses imorgon, så dådå får vi se, men känns inte som att han ändrat sig än..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 403
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 851
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 055
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp