Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det är enkelt, engills resonemang, mannen ska få bestämma över kvinnans kropp. Vill han att hon ska lägga sig under kniven, så ska hon. Skulle hon, fy tvi, vilja bestämma över sin egen kropp i strid med en mans vilja - så är hon det "värsta som finns".

1800-talsvibbarna är solklara. Kvinnor ÄR helt enkelt inte lika mycket värda som män.

I jämställdhetens namn tycker jag att en kvinna som inte vill ha barn med en partner ska få tvinga honom att genomgå vasektomi i förebyggande syfte. Det värsta som finns är då "män som vägrar" att gå in i operationssalen. :crazy:

Nu kan jag inte svara för de andras del, bara för egen del.
Är inte alls för att mannen ska ha rätt att styra över kvinnans kropp eller sätta skuld på kvinnan att "välja rätt".

Det jag förespråkar är mannens rätt över sitt liv! Jag är för jämnställdhet, för båda! Vissa saker kommer alltid vara orättvist som exempelvis vi kvinnor kommer aldrig bli lika fyskiskt starka eller männen kommer aldrig kunna föda ett barn. Men i övrigt tycker jag att man ska försöka göra så jämnställt som möjligt, för båda!

Kvinnan skaffar ju barnet för SIN skull, inte för barnet, fadern eller någon annans skull. Utan för SIN. Det som motsäger det är om det av religiösa, kulturella eller ideologiska skäl ser abort som ett mord, men då handlar det ju mer om abortfrågan överhuvudtaget. Så ska HENNES livsval få rätt att påverka en annans persons hela liv? Om än "BARA" ekonomiskt? Det är också att bestämma över någon, precis som ni bespottar att mannen skulle få bestämma över kvinnans kropp(vilket jag också är emot), men för mig är det lika illa!

Förjävligt rent ut sagt att modern ska ha rätt att bestämma om ensam vårdad vid födseln(om det nu stämmer som någon här skrev) och umgängesrätten och sedan kunna kräva underhåll. Snacka om att fadern inte har några rättigheter alls, VAR finns de jämnställdhetsfrågorna?

Att fadern får skylla sig själv...För att han naivt nog litade på kvinnan?, för att kondomen sprack?, för att han blev för full?... För full förresten, i vilka sammanhagn får man höra att vissa får skylla sig själv i det läget? Jo vid våldtäktssammanhagn(!) och är det någon här som stödjer det? Sedan finns det absolut de som chansar, men ska vi dömma alla efter samma kam?

Själv skulle jag önska att vid en första(tidig) träff hos BVC, och få bekräftat graviditet, ska fadern få skriva på sin önskan om barnets födelse. Vill han inte så.. ja slipper han ansvaret, det är ju modern som vill ha det och är i det fallet beredd att ta det egna ansvaret, hon skaffar ju barnet för sin skull.
Skriver han på att vill ta del av barnets uppväxt så går det inte att ändra sig, inte om en månad eller om heller tio år. Då står det fast, han har ansvar över sitt barn. Tror att de flesta män skulle skriva på det där pappret, oönskat barn eller ej. Men då har de helt plötsligt rätten att få göra ett eget livsval, då har även de ett val vid ett misstag som faktiskt kan ha varit en sådan liten sak som att ha rispat till kondomen med nageln...(nu vet jag att jag får det låta som en hård dom att få barn, men för vissa är det ju faktiskt det, de är inte den gudagåva som många här anser).

Sluta ha sex, sterilisera sig.. Ja... sluta köra bil, sluta res, sluta gå utanför dörren, det kan hända något och då.. Skyll dig själv!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Själv skulle jag önska att vid en första(tidig) träff hos BVC, och få bekräftat graviditet, ska fadern få skriva på sin önskan om barnets födelse. Vill han inte så.. ja slipper han ansvaret, det är ju modern som vill ha det och är i det fallet beredd att ta det egna ansvaret, hon skaffar ju barnet för sin skull.

Vi skulle kunna flytta den påskriften till före sex.
Mitt förslag är att alla kvinnor drar fram ett papper före sex där mannen skriver på att de tar ansvar för de eventuelle barn som kan bli.
Och sätter det som villkor för sexet.

Då så har ju mannen ett val.

Annars så kan man ju ha det som många andra företag:
"Om du använder vår tjänst så har du accepterat villkoren."
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Till TS!

Jag vet att jag sitter hårt och skriver om mannens rätt över sitt liv. Men jag hoppas det framgår att jag är för individens rätt över sitt liv. Så jag håller med alla som skriver att du ska göra det som känns rätt för dig! Och det verkar framgå mellan raderna rätt tydligt att du vill ha det här barnet!
Hoppas allt kommer att fungera bra!:)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vi skulle kunna flytta den påskriften till före sex.
Mitt förslag är att alla kvinnor drar fram ett papper före sex där mannen skriver på att de tar ansvar för de eventuelle barn som kan bli.
Och sätter det som villkor för sexet.

Då så har ju mannen ett val.

Annars så kan man ju ha det som många andra företag:
"Om du använder vår tjänst så har du accepterat villkoren."

Jag visst inte att kvinnan bara har sex för att tillfredställa mannen.

Och är det då en "tjänst", så ska man ju kunna kräva eget ansvar på alla andra tjänster...
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Underbart! Den tycker jag va bra!

*Kl
Mannen har ett val och sen måste kvinnan avgöra vad hon vill utsätta sin kropp och sitt psyke för.
Det låter på många som att den själviska kvinnan tänker bara på sej själv när hon behåller barnet!
Inte en tanke på att vad hon än väljer kan det ha konsekvenser för livet. Behållet man barnet så är det ju givet vad som händer troligen resten av livet.

En abort är inte nåt som alla kan göra lättvindigt. För mej har det alltid varit otänkbart! Det visste min sambo tidigt. Så blev det ett barn då när jag va 16 så hade vi fått leva med det.
Varför ska en kvinna överväga det om det känns som otänkbart redan innan? Kondomer spricker, piller är inte 100% och jag som kvinna har alltid varit redo att stå mitt kast om "olyckan" skulle vara framme..
Sambon oxå även om det skulle ha varit motvilligt de första åren i vårt förhållande.
En man har valet innan sexet. De flesta bör vara upplysta om att inget preventivmedel är säkert. Väljer man ändå att ha sex lägger man sitt liv i kvinnans händer.
Sen spricker kondomen kan mannen faktiskt fråga om han ska köpa dagen efter piller för att öka sina chanser att slippa bli pappa..

Mannen har val. Mannen står inte som ett fån och plötsligt helt oväntat är han pappa.

Kvinnans val efteråt är svårare. Men det är kvinnans kropp, kvinnans psyke som ska stå ut med sitt val. Båda valen påverkar. Mannen efter ett o.n.s påverkas bara av ena valet..


Jag har fått starka känslor för båda mina barn samma dag som jag förstått att jag är gravid. Hade jag fått missfall hade det varit fruktansvärt även om det varit i tidigt skede.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Kvinnan skaffar ju barnet för SIN skull, inte för barnet, fadern eller någon annans skull. Utan för SIN. Det som motsäger det är om det av religiösa, kulturella eller ideologiska skäl ser abort som ett mord, men då handlar det ju mer om abortfrågan överhuvudtaget. Så ska HENNES livsval få rätt att påverka en annans persons hela liv? Om än "BARA" ekonomiskt? Det är också att bestämma över någon, precis som ni bespottar att mannen skulle få bestämma över kvinnans kropp(vilket jag också är emot), men för mig är det lika illa!

Du får det att låta som att kvinnan "skaffar barn" när att hon inte genomför en abort. Barnet (eller embryot) är dock redan "skaffat" i och med att kvinnan hade sex med mannen vid ett för befruktning gynnsamt tillfälle.

Skillnaden mellan mannens och kvinnans situation vid en oplanerad graviditet är - om mannen vill göra abort mot kvinnans vilja - att det krävs ett aktivt ingripande för att ta bort barnet, vilket inte är fallet om man låter den redan befintliga graviditeten fortgå. Om kvinnan väljer att låta graviditeten fortgå så gör hon ingenting mot mannen.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vi skulle kunna flytta den påskriften till före sex.

Det låter utmärkt att man är överens om det i förväg. Då slipper man en massa pyssel som finns i den här tråden. Dessutom kan man se till att skydda sig bättre eller låta bli den typen av sex om det visar sig att man inte är beredd att ta ansvar för konsekvenserna.

Jag förstår inte hur man kan argumentera för mannens rätt till sitt liv, utan att göra intrång på kvinnans rätt att bestämma över sin kropp. Beslutet av mannen att riskera en graviditet är taget i och med beslutet att ha den typen av sex med en kvinna, med otillräckligt preventivt skydd. (Använder man flera preventivmedel i kombination är risken nästan noll.)

Var och en får ta konsekvenserna av sitt eget handlande.
Kvinnan bestämmer över sin egen kropp.

Sedan håller jag med om att det är märkligt att kvinnan har så mycket förutfattade rättigheter när barnet väl är fött i förhållande till den andra föräldern, fast de går faktiskt att bestrida av den andra föräldern. Men det är liksom en annan fråga.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Så ska HENNES livsval få rätt att påverka en annans persons hela liv? Om än "BARA" ekonomiskt? Det är också att bestämma över någon, precis som ni bespottar att mannen skulle få bestämma över kvinnans kropp(vilket jag också är emot), men för mig är det lika illa!

Fast det ÄR inte bara kvinnans val. Det finns väl inte någon vuxen människa som inte förstår att sex finns för att det skall bli barn. Valet sker när man bestämmer sig för att ligga. Du kan tycka vad du vill om det men så är det. Vissa val får man leva med konsekvenserna av. Det finns hur många sådana exempel som helst. Skillnaden med graviditet är det finns en utväg i form av abort men denna utväg är förbehållen den som investerar mest i fortplantningen, dvs kvinnan.

Andras val påverkar en själv ekonomiskt hela tiden, varför skulle valet att behålla ett barn vara värre än något annat?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Fast det ÄR inte bara kvinnans val. Det finns väl inte någon vuxen människa som inte förstår att sex finns för att det skall bli barn. Valet sker när man bestämmer sig för att ligga. Du kan tycka vad du vill om det men så är det. Vissa val får man leva med konsekvenserna av. Det finns hur många sådana exempel som helst. Skillnaden med graviditet är det finns en utväg i form av abort men denna utväg är förbehållen den som investerar mest i fortplantningen, dvs kvinnan.

Andras val påverkar en själv ekonomiskt hela tiden, varför skulle valet att behålla ett barn vara värre än något annat?

Det är kanske ett sätt att uttrycka det, men risken är att det blir en åsikt. Eftersom det krävs ett aktivt ingrepp i kvinnans kropp är det därför beslutsmakten ligger hos kvinnan. Huruvida storleken på investeringen är den ena eller andra är mindre viktigt (vissa män kanske ser sin investering som jättestor i förhållande till kvinnans 9 månader bärande och födande).
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Då ställer jag mig frågan, vill man verkligen ha barn med en man som inte ställer upp när man är som svagast?

Det kanske man inte vill men nu är det ju som det är och vill man inte göra abort så blir det ju så ändå för man kan ju inte backa tiden. Sedan kan man ju klara sig alldeles utmärkt ensam med barnet utan hans inblandning om det nu skulle visa sig att han inte varken vill eller kan vara någon bra pappa och/eller partner. Hade Ts vetat innan vad hon vet nu så kanske hon inte ens hade gått till sängs med honom. Vad vet jag?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sedan håller jag med om att det är märkligt att kvinnan har så mycket förutfattade rättigheter när barnet väl är fött i förhållande till den andra föräldern, fast de går faktiskt att bestrida av den andra föräldern. Men det är liksom en annan fråga.

Precis!
Det är liksom en helt annan diskussion. Vad dessutom många glömmer när de skriver om egofixerade mödrar och "bitterfittor" är att många bestämmelser utgår från barnets perspektiv. Barnets rätt att veta sitt ursprung tex. Kanske man skulle stärka det perspektivet i lagstiftningen.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det är kanske ett sätt att uttrycka det, men risken är att det blir en åsikt. Eftersom det krävs ett aktivt ingrepp i kvinnans kropp är det därför beslutsmakten ligger hos kvinnan. Huruvida storleken på investeringen är den ena eller andra är mindre viktigt (vissa män kanske ser sin investering som jättestor i förhållande till kvinnans 9 månader bärande och födande).

Jag menar den större investeringen rent biologiskt. Alla hondjur (med några få undantag) investerar betydligt mer i fortplantningen än handjur gör. Därför slåss hannarna om honorrna, därför väljer honan sin partner med omsorg. Honorna har begränsat antal försök på sig, begränsat antal ägg.

Ekonomiska investeringar diskuterar jag inte.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vill en man undvika att bli pappa eller betala underhåll så får han väl använda kondom??? Blir man så redlöst full att man inte ens minns att man har sex får man skylla sig själv.

Fast grejen är ju att han hade inget problem med att det blev barn, han hade heller inga problem med att ställa upp för sin dotter samma dag som hon kom till kännedom för honom, och även slåss för att få ha kontakt med henne.
Han hade bara problem med att hon har rätten att skita i att berätta det och där med beröva både honom chansen att se sitt barn växa upp och dottern att ha en pappa.
Och att mamman kan komma efter x antal år och begära en klumpsumma, det är många som inte ekonomin hade tålt att ett så stort krav kom på en gång.

/Camilla
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Ursprungligen postat av OutOfService
Men håller vi ihop så vet vi nu att vi kan få barn ihop iallafall.

Är det så? Vet du säkert det?
Om inte, så förstår han inte problemet och du behöver kanske få hjälp av sjukvårdspersonal att berätta hur det ligger till.
Om du läser hela tråden så ser du att det skrivits otaliga ggr att ingen kan veta.

Det var mer en retorisk fråga, jag har läst.
Om jag varit i din situation hade jag sökt abortrådgivning, dit ska även mannen förlja med.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

underbart! Den tycker jag va bra!

*kl
mannen har ett val och sen måste kvinnan avgöra vad hon vill utsätta sin kropp och sitt psyke för.
ja! Självklart!
det låter på många som att den själviska kvinnan tänker bara på sej själv när hon behåller barnet!
Inte en tanke på att vad hon än väljer kan det ha konsekvenser för livet. Behållet man barnet så är det ju givet vad som händer troligen resten av livet.
men det är ju en självisk handling, för vems skull behåller hon barnet annars? Och vad hon än väljer har givetvis konsekvenser för livet, just därför måste hon själv få avgöra hur hon vill göra, men jag tycker inte det uteslutar mannens rätt vad han vill göra.
en abort är inte nåt som alla kan göra lättvindigt. För mej har det alltid varit otänkbart! Det visste min sambo tidigt. Så blev det ett barn då när jag va 16 så hade vi fått leva med det.
det har jag aldrig påstått, har heller aldrig menat att mannen ska kunna bestämma över kvinna och hennes kropp!
varför ska en kvinna överväga det om det känns som otänkbart redan innan? Kondomer spricker, piller är inte 100% och jag som kvinna har alltid varit redo att stå mitt kast om "olyckan" skulle vara framme..
Sambon oxå även om det skulle ha varit motvilligt de första åren i vårt förhållande.
En man har valet innan sexet. De flesta bör vara upplysta om att inget preventivmedel är säkert. Väljer man ändå att ha sex lägger man sitt liv i kvinnans händer sen spricker kondomen kan mannen faktiskt fråga om han ska köpa dagen efter piller för att öka sina chanser att slippa bli pappa..

Mannen har val. Mannen står inte som ett fån och plötsligt helt oväntat är han pappa.
.samtidigt så har många sex för att de tycker om att ha sex. För att det har en betydelse i deras förhållande och liv. Man som kvinna. Vi vet riskerna med att köra bil också, men ingen kallar väl någon som råkar ut för en olycka och försökt undvika det för ett fån?

kvinnans val efteråt är svårare. Men det är kvinnans kropp, kvinnans psyke som ska stå ut med sitt val. Båda valen påverkar. Mannen efter ett o.n.s påverkas bara av ena valet..
om han får veta om det, så kan varken du ellr jag svara på hur han blir påverkad av det, även om det kroppsligt är lättare. B]

jag har fått starka känslor för båda mina barn samma dag som jag förstått att jag är gravid. Hade jag fått missfall hade det varit fruktansvärt även om det varit i tidigt skede.underbart att ha fått sådana starka känslor från början!:)


1010101010
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Du får det att låta som att kvinnan "skaffar barn" när att hon inte genomför en abort. Barnet (eller embryot) är dock redan "skaffat" i och med att kvinnan hade sex med mannen vid ett för befruktning gynnsamt tillfälle.

Skillnaden mellan mannens och kvinnans situation vid en oplanerad graviditet är - om mannen vill göra abort mot kvinnans vilja - att det krävs ett aktivt ingripande för att ta bort barnet, vilket inte är fallet om man låter den redan befintliga graviditeten fortgå. Om kvinnan väljer att låta graviditeten fortgå så gör hon ingenting mot mannen.

Jo men lite så är det ju, hon väljer att skaffa barn när hon väljer att behålla det.

Jag är inte för att kvinnan ska göra abort mot sin vilja, då önskar jag att du läser om mitt inlägg. Jag är emot det, lika som jag är emot att kvinnan ska ha rätt att bestämma över mannen.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Fast det ÄR inte bara kvinnans val. Det finns väl inte någon vuxen människa som inte förstår att sex finns för att det skall bli barn. Valet sker när man bestämmer sig för att ligga. Du kan tycka vad du vill om det men så är det. Vissa val får man leva med konsekvenserna av. Det finns hur många sådana exempel som helst. Skillnaden med graviditet är det finns en utväg i form av abort men denna utväg är förbehållen den som investerar mest i fortplantningen, dvs kvinnan.

Andras val påverkar en själv ekonomiskt hela tiden, varför skulle valet att behålla ett barn vara värre än något annat?

Fast drar vi det till extremer, så som i fallet med killkompisen som var så pass redlös att han fortfarande inte ens minns att han legat med mamman till sin dotter. Hade det varit omvända roller att han varit kvinna som varit så pass redlös, så hade klart och tydligt klassats som våldtäckt, men eftersom han nu är man så får han skylla sig själv att leva med det som kvinnan beslutar oavsett...

Som det är idag så har kvinnan för mycket rättigheter, även om jag självklart anser att det är hon som har veto på om det ska bli abort eller inte.

/Camilla
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Fast det ÄR inte bara kvinnans val. Det finns väl inte någon vuxen människa som inte förstår att sex finns för att det skall bli barn. Valet sker när man bestämmer sig för att ligga. Du kan tycka vad du vill om det men så är det. Vissa val får man leva med konsekvenserna av. Det finns hur många sådana exempel som helst. Skillnaden med graviditet är det finns en utväg i form av abort men denna utväg är förbehållen den som investerar mest i fortplantningen, dvs kvinnan.

Andras val påverkar en själv ekonomiskt hela tiden, varför skulle valet att behålla ett barn vara värre än något annat?Oftast kanske inte lika omfattande eller känslomässigt?

Alltså för egen del så har jag sex för att jag vill ha sex, jag och mannen har sex tillsammans för att vi båda vill det. Gör vi ett misstag, tycker jag det är grymt att den ena får bestämma över den andra över en så livsavgörande sak. Sedan fungerar det så genetiskt, vi är inte jämställda i den frågan. Men det motsäger inte att bli kan bli mer jämnställda och att mannen också får ett mer val än att valet att avstå från sex eller inte.
Eller kanske är det om de smarta männen vi läser om när vi läser trådar här i buke och relationsexperter svarar på frågor: Hur kvinnan ska få deras man att vilja ha sex med dem igen och att det påverkar deras förhållande negativt. Vem vet... de kanske bara inte vill ha barn?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Som det är idag så har kvinnan för mycket rättigheter
Förlåt, men vad i hela friden menar du med detta? Konkretisera gärna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 394
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 851
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp