Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vi skulle kunna flytta den påskriften till före sex.
Mitt förslag är att alla kvinnor drar fram ett papper före sex där mannen skriver på att de tar ansvar för de eventuelle barn som kan bli.
Och sätter det som villkor för sexet.

:bow::bow::bow:

Huvudet på spiken.

Fattar inte hur man öht kan som modern kvinna föreslå att karlar ska kunna avla barn hit o dit o sen sitta på MVC och liksom gäspa och avsäga sig ansvaret.

Det är rena 1700-tal över en del av åsikterna i den här tråden.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Alltså för egen del så har jag sex för att jag vill ha sex, jag och mannen har sex tillsammans för att vi båda vill det. Gör vi ett misstag, tycker jag det är grymt att den ena får bestämma över den andra över en så livsavgörande sak.

Men då så behöver ju inte just du ha det avtalet före sex.
Det finns inget hinder i att olika människor gör på olika sätt.
Alla måste inte göra på samma sätt.

Om du tycker att det är okej för dig att göra abort om ert sex leder till barn så är det ju så.
Men för någon annan som inte tycker att det är okej så är det ju bra att göra klart det före sexet.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

:bow::bow::bow:

Huvudet på spiken.

Fattar inte hur man öht kan som modern kvinna föreslå att karlar ska kunna avla barn hit o dit o sen sitta på MVC och liksom gäspa och avsäga sig ansvaret.

Det är rena 1700-tal över en del av åsikterna i den här tråden.

Själv tycker jag det är 1700-tal att inte kunna ha sex utan att behöva bli förälder... Är modern kvinna...
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Fast misstag händer. Om nu inte nån av parterna är steriliserad så kan allt hända.
Tyvärr..
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Själv tycker jag det är 1700-tal att inte kunna ha sex utan att behöva bli förälder... Är modern kvinna...

En modern kvinna som inte känner till preventivmedel, vilken typ av sex som riskerar att bli en graviditet och att preventivmedel inte är 100%-iga?

För övrigt går det att ha massor av slags sex utan att riskera graviditet. Det är liksom bara en slags sex som har den risken.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Men då så behöver ju inte just du ha det avtalet före sex.
Det finns inget hinder i att olika människor gör på olika sätt.
Alla måste inte göra på samma sätt.

Om du tycker att det är okej för dig att göra abort om ert sex leder till barn så är det ju så.
Men för någon annan som inte tycker att det är okej så är det ju bra att göra klart det före sexet.

LÄS istället.
Har inte sagt att jag tycker det är okej att göra abort, överhuvudtaget så har jag inte dryftat det. Det jag sagt är att jag tycker det är grymt att mitt livsval ska åsidasätta alla den andre partens önskningar och övriga liv. Det jag menar är att jag i sådana fall önskar att denne ska få välja själv om den vill ta del i mitt livsval eller avstå. Alltså inte abort eller inte. Utan mitt livsval eller inte.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

En modern kvinna som inte känner till preventivmedel, vilken typ av sex som riskerar att bli en graviditet och att preventivmedel inte är 100%-iga?

För övrigt går det att ha massor av slags sex utan att riskera graviditet. Det är liksom bara en slags sex som har den risken.

Nu kanske det står fel i de produktbeskrivningar jag läst, men vad jag vet är p-stav 100%.

Tänk om det varit tvärtom, något jag och en man skulle komma överens om att utföra, sedan händer något där han får bestämma helt över mig. Usch!

Många kvinnor vill nog inte leva/vara utan just den typen av sex. Men vi får väl "hoppas" att vi får läsa fler spalter med sexuellt frustrerade kvinnor då i framtiden. Som bevis på att de "korkade" män som inte vill bli fäder lärt sig något.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Men det är ju upp till dig att bestämma hur du gör.
Och så får andra bestämma hur de gör.

Jag för egen del bestämde att sterilisera mig då jag inte ville ha flera barn.
Så jag tog mitt ansvar för mina önskningar.
Min betydligt yngre sambo vill fortsätta att vara fertil.
Hans val som jag respekterar.
Om jag dör eller drar så måste ju han ha valet att kunna starta en ny familj om han vill det.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Fast misstag händer. Om nu inte nån av parterna är steriliserad så kan allt hända.
Tyvärr..

Ja, helt klart. Men eftersom man är två om misstaget, så är det inte rätt att en part kan totalt köra över den andra i genom hela processen. Med det fortfarande inte sagt att mannen någonsin ska ha rätten att tvinga kvinnan till abort.

/Camilla
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Nu kanske det står fel i de produktbeskrivningar jag läst, men vad jag vet är p-stav 100%.

Tänk om det varit tvärtom, något jag och en man skulle komma överens om att utföra, sedan händer något där han får bestämma helt över mig. Usch!

Många kvinnor vill nog inte leva/vara utan just den typen av sex. Men vi får väl "hoppas" att vi får läsa fler spalter med sexuellt frustrerade kvinnor då i framtiden. Som bevis på att de "korkade" män som inte vill bli fäder lärt sig något.

Nope, ingenting som faktiskt behåller förmågan för senare bruk är 100%. "P-staven ger ett mycket effektivt skydd mot graviditet. Statistiskt sett blir 0,1-1,0 av 100 kvinnor gravida under ett års användning av p-stav."
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Ja, helt klart. Men eftersom man är två om misstaget, så är det inte rätt att en part kan totalt köra över den andra i genom hela processen. Med det fortfarande inte sagt att mannen någonsin ska ha rätten att tvinga kvinnan till abort.

/Camilla

Du kan inte kombinera de två utsagorna. Så enkelt är det. Kvinnan ska ha absolut makt över sin kropp. Simple.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Du kan inte kombinera de två utsagorna. Så enkelt är det. Kvinnan ska ha absolut makt över sin kropp. Simple.

Ja det har hon, vi har inte sagt annat.
Men tycker inte hon ska ha rätten över mannen heller.

Det jag menade med pappret, är inte om kvinnan ska tvingas till abort om mannen inte vill. Utan bara det att han inte blir ansvarig för barnet, utan kvinnan blir ensam med barnet precis som om hon gjort en provrörsbefrukting som ensamstående. Fadern får då givetvis ingen rätt till umgänge heller, men väljer han det valet att inte skriva på, så hade han nog inte varit delaktig annars heller.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Förlåt, men vad i hela friden menar du med detta? Konkretisera gärna.

Bara specifikt när det kommer till abort och behålla barnet och hur barnets framtid ska bli.

Oavsett hur det blir ett barn så är det fortfarande kvinnan som har rättigheterna att bestämma allt.
Att kvinnan bestämmer om det ska bli abort eller inte är en självklarhet då det påverkar henne och hennes kropp så otroligt mycket, men resterande tycker jag inte det är lika självklart som övriga andra här att kvinnan ska ha rätten att bestämma om mannen vill vara med på det eller inte.

/Camilla
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Men beslutet är ju alltid svartvitt.
Barn eller inte.
Finns två olika viljor så kommer en ALLTID att vara överkörd. Det går liksom inte att kompromissa.
Och just i abort fallet så anser jag att kvinnan alltid, alltid har rätt att bestämma.

Sen om mannen inte vill vara med, så är det ju tråkigt ffa för barnet, men mannen har faktiskt ett val - att engagera sig eller inte.
Det enda han inte kan välja bort är det ekonomiska ansvaret. Vilket jag anser är helt rätt.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Alltså för egen del så har jag sex för att jag vill ha sex, jag och mannen har sex tillsammans för att vi båda vill det.
Huvudet på spiken. De allra flesta av oss har ju sex av denna orsak de flesta gånger vi har sex, utom i de fall man aktivt försöker få barn. Men du kan ange dina skäl till att ha sex hur mycket du vill, sex är ett led i fortplantningen det kan vi inte göra något åt, det är biologi. Ditt svar illustrerar så väl att människor verkar glömma detta och på nått sätt hävdar sin rätt att ha sex men faaan om det blir en ungj....el, då är det en katastrof.

Naturligtvis är det inget fel på att ha sex för att man vill och att ha sex utan att någonsin vilja ha barn tvärtom, sex är ju även ett sätt att bonda. Men det finns risker varav en är ett barn, det ligger i sakens natur precis som det finns en risk att bungy-jump leder till krossad skalle, om man har otur. likaväl som man tar ställning till risken för skallkross vid bungy-jump så bör man ta ställning till risken för ett barn vid sex eftersom preventivmedel kan falera.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Fast drar vi det till extremer, så som i fallet med killkompisen som var så pass redlös att han fortfarande inte ens minns att han legat med mamman till sin dotter. Hade det varit omvända roller att han varit kvinna som varit så pass redlös, så hade klart och tydligt klassats som våldtäckt, men eftersom han nu är man så får han skylla sig själv att leva med det som kvinnan beslutar oavsett...

Som det är idag så har kvinnan för mycket rättigheter, även om jag självklart anser att det är hon som har veto på om det ska bli abort eller inte.

/Camilla

Fast det extremfallet skall väl snarare behandlas som en våldtäkt, varför anmälde han inte? Jag skulle inte säga att han får skylla sig själv men det kanske du tycker, bara för att han är man? Det går inte ihop med min världsbild att ett våldtäktsoffer får skylla sig själv, tycker du verkligen det??

Jag är inte jurist men jag vet inte om regelverket ser annorlunda ut för barn som blivit till genom att mannen våldtagits. Finns sådana rättsfall?

Sen glömmer du en viktig part i detta, en helt oskyldig part. Det är barnet som inte får välja och som har rätt att veta sitt ursprung.
 
Senast ändrad:
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Du kan inte kombinera de två utsagorna. Så enkelt är det. Kvinnan ska ha absolut makt över sin kropp. Simple.

Jag kan utan problem kombinera de två, kvinnan har utan tvekan rätt att bestämma över sin kropp och sitt liv men inte mannens.
Eftersom kvinnan har helt totalt rätt att bestämma över sin kropp får hon faktiskt då också vara beredd på att hon får ta konsekvenserna av sitt beslut.

Det är liksom helt sjukt att kvinnan när har rätten att beröva både barnet och fader av varandra fram tills hon känner för att berätta det, och sedan inte behöva ta några konsekvenser av det hela, samtidigt som hon gör om hela livet helt för någon annan.
Att hon kan tvinga honom att vara med ekonomiskt det kan jag köpa men inte till dom extrema premisserna som det är idag då mannen även är skyldig att ersätta retroaktivt.
Eller att en redlös kvinnan inte anses kunna ta hand om sig själv, men en redlös man som blir utnyttjad han får skylla sig själv som varit för full...
Hur var det med den där jämlikheten? I alla fall så gott det går med våra olika förutsättningar.

/Camilla
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 394
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 851
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp